العراف – السلسلة الأولى | الجزء العاشر

وقفنا المرة اللي فاتت
لما المافيا قررت تنضم لجماعة التفاحة الحمراء وعرفه ان العراف مش هيتحرك ونايم على ودانه والدنيا بقيت امان ليهم.
عندنا في البيت طلعت انا وامي وخبطت على اوضة نبيلة.
لميس:اتفضل.
انا:انا جيت اطمن عليكي قبل ما امشي لان مش عارف هرجع امتي يمكن ارجع القيكي نايمة او حاجة.
نبيلة:انا كويسة بس المهم ترجعلنا بالسلامة …. احم قصدي ترجع بالسلامة.
انا:ماشي يا حبيبتي لميس عايزك انت ونهال شوية نقعد نكلم وارتاحي انت يا نبيلة تعالى معنا يا ماما.
خدت لميس ونهال وامي ودخلت اوضتي وقعدنا.
انا:بصوا بقي من النهاردة انت واختك الصغيرة دي مسؤولين مني من كل حاجة تمام.
لميس:ازاي يعني يا عمار بابا سايبلنا ورث وكل حاجة واحنا مش محتاجين حاجة.
انا:كلمتي مكنتش فلوس وبس، انت من النهاردة مراتي وامك هتوافق انا عارف واختك من النهاردة مسؤولة مني هي وامك ومفيش مرواح للبيت تاني لما هرجع بليل هاخدكم ونروح نجيب كل حاجة ليكم ونرجع تاني انتوا هتعيشوا هنا يا لميس سوا مراتي او لا ولا ايه يا ماما.
امي:صح يا عمار كلامك احنا اهل من زمان اه مكناش نعرف بعض بس الجدود كانت بتحب بعض قبل المشاكل وعمار بيعمل الصح وهو الراجل يعني كلنا لازم نسمع كلامه مادام مش بضرنا.
نهال:انا موافقة يا عمار وباستني من خدي.
لميس:موافقة يا عمار بس لازم ماما توافق هكلم معاها الاول.
تمام يا جماعة من غير مطرود بقي يلا كله برة واكلموا مع نبيلة لحد ما ارجع بليل.
استني يا لميس عايزك لوحدك.
لميس:نعم يا حبيبي قول.
انا:ياسلام على كلمة حبيبي دي تجنن منك لو مش مستعجل كنت قلعت ونيمتك ونيكتك يا روحي.
المهم انا بحبك يا لميس وعايزك في حياتي الجاية موافقة ولا لا.
لميس:موافقة يا حبيبي ونرمي كل الماضي ورانا.
انا:بظبط كده يا روحي انا مش بفكر زي جدي أبداً، وكمان انا طلع ليا اخت وعمتي عايشة فلازم ادور عليهم وقربت اعرف مكانهم خلاص.
لميس:تروح وترجع بالسلامة يا حبيبي وخد الحراسة معاك.
انا:عايز طلب منك تاني الفترة الجاية خطر وعايزك تسيبي الشغل اظن انك مبقتيش محتاجة حماية انا جنبك ولا ايه.
لميس:حاضر يا عمار هفكر واقولك لاني بحب شغلي بس حاضر هفكر.
خرجت لميس وانا جهزت نفسي ولبست وقررت اول مشوار لازم اعمله اني اروح المستشفى واشوف مين الممرضة دي.
خرجت من باب الفيلا ولقيت احمد وسارة موجودين قدامي والحراسة كلها برة.
احمد:غريبة مهربتش يعني من الباب الخلفي على فين ياباشا.
انا:هنفخك قريب علشان هزارك التقيل ده ههههههه على مستشفى الشرطة.
سارة مش عايزك تتحركي من الفيلا ومحدش يدخل الفيلا غيرك فهماني ولا لا.
سارة:فاهمة يا عمار هدخل اقعد معاهم دلوقتي.
انا:وعايز حراسة على الباب الخلفي وحوالين الفيلا كلها.
عز:تمام يافندم كل اوامرك هتتنفذ متقلقش.
انا:تمام يا عز مش قلقان يلا بينا ياحمد.
ركبت العربية انا واحمد والحراسة ورايا واتحركنا على مستشفى الشرطة.
وصلت المستشفى بعد شوية ودخلت طلبت اشوف الدكتور اللي عمل العملية لان لكل دكتور طقم تمريض خاص بيه.
الدكتور:عمار باشا اهلا بيك، تعبان او اي حاجة حصلت.
انا:بخير يا دكتور متقلقش بس محتاج طقم التمريض اللي كان معاك وقت العملية.
الدكتور:خير يا باشا في حاجة ولا ايه طمني.
انا:مفيش حاجة يا دكتور هاتلي طقم التمريض.
الدكتور وقتها ضرب الجرس ودخلت المساعدة بتاعته وقالها عايز طقم التمريض يجيلي دلوقتي.
المساعدة:كلهم موجودين ماعدا نهلة مش هنا بس هتصل بيها تيجي بسرعة.
الدكتور:تمام يا دكتورة روحي انت وابعتيهم.
استنين شوية لحد ما لقيت كل التمريض قدامي كانوا 3 بنات وناقص كده البنت الرابعة اللي قالوا عليها.
البنات:طلبتنا يا دكتور اتفضل.
الدكتور:عمار باشا عايزكم في حاجة اتفضلوا اقعدوا.
انا:ازيكم انا عمار اللي كنت هنا من فترة وكنتوا بتساعدوا في عمليتي اللي حصلت، وقتها حصلت حاجة وانا قلبي وقف ورجع للحياة من تاني مين وقتها اللي خرجت فيكم وقالت الخبر لاهلي.
البنت1:وقتها كنا 4 بنات يافندم والدكتور، كنت وقتها لسه جوا ومخرجتش.
البنت2:مش انا اللي خرجت لان وقتها كنت بساعد الدكتور في حاجة بس مش فاكرة ايه هي.
البنت3:نهلة اللي خرجت وقتها وقالت لوالدة حضرتك انك رجعت تاني للحياة بس معرفش تفاصيل.
انا:جميل اوي عايز نهلة دي هي فين بقي ومجتش ليه.
الدكتورة المساعدة:كلمتها يا فندم وقربت توصل للمستشفي لانها كانت في الجامعة وهي بتشتغل بجانب الدراسة.
استنينا بتاع نص ساعة وعدت عليا بتقل كبير ومخي عمال يفكر مين نهلة دي وعرفت لقبي منين وليه هي بذات من الاربع بنات دول.
الباب بيخبط وانا قلبي قلق وقتها.
الدكتور:اتفضل ادخل.
نهلة:حضرتك طلبتني يا دكتور وشافتني قدمها وبدأت تقلق.
الدكتور:اقعدي يا نهلة, فاكرة عمار باشا لما عمل العلمية هنا من فترة قريبة.
نهلة:ايوة فاكرة حصل حاجة حضرتك كويس.
انا:انا مين يا نهلة؟
نهلة:الدكتور بيقول أنك عمار باشا اللي عملت العملية حضرتك فقدت الذاكرة ولا ايه.
وقتها مسكت تليفوني واتصلت على امي مكالمة فيديو ووجهت الكاميرا على نهلة.
امي:هي دي يا عمار اللي خرجت وقالتلي الخبر.
انا:تمام يا ماما هكلمك تاني.
ها هتقوليلي انا مين يا نهلة ولا اعرف بطريقتي.
نهلة:ما قولت لحضرتك انت عمار باشا.
انا:امال ليه خرجتي يوم العملية وقولتي عكس كده يا نهلة.
نهلة بدات تتوتر اكتر وباين عليها خايفة تكلم.
انا:طيب يا جماعة شكرا ليكم يأما الكل يخرج ماعدا احمد يفضل هنا يأما تيجي معايا يا نهلة نقعد في اي مكان عام.
نهلة:نخرج من المستشفى احسن.
قمت انا واحمد ونهلة جمبي واتحركنا لبرة وركبت العربية وهي جمبي واحمد في عربية الحراسة وطول الطريق وهي ساكتة وصلت كافية في المهندسين ودخلنا لجوا واحمد فضل واقف برة.
انا:بقينا لوحدنا اهو ممكن اعرف بقي انت مين وليه قولتي ان العراف رجع للحياة من تاني.
نهلة:انت ايش عرفك اني قولت العراف رجع للحياة من تاني وانت وقتها كنت في العملية.
انا:بلاش ذكاء يا نهلة مانت قولتي قدام امي ومحدش يعرف اللقب ده غيري انا وامي والحارس اللي معايا يبقي عرفتي ازاي.
نهلة:اوووووووف هحكيلك عرفت ازاي وكل ده حصل ليه.
انا بنت غلبانة معرفش اي دوشة ولا خناقات في حياتي عايشة انا وامي من وقت ما ابويا مات اللي يعتبر مشوفتهوش غير قليل اوي ويوم موت ابويا وصلنا الخبر ووقتها امي ادمرت اوي لان ضهرها مات وهتبقي لوحدها ومحدش كان يعرف اي حاجة عن امي خالص غير ابويا حتى اهلها محدش يعرف عنهم حاجة ولاا هما يعرفوا حاجة عنها.
وقتها بعد ما ابويا مات والدنيا هديت وعدت سنين على موت ابويا وكبرت وبقي عندي 18 سنة ومحدش ظهر برضو وحياتنا بقيت صعبة و امي تعبت شوية ووقتها قالتلي تعالي عيزاكي، وبدأت تحكيلي عن حياتها لحد لحظة موت ابويا.
ام نهلة:بصي يا نهلة انت كبرتي دلوقتي وهتفهمي كل كلمة هقولها.
انا اجوزت ابوكي وانا مكنتش بحبه ولا عايزاه في حياتي أصلا وابوكي هو قريبي من بعيد وكان شخص مشهور اوي وناجح في شغله جدا بس انا مكنتش الزوجة الأولي لوالدك انا كنت الزوجة التانية اجوزني علشان يحميني ويحافظ عليا وحبيته وحصلت بينا علاقة زوجية وخلفتك انت من عيلة كبيرة يا نهلة بس الزمن غدر بينا والفلوس اللي سابها والدك قربت تخلص.
انت ليكي اخ يا نهلة واخوكي دلوقتي تلاقي عنده 25 سنة بس مادام مظهرش لحد دلوقتي يبقي ميعرفش عنك حاجة ومينفعش تظهري قدامه غير لما هو يعرفك لوحده
اخوكي اسمه عمار محمد عزت العراف بس محدش يعرف لقب العراف غير امه وهو وبس باقي الناس كلها متعرفش لكن والدك كان حكالي كل حاجة.
نهلة بتكمل:امي حكتلي كل حاجة ووقتها دخلت كلية الطب وحبيت اني اتمرن بجانب الدراسة وبقيت في طقم المساعدين للدكتور في المستشفى وجيه يوم العملية ولقيتك قدامي وعرفت من ملامحك واسمك انك اخويا ولما خرجت بلغت والدتك كنت قاصدة اقولها العراف رجع علشان لما تحكيلك تدور وتفهم الحقيقة فين.
انا:يااااااااه كل ده وانا معرفش عنك اي حاجة حقك عليا يا حبيبتي انا عرفت بوجودك متأخر اوي ابويا جاالي في حلم هو وجدك وبلغني ان ليا اخت ولازم ادور عليكي وفعلا كنت بدأت ادور عليكي ومعلوماتك وصلتني النهاردة بس قبل ما توصل امي حكتلي اللي حصل وجيت اشوف مين انت وعرفتي لقبي منين.
نهلة:وحشتني يا عمار كل يوم من وقت ما عرفت ان ليا اخ بقيت حابة انك تظهر وتحميني وتاخدني في حضنك ملامحك وملامحي شبه بعض اوي اكننا تؤام يا حبيبي.
انا:عندك حق وحقك عليا من النهاردة مش هسيبك تاني ولا هسيب مامتك تعالي يلا اروحك البيت واتعرف عليها.
قمت انا ونهلة وهي في حضني بجد اول ما شوفتها قلبي دق وحسيت انها اختي وخصوصا انها شبههيي اوووي فعلا اكننا تؤام.
خرجت وركبنا العربية واتحركنا على بيت نهلة اللي كان في مكان شعبي.
ونزلت من العربية ولقيت شوية شباب بتبص على نهلة والحراسة اللي معايا.
انا:مين دول وبيبوصوا عليكي ليه.
نهلة:مفيش حاجة متشغلش بالك يلا بينا.
انا:لا اصبري واقفي هناك وخليك جمبها ياحمد.
وقربت من القهوة اللي الشباب قاعدة عليها ووقفت في نص المنطقة وأمرت الحراسة تطلع السلاح وتضرب نار وضربت نار في الهواء وكل الناس والشبابيك اتفتحت حتى ام نهلة.
انا:طبعا الكل مستغرب انا مين وازاي اعمل كده في منطقة شعبية ليها بلطجية وغيره وغيره بس انا اللي يبص لاختي بصة همحيه من على وش الدنيا ومش هيهمني هو مين وانتوا يا شوية خولات لو شوفتكم تاني بتبصوا عليها او حتي بالصدفة هموتكم سامعين.
العيال:سامعين يا باشا حقك علينا احنا اسفين.
انا:هقولها تاني انا عمار العراف اخو نهلة العراف واي كلب هيفكر يضايقها او يضايق مامتها انا اللي هقف ليه.
احمد:عمار هدي الوضع علشان لو الحكومة جت انت شخصية سيادية ومينفعش تتعرف بالشكل ده اخلص ويلا اطلع وانا هظبط الوضع.
خدت نهلة وهي فرحانة ودخلت في حضني جامد وبتقولي فعلا انت حنين زي ما عرفت عنك.
وطلعنا للبيت ولقيت ام نهلة على الباب وواقفة مستنيه وهي قمر 14 حاجة كده زي امي ونبيلة محافظة على نفسها بالرغم من شيل الهم على دماغها هوصفهالكم بعدين هي ونهلة.
سوزان:اللي خلف مماتش فعلاً اهلا بيك يا عراف.
انا:اهلا بيكي انت وحقك عليا اني اتاخرت اوي لحد ما جيت.
سوزان:ولا يهمك كنت عارفة انك هتيجي وبكده انا هطمن على نهلة معاك.
انا:ومين قال اني جاي اخد نهلة واسيبك هنا ولا حتي اسيبكم هنا، انتوا جايين معايا يا سوزان ولا تحبي اقولك يا طنط.
سوزان:زي ابوك بظبط كان دائما يقول اللي يعجبه وبعدين يستهبل ويقول ولا تحب حاجة تانية هههههه وحشني اوي بس شيفاه قدامي اهو في ملامحك وملامح نهلة انتوا ولا اكنكوا تؤام.
انا:انا العراف الجديد غير اللي ماتوا واسلوبي وحياتي غيرهم وحابك تكوني انت ونهلة جزء من حياتي الجاية موافقة.
سوزان:سبيني هنا زي ما انا ولو نهلة حابة تروح معاك معنديش مانع.
نهلة:مش هروح في حتة انت مامتي ومش هسيبك ولا كمان عايزة اسيبه انا ما صدقت لاقني ولاقيته.
انا:بوست رأس نهلة وقولتلها محدش هيسيب حد ويلا بينا من غير اي كلمة قدامي قومي البسي يا سوزان وانت يا نهلة متجبيش اي حاجة ولا اي هدوم انا هجبلك كل حاجة جديدة واحنا مروحين.
سوزان:مكنتش اقدر اكسر كلمة محمد العراف هقدر اكسر كلمتك انت حاضر يا عمار هنقوم يلا يا نهلة.
قاموا يلبسوا وانا خرجت للبلكونة ولقيت الكل قاعد خايف ومستني هيحصل ايه طلعت تليفوني واتصلت على نهى امي.
امي:خير عملت ايه طمني عرفت هي مين.
انا:اه عرفت لما اجي هحكيلك حضري نفسك علشان ساعة او 2 وهاجي وبعدين همشي تاني.
امي:تمام يا حبيبي مستنينك انا ونبيلة والكل.
نهلة جت حضنتني من ضهري وقالتلي احنا خلصنا وجاهزين.
خدتهم ونزلت للعربية والكل واقف مستغرب هما رايحين فين ركبنا العربية واتحركت على الفيلا بس في طريقي وقفنا في مول هدوم ونزلت انا وهي وسوزان واشتريت ليهم لابس وحاجات كتيرة وكانوا مبسوطين وحلوين اوي وهما جمال اصلا مش محتاجين اي حاجة واشتريت كمان هدية لنهى ولنبيلة ولميس ونهال.
نهلة:انت اشتريت هدايا كتيرة اوي لمين هااا مين.
انا:بت انت فضولية لمين, انا مش فضولي كده على العموم هتعرفي بعد شوية.
ركبنا العربية واتحركنا للبيت ونهلة وسوزان اتخضوا من الحراسة والزحمة اللي في شارع الفيلا والحراسات اللي حوالين البيت.
سوزان:انت شغال ايه بظبط يا عمار انت ليه في حراسات كتيرة حواليك انت بتعمل ايه ياعراف يا صغير.
انا:انا ظابط في جهة سيادية يا سوزان بس حياتي اليومين دوا في خطر علشان كده معايا حراسة.
نهلة:في ايه خطرررر انت بتكلم جد انا مينفعش اخسرك او اسيبك انا ما صدقت انك وصلت ليا.
انا:متقلقيش كل حاجة هتتصلح قريب وهكون كويس.
ركنت العربية ونزلت فتحت باب الفيلا ولقيتهم كلهم في الصالة تحت وفي حضني نهلة و سوزان جمبي من الناحية التانية.
امي:من غير ما اسأل مين دول هي شبهك اصلا ولا اكنها تؤامك تعالى يا حبيبتي في حضني.
نهلة جريت وحضنت امي واطمنت من ردة فعل.امي انها فكرت صح واتصرفت صح
لميس:لولا انها شبهك كنت نفختك بقي داخل عليا وحاضن بنت غيري يا بيه.
نهلة:خرجت من حضن امي وقالتلها انت مين علشان تكلمي مع اخويا كده.
لميس: ردت بكل هدوء وثقة انا حبيبته وقريب هنجوز تعالي في حضني ومتبقيش غبية وحضنوا بعض وضحكوا.
اعرفكم يا جماعة سوزان والدة نهلة وكانت مرات بابا قبل ما يتوفي.
امي:سوزان فكراني مكنتش متوقعة انك الزوجة التانية لمحمد العراف بس اللي فات مات يا سوزان تعالي في حضني.
وطلعت امي عارفة سوزان لانهم من بلد واحدة
طيب يا جماعة نهلة زي ما الكل فهم هي اختي وكده كده الشكل واضح انها اختي القردة الصغيرة نهلة عندها 20 سنة دلوقتي وفي كلية طب ومن النهاردة هتعيش هي وسوزان معنا.
نهلة:طب انا كنت عرفت ماما نهى وعرفت لميس.
امي:تصدقي ماما طالعة من بوقك زي العسل تعالي في حضني يابت انا كان نفسي يبقي عندي بنت بس عمار مالي عليا حياتي طبعا بس انت من النهاردة بنتي وزيك زي عمار.
سوزان:وانت يا عمار ابني وزيك زي نهلة بجد ومن زمان وانا بحبك وكان نفسي اشوفك وحضنتني هي كمان.
نبيلة:مبروك يا عمار برجوع عيلتك ليك عقبالي.
انا:متقلقيش هروحلها دلوقتي وهشوف وافهم منها كل حاجة متقلقيش مش هسيبك ولا ناسيكي.
قامت نبيلة حضتنني قدام الكل وقالتلي بحبك.
انا:احممممم طب امي وامي التانية قاعدين ينفع كده اصبري لما نبقي لوحدنا هههههههه.
نبيلة:بس يا رخم انت ابني زيي زيهم.
تمام كل الكل اتعرف على بعضه ونهلة ونهال قريبين من سن بعض فرق بينكم سنة ولميس زيكم برضو صغيرة وحلوة.
اسيبكم انا بقي علشان اروح مشواري المهم.
سارة مش هوصيكي الكل بقي في حمايتك دلوقتي وانا هسيب احمد برة وهاخد الحراسة لوحدهم.
سارة:متقلقش يا عمار عيلتك هي عيلتي.
خرجت وقولت لاحمد انت هتفضل هنا وانا هتحرك بالحراسة ومسمعش اي اعتراض.
خدت بعضي واتحركت على شركة النجار للسياحة
ودخلت طلبت اقابل مدام ميرفت النجار
السكرتيرة:في معاد سابق يا فندم.
انا:لا بس قوليلها عمار العراف.
دخلت السكرتيرة على ميرفت النجار.
السكرتيرة:اسفة حضرتك بس في شخص برة طالب يقابلك.
ميرفت النجار:مين ده.
السكرتيرة:بيقول اسمه عمار العراف.
ميرفت:بتقولي مين عمار العراف خليه يدخل.
خرجت ميرڤت وقالتلي اتفضل مدام ميرفت مستنياك.
دخلت على ميرفت وهي في كل شياكتها وبزازها الكبيرة الظاهرة من البدلة حاجات بنت وسخة جامدة اوي ما هي اخت نبيلة الصغيرة بقي.
انا:انا عمار العراف فاكرة الاسم ده ولا لا.
ميرفت:فكراه يا عمار وعارفة جدك الكبير عزت العراف محدش في البلد ميعرفش عيلة العراف بس مكنتش اعرف انك كبير العيلة دلوقتي.
انا:اهلا يا ميرفت جايلك بخصوص موضوع مهم اوي.
ميرفت:اتفضل يا عمار سمعاك.
انا:اختك نبيلة عايشة وعايزة تشوفك.
ميرفت بتوتر جامد:انت بتقول ايه بتكلم جد اختي عايشة هي فين يا عمار.
انا:انت عارفة الاول انت اسمك الحقيقي ايه
ميرفت:ايوة ميرفت شوقي الديب بنت شوقي الديب بس النجار خدني من بابا واتبناني وغير اسمي علشان التأر.
انا:طب كويس اوي انك عارفة كل حاجة اختصرتي الكلام قومي معايا بقي. واعملي حسابك اسمك الحقيقي رجع من تاني وكل ورقك اتغير بامر مني انا ولا مش حابة.
ميرفت: حابة اي حاجة المهم اشوف اختي انا بدور عليها بقالي كتير بجد.
انا:معلش يا ميرفت مكنتش تعرف انك عايشة.
خدت ميرفت واتحركت على البيت وقتها كانت الدنيا ليلت وبقيت الساعة 8 بس كده انا اطمنت وريحت بالي من كل حاجة ناقص حاجتين.
وقتها وصلت للبيت ونزلت انا وميرفت ودخلنا الفيلا.
انا:مساء الخير يا جماعة.
نهلة قامت تجري وجت في حضني:وحشتني اوي روحت فين تاني وبعدين انا بقيت خايفة عليك.
انا:متخفيش جيت اهو.
امي:بت انت اتلمي ده ابني حبيبي.
انا:نبيلة فين يا جماعة.
نبيلة:انا هنا يا عمار ولقيتها نازلة على السلم وكانت ميرفت ورا ضهري وظهرت لنبيلة.
انا:احب اعرفك يا نبيلة, لسه هكمل لقيت نبيلة جريت حضنت ميرفت.
نبيلة:اوووووووف وحشتيني اوي مكنتش اعرف انك عايشة بجد حقك عليا وحشتيني يا حبيبتي ودخلت هي وميرفت في عياط جامد وحضنوا بعض فترة كبيرة.
نبيلة:خرجت من حضن ميرفت وحضنتني انا كمان بحبك بجد وبقيت مطمنة وانت جمبي ومعانا تستاهل فعلا تكون العراف الكبير.
انا:بوستها من خدها وانا بحبك وهمست في ودنها وعجبني جسمك ههههه
نبيلة:اتلم يا قليل الادب.
والكل ضحك بس مش عارفين انا قولت ليها ايه.
انا:ميرفت انا عارف انك كنتي متجوزة وجوزك توفي ومش مخلفة صح ولا ايه.
ميرفت:صح يا عمار في حاجة ولا ايه.
انا:حابة تعيشي مع اختك اهلا بيكي في بيتنا المتواضع مش حابة انتوا احرار مع بعض.
استأذنكم انا بقي اعمل اخر مشوار وارجع ارتاح شوية قبل ما افوق للشغل اللي ورايا.
سارة طبعا مش عايز احمد يعرف اني خلعت من الباب الخلفي هااا ههههههه.
سارة:برضو لغز تاني وهتخلع تاني.
لميس:على فين يا عراف ما كفاية نسوان داخلة علينا كل شوية البيت هيبقي راجل وعشيرة ستات ههههههه.
انا:مش عارف يمكن ارجع بواحدة جديدة او ارجع فاضي هنشوف هنشوف واه حضروا نفسكم علشان هننقل من الفيلا دي وهنشتري الفيلا اللي جمبنا علشان اكبر واوسع من دي.
وطبعا عارف ان الذكريات كلها في الفيلا دي بالنسبة لامي ومتقلقيش مش هاجي جمبها
امي:ماشي يا حبيبي اللي تشوفه يحصل.
سيبتهم وسيبت موبايلي وخرجت من الباب الخلفي للفيلا.
وسيبتهم يرغوا ويكلموا كلهم مع بعض.
وصلت لمكان الجراچ وخدت العربية التانية وطلعت التليفون واتصلت على المجهول.
انا:جاي في الطريق مسافة السكة.
بعدها بشوية وصلت لنفس المكان المعتاد بتاعنا.
المجهول:برافو عليك عرفت توصل لاختك ولسوزان وكمان ميرفت قدرت تجيبها لنبيلة.
انا:اخيرا ارتحت شوية بعد ما عرفت كل حاجة.
المجهول:جاهز للجاي طيب اللي جاي تقيل اوي ومعرفش هتقدر عليه ولا لا.
انا:متقلقش هقدر انا العراف.
خلصت الاجتماع ورجعت البيت لقيت الكل نايم دخلت اوضتي وصحيت تاني يوم خرجت قبل ما اي حد يصحي.
اشتريت الفيلا وظبطتها من كل حاجة وكانت اكبر واحسن.
وقولت لاحمد جيه الوقت ياحمد علشان نواجه الجاسوس.
احمد:جاسوس ايه يا عمار هو في جاسوس بينا.
انا:اه يا حبيبي من اول يوم وانا عارف هو مين بس سايبه بمزاجي.
الجاسوس هوو…….. هاته واحبسه في بدروم الفيلا الجديدة وهنزله.
رجعت البيت لقيت الكل صحي وكلهم موجودين حتى ميرفت
صباح الفل عليكم جاهزين للبيت الجديد انا اشتريت الفيلا خلاص جهزوا حاجتكم بقي وخدوا كل حاجة عايزنها وشوية وهتلاقوا الحراسة بتخبط عليكم وتشيل منكم الحاجة.
الكل:ماشي يا عمار هنجهز نفسنا
واااه افتكرت ياريت قمصان النوم دي تكون قدامي وبس علشان مكسرش دماغ اي واحدة فيكم لو حد من اللي برة شافها.
الكل:اكسف وخاف وقتها وطلعوا يجروا لفوق تاني ههههههه ناس تخاف صحيح.
رجعت لبدروم الفيلا ونزلت عليهم
احمد:الكلب عندك اهو شوف عايز تعمل ايه معاه بس خلى بالك بقي.
انا:نورت يا عز كنت فاكر اني مش عارف انك الجاسوس انا قافشك يا عز من قبل يوم المستشفى كمان بس سايبك بمزاجي قولي بقي التنين حركاته الجاية ايه.
عز:التنين مش هيسيبك وابونا هيجي ويخلص عليك وهيموتك يا عراف حتي الحكومة كلها مش هتقدر عليه عارف ليه.
انا:ليه يا حبيب بابا انت يا حيلتها انطق ياخول.
عز:علشان التنين عمل اندماج مع جماعة التفاحة الحمراء يعني انت بقيت متحاوط يا عراف وخلاص مفيش مفر تعرف تهرب منه
انا:مسكت عز فضلت اضرب فيه شوية حلوين وصورته صورة وبعتها للرقم البرايفت اللي بيبعتلي الرسائل وقولتله ابقي اختار الجاسوس الصح المرة الجاية.
واتقبض على عز واتحبس واتعمله محاكمة عسكرية.
عد اسبوع والدنيا حلوة وهدوء ونقلنا في البيت الجديد والحراسة زي ما هي.
انا:نبيلة عايز اتجوز لميس والفرح هيبقي بعد أسبوع.
نبيلة:موافقة يا حبيبي تفرحوا ببعض.
لميس:انت بتكلم جد ولا هزار انا مش مجهزة اي حاجة بتهزر.
انا:انا بكلم جد والكوافير وكل حاجة هتجيلك لحد هنا انت ونهلة ونهال وسوزان وامي و نبيلة وميرفت وكل الناس اللي بتحبيهم حتى انت كمان يا سارة.
الكل:بنحبك اوي.
انا:كل حاجة على حسابي ابدوا التجهيزات.
عد الاسبوع وكل حاجة جهزت للفرح ومسكت تليفوني التاني وبعت رسالة للمجهول: هتيجي فرحي هاااا مستنيك.
وجهزت ولميس جهزت وكل البلد اتعزمت والفرح كان معمول في فندق كبير ومعروف وكل المعازيم جت وكل نسواني كانوا فاجرين وجامدين اوي زوبري قام على كل واحدة فيهم.
وانا قاعدة في الكوشة جمب لميس وامي جنبي دخل علينا المجهول/المجهولة.
امي:اتصدمت من اللي دخل علينا وبيسلم انت.
وقتها سمعت ضرب نار في كل حتة وبقيت بحاول احمي امي ولميس على قد ما اقدر
بس عيني غمضت تاني للمرة التانية وعرفت ان المرادي الرصاص جيه فيا انا برضو
والكل بيصرخ والمعازيم بتجري تهرب قبل ما تموت.
وسمعت عيلتي كلهم في نفس واحد
عمااااااااااااااار اسعاااااااااااااااف بسررررررعة

وبس كده انتهت السلسلة الأولي من العراف

مين المجهول ولا المجهولة وعمار هيقوم سليم منها ولا هيتصاب والحكاية هتكبر مننا أكيد كل ده هنعرفه السلسلة الجاية.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ