العراف – السلسلة الثانية | الجزء السابع

وقفنا المرة اللي فاتت
صخر: وصلنا ياباشا.
انا: خلي الرجالة تنزل الأول وأمن الدنيا يا صخر قبل ما لميس والبنات تنزل.
وصل عمار العراف لاكتر مكان مينفعش يكون فيه دلوقتي ولا حتي بعدين وصل للقدر الجديد وقدام القصر ناس كتير مستنيه تقدم الولاء والطاعة سواء للكبيرة ايمان العراف أو عمار العراف محدش عارف عمار ناوي على ايه بس اللي متأكدين منه ان اللي جاي كله سر وشر ودم منعرفش حاجة بس نظرة الأهالي والناس قدام القصر تبين ان اللي جاي خطير.
نزلت من العربية وسط الاهالي والاحتفال الكبير بوصول ابن محمد العراف وحفيد عزت العراف الكبير وجنبي مراتي لميس واختي نهلة واخت لميس نهال ووسط حراسة رجالة الموت.
ايمان: نورت بلدك يا عراف اهلا بيك في قصر العرافين.
انا: بنورك يا عمتي وبنور اهل البلد كلهم.
قربت ايمان مني وقالتلي في ودني:
ايمان: لازم تقول كلمة حلوة قدام الناس وتشجعهم وتديهم أمل انك جمبهم وهتسمع مشاكلهم لان انت بالنسبة ليهم دلوقتي العراف الكبير.
انا: يا جماعة انا عمار محمد العراف ابن محمد العراف وجدي عزت العراف الكبير وليا الشرف اني منكم ووسطكم دلوقتي ووسط أهلى وناسي متقلقوش خالص انا هسمع دائما مشاكلكم حتي لو مش قاعد هنا في القصر لكن دائمًا هتجيلي اخباركم وكلامكم وهنفذ ليكم اللي يريحكم اهم حاجة اخلاصكم للعرافين ومحدش ينسي ان العرافين هما اساس البلد دي من زمان اوي والوضع هيفضل كما هو عليه.

يخرج واحد من وسط الاهالي ويكلم بغضب وتحدي جامد:
الصوت (بلهجة صعيدي): وانت مين اصلا عشان تكلم على انك العراف لسه عيل صغير مكملتش حتى 30 سنة جاي تعمل كبير العرافين.
صخر قرب مني وعرفني ده مين: ده راشد الجبالي كبير عيلة الجبالي وعدو لدود للعرافين من زمان بس مفيش بينا تار او اي ددمم مشاكل شغل والسيطرة على البلد.
انا: اسمع يا راشد انا هسيبك تعيش مع انك بتغلط فيا وبتقول عليا عيل صغير بس العيل الصغير ده اهم ضابط في مبني الأمن العام ومعروف بشاطرتي وجبروتي ولقب العراف اللي بتكلم عنه انا مكنتش اعرف انه اسمي الحقيقي واسم عيلتي
لقب العراف كسبته بسبب شغلي وقوتي واياك تتحداني تاني انت فاااااااهم (بصوت غضب ونظرة غضب).
نزلو السلاح يا رجالة عيب الراجل بيرحب بيا بس رحب بقلة ادب نورت يا حج راشد.
مواصفات الحج راشد الجبالي: راجل في ال50 من عمره طول بعرض ميبنش عليه الكبر لانه مهتم بنفسه وصحته وصاحب بشرة قمحاوية وملامح حادة.
انا: خلاص يا جماعة بعد اذنكم عايز ارتاح وهسمع كل مشاكلكم قبل ما امشي اوعدكم.
صوت الاهالي: يعيش ابونا العراف، يعيش ابونا العراف.
الكلمة هزتني اوي من جوا، هي للدرجة دي الناس شيفاني ابوهم وأملهم فعلاً للدرجة دي انا خدت مسؤولية كبيرة اوي ممكن تكسر ضهري لو مقدرتش عليها.
عقلي: انت قدها متقلقش وبعدين انت ناسي ان ابوك موصيك تروح الجبل وتدور على مفتاح الجبل وتشوف السرداب فيه ايه.
قلبي: ايوة ابوه موصيه بكده بس برضو عمار طيب مينفعش يبقي شرير ويختار طريق العرافين.
عقلي: اسكت انت كفاية حنية بقي، عمار دائمًا قوي وجبروته بيهد منظمات انت ناسي شغلنا ايه ومين الاعداء بتوعنا التنين والتفاحة الحمراء وادي كمان راشد الجبالي ولسه منعرفش ايه هيحصل تاني.
قلبي: ياعم بس….
انا: خلاص كفاية يخربيتكم بعد الجبل هقرر كل حاجة اسكتوا شوية.
ايمان: عمار عمار انت كويس يلا عايزين ندخل واعرفك على العيلة.
انا: يلا ايمان.
دخلت القصر ولقيت اوضة اجتماعات كبيرة وعليه كراسي كتير حوالين الطرابيزة وكرسي من دهب على رأس الطرابيزة
ايمان: اتفضل يا عراف مكانك استلم عرشك.
انا: ماشي يا ايمان بس انا مقررتش حاجة لسه.
قعدت على الكرسي الدهبي ولميس على يميني ونهلة على شمالي وجنب نهلة، قعدت نهال.
وجنب لميس قعدت ايمان وقالت دخلهم واحد واحد.
دخل واحد في سن 70 ولا حاجة بس ميبنش عليه التعب لسه فيه شوية صحة.
الشخص: وهدان العراف اخو عزت العراف الكبير.
انا: أهلا يا جدي وهدان اتفضل اقعد.
بعدها دخل شخص ليه هيبة ووقار وسمعت عنه كتير.
الشخص: سليم العراف اخو محمد العراف.
بس عمي سليم مش اخو ابويا الشقيق هو ابن عم ابوه عشان كده بيعتبروا بعض اخوات.
انا: أهلا يا عمي سليم اتفضل اقعد.
دخل راجل في حدود 50 او 55 سنة ومن ملامحه نقدر نقول انه.
الشخص: جابر وهدان العراف نورت يا كبير.
انا: أهلا بيك اتفضل اقعد.
مراة جابر: ست في سن 40 او 45 سنة بس جسمها مليان شوية بزازها كبيرة وعندها بطن وقصيرة شوية.
نورت يا عراف يا كبير انا نعمة مراة جابر نورت.
انا: أهلا بيكِ اقعدي.
دخلت بنت في حدو 25 ل30 سنة حلوة وجميلة ملامحها تشدك وجسمها مشدود وبزازها وسط ومرفوعين لفوق بشكل قوي وملهاش بطن وطيزها مرفوعة ومشدودة لفوق.
أهلا بيك يا عراف انا قمر جابر العراف.
انا: أهلا بيكِ اقعدي.
دخلت بنت بعدها جميلة فعلا تخطفك من أول نظرة في حدود 25 ل 30 سنة وجسمها بزازها وسط بس منفوخين شوية بشكل يجنن وبشرتها بيضاء وعيونها زرقاء وملهاش بطن خالص وطيزها مرفوعة بشكل مغري ولبسها كچول مش من اهل البلد خالص.
البنت: انا مي العطار بنت ابراهيم العطار.
انا: أهلاً بيكِ اقعدي (وقتها في بالي فهمت هي مين).

في بيت راشد الجبالي
راشد: اول ما دخل البيت، نت زفت انت فين.
الصوت: جاي يابويا جايلك.
راشد: اخلص يا بني.
الشخص: محمد راشد الجبالي 24 سنة بس كشكل تقول اكتر من كده.
محمد الجبالي: خير يابويا في ايه.
راشد: احا انت نايملي جنب مراتك ومش دريان بالي حصل برة.
محمد الجبالي: يابويا معرفش حاجة، بلغني في ايه.
راشد: عمار العراف ابن محمد عزت العراف ظهر يا زفت فهمت في ايه.
محمد الجبالي: نعم هو محمد عزت عنده ابن كبير كده وكمان بتقول انه هنا وظهر.
راشد: اه ياخويا محمد العراف طلع ابنه مماتش ولا حاجة وياعالم عنده عيال تانية ولا لا.
محمد الجبالي: يعني كده كل تفكيرنا باظ ولازم نفكر من أول وجديد الأول كنا هنحارب ايمان العراف دلوقتي هنحارب العراف نفسه.
حارس البيت: يا حج الحق ياحج.
راشد: في ايه يخربيتك عايز ايه.
حارس البيت: الشيخ رجب بيقولك المعلوم قرب يظهر خلاص بس لما عرف ان العراف وصل وقف كل حاجة وبيقولك يعمل ايه يكمل ولا يوقف.
محمد الجبالي: دي احسن فرصة نكمل قبل ما الدنيا توقف ياحج.
راشد الجبالي: خليه يكمل يا حسن وقوله في سكوت ويستني لحد بليل لما الدنيا تهدي خالص.
خرج حسن الحارس ومحمد الجبالي وراشد ابوه قعدوا يكلموا في خطة خروج المعلوم من البلد في وقت ظهور العراف.

في قصر العراف
انا: منورين كلكم وانا بعتذر على غيابي الطويل معرفش كنتوا تعرفوا عني حاجة ولا لا بس انا كنت عارف كل شخص فيكم بيعمل ايه في يومه قبل حتى حياته يعني متفتكروش عشان انا كنت بعيد يبقي معرفش عنكم حاجة.
جدي وهدان: الخالق الناطق عزت ومحمد الله يرحمهم اللي خلف مماتش فعلا.
انا: تعيش يا جدي مقامك فوق رأسي حتى لو انا الكبير انت الكبير بسنك واخلاقك يا جدي وهدان.
جدي وهدان: تعيش يابني زي ما بقولك فعلا اللي خلف مماتش ولا ايه يا جابر.
جابر وهدان بخبث: صح يابا اللي خلف مماتش فعلا نورت يا عمار يابني.
انا: اسمي العراف او الكبير، وانا مش ابنك الوحيد المسموح ليه من دلوقتي ينطق اسمي من غير اي لقب هو جدي وهدان اي حد تاني ينطق العراف او عمار العراف او الكبير اختاروا اللي يعجبكم مفهوم.
الكل: مفهوم.
انا: أحب اعرفكم مراتي لميس ضابط شرطة في الأمن العام.
لميس: تشرفت بيكم يا جماعة وأهل العراف هما أهلى كمان.
الكل: الشرف لينا يابنتي منورة.
جدي وهدان: عرفت تختار يا عراف جدع.
انا: تسلم يا جدي، نهلة العراف اختي الصغيرة بنت سوزان.
نعمة بخبث وخوف: ايه بتكلم جد هي سوزان لسه عايشة.
نهلة: ايوة ماما عايشة وانا الدكتورة نهلة اخت العراف مش باين الشبه اللي بينا ولا ايه.
قمر بحقد: لا ازاي باين اوي، امال مين حضرتك.
نهال: انا نهال اخت لميس وكمان العراف يبقي اخويا يعني اعتبر اخته انا كمان.
مي: نورتوا يا جماعة وأكيد هنبقي صحاب بعيدا عن العراف ولا ايه.
انا: عارف انك عاقلة وبتعرفي تكسبي اللي قدامك بس خلى بالك لتعدي الخط اللي مرسوم ليكي يا مي.
مي: ده انت تعرفني فعلا بقي وعارف اني مجنونة وبتخطئ حدودي دائمًا.
انا: قولتلكم اعرف كل حاجة عنكم.
جابر: بعد اذنك يا عراف امال نهى هانم مجتش ليه احنا مش قد المقام ولا ايه.
انا: ميخصكش تعرف يا جابر لما انا أكون عايز أقول هقول.
صخر يا صخر.
صخر: اؤامرك يا عراف اؤمر.
انا: جهز العربية هنتحرك على الجبل.
جابر بخضة: ملحقتش ترتاح يا عراف خليك شوية وبعدين اتحرك.
انا: نفذ يا صخر وجهز العربيات.

في القاهرة قصر العراف.
سوزان: نهى تفتكري وهدان وجابر وخصوصا نعمة هيقابلوا عمار ازاي.
نهى: وهدان محترم وفعلا يستاهل كلمة جدو اللي بتتقالوا في البلد بعد عزت العراف، هيبة واحترام واخلاق بس وقت الجد بيدوس على اي حد قدامه ومبيخافش من الموت وده اللي مخلى واحد في سنه قادر يتحكم ويتحرك كمان.
أما بقي جابر خبيث ومقرف وهيفضل طول عمره كده لانه من زمان وهو كان غيران من ولاد عزت ودائما شايف نفسه هو الصح والباقي غلط.
أما بقي نعمة هتحط عينها على عمار عشان تجوزه بنتها قمر لان هي فعلا قمر كشكل لكن كروح هي خبيثة وشيطانة خارجة من الجحيم.
نبيلة: تجوز مين يام تتجوز انت وهي لميس هتسكت على الكلام ده ولو لميس وافقت انا مش هوافق.
سوزان: ثواني يا نهى انا هرد، نبيلة أولاً انا بحبك وانت عارفة لكن توافق او متوافقش دي حاجة ما بينها وبين جوزها أما بقي انت متوافقيش فالكلام ده لو كان جوز بنتك شخص عادي يا نبيلة انما ده عمار العراف وانت عارفة كويس ان محدش يقدر يقوله لا حتى لو مين في العالم.
نبيلة: مقصديش حاجة وحشة انا بكلم بعشم انه زي ابني وانتوا عارفين كده كويس على العمون هستأذنكك عشان رايحة العيادة وهقابل ميرڤت اختي بعدها.
بعد خروج نبيلة.
نهى: اللي يشوفنا ميقولش اننا ضراير يقول اخوات ههههههه.
سوزان: احنا فعلا اخوات لاني بعاملك كأخت ليا واللي يقول غير كده اموته.
نهى: طب قوليلي وانت من رأيك شايفة مي العطار هتعمل ايه.
سوزان: مي جميلة وطيبة وروحها حلوة وفعلا قمر اتمني يحصل اللي في بالي.
نهى: مظنش بس يارب، انا شاكة في حاجة يا سوزان ولازم اقوك عليها.
سوزان: في ايه قلقتيني.
نهى: شاكة ان محمد كان مجوز غيرنا او هيطلع ليه ولاد تانية.
سوزان بقلق: ليه بتقولي كده انت تعرفي حاجة.
نهى: وانت قلقتي ليه يا سوزان انت مخبية عليا ايه قوليلي احنا اخوات.
سوزان: هقولك وامري لله
(هههههههه معلش يا عزيزي مش هخليك تسمع اللي اتقال في الجزء ده)

في مكتب رامي وابراهيم.
ابراهيم: في اخبار جديدة او حاجة ولا لسه.
رامي: مفيش اخبار ولا زفت اكن الأرض اتشقت وبلعت الواد بجد.
ابراهيم: يبقي تتصل وتقدم فروض الطاعة ونخلص يا رامي ده ابنك مهما كان.
رامي: حاضر يا ابراهيم هتصل واطلب مقابلة العراف.
مسكت رامي التليفون واتصل على تليفون ايمان.
ايمان: اهلا يا رامي، خير سماعك.
رامي بصوت مخنوق: اهلا يا ايمان هانم كنت محتاج اطلب تحديد مقابلة مع العراف.
ايمان: بخصوص ايه يا رامي.
رامي: اكيد حضرتك سمعتي ان لؤي ابني مختفي بقاله أسبوع وانا دورت في كل حتة وخايف يكون في ايد حد من الأعداء.
ايمان: عارفة يا رامي، خلاص سيبني يومين وهحددلك معاد كع العراف وهتصل ابلغك بالرد بتاعه.
رامي: تمام يا ايمان هانم بس ياريت في اسرع وقت لان جبت اخري.
ايمان: تمام يا رامي وقفلت السكة.
رامي: امشي من قدامي بدل ما افشخك بجد امشي.
ابراهيم طلع جري وخرج من المكتب لانه عارف وقت عصبية رامي ممكن يتهور عليه.

في البلد قصر العراف.
صخر: جاهزين يا عراف.
انا: تمام يا صخر أنا جايلك استني برة.
انا هتحرك لوحدي وانت والبنات يا لميس هتستنوا هنا تمام.
لميس والبنات: تمام.
بعد ما قمت لميس اتحركت عليا وحضنتني.
لميس: خلى بالك من نفسك عشان خاطري.
انا: متخافيش عليا جوزك وحش.
خرجت من القصر وسط حراسة رجالة الموت واتحركنا
فضلنا ماشيين شوية لحد ما وصلنا لمقر الجحيم وأول ما نزلت لقيت استقبال رهيب من شيوخ الجحيم
الشيخ همام: يا مرحب يا مرحب بالعراف الكبير.
انا: ازيك يا شيخ همام (عرفتهم من ايمان عمتي).
الشيخ همام: غريبة انت عارفنا ازاي واول مرة تيجي.
انا: عيب يا شيخ انا العراف، الشيخ همام والشيخ حمد والشيخ عبدالكريم
الشيخ حمد: فعلا اللي خلف مماتش، كنت بمرنك زمان قبل ما اعجز.
الشيخ عبدالكريم: اتفضل يا عراف رجالة الجحيم وكله في انتظارك.
ودخلت معاهم ووسط الحراسة حرفيا بدون مبالغة لقاعدة تحت الأرض اكنها قاعدة عسكرية.
صخر: انتبااااااااااااااه العراف الكبير.
الكل: الجحيم بيتنا والعراف ابونا (اترددت أكتر من مرة).
انا: شكرا ليكم، انا عمار العراف وانتوا كلكم ليكم حرية الاختيار حابين تكملوا هنا او لا براحتكم في حد مضايق او معترض.
الكل: احنا فدائك يا عراف، احنا معاك بالدم والإخلاص.
صخر: انتبااااااااااااااه، كل قائد كتيبة يخرج يعرف عن نفسه ويقول تقرير مختصر عن كتيبته.
قائد كتيبة 777: انا القائد عامر، كتيبة 777 (كتيبتنا متدربة على المهام المستحيلة وتأمين العراف خارج البلاد).
قائد كتيبة الرعب: انا القائد جبل، كتيبة الرعب (كتيبتنا من رجال العملاقة طولهم اكتر من مترين وقوة الواحد ب10 من البني ادم الطبيعي).
قائد كتيبة الحماية: انا القائد زانوس وده لقبي، كتيبة الحماية (مجموعة هكرز لحماية المعلومات وكمان بتجيب اي معلومات يحتاجها العراف).
القائد العام: انا القائد العام عمر، مسؤول عن تدريب رجالة الجحيم ورجالة الموت.
انا: تمام يا جماعة، ولينا قاعدة مع بعضنا عشان اسمع منكم اكتر ونخطط بشكل احسن من كده وطالب من كل قائد فيكم تقرير كامل باسماء افراد الكتيبة ومعلوماتهم الصحية وكل حاجة وعددهم والمعدات وكل حاجة الخاصة بكل كتيبة تمام.
القادة: تمام يا عراف.
الشيخ همام: اتفضل يا عراف لاوضتك الخاصة.
اتحركت قدامهم وكلهم ورايا وأول ما وصلت الاوضة هي مكنتش اوضة هي كانت شقة حرفيا مكونة من كل حاجة عشان لو جيت اتدرب او تابعت الامور بنفسي.
انا: صخر مفيش وقت معايا كتير اضيعه محتاجين نروح السرداب بتاع ابويا وجدي.
صخر: تمام يا عراف، وقرب من مكتبة موجودة في الاوضة وقالي انت الوحيد اللي عارف كلمة السر ومن قبلك كانوا عزت بيه العراف ومحمد بيه العراف.
انا: كلمة سر ايه انا مش فاكر حاجة.
في قصر العراف في القاهرة
سوزان: بقولك ايه انا هايجة اوي ما تيجي تريحني ومحدش هنا.
نهى: يخربيتك اتلمي عمار شكله مراقب البيت بالكاميرات.
سوزان: احا وفيها ايه ما هو عارف اننا تعبانين من غير ابوه.
تعالى بقي.
نهى: طيب تعالى نطلع اوضتي اعتقد انها امان ومفيهاش كاميرا.
سوزان: احححححححححح يلا بينا ودخلوا الاوضة واول ما دخلوا سوزان زقت نهى على السرير وقلعت كل هدومها في ثواني.
نهى: انت هايجة اوي كده، بس لسه جسمك يجنن يخربيتك تعالى ده انت ملبن يا سوزان بجد..
سوزان: حيلك حيلك ايه كل الكلام ده..انتي بتجامليني انت جسمك احلى يا نهى.
نهى: اجاملك ده ايه! انت موقفتيش قدام المرايا من زمان ولا ايه.. قومي كده.. وبدات نهى تحسس علي كتف سوزان ونزلت على ضهرها.. وكملت انت مش حاسه بقيمتك بس بصي علي بزازك و لفت ايديها وحسست علي بزازها.. وسوزان هاجت اوي خلاص مبقتش قادرة وسخنة وفجاه نهى رزعت سوزان بعبوص ف خرم طيزها وهي بتقولها ولا الطيز الجامده دي. وبدأت نهى تبوس سوزان في رقبتها.. وبتكمل بوس ف شفايفها.
سوزان: ااااااااااه مش قادرة.. تعبت بجد انا مولعو ريحيني يا نهى اححححححح نفسي اتشرمط اوي.
نهى: هشرمطك يا لبوة اصبري عليا وكملت نهى بوس في رقبة سوزان.
ومسكت نهى بزاز سوزان بدأت تفعص وراحت نازله بلسانها علي حلمات بزازها وكلت فيهم وعماله تلحس وتلعب بلسانها فيهم وسوزان مش فالدنيا اصلا مغمضه عينها ونسيت نفسها خالص وبقيت بتستمتع وحاسه برعشه مع لذه غريبه بس جميله اووي.
نهى: ده كسك كله مايه وغرقاان.. اوعي كده وراحت نازله ع كسها بلسانها.. يا دوب لمست كسها بلسانها راحت جايبه شهوتها تاني
نهى: اووووف ده ايه الحلاوه دي كلها يا سوزان كسك جامد فشخ وردي غامق اوي وباين بين فلقتين طيزك وايه العسل ده كله وراحت نازله ع كسها مكمله لحس في زنبورها وشفرات كسها سوزان مستحملتش من الغليان راحت قايمه عليها بيساها جامد كانها بتاكلها وقولتلها بحبك يا نهى بحبك اوووي.. وراحت مقلعاها القميص اللي عليها وكان قلعه سهل اوي الصراحه ومسكت بزازها فعصتهم بايديها وهي حاسه بهيجان مش طبيعي.. قالتلها نهى انا مش قادره ريحيني.. نزلت على كسها كان اغمق من كس سوزان بس حاجه مستويه كده مع هيجانها وهي بتلحس في كسهاا راحت فاركة كسها كله مره واحده وفضلت تلعب في كسها وتلحسه جامد وهي جابت اخرها خلاص.. راحت مصوته…. وراحت حاطه ايدها ع كس نهى امي وفضلت تدعك فيه وهوب راحت مديانها بعبوص في فتحة كسها وفضلت تنيك بصباعها..في كسها الضيق اااااااااااه حلو اوي يانهى كسك يجنن يخربيت كدن وسخن اوي وبعدين راحت مدخله رجلها ف رجلين نهى عكس عكااس وبقيوا يتساحقوا مع بعض ويخبطوا اكساسهم ف اكساس بعض واهااتهم عالية لدرجه كبيرة ااااااااح تجنني يا سوزان كملي يا شرموطة اااااااااااااه هجيبهم يا سوزان، قالتلها وانا كمان قربت انزل..يا روح سوزان كملي لسه بتخلص الكلمه لقيتها راحت جيباهم، احححححححح نزلتهم يا لبوة.
نهى: يخربيتك ده.انت كنتي سخنة اوي.
سوزان: وانت جامدة اوي لازم نكررها بس محتاجة زبر يفشخني.
نهى: وهتجيبي الزبر منين يا شرموطة استحملي بقي.

في مقر الجحيم
انا عمال افتكر واعصر دماغي كلمة السر كانت ايه مش فاكر خالص.
صخر: يا عراف انت معنا ياباشا.
انا: سيبوني شوية يا صخر.
خرجوا كلهم لبرة وانا فردت جسمي على كرسي بيتعمل سرير بالطول، وغمضت عيوني وخبت بتاع شوية حلوين لحد ما شوفت ابويا وجدي عزت.
والدي: اخيراً شرفت طولت اوي ياعم، ده حتى المتابعين زهقت منك.
انا: مشغال يا حج معلش وحقهم عليا برضو هخلص السلسلة بسرعة.
والدي: ماشي يا لمض، ايه الاخبار طمني دخلت مفتاح الجبل.
انا: لا مدخلتش وانا المفروض بحلم اهو في مكتبي جوا مقر الجحيم.
عزت جدي: يبقي شوفت المكتبة عشان كده محتار ومش عارف كلمة السر.
انا: بظبط ينور عليك يا عراف يا حلو انت.
جدي: واحد غيرك كنت زماني موته لانه فكر انه يهزر مع الكبير بس انت حبيبي الغالي.
والدي: كلمة السر لازم انت اللي تكتشفها بنفسك عشان فعلا تستاهل لقب العيلة وتستاهل كرسي العرافين.
انا: هنهزر صح، وانا هعرف منين كلمة السر.
والدي: فكر يا عمار وانت هتعرف فكر، وركز انا قولتهالك وانت صغير لما كنت بتدرب في الجحيم فكر يا عمار.
فوقت من النوم وفي جملة واحدة بتردد في دماغي فكر يا عمار
قعدت افكر فعلا شوية حلوين مع نفسي
فلاااااااااااش باااااااااااك
والدي: شايف المكان ده يا عمار، ده الجحيم اسمه كده لانه بيغير الانسان بيخليه شخص معندهوش رحمة ولا طيبة كل اللي عنده شر وقلب ميت وكل ده عشان العراف.
انا: العراف اللي هو انت.
والدي: مش انا وبس، اي حد هيجي من بعدنا ويكون العراف، الجحيم هو جيشه وسلاحه في العالم كله مش في مصر بس.
انا: وليه كل ده، انا مش فاهم حاجة خلى بالك انت بتكلم حد عنده 12 سنة يعني مش كبير.
والدي: ماشي يا لمض، كل ده عشان العرافين هما اسياد الأرض وده راجع لسر موجود في مكان اسمه مفتاح الجبل….المكان ده تقدر تدخله من اوضة العراف في الجحيم…..هتلاقي مكتبة وفي المكتبة دي كتاب اسمه عالم الجحيم……بتفتح الكتاب وبتلاقي كود سري بيكتب بس على شكل عبارة والجهاز ده اياك تجدده او تطوره.
انا: ليه يعني وايه جو الالغاز ده.
والدي: هتفهم كل حاجة لما تفتح السرداب وهتلاقي فيه كل الاسرار اللي محتاجها.
كلمة السر هي ……………..

في مكان بعيد منعرفش عنه حاجة
سرداب موجود تحت الأرض في إنجلترا وكان موجود 5 أشخاص وكان باين إن كلهم من بلاد مختلفة وكان معاهم شخص خامس باين من ملامح وشه أنه شخص قوي جدا وكانو كالاتي:
اقوي شخص كان اسمه الملك هاري ملك إنجلترا السابق واقوي ملك مر علي تأريخ إنجلترا كان شكله طويل وليه دقن بيضاء اوي وعينيه خضراء وجسمه معضل.

تاني شخص كان ألب رئيس اسبانيا السابق شخص قوي وبرضو جسمه وسط معضل مالهوش دقن بس عينيه زرقاء وكمان شعره طويل

تالت شخص كانت الملكة سارة ودي قمر بجد، طولها حوالي 165 سم وبزازها مرفوعة وطيزها برضو مدوره وشفايفها تجنن بصراحه جسمها جبار وعينيها عسلي حلوة أوي ملكة فرنسا سابقاً

الشخص الرابع رئيس دولة فرنسا مايكل وباين من شكله أنه قوي جدا وعريض العضلات وطويل الشعر وبيحب يبارز بالسيف أوي

الشخص الخامس كانت ملكة جمال احلى علي لاحلي
اسمها فرح من أصل عربي ولبسه التأج الملكي عيونها خضراء وبزازها مدوره وطيزها عريضة وشفايفها بتلمع من حلاوتهم وباين إن ليها هيبه في الاجتماع ده لانها ملكة البرازيل حالياً

في مقر الجحيم
افتكرت كل حاجة وقمت وقفت قدام المكتبة وفتحت كتاب عالم الجحيم ولقيت فعلا الجهاز موجود وفي اختيارين يأما انطق الجملة أو اكتبها.
انا: المجهول معلوم، لكن يجب البحث عنه.
وفجأة المكتبة اتقسمت نصفين واتفتحت وظهر سرداب طويل وكل كام متر منور
اتحركت في بداية السرداب ومش خايف ولا حاجة بس مستغرب انا ليه كل حاجة كبرت من حواليا كده وفجأة بقيت مسؤول والمفروض عليا اختار يأما الامن العام او العيلة والشغل
ولو فضلت في الأمن العام هتكون اعدائي هي اعداء للدولة، اما لو انفصلت عنهم أكيد العالم كله هيبقي فيهم الاصدقاء وفيهم الاعداء بدل ما هيكون عدو او اتنين هيبقوا بالالاف
فضلت اتحركت لحد ما دخلت ولقيت قاعة كبيرة قدامي وفي كل ركن منها خزنة بالطول وكل خزنة مقفولة وفي النصف كرسين واحد على اليمين وباصص لقدام والتاني على الشمال وباصص على الكرسي التاني
قعدت على الكرسي الي على اليمين وفجأة حسيت بهزة في الأرض والسرداب اكن الارض هتتشق وتبلعني زي ما بيقولوا وصوت هواء قوووووي اوي جاي من بداية السرداب، مفهمتش حاجة وقتها بس ايقنعت ان في حاجة هتحصل لما سمعت صوت خطوات عالي بيقرب عليا وكل ده انا مش شايف أي حاجة.
وسمعت الصوت: أهلاً بيك يا عراف، نورت سرداب الجحيم……..

تفتكروا مين ده، وعمار دخل فين وايه اللي هيحصل كل ده هنعرفه الجزء الجاي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ