البيت الكبير | الجزء الثاني – الحلقة الخامسة والعشرون

بعد ما مصطفى مشي جلال خرج ل الهام اللي كانت نايمة على ضهرها على الكنبة وفاتحة رجليها وكسها غرقان لبن من زب مصطفى

جلال خرج وقعد تحت رجلين الهام وفضل يبوس رجليها انها اخيرا حققت حلم عمره

وخلتة يشوفها وهي بتتناك بمذاجها من واحد تاني  والهام سرحانة في مصطفى واللي عملة فيها والغريب انها مش ندمانة ولا بتأنب نفسها على اللي حصل وبالعكس دي كانت مبسوطة جدا. لكنها قررت ان جوزها هيبقي من اليوم ده جزمة في رجليها ومش

واللي هتأمره بيه لازم ينفذه

الهام :: احساسك ايه وانت شايف مراتك بتتناك قدامك يا خول

جلال :: مهما اوصفلك احساسي مش هقدر اوصفهولك  انا بحبك. لا بعشقك عشق ميتوصفش دلوقت

الهام :: من النهاردة الكلمة اللي هقولها هتعملها غصب عنك

جلال :: وابوس رجلك وايدك كمان علشان ترضي عني

الهام قامت وراحت اخدت دوش وغسلت كسها من اللبن اللي كان مليه وخرجت شغلت التليفزيون وجلال كل ما الهام تروح في حتة يروح وراها وزي ما يكون خايف لتكون كرهتة بعد اللي حصل

علي الساعة 6 اخر النهار الهام حست بالجوع

وقالت ل جلال عايزه تخرج تتعشي بره

جلال :: انتي تؤمري ياروحي

الهام لبست هي وجلال واخدها محل راقي

وراحوا اتعشوا سوا

جلال :: حبيبتي بصراحة كدة انتي استمتعتي

الهام :: اه كتير

جلال :: كان احساسك ايه وانتي بتتناكي من مصطفى وعينك في عيني

الهام :: بصراحة ولا هتزعل

جلال :: لا بصراحة

الهام :: كنت شيفاك مش راجل والمفروض مصطفى كان ناكك انت علشان مفيش راجل المفروض انه بيستمتع وهو شايف مراته بتتناك من غيره

جلال :: استمتاعي كان مع مصطفى ومن طريقة مصطفى في النوم معايا لكن انا رديت على سؤالك عن شعوري لما عيني جت في عينك وانا بتناك من مصطفى

جلال : يعني ممكن تجربي نفس التجربة دي مع مصطفى

الهام :: حطت رجل على رجل وبصت ل جلال  انت عايزني اجربها تاني ولا لا

جلال :: انا اه عايزك تجربيها تاني وتالت ورابع

الهام :: وليه لا اجرب مجربش ليه طالما انت عايز ده

جلال :: انا بحبك اوي يا الهام

 

احمد وهو بيتعشي مع الحاج وعصام وحسين وطبعا زينب واسماء وراشا

احمد :: ياحاج احنا هنروح الأسكندرية بعد بكره انا ومراتي والدكتور وجدي ومراته ولو حد فيكم حابب يطلع معانا ياريت

حسين بص لمراته وعصام وزينب بصوا لبعض والحاج نعمان قال ل احمد

ليه السفرية المفاجئة دي

احمد :: لا مش مفاجئة ولا حاجة احنا كنا ناوينها من قبل وفاة الحاج مرعي ابو اسماء

وطبعا مكنش ينفع نسافر ساعتها بعد ماعرفنا الخبر

اسماء قامت وسابت الأكل. وحسين قام وراها علشان يرضيها

عصام :: ملكش حق يا احمد مكنش وقتة خالص

احمد :: ياعصام انا شغلي حساس وبقالي فترة مخنوق وذهقان ولازم افك عن نفسي شوية انا بعمل عمليات قيصري وبمسك مشرط ولازم اكون مهيئ نفسي نفسيا وذهنيآ علشان دي ارواح ناس

الحاج نعمان :: احمد عنده حق ياعصام وكمان احمد صبر واستني والدنيا مش هتقف بموت حد

عصام :: خلاص يابن عمي اللي تشوفوا

احمد :: طيب ايه مش هتجيب مراتك وتيجي معانا

عصام :: لا احنا ملناش في الكلام الفاضي دي

معلش مش قصدي بس احنا مش بتوع بحر ومصيف وكده

رشا :: يعني انا اللي مولودة في البحر  خلي مراتك وعيالك يخرجوا وينبسطو ولا ايه يا زينب

زينب :: الرئ رئ جوزي اللي يقول عليه موافقة عليه

الحاج نعمان :: ماتخلي مراتك والعيال يروحوا معاهم

عصام :: لا يابا اخاف على العيال من البحر

احمد :: انت هتخاف على عيالك وهما معايا

لا لا ياعصام محبتهاش منك دي

عصام :: ولا تزعل مني ولا حاجة انا مقصدش يابن عمي. خلاص موافق زينب تروح معاكم

رشا :: تعالي معايا يا زينب علشان نرتب مع بعض بقي هنعمل ايه

الحاج نعمان :: طيب وانت هتعمل ايه يعني عارفين ريحين فين وهتقعودا فين

احمد :: لا لسة ياحاج

عصام :: طيب ليه متتصلش ب جلال جوز اختي هو كدة كدة في الاسكندرية وتخلوه بكره يحجزلكم شقة كبيرة تقعدوا فيها

الحاج نعمان :: فكره حلوة اوي. اتصل ب جلال وهو هيعرف يتصرف. على الاقل هتروحوا من هنا على الشقة طوالي

احمد :: خلاص اديني رقم جلال ياحاج وانا هكلمة دلوقت يحجزلنا شاليه كبير

الحاج نعمان طلع رقم جلال واتصل بيه

وسلم عليه وعلي بنتة الهام وبعدين قالوا كلم احمد

الهام اول ما عرفت جلال بيكلم احمد قامت من على الكنبة واتعدلت وسمعت جلال بيقول ل احمد ايه

جلال قال ل احمد خلاص ولا يهمك بكره هحجزلكم شاليه كبير

احمد قفل مع جلال واتصل ب وجدي بلغة باللي اتفق عليه مع جلال

 

اسماء عمالة تبكي في الأوضة وحسين بيحاول ياخد بخاطرها

اسماء :: للدرجادي مفيش اي استعناء بمشاعر الواحدة  يعني ابويا لسة ميت ودول عايزين يتفسحوا

حسين :: ليه بتقولي كدة. احمد مش متعود على قعدة البلد كل الفترة دي وكمان صاحبة

نفس الحكاية وهما استنوا لما جيتي وخدوا بخاطرك . يا اسماء متحكميش على حد ومتزعليش من حد

اسماء :: كانوا استنوا كمان كام يوم الدنيا مش هطير

حسين :: وهيفرق في ايه بس راحوا كمان يومين ولا كمان شهر  قومي اغسلي وشك يا اسماء قومي ربنا يهديكي

الحاج نعمان خبط عليهم ودخل قعد مع اسماء نص ساعة لغاية ما اخد بخاطرها وخلاها تبطل عياط

.

نعمة :: اخيرا هنروح البحر يااااااه انا مش مصدقة يا وجدي

وجدي :: وانتي بذمتك ايه اللي مفرحك كدة

انا اصلي عارف دماغك دي

نعمة :: بقي عارف دماغي بجد  طب دماغي فيها ايه

وجدي :: ههههههه لا مش هقول

نعمة :: تبقي بتقول اي كلام وانت مش عارف دماغي

وجدي :: ههههههههه لا عارف. وعارف انتي مستنية تشوفي ايه في البحر

نعمة :: اشوف ايه طيب ؟؟ ها لو قولت اجابة صح همصلك زبرك

وجدي :: ههههههههه حتي جايزتك شمال زيك  انا عارف انتي نفسي تشوفي زبر احمد وهو لابس المايوه

نعمة :: هو ايه مايوه ده بس بالأول

وجدي :: استني كدة اوريكي على التليفون

وجدي طلع التليفون وكتب على جوجل مايوه بحر

نعمة :: يالهووي هو ممكن احمد يلبس حاجة زي كدة ؟

وجدي :: هههههههه اكيد امال احنا رايحيين البحر نهبب ايه

نعمة :: يالهوووي ده كدة انتوا مش هتكونوا لابسين حاجة خالص  بس هو اجابتك يعني ها فيها حاجة من الصح

 

انا قولت هينزل باللباس والمايه طبعا هتخليه يلذق في المسائل واحنا بقي نعيش

لكن بالشكل ده مش بعيد لو طبقت في بتاعة بأيدي

وجدي :: ابقي اعمليها وانا هكبسلك كسك شطة سوداني ههههههه

نعمة :: ويهون عليك كسي يامفتري

وجدي :: مش انتي اللي ممحونة وهتتجنني على زبر احمد

نعمة :: بس عايز الحق  هموت واشوف شكلة

وجدي :: متخفيش ماحنا هننزل كلنا في شاليه واحد وفرصتك هتبقي كبيرة

ممكن تشوفيه وهو بيستحمي من خرم الباب

بس ده لو محدش كان موجود

نعمة :: نفسي اااااااخ لو ده حصل

وجدي :: انتي هتجيبي اجلي على طول تخلي زبي يقف عليكي وتخليني انيكك لما قربت اتصفي

نعمة :: هههههههه طيب يلا قوم . كسك مراتك الممحونة مستنيك . علشان تنيك هههههههههه

وجدي :: ههههههه انتي كمان لحنتيها

 

.

عصام :: خدي بالك من العيال يا زينب

زينب :: لو مش عايزني اروح هقعد يا عصام

عصام :: لا يا زينب روحي انا بس خايف على العيال

زينب :: يامتخفش ياخويا هيرجعولك سالمين بأذن ربنا

عصام :: فتح الدولاب وطلع مبلغ 3000

خدي دول يا زينب خليهم معاكي ومتخليش حد يصرف عليكي ولا على العيال

زينب :: دول كام دول . دول كتير اوي

عصام :: لا مش كتير الدنيا هناك اكيد غالية

اصرفي اللي تصرفية والباقي خليه معاكي واذا احتجتي اي حاجة ابقي رني عليا من تليفون رشا

زينب :: يخليك ليا وللعيال ومننحرمش منك ابدا

عصام :: طيب اعملي حسابك هنروح الليلة للزريبة

زينب :: هههههههه يوه داحنا بقالنا كتير مروحناش الزريبة  بس تصدقي وحشتني الزريبة

عصام :: خلاص وانا عملت حتة تركيبة. في المحل  دهان انما ايه كل اللي خده شكر فيه

زينب :: كمان ههههههه دانت ناويها بقي

 

.

 

تاني يوم احمد صحي من النوم على تليفون رقم غريب

احمد :: الو  ايوة انا مين معايا  ايوة ايوة ازيك ياحاجة اخبارك واخبار مدام مرفت ايه

لا انا النهاردة اجازة  لا اجيلك مخصوص

لا لا هجيلكم حاضر  انتوا في العيادة دلوقت ؟  هلبس وهاجي حالا

رشا : مين دول يا احمد اللي هتروحلهم العيادة ؟

احمد :: دي حالة تعبانة اوي وشاكك ان عندها ورم في الرحم كانت جاتلي العيادة من عشر ايام وطلبت منها تعمل شوية فحوصات واشاعات

رشا :: ايوة خلاص افتكرتها مش دي اللي قولتلي عليها

احمد :: ايوة هي

احمد لبس هدومة واخد عربيتة وراح على العيادة

ازيك يا حاجة ؟

:: اعتماد يا دكتور

احمد :: عاشت الأسامي  وانتي يامدام مرفت اخيارك ايه دلوقت

مرفت :: اهو احسن شوية يا دكتور.

احمد :: هاتي ياحاجة الفحوصات اللي معاكي علشان ابص عليها

اعتماد :: خد يابني وطمني

احمد بص على الاشاعات. كويس

مرفت :: خير يا دكتور

احمد :: لا ده احنا نحمد ربنا اوي  الأشاعات مش مطلعة ورم

اعتماد من الفرحة قامت اخدت بنتها مرفت بالأحضان وفضلت تبوس فيها

مرفت :: والنبي يا دكتور مش بتضحك عليا

احمد :: هضحك عليكي ليه  الاشاعات قدامي بتقول انك زي الفل بس فيه التهابات شديدة في باطن الرحم وده هيحتاج متابعة مستمرة معايا. وبالعلاج بأذن ربنا هتبقي زي الفل بس جوزك هياخد اجازه الفترة اللي جاية

اعتماد :: ياخد اجازة ؟ ومالوا. انا هقولوا من بكره مينزلش الشغل بس ليه

احمد :: هههههههه لا ياحاجة اعتماد مش ده قصدي خالص. انا قصدي العلاقة بين الراجل ومراته

الحاجة اعتماد :: يخيبني ههههههه

مرفت :: طيب انت هتكتبلي على علاج

احمد :: ايوة طبعا

الحاجة اعتماد :: طب هي متجوزه دلوقت يا دكتور بقالها سنين ولغاية دلوقت لسة ربنا مطعمهاش بالخلفة وجوزها كشف. وبيقول ان الدكتور قاله انه سليم ومش عايز يخلينا نكشف عليها

الدكتور احمد :: وليه بقي رافض انها تكشف ويشوف لو محتاجة علاج تتعالج

مرفت :: هو مش راضي مع اني اتحايلت عليه كتير

الدكتور احمد :: خلاص احنا ممكن نعمل شوية فحوصات ومش لازم تقولي لجوزك

اهو بالمرة انتي كدة كدة عيانة وجوزك عارف انك بتجيلي

الحاجة اعتماد :: ياريت يا دكتور بس جوزها اهم حاجة ميعرفش حاجة خالص

الدكتور احمد :: لا متخفيش بس الكلام ده لازم بعد ما اعالج الالتهابات دي

مرفت :: ماشي يا دكتور

الدكتور احمد :: طيب يلا على السرير علشان اكشف عليكي

مرفت بصت ل امها وامها هزت راسها يعني روحي اقلعي واطلعي على السرير

مرفت راحت قلعت الكلوت بتاعها ونامت على السرير. والحاجة اعتماد فضلت قاعدة على الكرسي بتاعها متحركتش من مكانها

 

والدكتور احمد راح لبس الچونتي بتاعة وشد الكرسي وقعد علشان يكشف على مرفت

لاول مرة. الدكتور احمد ياخد باله من بظر كـس مرفت اللي كان باين انها مطهرتش خالص وزنبورها كبير جدا. وشفرات كسها كمان مدلدلة من الكـس وشكلهم مثير جدا

الدكتور احمد حس بالأثارة وشكل كـس مرفت عجبة جدا

احمد لمس كسها بصوابعه وكانة بيتحسس لوحة فنية فائقة الجمال

ولأن الدكتور احمد جريئ بطبعة. راح بصباعة وبقي بيداعب بظهرها ( زنبورها )

ومرفت مثاره جدا ومش عارف هو ده نوع من انواع الكشف ولا ايه لكن في المجمل الموضوع ده عجبها جدا

فضل احمد يدعك بصباعة براحة زنبور مرفت والحاجة اعتماد قاعدة ومش شايفة اللي بيعملة احمد في بنتها مرفت  مش مخونة الدكتور

ومرفت بدأت تحس بحرقان في بزازها وكسها وبقت بتعض شفايفها ومش قادرة تتأوه

الحاجة بدأت تحس ان الدكتور طول اوي في الكشف  خير يا دكتور احمد

احمد حس انه فعلا طول وراح قايم بسرعة

خير يا حاجة بس الدنيا بايظة جدا تحت ومحتاجة تهتم بنفسها لحسن ده في حد ذاتة خطر عليها

مرفت اعصابها بايظة بسبب لعب احمد في كسها ومكنتش قادرة تقوم وكانت عايزه احمد يفضل يلعب في كسها اطول فترة ممكنة لكنها في النهاية امالكت نفسها وقامت لبست الكلوت وخرجت قعدت جنب امها

الدكتور احمد :: بصي يا مرفت انا هكتبلك على علاج بس هحتاج متابعتك كتير في الايام اللي جاية علشان ممكن يكون عدم الخلفة بسبب الالتهابات اللي عندك وباين ان الدنيا عندك محتاجة اهتمام وعلاج مكثف

بس انا الأسبوع اللي جاي كلة مش هكون موجود مسافر الأسكندرية

مرفت :: خلاص يا دكتور انا همشي على العلاج وهجيلك الاسبوع اللي جاي

الدكتور احمد :: خلاص وانا هستناكي الاسبوع اللي جاي ورقمي مع الحاجة اتصلوا بيا الأول

احمد رجع البيت بعد ما كشف على مرفت وطول الطريق مش بيفكر غير في كـس مرفت وازي يتمتع بيه خصوصا انه لما لعب في كسها كان حاسس بهايجنها ولو رجعت هتبقي عايزه ومش رافضة

روح البيت لقي رشا مراته قاعدة مع زينب واسماء

رشا :: ايه الأخبار

احمد :: خلاص خلصت كشف عليها ومطلعش عندها ورم ولا حاجة. بس عندها التهابات شديدة. ازيك يا اسماء عاملة ايه النهاردة

اسماء :: كويسة يا احمد  تسلم

احمد :: ايه يا زينب حضرتي شنطتك وشنط العيال

زينب :: ايوة يا احمد كلة حاجة تمام

احمد :: انا مش قادر اقولك تعالي معانا يا اسماء علشان عارف اللي انتي فيه

اسماء :: لا روحوا انتوا هيصوا واتبسطوا وترجعوا بألف سلامة

احمد :: ما تعملي لقمة يا رشا انا جاي واقع من الجوع

تليفون احمد رن  ايه ده ده جلال

احمد :: الو ايوة ياجلال عملت ايه

طيب كويس اوي. وخلاص كدة يعني خلصت فيه كبير ياجلال ولا ايه طيب كويس

نخدمك في الفرح يا جلال

سلام

رشا :: ايه جلال اجر الشاليه

احمد :: ايوة وفي نفس الشارع اللي هو فيه

زينب :: يعني ايه شاليه يا سي احمد

احمد : ده زي فيلا كدة بس على اصغر

علشان يكفينا كلنا

زينب :: اممم خلاص فهمت

 

الحاج نعمان قفل المحل وقال لعصام روح انت انا هعمل مشوار كدة. مش راجع غير الصبح

الحاج نعمان راح لفاطمة مرات كرم  خبط عليها وفتحتلة الحاجة فاطمة . الحاج نعمان. يا اهلا وسهلا ياحاج

الحاج نعمان :: معلش يافاطمة اني جايلك في وقت متأخر بس حاسس نفسي ذهقان ومضايق ورجليا جابتني لحد عندك

الحاجة فاطمة :: ياخبر ياحاج دانت تيجي في ايتها وقت. بيتك ومطرحك اتفضل اتفضل

الحاج نعمان دخل والحاجة فاطمة دخلت عملتلة كوباية شاي وبعد ما الحاج شرب الشاي جه علشان يمشي لكن فاطمة حلفت عليه ليبات الليلة عندها وحلفت ما هتسيبة يمشي وهو بالحالة دي

مع مرور الوقت والحاج نعمان عند فاطمة. مفيش غيرهم في البيت كان الشيطان بيلعب في دماغهم ونجح في انه يقرب بين الحاج نعمان وبين فاطمة

الحاج نعمان كان بيشتكي من الوحدة. وانة محتاج ست حنينة في حياتة وانة عايز يتجوزها باي طريقة وانها الوحيدة اللي قلبة اتفتحلها. وشوية شوية كان الحاج نعمان حاطط ايده على ايد فاطمه وعيونها في عيونها

الحاجة لما حست بأيد نعمان على ايدها وقرب منها سابت نفسها وكانت النتيجة

قبلات حارة واحضان انتهت ان الحاج نعمان نام معاها وجاب لبنة في كسها على سرير الحاج كرم

 

في نفس اليوم الصبح

 

الحاج كرم :: بقولك ايه يا دهشان انا الليلة هروح اجيب جزء من فلوسي وبالمرة اطمن عليهم

المعلم دهشان :: ماشي كدة كدة الدنيا هديت ابقي خد حد معاك من الرجالة

الحاج كرم :: لا مش محتاج حد معايا انا بس محتاج اخد العربية معايا

المعلم دهشان :: براحتك والعربية تحت امرك بس خد بالك اي حركة غدر او خيانة او تاخد الفلوس وتهرب هعرف اجيبك يا كرم

انت ساحب مني لغاية دلوقت 2 مليون جنيه

الحاج كرم :: ايه اللي انت بتقولوا ده ايه يعني 2مليون جنيه بالنسبة للمليارات اللي عندي انت عارف كلامك ده كبير وكبيى اوي

المعلم دهشان :: اعتبر كلامي اللي قولتة ده ملوش لازمة انا بس بنبهك يا حاج كرم

كرم :: انت ذات نفسك لو مش عارف اللي عندي مكنتش هتخبيني عندك ولا هتسلفني

لكن عارف كويس مين الحاج كرم  بلاها كلام ماسخ ملوش لازمة

المعلم دهشان :: انا قولت اللي عندي  يلا بالأذن انا

 

الساعة 1 بعد نص الليل المعلم كرم. اخد عربيتة وراح على بلدهم وصل البلد الساعة 2 وركن عربيتة بعيد عن البيت واخد منها شاكوش علشان يكسر بيه القفل اللي مقفول بيه باب السكينة بتاعة الاوضة السرية وقفل جديد بمفاتيح جديدة ومشي لغاية البيت التاني االلي مخبي فيه الفلوس

واول ما دخل البيت لقاه خرابة العنكبوت والتراب معشش على الحيطان وفرش البيت كلة مسروق  راح جري على الصالة وقلبة كان هيتخلع منة. لكنه حط ايده على قلبة اول مالقي الصورة محطوطة مكانها على الحيطة بسرعة رفع الصوره وبقي عمال يخبط على القفل بالشاكوش  ومأخدش باله ان القفل اساسا متغير ومش نفس القفل

الحاج كرم كسر القفل ورفع السكينة والمكتبة اتحركت من مكانها علشان تفتح للأوضة السرية الحاج كرم راح بسرعة ودخل الأوضة السرية وكانت الصدمة اللي كانت كفيلة بأنها تشل كرم  الأوضة فاضية ومتاخد منها شنط وكراتين الفلوس والتماثيل الأثرية

كرم كان هيتشل فعلا وقعد على الأرض وبقي بيضرب بأيده على راسه وكل اللي على لسانة ياخراب بيتك ياكرم ياخراب بيتك ياكرم

شوية كرم دماغة بقت عمالة توديه وتجيبة

وفجاءة كلام دهشان وتهديده له جه في دماغة وقال مفيش غيرك يا دهشان الكلب اللي عملها

كرم قام من على الأرض وهي بيتسند على الحيطة وبخطوات هذيلة اتمشي لغاية ما وصل للعربية بتاعتة

ركب عربيتة وراح على الجزيرة من الطريق

الزراعي وهناك كانت الصدمة التانية

الأستراحة بتاعتة متولع فيها. وهنا كرم زاد الشك بتاعة واصبح شبه متأكد ان اللي سرق فلوسة وحرق الاستراحة مفيش غير المعلم دهشان  وبقي عمال يكلم في نفسه ليه يعمل كدة. ليه

كرم ركب العربية ومبقاش عارف يروح فين ولا يروح لمين. وفي الاخر قرر يسيب العربية واقفة مكانها. ويركب المعدية ويروح بيتة بيت الحاجة فاطمة. وياخد من هناك المفاتيح لان مبقاش بيملك غير الاثار اللي شايلها في التربة ( المقابر )

 

في الوقت اللي كرم كان موجود فيه في الجزيرة كان الحاج نعمان بايت عند الحاجة فاطمة وشغال نيك فيها وحاشر زبره في كسها

كرم راح على بيت فاطمة وبقي عمال يخبط عليها

الحاجة :: ياتري مين اللي بيخبط عليا الساعادي

الحاج نعمان :: معقول تكون البت سامية ؟

الحاجة فاطمة :: وايه اللي هيجيب البت سامية السعادي  انا هنزل اشوف مين وانت ياحاج متخرجش من الأوضة انا لسة على زمة راجل تاني

 

فاطمة نزلت علشان تشوف مين اللي بيخبط على الباب في الساعادي واول ما فتحت الباب وشافت كرم زي ما تكون شافت الموت بعيونها. وبقت بتتلجلج في الكلام وعمالة تبص عليه

كرم انت خرجت من السجن امتي

كرم :: اوعي يا وليه خليني اخش قبل ما حد يشوفني  كرم دخل البيت وسألها. مالك زي ماتكوني شوفتي عفريت

فاطمة :: لا ابدا بس مكنتش متوقعة اشوفك هنا انت خرجت من السجن ؟

كرم :: لا انا هربان من كام شهر

فاطمة عمالة تفرك صوابعها في بعض وعمالة تبص لفوق

كرم :: مالك مش على بعضك ليه وعمالة تبصي لفوق  هو في حد هنا في البيت

الحاج نعمان كان مداري ورا الحيطة فوق اللي في ضهر السلم. وعرف ان كرم هو اللي تحت وكان خايف لكرم يطلع فوق ويشوفة

 

فاطمة :: بصوت مرتبك ومليان خوف والتوتر بان على وشها ولهجة صوتها حد حد مين لا مفيش حد فوق

كرم بصلها. وبص لفوق ولمح حد بيبص ورجع اداري بسرعة

كرم :: لا في حد فوق. وراح طالع جري عالسلم وفاطمة بتجري وراه علشان تمنعة راح كرم ضربها برجليه وقعت من على السلم على دماغها وغابت عن الوعي

كرم :: الحاااااااج نعمان ؟ بتعمل ايه في بيتي يانعمان ؟ وكمان بالفلنة واللباس ؟

الحاج نعمان :: حمدلة بالسلامة ياكرم  شوف ياخي النصيب تهرب من السجن من شهور ويوم ما تيجي تيجي علشان تشوفني بعنيك وانا في بيتك ومع مراتك ازاي

داين تدان يا كرم

كرم :: مع مراتي وفي في بيتي يا نعمان

وراح ضارب الحاج نعمان بأيده جت على وشه وقع على الأرض. والحاج بيقع مسك في رجل كرم وقعة على الأرض

وبقي كرم ونعمان شغالين ضرب في بعض على الأرض وفاطمة تحت مرمية على الأرض مغمي عليها

الحاج نعمان قدر يقف على رجليه وكان جنبة منه على اليمين فاظة ورد كبيرة شالها ورزعها على راس كرم ونزل بسرعة يفوق في الحاجة فاطمة وهو بيفوقها الحاج كرم

نزل جري علشان يقتل الحاج نعمان وكان فيخ سكينة على طرابيزه جنب نعمان

كرم خطف السكينة والحاج نعمان مسك ايده قبل ما يحطها في بطنة وبقي الأتنين بيعافرو لغاية ما نعمان قدر يحول مسار السكينة ورشقت في بطن كرم. ووقع على الأرض سايح في دمة

نعمان وقف. وبص على كرم وتف عليه

وبعدين قعد يفوق في فاطمة اللي اول ما فاقت وشافت كرم مرمي على الأرض بيطلع في الروح صرخت والحاج نعمان لحقها وحط ايده على بوقها علشان محدش ياخد باله

وفهمها ان كرم كان هيقتلها وهي مغمي عليها وهو اللي لحقها قبل ما السكينة ترشق في بطنها هي

الحاجة فاطمة جاتلها حالة هستريا وخوف رهيب ونعمان نبه عليها تسكت خالص والا هيروحوا الأتنين في داهية خصوصآ انها نامت مع راجل غريب وهي على ذمة راجل تاني

نعمان :: انا هخرج دلوقت اجيب العربية. ونحط فيها الكلب ده وهرميه بره البلد خالص وعلي ما ارجع تكوني نضفتي مكان الدم. بتاعة

الحاج نعمان راح جاب العربية بتاعتة. وركنها قدام بيت كرم. وبمساعدة الحاجة فاطمة شالوا كرم وحطوه في العربية. والحاج طار بالعربية وخرج من البلد خالص  وطلع بيها لبلد فيها بحر تبعد عن البلد بتاعتهم مسافة 100 كيلو ورمي الحاج كرم في البحر. من غير ما حد يشوفوا وراح راجع بلدهم على الساعة 7 الصبح ركن العربية في البيت. ودخل اخد دوش وغير جلبيتة علشان غرقانة دم وحط الجلبية بتاعة اللي غرقانة دم في كيس وراح الزريبة ولع فيها ومقدرش يطلع ينام قبل ما يروح لفاطمة ويطمن انها نضفت مكان كرم علشان سامية متعرفش حاجة

نعمان راح لفاطمة اللي كانت خايف ومرعوبة ومفيهاش اي اعصاب والدموع مش مفارقة خدها

نعمان نبه عليها لازم تتماسك والا هيتفضح امرهم وهيتحبسوا لما سامية تيجي تعمل نفسها عيانة ومتخرجش من سريرها لغاية ما اعصابها تروق وتنسي اللي حصل

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ