الشيكولاتة العجيبة – الحلقة الخامسة

مرت ثلاث ايام وحنان شغالة معايا في العيادة وفي الثلاث ايام دول قربت منها اكتر بحكم انها قدام عيني باستمرار

وفي اليوم الرابع كان يوم اربع وصباح الخميس اجازة من المستشفى

بعد ما خلصت شغل في العيادة قولت لحنان اني عازمها على العشا بره

في الاول رفضت وقالت ان جوزها مش هيوافق وهيزعل لكني عملت نفسي زعلان وقولت ليها مش كل حاجة لازم تقولي لجوزك عليها طالما مش بتعملي حاجة غلط

وافقت بعد ما اقنعتها بان مش كل حاجة لازم تعرف جوزها . وفعلا خرجنا انا وهي علشان نتعشي في مكان هادي .. وانا هناك اتصلت ب امل مرات اخويا شريف وقولت ليها تبص على اولادي وتعمل ليهم عشا

اتعشينا انا وحنان وبعد ما خلصنا العشا اخدتها في كافيه هادي كنت متعود اروحه انا وفادي لما بيكون لينا مزاج للسهر برا

وقعدنا في الكافيه وبعدين اتكلمت مع حنان في موضوع عدم الخلفة لغاية دلوقت

حنان: الدكتورة مدياني علاج وماشية عليه لكني بصراحة مش حاسة ان في امل

انا: ليه بس بتقولي كده بصي طالما اللي عندك في المتناول علاجه يبقي الأمل موجود

حنان: مانا بقالي سنين بتعالج ومفيش اي حاجة

انا: طب انا بكره هكتبلك على شوية فحوصات هتعمليهم وبناء عليه هكتبلك على كورس علاج وبالمشيئة ربنا هيكرمك

حنان: بجد يا وليد .. يعني ممكن يكون في علاج واخلف

انا: قولي يارب.. احنا بس نعمل اللي علينا

قعدنا في الكافيه لغاية الساعة 2 بالليل وبعدين اخدت حنان وروحنا البيت

 

تاني يوم صحيت بعد الضهر قومت وجيت ادخل الحمام لقيت حنان مشغلة الغسالة

انا: ايه ده انتي بتغسلي يا حنان

حنان: هدومك وهدوم محسن وعامر عايزين يتغسلوا

انا: انا مش عارف بس هنفضل كده تاعبينك انتي وامل مرات اخويا شريف

حنان: هو انت كل ما هتشوفنا بنعمل حاجة هتقولنا الكلمتين دول

حنان خلصت الغسيل وانا كنت قاعد في الصالة وقاعد انا ومحسن وعامر مشغلين التليفزيون

حنان عملتلي اكل . وبعد ما خلصت اكل عملتلي كوباية شاي

انا: ما تيجي يا حنان تقعدي معانا شوية

حنان: معلش اخلص الغسيل وانشره

انا: طيب لما تخلصي تعالي علشان هكتبلك على كام حاجة هتعمليهم علشان نشوف العلاج اللي هنحدده معاكي

عامر: بابا انا عايز اروح عند خالي حسين النهاردة علشان عامل حفلة عيد ميلاد بالليل ل ابنة فارس

انا ::ماشي .. وخد بالك من اخوك محسن

عامر: ماشي بس احتمال نبات عنده

انا: يعني هتبات عند خالك ولا هتيجي بعد الحفلة علشان ابقي عارف

عامر: لا هنبات

انا: ماشي .. خد 200 جنيه من المحفظة جوا في الأوضة بتاعتي علشان تبقي تجيب هديتين ل ابن خالك انت هدية واخوك هدية

عامر دخل جابلي المحفظة واديتة الفلوس وطلب مني خمسين كمان مصاريف ليهم ودخل هو واخوه لبسو هدومهم وراحو عند خالهم

قومت انا دخلت المعمل وجبت شيكولاتة وقولت فرصة اديها الشيكولاتة واشوف رده فعلها من قريب

على ما دخلت الأوضة وخرجت لقيت حنان بتقولي مش هينفع تقعد معايا في الشقة لوحدنا وانها هتنزل

انا: طب خلاص خليكي انتي كملي اللي الغسيل وانا كده كده هنزل علشان اشوف بابا وماما واطمن عليهم

اه صحيح خدي الشيكولاتة دي .. دي جاية من بره

حنان: اه دي عجبتني اوي المرة اللي فاتت

انا: بألف هنا

نزلت قعدت عند بابا بتاع ساعتين وبعدين طلعت فتحت الباب وكان المفاجئة .. حنان قاعدة على كنبة الأنتريه وقالعة الأندر بتاعها ومرمي على الأرض ومدخلة في كسها ايد مقوار الكوسة واول ما شافتني كأن كهرباء مسكت فيها وقامت جري خرجت من الشقة على السلم على شقتها

وانا بصيت لقيت الكلوت بتاعها على الأرض وطيت أخدته من على الأرض وبصيت عليه لقيتة خرقان من عسلها

معرفش ليه حسيت بأثارة رهيبة ومسكت الكلوت بتاعها وطلعت زبي وبقيت عمال ادعك في زبي. انا حاطط الكلوت بتاعها عليه لغاية ما جبت لبني فيه

بعد ما جبت لبني في كلوت حنان مرات اخويا شلت الكلوت بتاعها في شنطة هداية كانت عندي وبعدين نزلت فتحت العيادة قعدت فيها شوية

وكتبت في روشتة التحاليل والأشاعات المطلوبة من حنان وبعدين اتصلت بيها .. تليفونها فضل يرن شوية ومفتحتش .. عرفت انها مكسوفة ومحرجة بعد اللي شفته

قعدت شوية في العيادة وبعدين قولت لازم اعدي عليها وانا طالع

وفعلا قفلت العيادة وبعدين طلعت رنيت الجرس .. فتحتلي ووشها في الأرض

انا: انا كتبت ليكي على الحاجات اللي هتعمليها .. وعايز كمان اعملك السونار

حنان: ماشي يا وليد

انا: بكره نستغل اجازة العيادة واعملك السونار

حنان: بكره بكره ؟

انا: ايوة بكره بكره .. ايه عندك حاجة بكرة مش فاضية ؟

حنان: لا مش القصد اصلي بكره عندي غسيل

انا: ياستي بعد ما تخلصي الغسيل .. كده كده بكره انا اجازة من العيادة زمن المستشفى

حنان: ماشي

سبت حنان وطلعت .. قاعد لوحدي في الشقة ومنظر حنان وهي هايجة وحاطة المقوار في كسها مش مفارق عيني وكان نفسي انزل اخبط على حنان واول ما تفتح اروح داخل وقافل الباب ورايا وانيكها واشبع من جسمها سواء برضاها او غصب عنها

على الساعة 12دخلت الأوضة بتاعتي وطفيت النور وطلعت على سريري ونمت

الساعة 2.50 صحيت على صوت حاجة وقعت على الأرض في الصالة

قومت اتسحبت على طرطيف صوابعي واول ما فتحت الباب .. لمحت زي ما تكون حنان خرجت جري من الشقة وقفلت الباب وراها

عرفت انها كانت جاية تدور على الكلوت بتاعها اللي سابتة على الأرض

ولقيت فازة الورد وقعت على الأرض ومتكسرة

 

تاني يوم اول ما صحيت اتصلت ب عامر ابني اللي قالي إنه هيبات الليلة كمان عند خالة علشان عازمهم على السينما بالليل

على اخر النهار اتصلت بحنان علشان اعملها السونار. قالتلي معلش بلاش النهاردة .. قولت ليها خلاص انا كده هنزل ساعتين اقابل صاحبي واقعد معاه شوية في الكافيه وهرجع لو حسيتي انك هتقدري تعملي السونار اتصلي بيا وانا هرجع على العيادة وهستناكي تنزلي

بعد ما قفلت مع حنان .. قولت في بالي بمجرد ما هنزل اكيد هتطلع تدور على الكلوت بتاعها براحتها

وجه في بالي اني اطلع الكلوت بتاعها

وانزل فيه لبني تاني علشان لما تطلع تاخدة تعرف اني هايج عليها وده كمان هيثيرها اكتر خصوصا ان تأثير الشيكولاتة بيقعد تلات ايام .. وفعلا طلعت الكلوت بتاعها وبقيت عمال ادعك زبي في الكلوت بتاعها وانا بتخيل نفسي بنيكها .. لغاية ما جبت لبني في الكلوت بتاعها وروحت حاطط الكلوت على الكنبة وجنبة البوكسر بتاعي ونزلت .. وتعمدت وانا قدام شقة حنان روحت كحيت

 

روحت الكافيه قعدت هناك ساعتين لوحدي وبعد ساعتين رجعت البيت

اول ما فتحت الشقة بصيت على الكنبة

ملقتش كلوت حنان .. والبوكسر بتاعي مش في المكان اللي حطيته فيه

عرفت ان رسالتي وصلت

تاني يوم صحيت الساعة 6 الصبح قومت اخدت دوش ولبست هدومي ونزلت على المستشفى . وزي كل يوم ندهت على الممرضة شربات جابتلي الفطار وانا بفطر لقيت شربات رايحة جاية عايزة تقولي حاجة

انا: فيه ايه يا شربات مش عارف اكل اللقمة بسببك مالك رايحة جاية ليه

شربات: بصراحة يا دكتور وليد قصداك في خدمة وانا عارفة انك مبتتأخرش عن حد

انا: طيب بس افطر واشرب قهوتي وبعدين اعرف منك عايزة ايه .. ماشي

شربات: ماشي وانا هروح اجبلك القهوة

اكلت وشربات جابتلي فنجان القهوة

انا: مالك بقى يا شربات في ايه

شربات: بصراحة يا دكتور مخبيش عليك .. ولا هخبي ايه ما انت عارف انا ظروفي المادية مش قد كدة

انا: ايه محتاجة فلوس يا شربات

شربات: لا فلوس ايه بس يا دكتور مستورة والحمد لله.. انا بس كنت طالبة منك خدمة

انت عارف اني انا حامل في الشهر التالت وانت عارف ان جوزي شغال عامل في السكة الحديد واللي جاي يدوب بيكفينا بالعافية ومرتبي على مرتبة يدوب

انا: ايوة عارف يا شربات ومتقلقيش انا عامل حسابي ان محدش هيولدك غيري .. وكمان المتابعة اللي جاية لغاية ما تولدي انا اللي هعملهالك

شربات: ربنا يخليك يا دكتور وليد .. ديما حاسس بيا وبالغلابة

انا: طب يلا بقى دخليلى الحالات لحسن اتأخرنا عليهم

شربات: حاضر يا أحلى دكتور في الدنيا

 

حالة بتدخل ورا الحالة لغاية ما وصلت للحالة ال قبل الأخيرة وكانت ست شيك جدا ولبسها قصير ومكشوف وكانت جاية ومعاها واحدة واللي عرفته بعدين انها بنتها

انا: اسم حضرتك

:: اسمي شيري والحقيقة مش انا اللي هكشف اللي هتكشف بنتي مريم

وانا بصراحة جيت المستشفى هنا والنهاردة بالذات علشان عارفة ان حضرتك اللي موجود

انا: اها انا اسف يامدام شيري.. وحضرتك جاية ليا بالأسم يعني ؟

مدام شيري: الصراحة اه صديقتي بتشكر فيك جدا وهي اللي قالتلي عليك

انا: صديقتك اسمها ايه ؟

مدام شيري: اسمها مدام ولاء ..

انا: الحقيقة انا عندي هنا حالات كتير بتيجي المستشفى على كلنا انتي نورتيني انتي والأميرة، مش اسمك مريم

مريم: ايوة يا دكتور

انا: حضرتك مدام ولا انسة وعندك كام سنة

مريم: انا كنت متزوجة وزوجي توفى من سنة وانا عندي 30سنة

انا: حضرتك بتشتكي من ايه ؟

شيري: بقالها اسبوع عندها مغص شديد يا دكتور والدورة عندها مش متظبطة خالص بتنزل كل فترة طويلة

انا: طب هي الاول كانت بتنزل كل قد ايه

مريم: كانت بتنزل كل شهر او كل 28 يوم دلوقت كل ستين يوم ويمكن اكتر

انا: طيب ممكن حضرتك تغيري ورا الستارة وبعدين تطلعي على السرير علشان اكشف عليكي

مريم راحت قلعت الكلوت بتاعها وبعدين طلعت على السرير وانا كشفت عليها وبعد ما خلصت كشف قلعت الچونتي وغسلت ايدي

شيري: خير يا دكتور

انا: في البداية انا بس هكتب ليها على بعض الفحوصات علشان اطمن على الرحم وتجيلي كمان اسبوع بالفحوصات

مريم: ايه يا دكتور انت شاكك في حاجة

انا: لا خالص ده اجراء طبيعي علشان بس نطمن وفيه كذا حاجة بتسبب تأخر الدورة منها الضغوطات النفسية

وانا عايزك تطمني خالص

وياريت تشربي اعشاب كتير .. ولو بتشربي اي كحول تبعدي عنها ..

وكمان الأكل لازم يكون صحي وتبعدي عن اي معلبات

شيري: طب مش هتكتب ليها على اي علاج

انا: لا بنتك لغاية دلوقت مفيهاش حاجة .. نعمل بس الفحوصات وساعتها هحدد ان كانت هتحتاج علاج او لا

شيري: طب ممكن تكتبلي رقم فونك في الروشتة

انا: حاضر من عنيا

كتبت رقمي في ضهر الروشتة ومريم ومامتها مشيوا

وبعد ما خلصت كشف على الحالة اللي بعدها نديت على شربات الممرضة

وطلبت منها تروح ورا الستارة تقلع علشان هكشف عليها

شربات قلعت وطلعت على السرير وشفت كس ولا اجمل من كدة

برغم انها غلبانة وحتّى اللبس بتاعها على قده لكنها متتوصفش في نضافتها وريحة كسها اللي كان مفيش في جمالة

كس خالي من اي سواد حواليه … منتوف غير إنه ابيض اوي ومنفوخ القبة .. ولونة احمر وردي من جوا

كسها خلي زبي وقف على اخره واتمنيت في اللحظة اني ادخل زبي في كسها اللي يفتح النفس على النيك

بعد ما اتمتعت بمنظر كسها ولعب فيه بحجة اني بكشف عليها وعملت ليها السونار

بعد ما خلصت كشف عليها قومت غسلت ايدي وقلعت بالطو المستشفى

وهي ظبطت هدومها واخدتها معايا في العربية زي ما متعود .. ونزلتها في الطريق قرب بيتهم وانا روحت البيت

 

عديت على بابا اطمنت عليه ولقيت اختي سعاد جت من الشرقية هي وبنتها سلمى علشان يطمنوا على بابا سلمت عليهم وقعدت معاهم شوية وامل مرات اخويا كانت عاملة الغدا . وبابا قال ل اختي سعاد اطلعي اندهي على حنان تنزل تتغدى معانا وفعلا امل طلعت ندهت ل حنان .. وقعدنا كلنا اتغدينا مع بعض

بعد ما اتغديت وقعدت مع اختي شوية واطمنت عليها وعلى ظروفهم المعيشية في البلد وعلى جوزها

استأذنت منهم وطلعت شقتي علشان اناملي ساعتين تلاتة قبل ما انزل العيادة

 

بعد تلات ساعات قومت ولبست هدومي واتصلت بحنان علشان اشوفها نزلت العيادة ولا لا لاني كنت متوقع انها تتحجج باي حجة علشان متنزلش العيادة بعد حركة الكلوت اللي غرقتة بلبني . لكنها قالت انها في العيادة من ساعة وفيه ستات بالفعل حجزت. وفيه ناس موجودة منتظريني

عملت كوباية قهوة فوقت نفسي وبعدين نزلت العيادة

دخلت حجرة الكشف وحنان دخلت ورايا وعرفتني فيه كام كشف على كام استشارة وكدة

انا: عملتي الفحوصات اللي طلبتها منك

حنان: اه عملت التحليل والاشاعات بس هستلمهم لسه كمان يومين

انا: طب تمام .. بعد العيادة هعملك السونار وهكشف عليكي

حنان: كشف كشف زي بتاع المرة اللي فاتت

انا: ايوة كشف كشف يا حنان .. ايه ؟

حنان: ماهو ماهو

انا: مفيش ماهو فيه كشف هيتم ومتخفيش كل اللي هيتم هيتم بيني وبينك حتى الاشاعات والتحاليل خليهم هنا في العيادة لما تجيبيهم

مش لازم تعرفي فريد انك متابعة معايا

ويارب بس شفاكي يبقي على ايدي يا حنان

حنان: يارب يا وليد يارب .. انا هموت على حتة عيل

انا: خير .. بس قولي يارب .. يلا بقى دخليلى الحالات

حنان: يارب .. حاضر يا دكتور

 

بعد ما خلصت كشف على كل الحالات في العيادة ضربت الجرس ل حنان اللي دخلت

انا: يلا بقى يا حنان ادخلي ورا الستارة دي واقلعي هدومك والبسي البالطو البلاستك .. علشان هعملك السونار واكشف عليكي

حنان: ايه ده ؟ هو انا هقلع كله كله

انا: اه طبعا كله واتغطي بالملاية لو حابة … واكشفيلي بطنك

حنان عملت كل اللي قولت عليه وقلعت كل هدومها وانا روحت قعدت جنب منها على كرسي الكشف بعد ما وصلت الجهاز في بطنها وبدأت احرك الجهاز على بطنها

خلصت كشف السونار وبعدين طلبت منها تفتح رجليها

وفتحت كسها الجميل .. بس كان فيه شعر بدأ يطلع

المهم كشفت عليها وطبعا لعبت في كسها وهيجتها شوية وفضلت اني منيكهاش النهاردة مع اني لاحظت انها مستعدة تتناك مني وزي ماتكون كانت مهيئة نفسها وكسها ل استقبال زبي

بس انا فضلت اني متسرعش

بعد ما خلصت كشف عليها

وتقريبا عرفت سبب عدم الانجاب عندها

حنان بعد ما لبست هدومها جت وقعدت قدامي على المكتب وهي خايفة اني اقولها ان مفيش امل

خير يا وليد

انا: خير يا حنان المشكلة اللي عندك الحمد لله تتعالج بس صعبة شوية

حنان: ايوة يعني المشكلة دي تطلع ايه

انا: تكيسات في المبايض .. انتي الدورة عندك مش منتظمة مش كدة

حنان: ايوة فعلا الدورة مش منتظمة

بس ايه التكيسات دي ؟

انا: بصي يا ستي تكيّس المبايض عبارة عن ظهور أكثر من بويضة في المبيض ولكن لا يكتمل نموها ولا تكون جاهزة للتلقيح والخروج لقناة فالوب، لذلك لا يحدث حمل في المبيض المصاب بالتكيس

ده كلام علمي مش هتفهميه اوي

بصي انا هكتبلك على برشام منع الحمل في الاول

حنان: نعم يا دكتور برشام منع الحمل ؟ ليه اذا كنت انا بعمل ده علشان احمل

انا: برشام منع الحمل له مفعولين مزدوجين هما منع الحمل وتنظيم الدورة الشهرية وبالتالي عندما تنتظم الدورة الشهرية فذلك يعني أن البويضة تصل لحجمها الطبيعي وبالتالي أن مشكلة تكيس المبايض ممكن يتم علاجها

وهكتبلك كمان على برشام ينشط المابيض ويحفزها

واهم حاجة الرياضة وعدم شرب العصائر المعلبة او البيبسي والكلام اللي ملوش لازمة ده ..ولو بتشربي قهوة تمنعيها

حنان: حاضر يا دكتور وليد بس لو بعد ده كلة محصلش حمل ؟

انا: ساعتها مفيش قدامنا غير التدخل الجراحي وده مش هيحصل ان شاء الله

حنان: انا مش عارفة اشكرك ازاي يا وليد بصراحة انا ندمانة اني طول السنين دي مكشفتش عندك

انا: طب يلا بقى انا هطلع وانتي قفلي العيادة.. ولا تحبي نتعشي برا انا وانتي

حنان: لا انت اطلع وانا عاملة حسابي قبل ما انزل … هطلع ليكم العشا

انا: بس بشرط هتتعشي معانا

حنان: هههههههه حاضر

تعليق واحد على “الشيكولاتة العجيبة – الحلقة الخامسة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ