البيت الكبير | الجزء الأول – الحلقة الثامنة

بعد مرور يومين وكان خلاص مش فاضل غير يوم على افتتاح العيادة بتاعة أحمد

 

الساعة 8 الصبح الحاج نعمان قاعد بيفطر وأحمد نزل وكان لابس

أحمد :: صباح الخير يا حاج نعمان

الحاج نعمان :: صباح النور يا دكتور  ايه خلاص نازل تجيب صاحبك الدكتور وجدي

أحمد :: ايوة يا حاج هروح اجيبه من على اول البلد

الحاج :: طيب اقعد غير ريقك وافطر وبعدين روح

حسين :: ابقى خدني معاك يا أحمد

الحاج نعمان :: وأنا عندي مشوار هقوم اعمله وانت يا عصام متنساش اللي اتفقت عليه معاك

عصام :: حاضر يا حاج انت بس تخلص مشوارك وعرفني امتى وانا هعمل اللي طلبته منك حاضر

الحاج نعمان :: طيب اقوم انا

الحاج نعمان مشي وأحمد قعد فطر وبعدين مشي هو وحسين راحوا جابوا الدكتور وجدي وراحوا على البيت اللي فيه العيادة وفيه الشقة اللي هيقعد فيها

أحمد :: ايه يا دكتور وجدي شقتك عجبتك؟

وجدي :: اوي اوي يا أحمد بصراحة مكنتش متخيل انها هتكون بالجمال ده

أحمد :: امال ايه ده عفشها كله تنقية عمي الحاج نعمان

حسين :: طيب انا هتكل بقى علشان اشوف اكل عيشي  نورت البلد يا دكتور وجدي

وجدي :: البلد منور بناسها يا حسين

أحمد :: بص يا وجدي انا همشي دلوقتي والأكل محطوط على الطربيزه، كل وارتاحلك شوية وانا هعدي عليك بعد العصر

وجدي :: ماشي يا دكتور أحمد

 

اخر النهار على الساعة خمسة الحاج نعمان اتصل بأحمد وقاله هات صاحبك الدكتور وجدي علشان يتعشى معانا بالليل. وبعد ما قفل معاه اتصل بعصام

الحاج نعمان :: ايوة يا عصام انا اشتريت خلاص العربية ودفعت فلوسها، عايزك تروح تجيبها وتركنها في الجراچ

عصام :: ماشي يا حاج انا قدامي كمان ساعة، هخلص بس كام حاجة كده في المحل وهروح اجيبها

الحاج نعمان :: اهم حاجة متقولش ل أحمد حاجة انا عايز اخليها مفاجأة له

عصام :: حاضر يا حاج مع اني مش موافق اصلا على اللي بتعمله

الحاج نعمان :: يابني انا غلبت معاك  أحمد له في الفلوس اللي معانا زيك بالظبط  انا مش بديلة حاجة مننا  ابوه الله يرحمة كان له نص الفلوس اللي هي اصلا راس مال الخير اللي احنا فيه ده

عصام :: خلاص يا حاج  حاضر هعمل اللي طلبته مني

الحاج :: مش عايز افكرك  تديني مفاتيح العربية بعيد عن أحمد ومحدش يعرف خالص

عصام :: حاضر يا حاج

الحاج نعمان قفل مع عصام وراح اتصل بالحاجة أمينة

الحاجة أمينة :: ايوة يا حاج

الحاج نعمان :: بقولك يا حاجة، انا قولت لأحمد يجيب صاحبة الدكتور وجدي علشان يتعشى معانا الليلة

الحاجة أمينة :: ماشي يا حاج، مانت قولتلي الصبح وانا طبخت  يشرف وينور

الحاج نعمان :: انا قولت افكرك يا حاجة

الحاجة أمينة :: وانا بردو هنسى حاجة انت قولتهالي لا يا حاج متخفش يا خويا انا عاملة حسابي

الحاج نعمان :: طيب عايزة حاجة

الحاجة أمينة :: انشالله تسلم

 

فتحية لابسة العباية بتاعتها  انا خارجة يا حاجة أمينة، هوصل للخياطة علشان اشوفها عملت ايه في الجلبيتين

الحاجة :: هتروحي دلوقتي للخياطة ؟ طب والأكل اللي على النار ده

فتحية :: انا مش هتأخر وبعدين البركة في الموجودين

الحاجة :: طيب متتأخريش

فتحية :: لا مش هتأخر

فتحية راحت فعلا للخياطة وبصت على الجلبيات بتاعتها والخياطة قالتلها انها لسه مخلصتهمش، فتحية اتضايقت وزعقت معاها ومشيت وهي في طريقها للبيت قابلت صاحبتها سامية

سامية :: بت يا فتحية

فتحية :: سامية  ازيك يابت

سامية :: تمام  ايه كنتي فين ؟

فتحية :: كنت عند الخياطة ومروحة . انتي اللي رايحة فين

سامية :: انا رايحة البيت الثاني

فتحية :: بيت تاني ؟

سامية :: ايوة البيت التاني بتاع الحاج كرم  مندرة بيقابل فيها كوبارات البلد

وسامية واقفة مع فتحية الحاج كرم كان معدي بالعربية بتاعته. ووقف عند سامية

الحاج كرم :: بت يا سامية واقفة عندك ليه يابت

سامية :: ده الحاج كرم يابت يا فتحية  سامية جريت وراحت له ايوة يا حاج انا مروحة اهو

الحاج كرم :: مين البت اللي واقفة معاكي دي يا سامية

سامية :: دي صاحبتي فتحية ومرات الحاج نعمان

كرم بصلها وعجبه جسمها اوي ده غير انها مرات عدوه اللدود

كرم :: هو الحاج نعمان متجوز دي

سامية :: ايوة متجوزها من سنتين

كرم :: ايوة ايوة افتكرت مش دي البت اللي كانت شغالة خدامة عندهم

سامية :: ايوة يا حاج

كرم :: طيب روحي لصاحبتك ومتتأخريش

سامية رجعت وقفت مع فتحية والحاج كرم مشي

فتحية :: هو ده الحاج كرم ؟

سامية :: ايوة يابت انتي متعرفهوش

فتحية :: وانا هعرفة منين ؟ بس انا كنت مفكراه عجوز ده لسه في عز شبابة

سامية :: طيب انا همشي لا يستعوقني اصلة ما بيستغناش عني

فتحية :: طيب وانا كمان همشي  سلام

 

بعد ما فتحية روحت وعلى الساعة  بالضبط كان الحاج نعمان جه من بره وبعديه بشوية أحمد وصاحبة الدكتور وجدي جم من بره

والحاج اخدهم ودخلوا اوضة الضيوف، شوية حسين جه والحاج نعمان اتصل على عصام قاله انه في الجراج بيركن العربية الجديدة.

الأكل اتحط والكل اتعشى وبعد العشا الحاج نعمان اخد عصام على جنب بره وخد منه مفاتيح العربية الجديدة ورجع قعد مع أحمد والدكتور وجدي.

وبعد ساعتين. الدكتور وجدي مشي راح لشقته في العيادة الجديدة، وأحمد قال انه هيوصله لكن الدكتور وجدي قاله لا خليك انت انا عارف المكان  سهل وميتوهش والحاج نعمان قال لحسين وصلة انت وحلف ميت يمين ما هيروح لوحده

الحاج نعمان اخد مراته الحاجة أمينة وطلع الاوضة بتاعته…

الحاج نعمان :: بقولك ايه يا حاجة أمينة

الحاجة أمينة :: نعم يا خويا ؟

الحاج :: عايزك تطلعي بالليل بعد ما الكل ينام وتطلعي شقة أحمد وهو نايم وتحطي المفاتيح دي في جيب البنطلون بتاعه

الحاجة أمينة :: مفاتيح ايه دي يا حاج؟

الحاج نعمان :: دي مفاتيح عربية جديدة اشتريتهاله  ماهو مينفعش يكون الدكتور أحمد ومعندوش عربية

الحاجة أمينة :: انت مفيش حاجة تفوتك خالص يا حاج ههههه والله زين ما فعلت

الحاج نعمان :: اهم حاجة يا أمينة أحمد ميخدش باله علشان متبوظيش المفاجأة اللي عملهاله

الحاجة أمينة :: لا متخفش يا حاج انا مش هطلع غير بالليل خالص

الحاج :: طب تمام هروح انا بقى انام الليلة ليلة فتحية

الحاجة :: متخليك الليلة معايا يا حاج

الحاج :: ياريت يا أمينة بس ده عدل ربنا مينفعش

 

الساعة تلاتة بعد نص الليل  والكل رايح في النوم الحاجة أمينة قامت من على سريرها وخدت المفاتيح، وطلعت متسحبة بالراحة لغاية شقة أحمد، دقت الباب بالراحة اتفتح معاها، وكانت أوضة نوم أحمد مقفولة، مسكت اوكره الباب بالراحة ونزلت بإيدها وفتحت الباب وكانت الأوضة ضلمة كحل

دخلت على طراطيف صوابعها وعنيها على الحيطة اللي متعلقة فيها هدوم أحمد

دخلت وبصت على أحمد وكانت المفاجأة اللي شلتها للحظات وخلتها مش عارفة تخرج او تتصرف، ازاي أحمد نايم عريان ملط  نايم زي ما امة ولدته

كان نايم على بطنة ورجل مفرودة والتانية متنية وزبه من تحت باين اوي وبيضانة بتلمع من البياض

الحاجة أمينة حست انها اتشلت بجد من المفاجأة ومش عارفة تتصرف ازاي، وخافت إن أحمد يصحى من النوم ويشوفها وهي واقفة في الأوضة وهو عريان ملط وممكن دماغه توديه وتجيبه  ولعنت اللحظة اللي رجليها جابتها لغاية الاوضة بتاعته

لفت بالراحة وحطت المفاتيح في جيب البنطلون بتاع أحمد ولسه هتتحرك علشان تخرج أحمد اتحرك واتقلب من نومة وبقى نايم على ضهره وزبه بقى مدلدل على فخاده

الحاجة أمينة وقفت في مكانها وهي خايفة ومرعوبة إن أحمد يفتح عنيه ويشوفها واقفة قدامه، وبدأت تقول في سرها:

يخرب بيتك يا أحمد  انت كبرت وبقيت راجل اوي  ايه الزبر ده؟

وطبعا لانها في الاول وفي الأخر ست مقدرتش تمنع عنيها من النظر على زبه خصوصا كان يستاهل يتبص عليه، شوية وبدأت تتحرك بحذر وخوف لغاية ما بقت بره الأوضة، ومن الأوضة كانت في لحظات على السلم.

اول ما وصلت اوضتها حطت ايدها على قلبها وبلعت ريقها واعصابها كلها كانت في اللحظة دي مش ملكها ولا متحكمة فيها،

قعدت على طرف سريرها وعمالة تفكر في اللي شافته، وحمدت ربنا إن أحمد ما صحيش وشافها وهي فوق والا كان هيبقى منظرها زبالة

قامت شربت كوباية ماية وطفت النور وحاولت تنام لكن منظر زب أحمد مش مفارق خيالها، وبقت عمالة تتقلب شمال ويمين وتحاول تنام لكن مفيش فايدة

فين وفين لما راحت في النوم

 

تاني يوم الصبح على الساعة 8 الحاج نعمان كان قاعد تحت في صالة البيت والكل صحي وبيحضروا الفطار

الحاج نعمان :: حد يروح يصحي أحمد يابنات

الحاجة أمينة :: لا محدش يطلع  اقصد زمانه نازل

الحاج نعمان :: جرى ايه يا حاجة روحي يا رشا صحي خطيبك

رشا :: حاضر يابا

الحاجة أمينة :: أحمد جه اهو اقعدي يارشا

أحمد :: صباح الخير

الحاج نعمان / أمينة :: صباح النور

أحمد :: اجهزي بقى النهاردة يا رشا انتي ونعمة علشان العياده اول يوم ليها النهاردة

الحاجة أمينة :: الف مبروك يابني

عصام :: انا وصيت على مزمار بلدي لزوم الافتتاح

الحاج نعمان :: والأنوار لازم تزين البلد كلها  دي مش اي عيادة  دي عيادة الدكتور أحمد

هيام :: الف مبروك يا أحمد

أحمد :: يبارك فيكي ياهيام

الحاج نعمان :: الا صحيح يا أحمد هو انت بتعرف تسوق؟

أحمد :: اه يا حاج  ايه عايزني اسوقلك العربية بتاعتك ؟

الحاج نعمان :: ايوة. اصلي عندي مشوار وعصام نزل بدري وانا رجليا وجعاني

أحمد :: عنيا يا حاج

بعد ما الحاج فطر وأحمد خلص فطاره وشربوا الشاي

أحمد :: انا جاهز يا حاج

الحاج نعمان :: ماشي يلا بينا

أحمد والحاج نعمان راحوا الچراج وأحمد شاف العربية الجديدة

أحمد :: ايه ده يا حاج نعمان انت جبت عربية جديدة ؟

الحاج نعمان :: اه ايه رايك فيها

أحمد :: جميلة جدا وغالية كمان

الحاج :: تفتكر العربية دي بتاعة مين؟

أحمد :: اكيد بتاعتك  عصام عربيته جديدة لسه

الحاج نعمان :: طب حط ايدك كده في جيب بنطلونك

أحمد :: ايه ده ؟ المفاتيح دي دخلت جيبي ازاي

الحاج نعمان :: العربية دي هديتي ليك بمناسبة افتتاح العيادة . والحاجة أمينة طلعت بالليل وانت نايم وحطت المفاتيح دي في جيب بنطلونك

أحمد :: انا مش عارف اعمل معاكم ايه ؟ بجد ده كتير اوي اوي عليا

ومفيش ثواني افتكر انه كان نايم عريان، وقال غصب عنه يانهار اسود

الحاج نعمان :: ايه يا أحمد خير ؟ في حاجة

أحمد :: لا لا مفيش بس افتكرت إن الدكتور وجدي اكيد مفطرش

الحاج نعمان :: ههههههه لا متخفش الأكل راحلة من الصبح بدري

أحمد بقى عمال يفكر ياترى الحاجة أمينة كانت عاملة ازاي امبارح وهي شايفاه قدامها عريان ملط

الحاج نعمان :: أحمد أحمد

أحمد :: ايوة يا حاج

الحاج نعمان :: مالك سرحت في ايه

أحمد :: لا بس مش مصدق إن العربية دي بتاعتي

الحاج :: هههههه دي أقل حاجة تليق بيك يا دكتور أحمد

أحمد :: ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا

الحاج نعمان :: طب يلا بقى خد عربيتك وشوف انت رايح فين وانا هاخد عربيتي واطلع على المحل

 

الحاجة أمينة قاعدة في الصالة ودماغها عمالة تودي وتجيب خصوصا انها مخدتش بالها خالص غير الصبح إن أحمد كده هيعرف انها شافته بالليل وهو عريان بسبب المفاتيح اللي هيلاقيها في جيبه، وشوية تفكر في حجم وشكل زبه اللي يهيج اي ست وترجع تقول لنفسها مينفعش خالص انها تفتكر اللي شافتة وانة زي اولادها وهي اللي مربياه، وترجع تقول بينها وبين نفسها وفيها ايه ماهو مش ابنها .الشيطان شغال يلعب في دماغها وترجع تقول مينفعش خالص تفكر في اللي شافتة

 

الحاج كرم :: صباح الخير يافاطمة

فاطمة :: صباح الخير يا حاج

الحاج :: خلي البت سامية تحضر الفطار على ما استحمى وانزل

فاطمة :: سامية محضرة الفطار من الصبح

الحاج كرم :: طب ناوليني غيرات وفوطة

فاطمة :: ادخل انت وانا هجبهملك حاضر

الحاج كرم استحم ولبس هدومه ونزل فطر وبعدين اخد عربيته وراح البيت الثاني

وهناك جاله تليفون من حد شغال في المحافظة وقاله خبر مكنش متوقعه، وبعد ما خلص المكالمة

الحاج كرم :: انت ياولا ياسامبو  انت يازفت

سامبو :: ايوووووة يا تاج راسنا

الحاج كرم خد تعال عايزك

سامبو :: خير يا سعادة البيه

الحاج كرم :: انا عايزك تعرفلي مين صحاب الأراضي اللي في شرق البلد

سامبو :: انهي ارض فيهم

الحاج كرم :: الأرضي اللي في شرق البلد كلها

سامبو :: ليه يا حاج ؟

الحاج كرم :: انت مالك يا بقف انت  انت تسمع الكلام وتنفذ من غير ما تسأل

سامبو :: ديهدي  حاضر

 

انتظروا الحلقة التاسعة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ