الشيكولاتة العجيبة – الحلقة العاشرة

نزلت اشتريت شوية طلبات وكام كيلو لحمة وشوية خضروات وبعدين رجعت البيت عند بابا لقيت حنان وامل موجودين عند بابا علشان يسلموا على سعاد اختي قبل ما تمشي

اول ما دخلت سلمت على جوزها جمال واديت اللحمة والخضار لحنان مرات اخويا وقولت اطبخي دلوقت انتي وامل

جمال: انا مردتش امشي قبل ما اسلم عليك

انا: ايه ياعم انت جاي لناس كفره ولا ايه.. مش هتمشي قبل ما ناكل لقمة مع بعض

جمال: لا ياعم بالله عليك ما هينفع احنا لسه قدامنا المشوار طويل ومش حابب اقعد لبالليل

انا: هو انت مسافر ليبيا ولا حاجة؟ دي الشرقية اهي جنب مننا مفيش خطوة

جمال: يا وليد …

انا مفيش وليد ولا عيد .. بعد الأكل ابقي خد مراتك وامشي مش هنمسك فيك

انا: يا امل .. يا امل .. وحياتك انزلي ل هند خليها تطلع تقعد معانا بدل ما هي قاعدة

امل: حاضر يا وليد بس هعلق بس على اللحمة

انا: ازيك يا جمال عامل ايه .. والست الحاجة اخبارها ايه

جمال: تمام كلنا تمام يا وليد .. انت اخبارك ايه

انا: اهو ماشية

بابا: جوز اختك من بدري عمال عايز امشي عايز امشي مقعدش غير لما انت اللي قولت له

انا: وده كلام برضو يا جمال

ماما: خلاص بقى يابني ماهو الراجل قعد اهو

هند طلعت: ازيك يا عمو

بابا: كويس يابنتي تسلمي

ماما: اروح انا اعملكم دور شاي

هند: لا يا ماما خليكي انتي انا هروح اعمله

هند دخلت عملت الشاي وبعدين رجعت بالصينية فيها كوبايات الشاي

انا: امال سلمى فين ؟

ماما: سلمى عند جدها .. خالها كان هنا من شوية وهي راحت معاه علشان جدها جابر وحشها وراحت تشوفه

انا: ماشي

 

الغدا اتعمل وقعدنا كلنا اتغدينا مع بعض وجمال اخد مراته وبنته ومشيوا وانا طلعت شقتي وبعد ساعة اتصلت بهند وقولت ليها تلبس علشان هقابلها في العربية

هند: ليه رايحين فين

انا: البسي بس وهبقي افهمك بعدين

هند لبست وقابلتني في العربية اخدتها ومشيت وطول ما احنا ماشيين عمالة تسألني رايحين فين وانا مش راضي اقولها .. لغاية ما وصلنا وسط البلد

ركنت العربية في چراج قريب من محلات الملابس اللي هناك ودخلت انا وهي محل ملابس حريمي

لقيت هند بتبصلي ومش فاهمة

انا: ايه بتبصيلي ليه .. انتي ناسية حفلة النهاردة

هند: اه بس مش لدرجة لبس جديد

انا: لا احنا رايحين حفلة فيها ناس مستويات عالية جدا واحنا مش اقل منهم

هند: بس كده كتير عليك يا دكتور

انا: لا مش كتير ولا حاجة .. وانتي تسمعي الكلام .. ماشي

هند ابتسمت … ماشي

دخلنا المحل وبصينا على كام فستان سهرة وخرجنا لفينا شوية في المحلات ..

المهم اشترينا فستان سهرة حلو جزمة وشراب شفاف وعدينا على محل مكياج اشتريت ليها كام حاجة كده هي اختارتهم وبعدين روحنا اشترينا هديتين حلوين كده يليقوا ب مريم ورجعنا

بعد ما وصلت هند لغاية البيت

انا: بصي انا هنزلك وانا هروح مشوار

نزلت هند ومشيت انا .. روحت قابلت المحامي قعدت معاه شوية وعرفت ان المعلم حمدان لما المحامي راحله كان هيتعدى عليه بالضرب و انه رافض الصلح

انا: عموما فيه فكرة في دماغي بس مستني كده ادورها حلو في دماغي واشوف

 

مشيت من عند المحامي وروحت اشتريت بدلة جديدة على قميص وكرفتة وجزمة ورجعت

كانت الساعة 4.50 طلعت شقتي وبعد نص ساعة لقيت رسالة من مدام شيري اتصلت عليا علشان تفكرني بالحفلة

وكان ردي اكيد رايح ومش هروح لوحدي هاخد معايا هند اللي شغالة معايا في العيادة

 

الساعة جت سبعة بعد المغرب رنيت على هند وقولت ليها تجهز علشان بعد ساعة هنمشي

وفعلا الساعة 8.20 دقيقة كنت في العربية انا وهند اللي كانت في فستان السهرة عبارة عن اميرة من اميرات القصص الخيالية

رغم انها مش طويلة وعاملة زي البطة كده بس كان الفستان عليها يجنن وجسمها يشعلل اجدعها زب

مشينا وكنا قدام باب الفيلا وشوفت الأنوار والأضواء اللي جوا كأننا في عز النهار.. وصوت الموسيقى كانت عالية جدا.. وكان فيه عربيات ملاكي من احدث الموديلات .. عربيات سعرها يمكن يتخطي المليون جنيه

ركنت العربية قدام شوية .. واخدت هند في ايدي .. انجشة …

ودخلنا الفيلا .. اللي كانت كلها مدعوين

دخلت واتمشيت شوية لقيت مدام شيري وبنتها مريم جم واستقبلوني انا وهند وعرفتهم بهند

مدام شيري: اتفضلوا يا جماعة انتو نورتوني

قدمنا الهدايا لمريم ووقفنا كده في نص الجنينة ومدام شيري استأذنت شوية وسابت معانا مريم اللي كنت شايف منها ترحيب غريب وكأنها تعرفني من زمان .. لدرجة انها سابت كل الضيوف وفضلت معانا

شوية مدام شيري جت ومعاها راجل عرفت انه جوزها

مدام شيري : جوزي سمير

انا: اهلا وسهلا

استاذ سمير: هلا يا دكتور وليد انا سعيد جدا بمعرفتك

انا: أنا اسعد يا استاذ سمير

سمير: المدام ؟

انا: لا دي مدام هند صديقة وعشرة عمر وماسكة العيادة بتاعتي

استاذ سمير: ااه اهلا وسهلا مدام هند وراح بايس على ايدها

هند: اهلا استاذ سمير

شوية شوفت واحدة جاية عليا وحسيت اني اعرفها ومعاها واحد طول بعرض

:: ازيك يا دكتور وليد .. عامل ايه

انا: ازيك يا …..

:: تصدق كده انا هزعل منك اوي .. انا مدام ولاء يا دكتور وجيتلك المستشفى اكتر من خمس مرات

انا: انا اسف جدا .. انا فعلا فاكرك كا وش مش غريب عليا .. بجد اسف سامحيني

ولا: ولا يهمك يا دكتور .. اقدملك .. مدحت مديري في الشغل واكتر صديق ليا

انا: اهلا استاذ مدحت

مدحت: اهلا بيك دكتور وليد

ولاء: يا مدحت الدكتور وليد احسن دكتور نسا شفته في حياتي بجد دكتور شاطر اوي

مدحت مدير اكبر اوتيل في مصر وتقريبا في الشرق الأوسط يا دكتور

مريم: عن اذنكم يا جماعة

ولاء: ايه يابنتي رايحة فين

مريم: صاحبتي وصلت هي والبنات اللي معاها في الكوافير

ولاء: ايه ده بجد .. مريم وسيدة وابتسام … الحفلة كده هتولع يامريم.

مريم مشيت علشان تستقبل ضيوفها وفضلت انا وهند واقفين ومدحت استأذن مننا هو و ولاء

شوية مدام شيري اخدت هند مني وقالتلها ايه هتفضلي كده واقفة ومتكتفة تعالي اقعدي مع البنات شوية

وكان فيه اكتر من جرسون بيقدموا الخمور للضيوف وشيري جابتلي كاس

اتأسفت ليها اني مش بشرب خمور

مفيش تلت ساعة والسفرجي خرج بطربيزة بعجل عليها تورتة كبيرة اوووي وعليها الشموع

الأضواء انطفت وكلنا وقفنا حولين الطرابيزة

بعد ما طفينا الشمع .. كل واحد اخد طبق فيه تورتة والأغاني اشتغلت

واتعرفت في الليلة دي على مدام اميرة وصاحبتها سيدة وابتسام وولاء طلبت مني عنوان العيادة وقالت ان مفيش بنت او مدام تعرفها الا ما هتخليها تجيلي العيادة واني بالنسبة ليها اشطر دكتور في الكون

ولاء كان من فترة عندها مشاكل كبيرة والتهابات في باطن الرحم وكشفت عند اكتر من دكتورة ومجابش معاها نتيجة غير العلاج بتاعي .. ومن ساعتها وهي بتعتبرني اشطر دكتور .. وكل ما تعرف واحدة رايحة تكشف او عندها مشكلة توصف ليها المستشفى اللي انا شغال فيها

مدام شيري ومريم اتعرفوا على هند وحصل بينهم الفة واخدوا منها رقم تليفونها

وحسيت بنظرات مدحت وولاء لهند .. ومكنتش عارف سبب النظرات دي

قولت يمكن اللبس لفت نظرهم او طيزها اللي كانت بارزة جدا..

بعد تقريبا تلات ساعات في الحفلة استأذنت من مدام شيري واخدت هند ومشيت

واحنا ماشيين لقيت هند بتحكيلي وبتقولي انها شافت منظر غريب مش مصدقة انه يحصل

انا: منظر ايه

هند: وانا جوا مريم عرفتني على شاب اسمة ملاك وقالتلي انه اخوها

انا: ماشي وبعدين

بعد ما خرجنا بره في الجنينة شفته ماشي هو وهي ورا الفيلا .. حسيت ان في حاجة معرفش ليه .. مشيت بعد شوية علشان اشوف في ايه

واتمشيت لغاية ما شوفتهم في وضع مش ظريف

انا: مش ظريف ازاي

كانت مريم واقفة وساندة على عربية وملاك ده واقف قدامها وحاطط ايده ايده من قدام .. وزانقها على العربية وعمال يبوس فيها

انا: اكيد حد تاني غير اخوها وانتي اتهيئ ليكي بس

هند: لا طبعا هو وانا مش بيتهيئلي

انا مش قادرة اصدق .. معقول اللي شفته ده.. وكدبت نفسي فعلا.. مشيت بسرعة. وفضلت مراقبة ومستنية تيجي.. وبعد ربع ساعة هي جت .. وبعدها بشوية لقيته هو كمان جه .. وتأكدت ان اللي شفته صح

انا: بصراحة يا هند .. عقلي مش قادر يصدق … معقول هيكون فيه علاقة بين اخ وأخته وخصوصا دول مش مراهقين دول كبار في السن ومدركين لتصرفاتهم

هند: ما ده اللي مخلي برج من نفوخي هيطير

انا: كبري دماغك احنا مالنا .. المهم شفتي الحفلة عاملة ازاي

هند: يالهووووي عالجمال ايه الناس دي … وايه المستويات دي

انا: امال انتي فاكرة ايه… دول اللي عايشين بجد يا هند

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *