البيت الكبير | الجزء الأول – الحلقة السابعة عشرة

سامبو اخد فتحية جوه في الأوضة بتاعته وفشخها نيك اكتر من ساعة وهو بينيك فيها لغاية ما جابهم في كسها وبعدين لبس هدومه وخرج لقي سامية جت

سامية :: كنت فين يا ولاا بقالنا اكتر من نص ساعة جايين  مش عوايدك يعني تبقى في الاوضة بتاعتك في الوقت ده

سامبو :: لا ما هو اصل صاحبتك جت علشان عايزة تقابل الحاج كرم  بتقول فيه بينهم شغل وانا بصراحة ماصدقت البت دي جت دخلنا الأوضة ريحنا شوية

سامية :: ايوة ايوة علشان كده . الا قولي هو انت على طول كده زبرك بياكلك ومش بتشبع نيك

سامبو :: ههههههه ايوة اصل اللي يعرفكم ياسامية انتي وفتحية عمره ما يشبع من النيك

سامية :: يعني فتحية في الاوضة بتاعتك دلوقت

سامبو :: ايوة نايمة على ضهرها علشان اللبن يحبلها هههههههههه

سامية :: طيب اما اروحلها

سامية راحت لفتحية الأوضة وفتحت الباب وفتحية قامت مفزوعة

فتحية :: يخرب بيتك يا سامية وقعتي قلبي

سامية :: وقعت قلبك هههههه ايه يابت هو انتي استحليتي زبر الولا سامبو ولا ايه

فتحية :: اسكتي يابت ده عليه طرف يالهووووي يهوس يجنن الا صحيح الحاج كرم جه؟

سامية :: ايوة جه وقاعد فوق قومي البسي هدومك بدل ما انتي قاعدة عريانة كده علشان نطلعله

فتحية لبست هدومها وطلعت مع سامية للحاج كرم

 

الحاج كرم :: يا اهلا يا اهلا يا فتحية نورتي يا جميلة

فتحية :: المكان منور بصحابه يا حاج كرم والف مبروك على مجلس الشعب

الحاج كرم :: يبارك فيكي يا فتحية بت يا سامية روحي هاتي حاجة لفتحية تشربها

سامية مشيت والحاج كرم ميل على فتحية

بقولك ايه عايز اقولك على حاجة قبل ما البت سامية تيجي، تعرفي البر التاني؟

فتحية :: ايوة يا حاج مش قصدك على الجزيرة اللي بنعديلها بالمعدية

الحاج كرم :: ايوة بالظبط كده انا عايز اشوفك بكره بعد العصر هناك  أنا ليا قعدة هناك في مكان هادي ورايق هناك هنتكلم براحتنا من غير ما حد يسمعنا  الشغل اصلة اسرار

فتحية :: لا يا حاج مش هينفع انا ست متجوزة ومش هينفع نتقابل هناك

 

سامية جت وجابت العصير لفتحية وقعدت معاهم

الحاج كرم :: انتي عايزة تشغلي فلوسك في ايه بالظبط  في الأسمدة ولا في البورصة

فتحية :: بصت لسامية وبصت للحاج كرم وهي مش عارفة الحاج بيقول ايه  ايه يا حاج  ايه البوصرة دي

الحاج كرم :: ههههههههههع يخيبك يا بت اسمها البورصة عموما انا هشغلك الفلوس بتاعتك بمعرفتي وبعد شهر بالتمام والكمال ال 30 الف هيبقو خمسين الف إن مكنوش ستين الف

فتحية :: يالهوي  كل المكسب ده في شهر واحد يا كرم بيه

الحاج :: امال انتي فاكرة ايه  انتي هتشغلي فلوسك مع النائب كرم مش مع اي حد، المهم تفكري في الكلام اللي قولتهولك

فتحية :: لا إن كان كده افكر وافكر .

الحاج كرم :: المهم انتي تشدي حيلك وتجيبي فلوس تاني  كل ما الفلوس تبقى كتير كل ما المكسب هيبقى اكبر  وكله مصلحة ليكي

فتحية :: انا خايفة بس الحاج نعمان ياخد باله إن الفلوس بتنقص، طيب انا همشي قبل ما حد في البيت ياخد باله اني مش موجودة  اصلي جيت من غير ما اقول للحاجة  جيت سرقة

الحاج كرم :: الا بالحق ازاي الحاجة أمينة  كويسة

فتحية :: ايه ده انت تعرف الحاجة أمينة؟

الحاج نعمان :: الا اعرفها  انا انا اعرفها اوي اوي

فتحية :: ياسلام  ازاي بقى

الحاج كرم :: لا ماتشغليش بالك انتي  خلينا احنا في البزنس اللي بينا

فتحية :: بزبز  ايه ده كمان

سامية والحاج كرم ضحكوا على فتحية وسامية قالتلها يعني الشغل اللي بينكم

فتحية :: ااااه  ماشي  طيب امشي انا لحسن اتأخرت اوي

 

. في العيادة .

 

الدكتور وجدي :: بقولك ايه يا نعمة انا عايز اتكلم معاكي شوية بعد ما تخلصي الكام الحالة اللي وتحجزي ليهم تعاليلي الاوضة بتاعتي

نعمة :: حاضر

 

رشا خرجت من عند أحمد ودخلت الحالة اللي عليها الدور

نعمة :: رشا بقولك ايه الدكتور وجدي عايزني في موضوع معلش ابقى دخلي الحالات ولو حد عايز يحجز ابقى احجزيله انتي

رشا :: ماشي يا حبيبتي  اه نسيت اقولك أحمد كلم صاحبه اللي قولتلك عليه

نعمة :: بجد طب هيرد على أحمد امتى

رشا :: مش عارف بس أحمد بيقولي في خلال الأسبوعين دول هنعرف عن جوزك إن كان عايش ولا بعد الشر

نعمة :: ربنا يخليكي يا رشا ويخلي أحمد جوزك  منتحرمش منكم

 

نعمة دخلت اوضة الدكتور وجدي

نعمة :: خير يا دكتور

وجدي قام من على مكتبة وقرب من نعمة وحط ايده على كتف نعمة اللي اول ما لمسها حست بكهربا في كل جسمها

وجدي :: هتفضلي لغاية امتى مخبية مشاعرك ناحيتي

نعمة بتوتر وارتباك وودت وشها الناحية التانية وقالت مشاعر ايه يا دكتور وجدي  عيب كده انا ست متجوزة

وجدي حط ايده تحت دقن نعمة وخلاها لفت وشها ناحيته

انا عارف انك بتحبيني وعايزة تقربي مني بس انتي في كل مرة بتمنعي نفسك مع إن من جواكي حاسة نفس احساسي  انا عارف انك متجوزة. بس انا مش قادر امنع مشاعري

ايده راحت لوسطها وقربها منه

بصي في عيني يا نعمة وجاوبيني  بتحبيني ولا لا

نعمة نزلت وشها للأرض لكن وجدي رجع رفع وشها بصوابعه وقرب منها وشفايفه اخدت شفايفها وراحو الأتنين في بوسة طويلة

للحظات وثواني نعمة سابت نفسها لوجدي، وزي ماتكون كانت عطشانة وماصدقت لقت ندعة مية على شفايفها

حرمان سنين طويلة حست بيهم لما شفايفها لمست شفايف الدكتور وجدي، لكن اللحظات دي مطولتش علشان رشا دخلت عليهم وشافت اختها نعمة وهي في احضان الدكتور وجدي

ارتباك شديد حس بيه الدكتور وجدي وحست بيه نعمة، رشا خرجت وقفلت الباب وراها ونعمة جريت بره الأوضة ورا رشا

نعمة بقت عمالة تحلف انها متعرفش هي ازاي سابت نفسها للدكتور وجدي وإن غصب عنها  لكن كان رد رشا هادي جدا

رشا :: انا عارفة ومقدرة مشاعرك ومقدرش الومك  بس حاولي تمنعي نفسك اليومين دول لغاية ما نتأكد من وجود جوزك او من عدمة ومتخافيش يا نعمة انا مشفتش حاجة

نعمة حضنت اختها وعيونها دمعت من سعادتها بمشاعر اختها واحساسها بيها وانها مشافتهاش واحدة وحشة

 

الحاجة أمينة استعوقت فتحية علشان عايزها تعمل الاكل معاها ندهت على زينب مرات عصام  روحي يا زينب شوفي فتحية ايه اللي اخرها في الزريبة

زينب راحت الزريبة علشان تنده على فتحية ملقتهاش ورجعت قالت للحاجة

الحاجة استغربت  وقالت راحت فين دي انتي متأكده انها مش في الزريبة

زينب :: يوه يا حاجة يعني هتكون هناك واقولك مش موجودة

الحاجة طلعت تدور عليها فوق يمكن تكون رجعت من غير ماتاخد بالها لكن ملقتهاش ودورت عليها في كل حتة في البيت لكن مكنش ليها اي اثر

بعد نص ساعة سامية رجعت

الحاجة :: كنتي فين يا فتحية

فتحية :: يوه كنت في الزريبة

الحاجة :: اه صحيح  معلش نسيت  يظهر اني كبرت وبقيت بنسي كتير وبصت على زينب علشان متتكلمش ولا تفتح بقها

 

بعد ما فتحية بعدت زينب راحت للحاجة وكلمتها بصوت واطي

زينب :: انتي ليه يا حاجة معرفتيش فتحية اننا دورنا عليها في الزريبة وفي البيت كله وملقينهاش ؟؟

الحاجة أمينة :: سبيها تطمن علشان انا عايز اعرف مقصوفة الرقبة دي بتتصرمح فين

اسماء : يا مرات عمي الأنبوبة خلصت والأكل لسه مخلصش

الحاجة :: الولا عوضين لسه مغير الانبوبة الفاضية من يومين

اسماء :: دانا افتكرتها فاضية اكمنها مش متبرشمة

الحاجة :: طب انا هطلع اريح شوية وبعدين انزل

الحاجة طلعت ويدوب حطت جسمها على السرير وبدأت تفكر في أحمد واللي كان بيعملوا فيها قبل جوازه من بنتها وبدأت تحس بهياج وكسها بقى بياكلها لانها من فترة بتاع شهر أحمد مجاش ناحيتها وهي مش قادرة تطلب منه اكمنه اتجوز بنتها وغير كده حتى لو أحمد عايزها زي ما هي عايزه. هينام معاها فين

الحاجة نامت وراح عليها نومة وصحيت على صوت الحاج نعمان اللي رجع من شغلة وهو بيصحيها

الحاج نعمان :: أمينة  أمينة اصحي يا أمينة

الحاجة فتحت عنيها وشافت الحاج

ايه ده انت جيت بدري ولا ايه ؟

الحاج نعمان :: بدري ايه يا وليه  الساعة عشرة بالليل

أمينة :: عشرة  دانا نمت كتير اوي على كده

الحاج نعمان :: طيب قومي علشان تتعشي

الحاجة :: بقولك ايه يا حاج ماتروح تاخدلك دش وتيجي انت وحشني اوي

الحاج :: جرى ايه يا أمينة ده وقته ؟ ثم انا مخدتش البرشامة وكمان الشريط اللي كان معايا خلص

الحاجة :: يا راجل بقولك وحشني  وحشني  افهم بقى

الحاج نعمان :: قومي قومي احنا كبرنا على الدلع ده انتي بناتك اتجوزوا وكلها كام شهر وهتبقى جده

الحاجة :: بقى كده  وهبقى جده كمان . طيب يا حاج  طيب

 

العمدة مصلحي رجع من بره وكانت صباح قاعدة في الصالة

العمدة :: السلام عليكم

صباح :: وعليكم السلام  متأخرتش يعني

العمدة :: لا مكنش فيه حاجة النهاردة تستدعي تأخيري  بقولك ايه هو جلال ابنك فوق

صباح :: ايوة لسه جاي ملوش ساعة من بره

الواد ياكبدي حالته بقت تصعب عالكافر وتحس كده انه دبلان ومش بيضحك ولا بيهزر زي الأول

العمدة :: سعاد  يا سعاد

سعاد :: ايوة يا عمدة جاية اهو  نعمين يا عمدة احضرلك العشا

العمد :: لا بس اطلعي قولي ل جلال ابوك عايزك تحت

سعاد :: حاضر يا عمدة

 

سعاد طلعت ندهت ل جلال.

جلال :: ايوة يابا انت عايزني

العمدة :: ايوة يابني  تعال ندخل الاوضة دي علشان عايز اتكلم معاك شوية

العمدة اخد ابنه جلال ودخل بيه الاوضه

العمدة :: بص يابني انا من ساعة جوازك لغاية دلوقت محبتش ادايقك ولا اتكلم معاك في المشكلة اللي عندك لأني عارف إن الموضوع بالنسبة ليك حساس شوية

جلال :: يابا والنبي ابوس ايدك انا مش حابب حد يتكلم معايا في الموضوع ده بالذات، انا كويس وزي الحصان ومعنديش اي مشكلة

 

العمدة :: ليه يابني ليه حرام عليك  انت لازم تتعالج وتروح لدكتور إن مكنش ليك يبقى علشان البنت الغلبانة اللي فوق

البنت مستحملة وساكتة ومن ليلة دخلتكم لغاية النهاردة مشتكتش

 

جلال :: لما هي مشتكتش وانا مشتكتش انتوا عايزين مني ايه  اموتلكم نفسي

العمدة :: احنا عايزينك اسعد حد في الدنيا دي هو انت مش شايف حالتك بقت ازاي؟ يابني اللي عندك ده مرض زيه زي اي مرض

ومش عيب انك تتعالج منه  بص يابني خد الشريط ده خد منه حباية قبل ماتنام مع مراتك بساعة او ساعتين  يمكن يكون فيه الشفا ومتحتاجش لدكاترة

جلال :: يابا انا مش عايز حاجة  وسيبوني في حالي ابوس ايدك

العمدة :: يابني إن مكنش علشان خاطرك وخاطر البنت الغلبانة اللي فوق يبقى علشان خاطرنا احنا  هو انت فاكر اننا مبسوطين بالحالة اللي انت فيها

بعد كلام كتير ومحاولات اكتر قدر العمدة يقنع ابنه جلال ياخد برشام الفياجرا

العمدة خرج وقال لسعاد حضري لينا العشا يا سعاد

 

.

 

تاني يوم الحاج كرم راح الجزيرة وفضل مستني عالبر اكتر من ساعة فتحية تجي لكنها مجتش. وعرف كده انها مش عارفة تخرج من البيت، الحاج نعمان رجع من الشغل بدري علشان ياخد الفلوس اللي شايلها في البيت علشان ياخدهم ويلحق يروح للبنك لكنه فوجئ إن الفلوس ناقصة كتير  المشكلة إن الحاج مش عارف الفلوس اللي حاططهم كام ومش بيحط في دماغة لأن عمر الفلوس ما نقصت من البيت

فضل قاعد عمال يفكر ويحاول يفتكر الفلوس كانت كام لكنه مفتكرش حاجة ولا فاكر هو صرف الفلوس في ايه، اخد المبلغ اللي كان موجود تقريبا نص مليون و ساب كام الف كده للظروف والمصاريف

الحاجة :: اعملك لقمة تتغدى؟

الحاج :: لا يا حاجة انا يدوب الحق البنك، هي فتحية لسه في اوضتها ولا ايه؟

الحاجة :: لا طلعت في السطوح بتنشر كام سجادة هي واسماء وزينب

 

انتظروا الحلقة الثامنة عشرة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ