الهروب إلى تركيا​ – الحلقة الرابعة

وقفنا الحلقة اللي فاتت عند لما ايمان نزلت تروح شغلها وبعد ما نزلت

قالت هويدا عندي شاي وقهوة ونسكافيه تشرب ايه يا جدو

انا فكرت بسرعة في الكلام اللي قالته ايمان عني لبنتها اني بحبوح وبحب الهزار وكدا يعني فكان لازم اتصرف تصرفات تخلي هويدا تصدق الكلام ده واشيل الحواجز بالتدريج عشان انا عارف ان الشباب سواء بنات أو اولاد محتاجين معاملة خاصة وكل الكلام ده مخادش من تفكيري الا ثواني وقولتلها طيب انتي بتحبي ايه في المشروبات دي قالت نسكافيه ولسة هتتكلم قاطعتها وقولت انا هشرب اللي بتحبيه انتي

لقيتها فرحت اوي وقالت عسول يا جدو

قولتلها طيب اعملي النسكافيه يا روح جدو وهنا فرحت اكتر وبقت تتنطط وتقول طيب ممكن ابوسك بقا على الكلمة دي

قولتلها البوسة مينفعش معاها استئذان وجات تجري عليا وانا فتحت ايدي ودخلت حضني وباستني من خدودي وانا مفيش حاجه في تفكيري خالص ودخلت المطبخ وانا دخلت وراها

قالت عاوز حاجه يا جدو

قولتلها لا يا روحي انا بس جيت اشوفك وانتي بتعملي واساعدك واتأكد انك ست بيت شاطرة وضحكنا سوا واخدنا النسكافيه وخرجنا قعدنا في الصالة وهي قاعدة قصادي

فقولتلها قاعدة بعيد عني ليه تعالي هنا جنب جدو هيما يا روح جدو

لقيتها فرحت اوي وبسرعة جات قعدت جنبي وانا فردت ايدي وبقت في حضني وهي فرحانة وسندت رأسها على كتفي وقولتلها مالك بقا فرحانة اوي كدا ليه من كلمتين عاديين اوي قالت اقولك بصراحة حضرتك مختلف عن جدو صابر خالص

قولتلها طيب طالما مختلف يبقا بلاش الرسميات دي وحضرتك وبعد اذنك والحاجات دي

قالت وده كمان اختلاف

ده هو لازم حضرتك ولو سمحت وده عيب وده مينفعش وده معرفش ايه وعمره ما هزر معايا ولا دلعني ولا سمحلي ادلع عليه ولا حسسني بحبه وحنانه وحاجات كتير وعشان كدا فرحت اوي بكلامك

 

قولتلها كل إنسان ليه اسلوب في التعامل وانا عكس جدك صابر خالص يعني تقدري تعملي وتقولي اي حاجة نفسك فيها معايا مش انا جدو بردو

قالت احلى جدو في الدنيا واقولك حاجة من غير زعل

قولتلها انا لسة بقولك تقولي اللي نفسك فيه يبقا هزعل ازاي

 

قالت أنا لما عرفت انك جاي كنت قلقانة منك ومش عارفه هتعامل معاك ازاي وتقدر تقول كنت مش حابة انك تطول عندنا

قولتلها ودلوقتي

قالت لا انا مش هسيبك تمشي اصلا من هنا

قولتلها ياااه للدرجادي

قالت اه طبعا وباستني على خدي وانا حبيت احسسها اني مختلف اكتر فاظهرت فرحتي بالبوسة اوي

قالت ليه ده كله

قولتلها عشان بوستيني طبعا من غير استئذان وكل الكلام ده وهي قاعدة في حضني وقومتها ودخلت بيها البلكونة وانا حاضنها من الجنب وهي فرحانة ولقيت واحدة في عمارة تانية واقفة في البلكونة بقميص نوم فقولت اللحم الابيض المتوسط ظهر وهي فطست من الضحك وقالت ايه يا سي جدو انت هتعاكس وانا معاك قولتلها لا طبعا هي لحم ابيض متوسط إنما أنا معايا لحم عالي الجودة

معايا قمر وهي نجمة صغيرة جنبك وهي طارت من الفرح وحضنتني اوي وباستني تاني ودخلنا

فقالتلي صح يا جدو انت جاي من سفر مش عاوز تنام شوية

قولتلها ياخبر معقوله اسيب القمر ده وانام

قالت يالهوي انت هتجنني بدلعك ده وانا محرومة من الدلع وهتعبك

قولتلها في مصر بيقولوا تعبك راحه إنما أنا هقولك دلعك متعة

قالت لا كدا كتير عليا وانا خلاص حبيتك يا جدو

قولتلها وانا كمان حبيتك يا روح قلب جدو

قالت لا انا كدا مش هسيبك لحظة بعيد عني وضحكنا وبقيت العب معاها واهزر ونحكي سوا واغلب الوقت قاعدة في حضني وللعلم هي عندها سبعة عشر سنة وامها عندها ستة وثلاثون عام وفجأة لقيتها بتسألني عن عمري قولتلها خمسة وخمسين سنة بصتلي اوي وقالت مستحيل

ده ولا شكلك ولا اسلوبك يقول إنك في السن ده انت مش اكتر من خمسة وأربعين سنة وده بالكتير اوي وفضلنا نحكي لحد ما أمها جات وكان باين عليها التعب من الشغل فقالت دقايق بس يا عمو هدخل الحمام اخد دوش واعقم نفسي عشان الكورونا واجي اسلم عليك وفعلا دخلت اخدت ملابس ودخلت الحمام اخدت دوش وخرجت لابسة عباية بيتي محتشمة وشعرها ملفوف في فوطة وجات سلمت عليا وقعدت جنبي وباين عليها التعب اوي وقالت هقوم اسرح شعري واجيلك روحت انا فجأة مسكتها من الفوطة اللي على شعرها وقولتلها هو انتي قادرة تقومي

 

قالت فعلا يا عمي تعبانة اوي

قولتلها خلاص روحي يا دودو هاتي المشط وهي اتخضت واتكسفت وقالت لا هدخل اسرح

قولتلها يبقا انتي قرعة وخايفة أشوف القرعة وضحكنا وهويدا قامت فعلا جابت المشط وانا قولتلها اقعدي ادامي انا هسرحلك

قالت ايه ازاي مش معقول وهويدا فطسانة من الضحك على امها وقالت لا يا ماما ده جدو عسل اوي وكلامك عنه اقل من الحقيقة ده احنا بقينا أصحاب اوي وانا حبيته ومش هسيبه خالص

قالت شكلها طلعت عنيك البنت دي

قولتلها بالعكس دي سكر راحت باستني لقيت إيمان استغربت وقالت البنت دي دلعها ماسخ يا عمي ولو سايرتها هتتعبك

قولتلها دلعها عسل وخليها تتدلع براحتها المهم بس تعالي اسرحلك وقعدت على الارض وانا وراها وبقيت انشف شعرها وبعدين سرحت شعرها وعملتلها ضفيرة وهويدا قالت ده انت بقا شاطر في كل حاجة يا جدو

قولتلها ولسة كمان هنقوم نجهز الاكل انا وانتي وماما تقعد ترتاح وإيمان بقت سعيدة وتمدح فيا وكدا ودخلت المطبخ انا وهويدا وجهزنا الاكل وأكلنا كلنا وعملنا شاي وقعدنا في الصالة وجات دودو قعدت في حضني وإيمان قالت ايه الدلع ده كله

قولتلها لازم تتدلعوا انتوا الاتنين عليا براحتكم

فقالت دودو شكلها غيرانة مني عشان انا في حضنك انا عارفه حقد الأمهات ده وضحكنا

قولتلها لا طبعا تغير ليه وشديت ايمان خدتها في حضني الناحية التانية وضحكنا وبعدين قولتلهم عندي كلمتين جد هقولهم

ايمان قالت اتفضل يا عمي ودودو قالت أوامرك يا جدو فقولت انا طبعا سعيد جدا اني معاكم وسعيد اكتر باستقابلكم وفرحتكم بوجودي اللي انا حاسسها منكم

قالوا اه طبعا قولت بس فيه طلب او رجاء عشان محسش ان وجودي ضايقكم

انا عاوزكم تتصرفوا زي قبل ما اجي عندكم يعني يا ايمان انا عمك يعني ابوكي وجدك يا دودو والانسان هياخد راحته فين غير في بيته فبلاش تتقيدوا بلبس معين انا عاوزكم تكونوا براحتكم والا هحس نفسي تقيل وكتمت حريتكم في اللبس والجو حر وكدا انا مش هكون مرتاح ولا مبسوط وهمشي من هنا واسكن لوحدي عشان تكونوا على راحتكم ولقيتهم بصوا لبعض مستغربين كلامي وهويدا بخفة دمها قالت شوفي يا ماما جدو بيعاتبنا أننا مش لابسين براحتنا وهو نفسه مش واخد راحته في اللبس وحابس نفسه في تيشيرت وبنطلون وأمها قالت عندك حق يا دودو وضحكوا وانا قولتلهم طيب اهو وقلعت التيشيرت فورا وكنت لابسه على اللحم وهما ضحكوا اوي ودودو قالت طيب والبنطلون قولتلها ده سهل أقوم أقلعه والبس شورت عادي المهم انتوا

لقيت هويدا قالت بصراحة عندك حق يا احلى جدو بس …. قاطعتها وقولت المفروض انك عارفاني يا إيمان وعارفه اني مش بتاع كلام مع حد عن اللي بيحصل هنا ولا اي حتة

قالت عارفة يا عمو طبعا انك بير أسرار لأي حد تعرفه ولقيت هويدا قلعت التيشيرت وكان تحته قميص نوم وبنطلون وانا قولت ايوا بقا اللحم عالي الجودة وضحكنا

قالت عارف يا جدو لو قولت الابيض المتوسط كنت زعلت منك

قولتلها وانا مقدرش ازعلك يا قلب جدو ورجعت حضني تاني وعجبها الشعر اللي في صدري وبقت تمشي أيديها على شعر صدري وأمها تقولها عيب يا بت ردت هويدا وقالت اهو الحاج صابر حضر وبيقول عيب وكلنا انفجرنا في الضحك وبصيت لايمان وقولتلها انسي كلمة عيب دي معايا خليتوا البنت اتعقدت وضحكنا وقولت ها يا روح عمو معقولة بنتك هتكون اجرأ منك وضحكت

فقالت أنا هقوم اغير عشان بس مش عاوزاك تسيبنا ولا تحس إن وجودك مقيدنا

قولتلها وده يفرحني اكيد ودخلت لبست قميص نوم طويل بحمالة عريضة وطبعا انا تغزلت في شكلها وبعدين دودو قالت طيب أنا هقوم اخد دوش ودخلت اوضتها اخدت لبس ودخلت الحمام وبعد شوية لقيتها خارجة لابسة قميص نوم متوسط الطول لحد الركبة وبحمالات رفيعة ونص بزازها ظاهرين وأقل من نص ضهرها وبتلف وتقول ايه رأيك يا جدو قولتلها قمر ماشي على الارض يا روح جدو قالت طيب سرحلي بقا شعري زي ماما ومن غير كلام ادتني المشط وقعدت على الارض ضهرها ليا وإيمان قالت أنا بقولك تاني يا عمو البت دي هتطلع عينك بدلعها

 

قولتلها خليها تتدلع على جدها وهويدا ردت وقالت حبيبي يا جدو وسرحت شعرها وعملتلها اربع ضفاير وبقت فرحانة وبتتنطط وبعدين لقيت إيمان شكلها تعبانة

قولتلها انتي محتاجة مساج ونوم قالت اه يا عمو فعلا قولتلها طيب يالا قومي نامي وانتي كمان يا حبيبة جدو روحي نامي قالت دودو لا انا قولتلك من الصبح مش هسيبك لحظة يعني هنام في حضنك وإيمان قالت يابت بس بطلي دلع انتي تنامي معايا وجدو ينام في اوضتك عشان ياخد راحته وانا رفضت وهويدا قالت مفيش كلام من ده هينام معايا وياخدني في حضنه مش انا حفيدتك حبيبتك يا جدو

 

قولتلها طبعا يا قلب جدو قالت خلاص شيل حفيدتك بقا ونيمها على سريرها في حضنك وضحكنا وإيمان قالت أنا عارفة إنها هتزهقك وانا حذرتك وقالت تصبحوا على خير ودودو قالت شيلني بقا وإيمان وقفت تتفرج علينا وانا فعلا شيلتها وهي فرحانة اوي وحاضناني وبتهز رجلها زي الأطفال وكلنا بنضحك وإيمان دخلت اوضتها وانا دخلت اوضة هويدا….

 

والحلقة الجاية نكمل اللي حصل

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ