العراف – السلسلة الثالثة | الجزء الرابع

وقفنا المرة اللي فاتت عند
وبعد مرور 9 ساعات هبطت الطيارة في أرض انجلترا وخرجت ولقيت صخر مستنيني هو والحراسة وناس تانية مستنيه ورافعة لوحة مكتوب عليها أهلا وسهلا بيك يا عراف.
صخر: في ناس تانية مستنيه وصولك يا عراف.
انا: عارف يا صخر متقلقش.
جيه عليا راجل بلبس محترم وقالي بالانجليزي: حضرتك العراف صح.
انا: ايوة صح مين انت.
بيتر: موظف دبلوماسي من السفارة يا فندم وفي ناس منتظرة حضرتك ترحب بيك.
انا: اللي عاوزني يجيلي في مكاني يا بيتر سيب رقمك لصخر وهيبعتلك اللوكيشن.
بيتر: مينفعش يا فندم دي ناس مهمة ولازم حضرتك اللي تروح.
انا: العراف مبيروحش لحد يا بيتر واللي بعتك عارف كده كويس.
يلا يا سارة وركبنا العربية ووصلنا بيت تاني غير بيت الجبل.
اتحركنا على البيت الجديد وكانت الحراسة ورايا وكمان البيت متأمن بحراسة تانية.

على الجانب التاني عند بيتر وصل السفارة
بيتر: للاسف رفض يجي يقابلكم يا فندم
هنري: كنت متوقع وقولت ليكم ان العراف مش هيقابلنا اصلا ولازم احنا اللي نقدم فروض الولاء والطاعة.
مايكل: والحل دلوقتي اننا نأخد معاد يعني من البيه العراف علشان نقابلوا يعني.
الملكة فرح: قولي صحيح يا بيتر شكله ايه وشخصيته ازاي.
بيتر: شخص في اواخر العشرينات يا مولاتي وله هيبة وكاريزما لما هتشوفيه للمرة الأولى هتعرفي اني مش ببالغ شخص يتخاف منه ده غير الحراسة الخاصة اللي دخلت انجلترا بشكل سري ومنعرفش انهم هنا غير لما شوفناهم في المطار.
ألب رئيس اسبانيا: كلامك انه عيل صغير وازاي يكون في المنصب ده.
هنري: وراثة من جده ووالده يا ألب وريث المنصب لانه كبير العائلة.
الملكة فرح: سيبكم من الكلام ده كله انا مش هقابل العراف وسيبوا كل حاجة لوقتها هو هيحتاجنا أكيد.
الكل وافق على كلام فرح انهم هيطنشوا العراف مادام هو رفض يروح ليهم.

في بيت العراف في انجلترا
سارة: ينفع اسألك سؤال..؟
انا: معرفش هما مين حالياً بس اللي اعرفه انهم اتقل ناس في انجلترا وكمان ممكن دول تانية.
سارة باستغراب: عرفت منين اني عايزة اسألك عن كده.
انا: عرفت وخلاص وجاوبتك اهو علشان اريح فضولك.
سارة: تمام يا عمار…. الوضع الجاي ايه بقي واحنا هنا ليه.
انا: هتعرفي كل حاجة في اجتماع بليل في مقر الفريق.
دخل صخر: عرفت بمصادري الخاصة انهم رفضوا عرضك يا عراف.
انا: عادي متوقع منهم كده طظ فيهم هيجبوا غصب عنهم بس مش هنا، هيكون في مصر لما هيحصل فيهم اللي جاي اعمله.
سارة: انت ناوي على ايه انا بدأت اقلق خلى بالك احنا مش في بلدنا يعني قوتك هنا مش زي هناك.
بعد اذنك يا عراف هكلم انا وبدأ صخر يرد: قوة العراف في العالم كله يا مدام سارة واي حد عارف ان العراف هو الاب الروحي للجلسة العليا.
سارة: يعني ايه الجلسة العليا دي ومعناها ايه.
انا: بعدين يا سارة مش وقته واعملي حسابك انك مساعدتي ودراعي اليمين يا سارة زي صخر بظبط يعني انتوا الاتنين اللي تعرفوا اسراري وبس ولو خرجت هيبقي خرجت منك انت يا سارة لان صخر ميقدرش يبيع اي عراف يجي في العهد بتاعه فاهمة كلامي كويس.
سارة بثقة: فاهمة أكيد ومتنساش اني انا اللي اخترت اكون جنبك لاني بعزك وعايزة اكون جمبك.

في مقر التفاحة الحمراء
نديم: وصلت الاخبار ان عراف دلوقتي في انجلترا تفتكروا راح هناك ليه
زين: اتوقع راح يقابل الملك هنري خصوصا انهم عايزين تعاون مع العراف يكون ضهرهم في تخطيطهم الجاي.
زين مغربي الجنسية (زين راجل اعمال في مجال العربيات ونفس الوقت شغال شغل شمال في الاثار)
فارتولو: اتوقع بيظبط اموره علشان مقابل الجلسة العليا ويبقي فاهم هيعمل ايه
روسي الجنسية وعايش في تركيا هنا وهو الراجل بتاعنا (فارتولو راجل عصابات ومافيا).
يوجين: متوقعش ان عمار العراف خايف من جماعة هنري ولا حتى بيظبط نفسه للجلسة العليا.
نديم: امال تتوقع ايه.
يوجين: العراف ناوي على ضربة تانية بس ايه هي معرفش لسه ومش عارف اقرأ شخصيته وده مخليني مستغربه اكتر.
خديجة بنت نديم: بقولكم ايه سوا ناوي على حلو او وحش مش احنا متفقين اننا هنكون معاه وضد اي حد تاني بس هو مش هيعرف الكلام ده دلوقتي.
نديم: ايوة متفقين على كده بس ده ميمنعش نخلى بالنا لحد ما هو يعرف بنفسه اننا تبعه مش ضده بدليل اننا معملناش اي حاجة وحشة معاه.
خديجة: لا ازاي احنا عملنا حاجة وحشة معاه لما الناس كلها عرفت اننا دلوقتي في تعاون وتحالف مع التنين وجماعته ومتنساش برضو اننا بالنسبة له خطر وخصوصا لحكومة بلده.
زين: انا شايف ان كلام خديجة صح ولازم نفكر في حل نكون قريبين من العراف ونفس الوقت يعرف اننا على خير وسلامة معاه مش شر خالص.
خديجة: انا عندي الحل متقلقوش من حد الاجتماع انتهي تقدروا تتفضلوا يا جماعة.
بعد ما الكل خرج نديم خد خديجة ورجعوا البيت.

في بيت نديم رئيس التفاحة الحمراء.
داليا: اهلا بيكم متاخرتوش يعني برة.
نديم: مفيش ياستي بنتك بتعاندي قدام الاعضاء في المقر وتقولهم الاجتماع انتهي وانا عندي الحل.
خديجة: انت قلقان ليه عليا مش انت مدربني كويس وعارف اني قادرة اعزم اي عدو يقف قدامي وبعدين احنا قدامهم عاملين ان العراف حبيبنا لاننا شاكين انه يكون مشتري حد فيهم ويطلع جاسوس لكن انت نسيت تأرك القديم مع عزت العراف ولا ايه.
نديم: لا منستش تأري القديم بس خائف عليكي وخصوصا معرفش فكرة ايه اللي جاتلك دي.
خديجة: هنزل مصر وهتقرب من العراف وهكون قريبة منه لدرجة ميصدقهاش هو ذات نفسه لحد ما هلاقي الفرصة المناسبة وهخلص منه ومتمنعنيش لاني هعمل كده.
داليا: انت اجننتي صح عايزة تدخلي لعرين الأسد برجلك انت مجنونة.
خديجة: لا مش مجنونة انا مخططة كويس اوي وعارفة انا هعمل ايه ناويين تيجوا معايا ونعيش هناك فترة ولا لا.
نديم: سبيني افكر وارتب اموري طيب عشان نقدر ندخل مصر بشكل طبيعي.
خديجة: بابا انا عارفة ان لينا املاك وفرع شركة هناك بلاش تلف وتدور عليا عيب انا بنتك وانت اللي مخلفني ومربيني حضروا نفسكم بقي خلونا نسافر بدري بدري والاعضاء متعرفش حاجة يا بابا.
نديم: كبرتي وبقيتي بتفكري وتتحكمي ماشي يا خديجة لما اشوف اخرتها معاكي.

في بيت محسن ضابط الامن العام.
محسن بيكلم في التليفون: بتقول ايه سافر انجلترا يعمل ايه يخربيت ام كده ماشي ماشي اقفل.
فيفي: في ايه يا محسن متعصب ليه.
محسن: عمار سافر انجلترا وشكله ناوي على خراب جديد.
فيفي افتكرت شكل عمار وهيئته يوم الحفلة وسرحت بخيالها شوية وفاقت على صوت محسن.
محسن: انت معايا ولا فين ايه بتفكري في اي.
فيفي: مفيش بفكر في كلامك هيكون سافر ليه.
محسن: معرفش بس لازم اكلم مع فضل واقوله.
فيفي: بقولك ايه ما تتصل بيه وتاخد معاد ونروحلهم زيارة ومنها الواد ابنك يقرب من بنته يمكن يحبوا بعض ويتجوزوا.
محسن: تصدقي فكرة كويسة طب اتصلي على ابنك شوفيه فين وانا هقوم اكلم فضل.
اتصلت فيفي على أسعد ابنها: انت فين ياولا كل ده ومتصلتش عليا ليه.
أسعد: كنت بخلص محاضرة مهمة ورايا في حاجة ولا ايه
فيفي: عايزك تيجي دلوقتي علشان خارجين بعد كام سنة وعايزك ترتاح وتظبط حالك.
أسعد: ليه في ايه ما تقوليلي يا فيفي.
فيفي: هنروح نقابل عيلة فضل باشا وريم بنته هتبقي هناك وعايزك تقرب منها وهي اصغر منك بسنة ياواد.
أسعد: ماشي خلاص هخلص واجي على طول.
خرج محسن بعد ما كلم فضل باشا وحدد معاد للزيارة.
فيفي: كله تمام وابنك قدامه شوية ويجي ولسه بنتك عندها محاضرات.
محسن: حلو اوي ما تيجي يا حلوة على زبري.
فيفي: هيهيهيه بلا وكسة ياخويا وتسيبني سخنة وتقوم بعد ما تجيبهم زي كل مرة
محسن: يا شرموطة تعالى انت اللي كسك عايز يتناك جامد وانا صحتي خلاص.
فيفي: مادام مش قادر عليا سيبني اتناك برة يا عرص.
محسن وهو هايج: احا والناس اللي تعرفك تقول عليا ايه ديوث سايب مراته تتناك.
فيفي: اه يا ديوث سيبني اتناك وانت بتاعك وقف اوي كده من سيرة ان حد ينيك مراتك تعالى ورايا.
مسكت فيفي محسن من بتاعه الصغير وشديته لجوا معاها في الاوضة وهي اصلا كسها مولع وبينزل لوحده.
طلع محسن عليها ونيمها وبدأ ينيكها على طول ويدخل بتاعه في كسها وهي بتتخيل ان حد تاني بينكيها
فيفي: نيك يا ديوث فيفي نيك اوي يا عرص احاااااا كسي نار.
محسن: احححح يخربيتك مهيجاني اوي خدي في كسك يا لبوة خدي يا متناكة ومحسن رايح جاي بينيك في كس فيفي اللي بالع زبره ولسه عايز زبر أكبر من بتاعه.
وبتقوله بوسني ياكسمك هتجنن علي شفايفك ياشرموط وبعد ماشبعت من شفايفه راحت حطت بزاها في بقه قالتله ارضع بزاز لبوتك ارضع بزاز متناكتك قطع حلمتها وبقي محسن يقطع حلمتها بسنانه ويقلها زبري هينفجر مش قادر قالتله نفسي تلحسلي كسي مره دوق عسله مش هتندم بس هي بتكلم مين ده محسن راح قلبها بسرعه وخلاها تحت وهو فوق ودخل زبره ورشقه مره واحده جوه فيفي وهي مش طايقة محسن بسبب اسلوبه الغبي في النيك وانه مبيحسش بيها وهو ولا همه مكملش خمس دقايق لان كسها كان نار من جوه هو مستحملش وقام منزل لبنه في كسها وقام دخل الحمام ياخد شاور وسابها هايجه علي السرير هتموت بدات تلعب في نفسها وتنيك نفسها وهي بتتخيل حد بينكيها زي كل مره لحد منزلت عسلها واترعشت وارتاحت بس ازاي ترتاح من غير مشاعر من غير زبر ينيكها ويمتعها وبدأت فيفي تفكر ممكن تتصرف ازاي عشان تحس بالمتعه المحرومه منها
خرج محسن بعدها بشوية: معلش يا روحي كسك نار مقدرتش استحمل نزلتهم.
فيفي: اسكت يا محسن بل كسي نار بل نيلة اسكت لان انا جبت اخري وراحت معيطة جامد.
محسن: خلاص يا فيفي بقي المرة الجاية هتطول وامتعك وهجرب ألحس كسك.
فيفي: كفاية كلام بقي خلاص فكك انا قائمة استحمي انا كمان.

في بيت فضل باشا
فضل: يا الهام انت فين.
الهام بعدها بدقيقة: كنت بعمل حاجات في المطبخ يا فضل في ايه.
فضل: محسن كلمني وهيجوا بليل هنا هو ومراته واولاده.
الهام: خير في ايه، قاعدة عادية ولا في حاجة.
محسن: اه عادية متقلقيش وبلغي ريم تجهز نفسها ومفيش خروج علشان تقابل الضيوف وتقعد معنا.
الهام: زمانها راجعة من الجامعة لما ترجع بقي هقولها.
فضل: ما تيجي يا حلوة عايزك فوق شوية.
الهام بحسرة: حاضر حصلني وانا هجيلك يا دكري.
بعد شوية دخلت الهام لقيت فضل نايم على السرير ومطلع زبره المتوسط لفوق ومستنيها وهي لبسة قميص نوم يجنن ويخلى الحجر ينطق يقول ارحموني عايز اركبها.
الهام قربت منه وطلعت على السرير وراحت على زبره على طول وبدات تمص فيه وتلحس رأس زبره وهو في دنيا تانية خالص
بس فضل شدها وقالها اركبي يا لبوة زبري وخلها تطلع فوق زبره وتنزل على زبره بكسها وهو ناشف
وفضل ينيك فيها وهي بتتوجع من حركة زبره في كسها الناشف مفيش 5 دقائق ولقيت فضل بينيمها على ضهرها وبينزل لبنه في كسها وهي زي الصنم تحته ولا بتطلع اصوات ولا بتكلم وقام من عليها وسابها.
الهام بينها وبين نفسها: يخربيت قرفك هريت كسي التهابات ووجع انسان متخلف بس هعمل ايه مستحملة علشان العيشة الحلوة والفلوس والمركز الاجتماعي كسي وجعني حتى مش قادرة احط ايدي ادعك فيه مقرف وقذر وخول مبيعرفش يبسطني.
وافتكرت يوم دخلتها لما دخلت هي وهو للبيت وهو راح شالها ودخلها الاوضة وقلع هدومه وقرب منها قلعها الفستان وقلعها جسمك يجنن يا حبيبتي
الهام: بطل انا بكسف واسكت وسيبني انا هقلع.
فضل: اسيب ايه انا هايج اوي قومي اقفي اقلعك هدومك دي واول ما قلعت الفستان وكانت بالبرا والاندر بتوع الفستان راح نيمها على ضهرها ورفع رجليها لفوق وقلعها الاندر.
الهام: فضل براحة واحدة واحدة اهدي.
فضل: سبيني اتمتع بيكي يا لبوة.
الهام اتصدمت من شتيمة فضل بس عجبتها برضو وهاجت انها لبوة تحت جسم جوزها اللي اجوزته صالونات.
قرب فضل وقتها زبره من كس الهام وراح مدخل زبره كله مرة واحدة والهام بتصوت تحته مش من كبر زبر فضل لكن من غبائه وطريقته الغبية اللي فتحها بيها.
فضل ينيك في كسك وهي بتتوجع تحته وجابهم وقام من عليها وسابها رجليها مفشوخة والدم مغرق الملاية وكسها ومخلوط بلبن فضل
رجوع من الفلاش باك والهام بتعيط وبتعدل نفسها وبتقوم علشان تاخد شاور في الحمام التاني.

في مقر شاتاي والجماعة
التنين: طبعا الكل سمع بالمصيبة اللي حصلت في مصر وان نوك اتقتل على ايد العراف.
مارتن: اه سمعنا يا شاتاي وكمان العراف في انجلترا دلوقتي.
انطوان: احنا في خطر معني كده ان العراف عرف عننا كل حاجة وعن اهلنا وحياتنا.
مراد: متقلقوش العراف لو عايز يخلص على حد مننا مش هيجي بلد غير بلده ويحاول يعمل فيها زعيم وخصوصا ان الحكومة مش هتميز بينه وبين اي حد في البداية اه هيخرج منها بس هيتبهدل واسمه هيتبهدل معاه.
اكتشا: انتوا ليه خايفين مش كل واحد فيكم قادر انه يحمي نفسه وعيلته وكمان من الاول وانتم متجمعين على محاربة العالم وانكم تخوفوا الناس بس انا شايفة انكم انتوا اللي خايفين دلوقتي.
شاتاي: كلام اكتشا صح لازم تفكروا ونفكر مع بعض كويس ازاي هنحمي نفسنا ونعدي الفترة دي لازم نظبط كل الامور قبل اجتماع الجلسة العليا متنسوش اني عضو فيها.
مراد: خلاص انا هركز في شغلي وهزود الحراسة على الاماكن بتاعتي كلها.
مارتن: هو دلوقتي في انجلترا يعني الخطر عليا انا مش انتوا بس انا مظبط اموري من اول ما سمعت ان نوح اتقتل متقلقوش ولو انا حصلي حاجة مراتي هي اللي هتكمل مكاني يا شاتاي تمام.
شاتاي: متقلقش هحميك ورجالتي هناك دلوقتي.
انطوان: انا شايف اننا نتحرك بقي دلوقتي علشان نلحق نظبط امورنا واي جديد يا شاتاي تبلغنا وبخصوص كلامك يا اكتشا احنا مش بنخاف احنا بس عايزين نمشي صح.
اكتشا: حصل خير انا استغربت ان المفروض جماعة التنين متقلقش حتى.
دخل كولكان وبلغ شاتاي ان الجاسوس بيبلغهم ان عمار العراف في انجلترا ومعاه الفريق الخاص بتاعه كمان ده غير حراسة رجالة الموت.
اكتشا: الفريق بتاعه، هو العراف عنده فريق.
كولكان فتح الاسبيكر وسمعهم كلام الجاسوس بالمصري: عمار العراف عنده الفريق الخاص بعملياته الخاصة بيساعدوه وقت الداخلية بس ملهمش علاقة بالداخلية مين هما معرفش بس اللي اعرفه ومتأكد منه انهم اقوي فريق عمليات خاصة تحت قيادة القائد الاعظم.
شاتاي: والقائد الاعظم هو العراف.
الجاسوس: بظبط كده ياباشا بس متقلقش هحاول اعرفلك مين هما واسماءهم ايه كمان.
الكل: لازم نتحرك فورا ونخلى بالنا كويس عمار العراف بدأ يلعب بالنار معنا خلاص.

في قصر العراف (القاهرة)
ماسأل: ماما هو عمار متصلش خالص لحد دلوقتي.
نهى: لسه يا حبيبتي معرفش عنه حاجة وكمان صخر مش هنا يبقي هو معاه أكيد.
لميس: طب ما نتصل على سارة ونشوف وتطمنا عليه.
ماسأل: هتصل عليها ثواني.
نهلة: ها ردت ولا لا.
ماسأل: التليفون مغلق لاني بتصل على الرقم المصري.
سيلين: يعني مش عارفين نطمن على عمار.
أسيل: أكيد عمار كويس متخافوش انا اه قلقانة عليه بس هيكون كويس.
سوزان: انا من رأيي نتصل على سليم وهو هيعرف يوصل لعمار.
نهى: خلاص تمام اتصلي عليه ولا تحبي انا أكلمه.
سوزان: انت أم العراف يعني المكالمة منك غير مني.
نهى ببتصل على سليم: اخبارك ايه يا سليم محتاجة مساعدتك.
سليم: بخير يا نهى اؤمريني في ايه.
نهى: عمار سافر انجلترا من يومين ولحد دلوقتي منعرفش عنه حاجة وكمان صخر مش هنا من وقتها.
سليم: تمام يا نهى هحاول اعرف كل حاجة واكلمك أو هجيلكم.
نهى: تمام يا سليم.
للناس اللي مش مركزة (سليم هو ابن عم محمد العراف ابو عمار ويعتبر عمه).
سيلين: ها يا ماما طمنيني قالك ايه
نهى: قالي هتصرف وهرد عليكم حصل ايه.
نهلة: هنطمن أكيد.

في بيت الجبل انجلترا
عامر: عمار وصل بالسلامة وقاعد في بيته دلوقتي.
مونيكا: مش المفروض كان يجي يعرفنا هنعمل ايه وهنتحرك ازاي.
إيلا: ما تهدي شوية الراجل لسه واصل ويدوب بقاله يومين هنا.
إزيل: انت مهتمة ليه بعمار اوي كده ودائما بدافعي عنه ودائما ضدنا.
إيلا: لانه معملش معايا حاجة وحشة، وكمان احنا فريق واحد وبنحب بعض كلنا ولا ايه يا عامر انت وصخر ما تكلموا.
صخر: خلاص يا جماعة مفيش اي مشكلة وعمار هيكون عندكم في اقرب وقت.
عامر: سيبهم يا صخر وانا هتصرف معاهم وروح انت لعمار وبلاش تحكيله عن اللي حصل هنا.
صخر: تمام يا عامر مفيش مشكلة.

عند العراف في بيت الجبل انجلترا
سارة: مش ناوي تكلمهم في مصر تطمنهم عليك احنا بقالنا يومين ولسه متصلناش بيهم.
انا: لا يا سارة سبيهم كده شوية علشان يعرفوا قيمة وجودي.
سارة: في ايه مالك طيب من امتي بتفكر كده وهما عملوا ايه لكل ده.
انا: معملوش حاجة، بس تمام هتصل بيهم.
عمار مسك التليفون وقرر يتصل على ماسأل
ماسأل: عمار وحشتني اوي بجد انت ليه متصلتش من بدري.
انا: وحشتيني اكتر يا حبيبتي معلش كان ورايا شغل.
لميس شديت الفون: انت فين انت كويس وحشتني يا عمار.
انا: وحشاني اكتر يا حبيبتي.
نهى بتكلمه: وحشتيني يا عمار متغبش كفاية كده.
سيلين ونهلة وأسيل في صوت واحد: وحشتنا يا رخم انت فين كل ده.
انا: كلكم وحشتوني، هكلمكم تاني.
صخر دخل: الفريق محتاجك وبدوأ يعملوا مشاكل مع بعض وصخر حكي لعمار كل اللي حصل وسارة بان عليها الغيرة.
سارة: ومين إيلا دي كمان ولا مونيكا.
انا: نعم بتقولي حاجة.
سارة: لا مبقولش حاجة سكت اهو.
انا: حضر نفسك يا صخر هنتحرك بكرة.

في مكان مجهول
الجاسوس: انا عرفت عنوان عمار بظبط في انجلترا محتاجه؟
شاتاي: اه ابعتهولي حالا.
الصوت بيتصل بالتليفون: ده عنوان العراف في انجلترا بيت فوق الجبل.
الصوت2: والمطلوب يا باشا.
شاتاي: عايز اقوي رجالة تهجم على هناك وياريت نخلص منه.

في بيت عمار انجلترا
حصل هجوم على البيت بعد ساعة من مكالمة التليفون وعدد من رجالة الموت وقعت ومتصابة
صخر: عمار عمار لازم نتحرك فورا.
سارة: انت كو
يس يا عمار.
انا: مفيش حركة من هنا لازم يموتوا
سارة: عماااااااار حاااااسب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ