البيت الكبير | الجزء الثاني – الحلقة السادسة عشرة

سيده طلعت من عند الدكتور هيثم وراحت اوضة النبطشية واول ما دخلت لقت احلام قاعدة ومستنياها

احلام :: ايه يابنتي كنتي فين ؟

سيده :: الدكتور هيثم كان طالب تقرير من الارشيف روحت نزلته

احلام :: اها

سيده حطت المفاتيح على المكتب وقعدت مع احلام وقعدوا يتكلموا شوية وبعدين سيده قامت وقالت انها هتروح الحمام وسابت المفاتيح على المكتب احلام بسرعة اخدت المفتاح اللي مكتوب عليه رقم العنبر بتاع الحاجة امينة وراحت بسرعة ادتة لعباس وقالتلة بسرعة تروح تطلع عليه نسخة عباس اخد المفتاح وراح طلع عليه نسخة وسيدة رجعت قعدت مع احلام وبصت بطرف عينها على المفاتيح عرفت ان المفتاح خلاص اتاخد شوية والدكتور مجدي ضرب الجرس و سيده قامت علشان تشوفه عايز ايه ونسيت المرة دي المفاتيح بجد  وحلام خرجت بسرعة اخدت المفتاح من عباس اللي كان خلاص عمل نسخة منه ورجعت بسرعة حطت المفتاح مكانة سيدة بعد ما راحت شافت الدكتور مجدي عايز ايه رجعت واخدت المفاتيح واكتشفت ان احلام رجعت المفتاح وكدة فهمت انهم طلعوا نسخة على المفتاح بالليل الدكتور هيثم مشي في الميعاد بتاعه ورجع تاني بعد ساعة من غير ما حد في المستشفى ياخد باله غير عم امين اللي قاعد علي البوابة والدكتور فهمة ان ميقولش لحد انه رجع الدكتور هيثم دخل المصحة واستخبي في اوضة قريبة من اوضة الكركيب شوية والدكتور مجدي كمان جه ودخل مع الدكتور هيثم وفضلو مستنين يمسكوا عباس و ايهاب وهما داخلين ب امينة اوضة الكركيب كانت الساعة 11 بالليل

. الساعة واحدة بالليل الدكتور هيثم سمع صوت عباس وهو بيتكلم مع ايهاب بصوت واطي ومكتفين امينة وبيدخلوا بيها اوضة الكريب هيثم ومجدي استنوا بتاع ربع ساعة وبعدين دخلوا عليهم الأوضة وهما مقلعين الحاجة امينة هدومها ولسة يدوب بيعتدو عليها . هيثم دخل عليهم

هيثم :: محدش فيكم يتحرك من مكانة  انا هحبسكم الليلة. اقفل الباب يا دكتور مجدي الدكتور مجدي دخل وقفل الباب وصوت الدكتور هيثم والدكتور مجدي كان عالي جدا لدرجة ان كل الممرضين والممرضات كانوا في لحظة تحت. ومش عارفين ايه اللي بيحصل في اوضة الكركيب لكن مفيش دقايق وكان الكل فهم في ايه احلام لما عرفت ان الدكتور هيثم هيبلغ البوليس جريت من المستشفى وهربت وعباس وايهاب اخدو علقة موت من الدكاترة والممرضين وبعدين هيثم قالهم مشفش وش كلب فيكم في المستشفى ونبه على كل العاملين في المستشفى ان الموضوع ده محدش يجيب سيرتة علشان سمعة المصحة واحلام ملهاش شغل تاني في المصحة الحاجة امينة كانت مرعوبة وخايفة والدكتور مجدي خلي سيدة تلبسها هدومها وطلعوها العنبر بتاعها واخدت حقنة مهدئة احلام روحت البيت جري واخدت شنطة صغيرة فيها كام هدمة. وقالت لجوزها ان عندها شغل كام يوم ورا بعض في المستشفى وانها هتبقي تتصل بيه كل يوم علشان تطمن على عيالها واخدت شنطتها وسافرت على بلد المعلم دهشان وطبعا هي مسافره علشان خايفة ليكون الدكتور هيثم بلغ البوليس ويتقبض على عباس وايهاب وساعتها اكيد هي كمان هيتقبض عليها فقالت تختفي يومين لغاية ما تشوف اللي هيحصل ايه

.

 

الحاج نعمان في المحل وعصام مش موجود في المحل راح يبص على بيت صاحبة عارضة للبيع بعد اربع ساعات عصام رجع المحل وطمن الحاج نعمان ان خلص فعلا في البيت وبسعر حلو ومش فاضل غير التسجيل في الشهر العقاري

الحاج نعمان :: خلاص بعد ما تخلص خالص تروح لعطية الحداد تخليه يعمل شبابيك حديد على كل شباك في البيت وتغير كوالين البيت كلها مش عايز كالون فيه مش متغير البيت فيه زريبة ؟

عصام :: ايوة ده بيت كبير وفيه زريبة وفيه اوضتين كبار من ورا  شبه البيت بتاعنا بس اصغر شوية

الحاج نعمان :: تمام اعمل اللي قولتلك عليه وانا همشي دلوقت رايح مشوار وممكن ارجع بالليل متأخر

عصام :: ياحاج مش هينفع كدة انت على طول بقيت بتروح مشاوير من غير ما تعرفني بتروح فين وانا ببقي قلقان عليك الحاج نعمان :: لا متقلقش  اه نسيت اقولك اعمل حسابك هنسافر مصر كمان يومين عايزين نشتري هناك بيت كبير

عصام :: صحيح يابا هيبقي لينا بيت في مصر

الحاج نعمان :: ايوة صحيح هما اللي عنديهم بيت في مصر احسن مننا في ايه الحاج نعمان مشي وراح بيت سامية

الحاج نعمان :: بت يا سامية  انتي يابت الحاج فضل ينده على سامية لكنة ملقهاش في البيت  فضل قاعد مستنيها ساعة لغاية ما جت  وكانت الساعة اربعة العصر الحاج :: كنتي فين يابت

سامية :: كنت عند الحاجة فاطمة يدوب خلصت ترويق وعلي فكرة ياحاج هي زعلانة منك علشان بقالك كام يوم مش بتسأل عليها

الحاج نعمان :: معلش كنت مشغول اليومين اللي فاتوا  بكره ولا بعده ابقي اعدي عليها المهم انا عايزك توديني الأستراحة بتاعة زفت الطين

سامية :: بتاعة الحاج كرم

الحاج نعمان :: بتاعة هباب البرك

سامية :: دلوقت ياحاج ؟

الحاج نعمان :: ايوة ياختي دلوقت  ايه وراكي حاجة ؟

سامية :: لا ياحاج هيكون ورايا ايه. يلا بينا ساميه راحت مع الحاج وركبوا المعدية وراحو الأستراحة بتاعة كرم الحاج نعمان فتح الأستراحة بالمفاتيح بتاعتة ودخل هو وسامية الأستراحة كانت جميلة جدا من جوه ومفروشة احسن فرش الحاج نعمان وقف يتفرج على كل ركن فيها وعنيه بتفصلها تفصيل وفضل يفتش في كل شبر فيها على اي حاجة توصلة لاي اوضة سرية زي ما لقي في البيت التاني . لكن كان من الواضح ان الحاج كرم كان مخلي الاستراحة دي للمذاج وبس الحاج نعمان بعد ما خلص تفتيش في الدور الأرضي وسامية قاعدة على كرسي الأنترية بتتفرج على الحاج نعمان ومش فاهمة هو بيدور على ايه طلع الدور الأول ودخل اوضة نوم كرم وبقي بيبص فيها وبيفتش بعنيه في كل حتة فيها وبعدين قرب من الدولاب وفتحة وهو بيفتش لقي علبة كبيرة تحت الهدوم طلعها وقعد بيها على السرير وفتحها لقي فيها دهب كام خويشة على كام خاتم ولقي تحت الدهب شوية اوراق فيهم فواتير الدهب وفيه ورقة كانت صدمة عمره الورقة اللي بصمت عليها فتحية انها حامل من سامبو وانها عملت كدة علشان تورث الحاج والورقة التانية فيها وصل امانة عليها بنص مليون جنيه بأسم سامبو الحاج مسك الورقتين وقفل عليها بأيده جامد لدرجة ان الورق اتقطع والدموع نزلت من عنيه الحاج نعمان قطعهم واخد الدهب وبعدين خرج من الأوضة وهو مفتكر مراته فتحية ومفتكر الخيانة بتاعتها نزل واخد سامية وقفل الأستراحة. ومشي وبعد ما وصل سامية رجع تاني الأستراحة من غير ما حد يعرف وولع فيها وبعدين مشي زي ما جه النار اكلت الأستراحة ومخلتش فيها اي حاجة رغم محاولات اهل الجزيرة في انهم يطفوها الحاج نعمان راح لفاطمة مرات كرم وقعد معاها شوية واتأسفلها انه مبيسألش عليها بسبب ظروف المحل وكدة وقبل ما يمشي من عندها ادالها الدهب اللي لقاه في الأستراحة فاطمة مكنتش مصدقة ان فيه رجالة كدة ازاي واحد زي الحاج نعمان يعمل مع مرات الد عدو له كل ده  وقف جنبها وجابلها فلوس مكنتش تحلم انها ترجعلها ومطمعش فيها والنهاردة يلاقي دهب كان كرم شايلة وبردو ميطمعش فيه ويجبهولها الحاجة فاطمة اتمنت ان الحاج نعمان يكون هو اللي جوزها. مش كرم قليل الأصل

الحاج نعمان :: ايه ياحاجة مالك سرحتي في ايه

الحاجة فاطمة :: لا ابدا بس مش مصدقة اللي بتعملة معايا انا مش عارفة اشكرك ازاي الحاج نعمان :: لا مفيش شكر ولا حاجة بس انا دلوقت عايزك ترفعي قضية طلاق من كرم  وتطلبي كل حقوقك

الحاجة فاطمة :: وانا كنت مستنية انت اللي تطلب مني اعمل كدة بس انا معرفش ايه اللي المفروض اعملة

الحاج نعمان :: بسيطة انا هبقي اعدي اخدك كمان يومين تلاتة علشان توكلي محامي الحاجة فاطمة :: جمايلك كترت اوي ياحاج نعمان  ولا جمايل ولا حاجة  انتي غالية عليا يافاطمة  قصدي ياحاجة فاطمة الحاجة فاطمة :: تسلم يانعمان ياخويا انت راجل فعلا وسند ليا ربنا ما يحرمني منك

 

نعمة :: ياوجدي انا حاسة بحرقان رهيب من تحت وفيه افرزات كتيرة وريحتها وحشة وجدي :: ده شكلها التهابات

نعمة :: طب وبعدين دانا قرفانة اوي من نفسي

وجدي :: خلاص انا هخلي احمد يكتبلك حاجة للألتهابات دي

نعمة :: بصراحة انا خايفة ليكون فيه حاجة وجدي :: ياستي خلاص انا هسألة وهشوف هيقولي ايه رشا دخلت عليهم نعمة في حالة جت تعبانة اوي وشكل الواد اللي في بطنها ميت واحمد طلب تحضير غرفة الولادة بسرعة وانت يا وجدي خليك جاهز نعمة راحت مع رشا بسرعة حضرو الغرفة وعقموها والحالة دخلت بسرعة الغرفة ووجدي ادها البنج بعد العملية ما خلصت احمد لحق الأم لان الطفل كان ميت فعلا في بطنها وهي كانت حالتها خطرة احمد بعد ما اطمن على الحالة راح مكتبة ووجدي دخل قعد مع احمد وحكي له على اللي عند نعمة مراته

احمد :: طيب اندهلها انا عايز اسألها كام سؤال يمكن محتجش اكشف عليها

وجدي :: ايه ده انت ممكن تكشف عليها ؟ احمد :: ايه ياعم انت هتعمل زي اهل البلد هنا ولا ايه ؟ عيب حتي دانت دكتور وعارف لا حياء في الطب

وجدي :: ايه ياعم هو انا قولت حاجة  ده سؤال وبعدين في ايه مانت اللي مركبلها اللولب

احمد :: خلاص طيب اندهلها علشان اكتبلها المناسب لحالتها وجدي خرج وقال لمراته اللي قالوا احمد نعمة دخلت مع جوزها وقعدت وهي مكسوفة وخايفة احمد يقولها اطلعي على سرير الكشف رشا دخلت ووقفت جنب اختها نعمة واحمد بيسألها عن لون الافرزات والدورة امتي اخر مره جت وشوية اسئلة وبعدين بص ل وجدي وقالوا لازم اكشف وجدي مقدرش يقعد وهو عارف ان مراته هتطلع على السرير وهتقلع واحمد هيشوف كسها وهيدخل ايده اكيد فيها وجدي :: طيب انا هخرج بره احمد مقدر احساس وجدي وقال ل نعمة غصب عني لازم اكشف يدوي عليكي وشاور ليها تروح للسرير رشا فضلت جنب نعمة لغاية ما قلعت ونامت على السرير وفتحت رجليها ل احمد وكشف عليها وبعدين راح قعد على المكتب بتاعة

الدكتور احمد :: الموضوع بسيط شوية التهابات مع العلاج هتبقي كويسة  انا بس كنت خايف من اللولب بس نحمد ربنا مش منة

نعمة :: وانا كنت خايفة من كدة بردو

احمد كتب الروشتة ل نعمة وخرجت من عنده وهي بتنفخ من الكثفة والاحراج اللي كانت فيهم وراحت للأوضة اللي قاعد فيها جوزها الدكتور وجدي

 

.

 

جلال شاف الشاب مشي ورا مراته وعمل نفسه من بنها ولا كأنة شافه. وبعد شوية جلال مشي شوية كدة لغاية قرب الحمامات وشاف الشاب واقف بره الحمامات وشكلة مستنيها تخرج

جلال وقف من بعيد يراقب اللي هيحصل

لغاية ما شاف مراته خراجة من الحمام

والشاب قرب ناحيتها وبقي ماشي جنبها وبيكلمها والهام ماشية بتسرع في خطواتها

علشان تهرب من معاكستة ليها

جلال رجع بسرعة وقعد مكانة ولما الهام قربت من الطرابيزه اللي قاعد عليها جوزها الشاب فص ملح وداب

الهام :: اوووف بقي

جلال :: ايه ياحبيبتي مالك

الهام :: ابن الجزمة راح ورايا الحمام وفضل مستنيني لما خرجت وفضل معاكسة فيا لغاية ما جيت عندك

جلال :: وقعة ابوه سوده  هو فين

الهام :: مشي لما لاقني قربت عليك انا مش عارفة الناس دي ايه واحدة متجوزه وقاعدة مع جوزها بردو مفيش دم ولا احساس

جلال :: ماهو انتي ياقلبي اللي جامدة

الهام بصتلة كدة بأستغراب

جلال :: مقصدش حاجة. بس انتي فعلا جامدة واي واحد بصراحة لو مكانك كان هيعمل كدة ههههههههه

الهام :: ايه اللي انت بتقولوا ده  عيب على فكرة انا مراتك

جلال :: هو انا قولت حاجة انا بس بمدح فيكي

الهام :: لا ياخويا المدح مش كدة

جلال :: طيب هتنزلي الميا تاني ولا ايه

الهام :: لا خلاص انا مش قادرة اسلب طولي

وكماان خلاص الشمس هتغيب

جلال :: خلاص خلينا قاعدين هنا  الجو هنا تحفة

الهام :: انا متغاظة اوي من ابن الجزمة ده

عمال يقولي كلام مينفعش واحدة تسمعة

جلال :: ليه هو قالك ايه ؟

الهام :: اهو قال اللي قالوا

جلال :: يابت قوليلي قالك

الهام :: قالي كلام مينفعش اقولوا

جلال زبره وقف لانة حس من كلام الهام ان الشاب ممكن يكون اتغزل في جسمها .

جلال :: طب انا روح اجيب حاجة نشربها

اول ما وقف الهام شافت زبر جلال واقف

ومنتصب وهو لما حس ان زبره واقف على اخره راح قاعد تاني

الهام :: ايه ده بقي ؟ هو زبرك واقف كدة ليه دلوقت  وفضلت تبص وراها وقدامها ليكون في واحدة معدية. من اللي لابسين مايوهات  لكن البحر والشط كلة كدة

جلال :: مفيش حاجة يالهام لوحده

الهام :: طب احترم نفسك وطول ما انا معاك متبصش لغيري

جلال :: وانا اقدر بردو ابص لغيرك ياقمر انتي كل اللي هنا دول ميجوش شعره فيكي

الهام :: لا ماهو واضح اهو  امال الباشا واقف ليه

جلال :: ده واقف علشانك يا حبيبتي

الهام :: ايوة ياخويا مثل مثل

جلال والهام قعدو شوية وبعدين روحوا الشاليه

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ