البيت الكبير | الجزء الثاني – الحلقة السادسة والعشرون

الحاج نعمان روح البيت حيلة مهدود واكتافة كلها وجعاه من شيل كرم ووشة تقريبا منفخ من الضرب اللي اخده من كرم

واول ما عصام شافة بالشكل ده وهو داخل البيت

عصام :: ايه ده يابا مين اللي عمل فيك كدة

الحاج نعمان :: بسيطة يابني متخفش ده واحد الصبح كان طالع بالبهايم وانا كنت بتمشي في البلد وسرحان مخدتش بالي فالحمارة رفصتني

عصام :: مش تبقي تاخد بالك يابا

الحاج نعمان :: بسيطة بسيطة بقولك ايه انا تعبان ومش هقدر اروح المحل ولا ابص حتي على الأرض

عصام :: لا يابا ارتاح انت ومتعولش هم حاجة ابدا

الحاج :: امال فين حسين

عصام :: لسة خارج حالا

زينب :: ايه ده يا عمي  ايه اللي عامل فيك كدة

الحاج نعمان :: بسيطة يابنتي بسيطة  انا هدخل انام لحسن تعبان

عصام :: مفيش حاجة يا زينب  روحي انتي شوفي كنتي بتعملي ايه علشان تلحقي تجهزي نفسك

احمد نزل بالشنط بتاعتة وهو رشا وزينب خرجت بعد شوية بعد مالبست ولبست العيال وخرجت بشنطها وعصام راح حط الشنط في العربية

عصام :: مفاتيح عربيتي اهي يا احمد علشان عربيتك مش هتكفي

احمد :: طب وانت ياعصام

عصام :: عربية ابويا موجودة اهو نركبها اليومين دول انا وهو. مش وجدي بيعرف يسوق

احمد :: اه بيعرف متقلقش وشكرا ياعصام انا كنت شايل هم الاماكن في العربية فعلا

عصام :: خلاص خد العربية وهات وجدي ونعمة واطلعوا كلكم من هنا مع بعض

احمد :: ماشي كلامك يا احمد

 

احمد اخد عربية عصام وراح جاب نعمة وجوزها. وفعلا كلهم مشيوا مع بعض من البيت الكبير على الأسكندرية. وكانت الساعة 10 الصبح ووصلوا الأسكندرية الساعة واحدة بعد الضهر وكان في استقبالهم جلال ومراته الهام

الهام :: حمدلة بالسلامة ياجماعة نورتوا الأسكندرية

احمد :: الأسكندرية منوره بيكم يا الهام

زينب :: بت يا الهام ايه يابت اللي لابساه ده

الهام :: ههههههه ايه رئيك حلو

زينب :: يخرب بيتك حلو ايه بس  وراحت موطيه على ودانها وقالت ده مبين المسائل كلها

الهام بضحكة مايصة راحت ضاربة زينب على صدرها براحة وقالت انتي لسة شفتي حاجة  ده هنا كل حاجة باينة

وجدي :: هندخل نرتاح شوية من السفر وهخرج اجيب لبس ل نعمة مين جاي معايا

جلال :: انا مليت التلاجة من مجاميعو ياجماعة ومظبطلكم الشاليه من كلة

احمد :: انا جاي معاك وهناخد معانا كمان زينب والعيال. تسلم يا جلال وبالليل هنقعد انا وانت ونشوف صرفت كام

جلال :: تصدق عيب الكلام ده

وجدي :: طيب ياجماعة هنفضل واقفين كدة كتير فين الشاليه

جلال :: اللي انتوا واقفين قدامة ياعم

احمد :: طيب يلا ندخل جوا

جلال :: المفاتيح اهي وانا عملت ليكم خمس نسخ علشان كل واحد يبقي معاه نسخة

احمد :: حتي دي منستهاش

جلال :: عيب عليك يادكتور احمد اخوك بيفهم بردو

احمد :: لا بصراحة مفيش حاجة فاتتك

جلال :: طيب هسيبكم تستريحوا وهاخد الهام وهنجيلكم كمان ساعتين تكونوا ريحتو شوية

احمد :: تروح فين ياعم ونرتاح ايه تعالا بس ادخل ناكل لقمة مع بعض وبعدين هنخرج كلنا

وجدي :: ايوة ياجلال تمشي تروح فين يلا

ادخل معانا

جلال ::معلش هاخد الهام وهنروح نشتري شوية حاجات خاصة ليها وبعدين هنرجعلكم

زينب :: خلاص ياجماعة سيبوه براحتة واحنا يلا بينا لحسن العيال جاعوا

 

الجميع دخل الشاليه وجلال ورشا اخدو اوضة. ووجدي ونعمة اخدو اوضة  وزينب اخدت اوضة وفضل اوضتين فاضيين واحدة في الدور اللي فوق وواحد في الدور اللي تحت

زينب اخدت عيالها ودخلت الأوضة نيمت العيال علشان كانوا تعبانين من السفر ولبست جلبية بيتي وبعدين خرجت علشان تعمل الأكل  وبعد شوية رشا ونعمة حصلوها على المطبخ

 

جلال :: انا خايف الجماعة يقيدو حريتنا هنا

الهام :: ليه بتقول كدة بالعكس انا مبسوطة اوي دول هيخلوا الفسحة جميلة جدا

جلال :: ايوة بس كمان حريتنا مش هتبقي زي الأول وعلاقتك بمصطفى اليومين دول مش هتبقي زي الأول

الهام :: لا متخفش انا هفهم مصطفى انه ميحاولش يكلمني واحنا مع بعض ونبقي نتكلم فون ونتقابل في الشاليه

جلال :: طيب ما تخلي مصطفى يحاول انه يتصاحب عليا وبعدها هتبقي قعدتة معانا على انه صاحبي

الهام :: تصدق فكرة برضوا . شوفت زينب استغربت ازاي من الشورت اللي كنت لابساه

جلال :: اه صحيح هي قالتلك ايه في ودانك

الهام :: علقت على الشورت وعلي كسي اللي باين فيه

جلال :: تعرفي اني اخدت بالي من احمد وعنيه راشقة في كسك

الهام :: هههههههه انت مبتفوتش حاجة خالص

جلال :: مانتي عارفة انا في الحاجة دي بالذات مقدرش افوت الهفوة

الهام :: طيب يامتناك انا هروح اقابل مصطفى وانت اسرحلك الساعتين دول في اي حتة . هتناك منه وبعد ما اخلص هرن عليك

جلال :: يعني مينفعش اجي اتفرج عليكي

الهام :: لا ياحبيبي المرة دي عايزة اتناك بمذاج ومش عايزه اشوفك بتبصلي في النيكة هههههههههه

جلال :: خلاص المرة دي بس. بس بعد كدة لازم اكون موجود انتي عارفة متعتي كلها وانا بشوفك بتتناكي من مصطفى

الهام :: خلاص بقي مصطفى بيرن . يلا

انا هروح اقابلة في الشاليه وانت زي ما قولتلك شوفلك حتة تقعد فيها ولما نخلص هتصل عليك  سلام

جلال :: سلام

 

الحاج نعمان على الساعة تلاتة العصر قام من النوم واول ما فتح عنية حس بوجع رهيب في كل جسمة وافتكر اللي عملة في كرم

قعد على السرير وحط ايده على راسه وطلع تليفونة لقي 20رنة من الحاجة فاطمة

اتصل بيها

الحاج نعمان :: ايوة يافاطمة

فاطمة :: عمالة ارن عليك من الصبح مش بترد ليه

الحاج نعمان :: كنت نايم  ايه في حاجة ولا ايه

الحاجة فاطمة :: نايم  انت جايلك نوم ازاي بعد المصيبة بتاعة الصبح  انا لا عارفة انام ولا يغمضلي جفن وحاسة روح كرم في البيت عايزة تخنقني

الحاج نعمان :: اللي انتي بتعمليه ده هو اللي هيودينا في داهية اركزي كدة وتمالكي اعصابك  هي سامية جت النهاردة

ايوة جت وانا عملت زي ما قولتلي ومن صباحية ربنا وانا على السرير هموت وانام لكني شايفة شبح كرم ومش عارفة انام خالص

نعمان :: اهدي كدة متوديناش في دوكة

واليومين دول مش لازم نتقابل لغاية ما نشوف الدنيا هتمشي ازاي

فاطمة :: يالهوي هو ممكن يبقي فيه حاجة

نعمان :: اكيد لو جثتة البوليس اتعرف عليها

هيجوا عندك ويسألو شوفتيه ولا لا وانتي طبعا هتنكري. وهتعملي نفسك انك متعرفيش من الاساس انه هرب

 

فاطمة :: انا خايفة اوي يانعمان

الحاج نعمان :: لا اوعي تخافي  الخوف ممكن يخليكي تغلطي وده مينفعش

يلا سلام دلوقت

الحاج نزل من الأوضة وكانت اسماء في الزريبة ولما رجعت شافت الحاج قاعد في الصالة تحت

اسماء :: ايه ياعمي اعملك الغدا

نعمان :: لا مليش نفس بس اعمليلي كوباية شاية

اسماء :: يالهوي ياعمي ايه اللي عمل في وشك كدة

الحاج نعمان :: حمارة رفصتني ووقعتني على الأرض مكنتش واخد بالي منها

اسماء :: ده وشك منفخ خالص هو انت وقعت على وشك

الحاج :: يلا حصل خير . روحي اعمليلي الشاي

اسماء :: حاضر ياعمي

اسماء عملت الشاي والحاج نعمان بقي عمال يفكر في شكل وشة وقال في بالة انه مينفعش يخرج خالص بشكلة ده . ده ممكن منظر وشه هو اللي يكشفة

اسماء جابت له الشاي وبعدين عملت اكل لبناتها سهيلة ونرجس

شوية وتليفون الحاج نعمان رن

الحاج نعمان :: ايوة ياعصام

عصام :: انت عامل ايه يابا دلوقت

الحاج نعمان :: نحمد ربنا

عصام :: البيت خلاص يا حاج جهز من كلة

الحاج نعمان :: طيب كويس. اعمل حسابك عايزين ننقل الأمانة الليلة مش عايزين الحاجة تقعد عندنا اكتر من كدة

عصام :: حاضر ياحاج الليلة كل حاجة هتبقي هناك

وعصام بيكلم الحاج البت سامية جاتلة المحل وفي بوقها لبانة وواقفة بتتمرقع زي الشراميط

عصام :: طيب ياحاج سلام دلوقت علشان المحل مليان زباين خير يا سامية اؤمري

سامية :: خير ياسي عصام انا عايزة شوية طلبات كدة

عصام :: ولاا ياعوضين تعالا شوف سامية عايزة ايه

سامية :: بمحن ستات ومرقعة وصوت واطي بس انا عيزاك انت  قصدي انت اللي تجبلي الحاجة

عصام :: اه ومالوا  انتي تؤمري ياسامية

سامية قالت على الحاجات اللي عايزها وعصام جابهملها

سامية :: الحساب كام

عصام :: خلاص ياسامية الحساب المرة دي عندي

سامية حطت ايدها في صدرها ووطت علشان تبين له بزازها  لا قولي بس كام وانا عنيا ليك

عصام ضرب عنيه في بزاز سامية وبصوت مرتبك  لا خلاص بجد الحساب وصل

سامية :: طيب ياخويا تسلم  واخدت الحاجة. ومشيت وهي بترقص في طيزها

وعصام وعوضين بقوا متنحين وباصين عليها وهي ماشية

احمد خرج من الأوضة بتاعتة هو ومراته رشا وراح خبطت على وجدي وقالوا يلا يا وجدي علشان هننزل نشتري اللبس

وجدي :: حاضر يا احمد لحظة وطالع

احمد :: رشا اطلعي خبطي على زينب علشان تنزل معانا

رشا طلعت لزينب وخبطت عليها وزينب كانت حاسة بتعب وقالت لرشا معلش مش هقدر اروح معاكم دلوقت علشان العيال نامين وانا كمان حاسة بشوية تعب

رشا :: لا مش هينفع احنا مش جايين ننام هنا. يلا قومي وقومي العيال مش ناقصين كسل

زينب :: لازمنآ يعني  حاضر

زينب قومت العيال ولبستهم. وبعدين لبست هي هدومها. ونزلت كان وجدي ونعمة ورشا واحمد قاعدين مستنينها

خرجوا وراحو على المحالات وهناك زينب كانت رافضة رفض قاطع انها تشتري شورت وبضي زي نعمة ورشا وقالت ان عصام لو عرف مش بعيد يقتلها

احمد :: ومين بس هيقول ل عصام

رشا :: انتي مشوفتيش الهام اختي لابسة الشورت ازاي  ياحبيبتي هنا مصيف يعني لبس بحر

فضلوا كلهم ورا زينب لغاية ما اقنعوها تشتري الشورت عادي

زينب اشترت شورتين وبضهين واشترت للعيال مايوهات بحر وعومات ورشا ونعمة هما كمان اشترو واحمد وجلال اشترو ليهم مايوهات وكام شورت وتيشرت علشان يلبسوهم في الشارع وهما رايحين البحر

وهما راجعين كانوا قريبين من البحر وشافوا الرجالة والستات اللي لبسين مايوهات

ونعمة ورشا وزينب كانوا حاسيين انهم في عالم كلة ناس ماشية ملط. وكل شوية. يخبوا عنيهم ويضحكوا على المناظر اللي شيفينها والازبار اللي باين شكلها وحجمها من المايوهات

وطبعا كل واحدة فيهم من جواها مبسوطة وفرحانة بالمناظر اللي شيفنها

 

نعمة بصوت واطي ل وجدي شايف كمية الأزبار اللي هنا

وجدي :: بس يخرب بيتك يسمعوكي لما نروح اوضتنا اتكلمي براحتك

نعمة :: نتكلم ايه انا كسي ولع

وجدي :: اسكتي بقي يخرب بيتك هتفضحينا

وزينب ماشية جنب رشا وماسكة في ايد عيالها وفطسانة على نفسها من الضحك هي ورشا

 

بعد ما مشيوا شوية حلوين في شوارع الأسكندرية اخد بعضهم وروحوا على الشاليه وكانت الساعة خمسة اخر النهار مفيش نص ساعة كان جلال ومراته الهام عندهم في الشاليه وقعدوا مع بعض للساعة عشرة وبعدين جلال خد مراته وراح الشاليه بتاعهم

واحمد اخد مراته ودخل بيها الأوضة ووجدي اخد.نعمة ودخل بيها الأوضة وفضلت زينب قاعدة هي وعيالها قاعدين بيتفرجوا على التليفزيون

شوية وبدأت تسمع صوت جاي من اوضة احمد. وطت صوت التليفزيون ورمت ودانها

سمعت رشا وهي بتتغنج وبتترجا احمد ينيكها براحة زينب اخدت العيال وطلعت على الأوضة بتاعتها وحاسة بهيجان رهيب وكانت تتمني حسين يكون معاهم في المصيف ده وفي الوقت ده بالذات علشان يبرد نارها

 

الوقت بيمر والساعات طويلة على زينب اللي كسها بدأ يكلها من منظر الازبار ومت اهات وغنج رشا بصت جنبها العيال نايمين

قامت وراحت نازلة تدور على حاجة تاكلها في التلاجة. ولفت نظرها كيس خيار متختلف الأحجام طلعت خيارة متوسطة الحجم وراحت طالعة اوضتها تاني من غير ما حتي تاكلها لقمة

طلعت على السرير وقلعت كلوتها وبدأت تمشي الخياره على كسها

شعرت بالهياج وبصباعها بدأت تلعب في زنبورها والخياره دخلتها كسها

ااااااه ااااااااه ااااااااااااه

اهاتها كانت منخفضة لكن مع استمرار ادخال واخراج الخياره في كسها. صوتها بدأت يعلي ودعك زنبورها بقي اسرع وحست انها مش قادرة خلاص

طلعت بزازها وبقت بتفرك في حلمات بزازها وتشدهم لفوق علشان تمصهم يمكن الغليان اللي فيهم يبرد شوية. والنار تهدا

اكتر من ساعة وزينب مش راحمة كسها لغاية ما حست بالتعب. ونامت والخيارة جنبها للصبح

 

.

 

بالليل عصام روح البيت واتصل بالحاج نعمان وهو واقف جنب عربية الحاج نعمان المركونة في الجراچ . وقالوا انه مستنيه عند المخزن

الحاج نعمان راح لعصام ودخلو الزريبة حفروا في الأرض وطلعوا منها الأثار

وبعدين دخلو المخزن طالعو منها باقي الأثار

واخدو كام شنطة من شنط الفلوس وراحو على البيت الجديد حطوها هناك ورجعوا تاني اخدوا باقي الفلوس

وهناك عصام حفر حفرة كبيرة وحط فيها التماثيل والقطع الأثرية وبعدين ردم عليها

والحاج نعمان قالوا بكره تتفق مع مبلط يجي يبلط الأرض دي علشان الحاجة دي لازم تختفي نهائي ولسنين طويلة

 

تاني يوم زينب صحيت قامت غيرت هدومها وشالت الخياره في الدولاب وصحت

امير وعمر ولادها ولبستهم ونزلت علشان تفطرهم اول ما نزلت تحت. رجعت تاني وخبت وشها وكانت هتطلع

رشا ندهت عليها  زينب زينب هههه مش قولتلك يا احمد مينفعش تقعد بالمايوه كدة

زينب :: انا طالعة تاني

احمد :: خلاص يا زينب انا هدخل البس الشورت والتيشرت

احمد دخل وزينب راحت على المطبخ على طول علشان تعمل الفطار ليها وللعيال

رشا :: ملبستيش يعني الشورت والبضي

زينب :: حاولت وبعد ما طلعتهم من الدولاب اتكسفت البسهم ورجعتهم الدولاب تاني

رشا :: ليه بقي ؟ مانتي شوفتي بعينك الناس هنا لابسة ازاي . شوفتي ولا مشوفتيش

زينب :: شوفت بس انا مش قادرة ابقي زيهم

رشا :: زينب بقولك ايه احنا جايين هنا اسبوع نتفسح فيه ونهيص ونتبسط. ماحناش في البلد يلا. اطلعي غيري اللبس الفلاحي ده والبسي الشورت والبضي

زينب :: طيب افطر العيال

رشا :: سيبي العيال انا هفطرهم

نعمة :: صباح الخير يابنات  بتعملوا فطار طب يلا بسرعة لحسن قايمة ميتة من الجوع

رشا :: اهي نعمة ياختي لبست الشورت والبضي

نعمة :: اسكتي لحسن مكسوفة اوي

رشا :: مكسوفة بس معقدتيش الدنيا زي زينب

زينب :: خلاص خلاص هطلع البس. بس افطر وافطر العيال

رشا :: طب ايه رائيك بقي مش هتفطري ولا هتحطي في بوقك اي حاجة غير لما تطلعي تغيري الهدوم دي

زينب :: حاضر طالعة هو . يوووه عليكم

نعمة قرصت زينب في طيزها وهي طالعة من المطبخ. يلا يابت اطلعي

وراحت باصة على رشا وعضت على شفايفها

طيزها طرية اوي

رشا ونعمة فضلوا يضحكوا على زينب

.

 

جلال :: مش هنروح للجماعة يا الهام

الهام :: هنروح طبعا بس نفطر الاول وبعدين نعدي عليهم

جلال :: خلاص هقوم انا احضر الفطار على ماتقومي وتغسلي وشك

الهام :: ماشي  هاتلي بس فوطة من الدولاب

جلال :: حاضر . خدي الفوطة

 

الهام دخلت غسلت وشها وخرجت من الحمام. وراحت الأوضة سرحت شعرها ولبست الشورت الأسترتش والبضي وكالعادة من غير كلوت او سنتيال ونزلت

قعدت تفطر مع جلال

جلال :: بقولك يا الهام. مش كفاية كدة احنا بقالنا هنا في المصيف تقريبا 20 يوم

الهام :: ما احنا هنقعد اسبوع كمان ونمشي مع احمد والجماعة بس ليه انت ذهقت؟

جلال :: مش الفكرة بس الشغل ومصالحي

الهام :: اسبوع واحد ونمشي

جلال :: المهم ياحبيبتي اوعي تكوني قولتلي لمصطفى احنا منين

الهام :: لا طبعا انت بتتكلم ازاي وحتي شريحة التليفون دي انا ناوية اكسرها

جلال :: يكون احسن بردو

الهام :: معلش ياجلال علق على الشاي حاسة دماغي مش مظبوطة ونفسي في كوباية شاي

جلال :: بس كدة دانتي تؤمري ياروحي

جلال دخل عمل الشاي والهام اتصلت بمصطفى وعرفتة ان اخواتها واجوازهم اكيد هيبقوا على الشط النهاردة ونبهت عليه ميقربش منها خالص

بعد ما الهام قفلت مع مصطفى جلال جابلها الشاي اتفضلي ياقلبي الشاي

.

 

سامية راحت ناحية المحل بتاع عصام وبصت على المحل من بعيد علشان تتأكد ان الحاج نعمان مش موجود في المحل ولما تأكدت انه مش قاعد في المحل راحت داخلة لعصام

سامية :: صباح الخير ياسي عصام

عصام :: صباح الخير ياسامية اؤمري

سامية :: لا انا كنت معدية جنب المحل وقولت ادخل اصبح عليك

عصام :: ياسلام  من امتي

سامية :: معرفش بس اهو ده اللي حصل

هو الحاج نعمان فين مش باين

عصام :: الحاج تعبان شوية وراقد في البيت

سامية :: لا ان كان كدة انا هروح اطمن عليه

عصام : ومالوا روحي

سامية :: طب . ولا خلاص مش مهم

عصام :: طب ايه .؟

سامية :: لا خلاص  انا رايحة البيت عندكم دلوقت

عصام :: ماشي روحي

سامية مشيت وعصام بقي عمال يفكر مالها سامية ؟ ياتري عايزة منه ايه ؟

عصام :: عوضين خد بالك من المحل انا رايح مشوار في السريع وراجع

عصام مشي ورا سامية لغاية مادخلت من الباب الحديد بتاع بيتهم وضربت الجرس

واسماء فتحتلها

اسماء :: سامية ؟ نعم عايزه ايه

سامية :: الحاج نعمان موجود جوه ؟

اسماء :: ايوة بس نايم في الأوضة بتاعتة

سامية :: انا سمعت انه تعبان وجاية اسأل واطمن عليه

اسماء :: اطمني ياختي  بس الحاج نايم لما يصحي هبقي اقولوا وراحت قافلة الباب في وشها

عصام كان مراقبها من بعيد وراح علشان يكلمها لكنة تراجع وسامية لمحتة

سامية :: عصام  عصام

عصام :: شاور على نفسه ( انا )

سامية :: ماشي ورايا ليه ؟ انا واخدة بالي من ساعة ما مشيت ورايا

عصام :: لا طبعا. انا همشي وراكي ليه

سامية :: ماشي  خلاص ومشيت خطوتين لقدام وبعدين وقفت وبصت وراها

سي عصام انا بحبك اووي وانت مش حاسس بيا وراحت ماشية بسرعة وعصام فضل واقف مكانة متنح ومش مصدق اللي قالتة سامية ومن امتي اصلا هي بتحبة دي عمرها ما حتي بينت ده  ده غير انها مش اكتر من خدامة اسئلة كتير دارت في دماغ عصام. وبعدها هز دماغة ورجع على المحل

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ