شمشون العرب – الجزء الأوّل | الحلقة الخامسة

فتحت عيوني على اجمل وش في الدنيا…
انا: صباح الجمال…
نور بكسوف: احم… صباح الخير … طنط الهام بتقلك اصحى الساعه 8 دلوقتي…
انا: من عينيا بس يا ريت تجهزيلي قهوة من ايديكي الحلوة دي…
نور طلعت ووشها احمر: احم حاضر…
قمت خدت دش ولبست وطلعت فطرت معاهم وشربت القهوة وخدت نور ورحنا المستشفى وطبعا اخدت معايا شويه فلوس حاسبت وطلعنا الحاجه وروحنا…
بعد الشكر من الحاجه ونور استأذنت ونزلت للشقه…
عدا شهر ونص والوضع اتغير كتير خالد بقا ماسك الكافيه بضمير وسليم ينزل يراقب الوضع شغال ازاي ويتعلم وكمان بقا يروح الجيم ومقتنع بالطبيب النفسي الهام طايره من الفرحه الي بقت عايشاها خاصه اني بقيت اخرجها هي ونور وسليم كتير ونغير جو… وكمان صاحب جوزها طلبها للجواز وهي متقبله الفكره بس طلبت تفكر…
نور بقت قريبه مني جدا وبقينا حبايب بس من غير ما نعترف لبعض…
فادي كمان عمل عمليه وبقا يروح لطبيب نفسي مع سليم على حساب الهام…
اما عايده وسمر بقا فضلت انيكهم كل يوم مع بعض وبقت مسيطره على خالد ولو اعترض او عمل حاجه تضربه لدرجه بقا يخاف منها…
ساره وايهاب وامه سافروا عند ابوهم السعوديه بعد ما فشختهم كلهم…
في يوم خلصت من الجيم ودخلت فتحت التليفزيون شويه والباب خبط… رحت فتحت وكانت المفاجأة…
ابويا واقف قدامي فضلنا ساكتين نبص لبعض وعيونا مدمعه مقدرتش اسكت اكتر من كدا ونطيت فحضنه وانفتحت في العياط … مش عارف فضلنا كدا قد ايه… بس صحينا على صوت الهام الي اول ما شافتنا عرفت انه ابويا…
الهام: احم السلام عليكم…
ابويا: عليكم السلام…
الهام: ايه يا احمد واقف على الباب كدا ليه ادخلوا جوا… اتفضلوا اتفضلوا…
دخلنا للشقه وقعدنا…
الهام: قبل اي حاجه تشرب ايه؟
بابا: متشكر جدا يا هانم مش عاوز اتعبك…
الهام: لا مايصحش… لازم تشرب…
بابا: طيب شاي لو سمحتي…
الهام: من عينيا…
راحت الهام للمطبخ وانا فضلت مع ابويا…
بابا: انا اسف يا احمد يا ابني…
انا: انا الي اسف يا بابا… انا الي غلطان…
بابا: لا مش انت الي غلطان انت ما تعرفش حاجه انا ظلمتك كتير وعيشتك في عيشه مش عيشتك من الاول…
انا: يا بابا…
بابا: ما تقاطعنيش يا بني … لازم تعرف كل حاجه…
انا: في ايه يا بابا قلقتني…
دخلت الهام جايبه الشاي: اتفضل…
بابا: يزيد فضلك…
الهام: طيب اسيبكم مع بعض شويه…
بابا: لا خليكي يا هانم … ما فيش حاجه تستاهل تستخبى دلوقتي… لاني حصلح غلطي…
انا: انا مش فاهم حاجه…
بابا: بص يا احمد انا من عيله كبيره في الصعيد… كان في جبلين في البلد على يمينهم وشمالهم في عيلتين كبار من اكبر عائلات الصعيد كانت عيلتنا عيلة الجبابره وعيلة الصياح في حرب من جد الجد كنا دايما نتخانق بسبب الميه … مرة لما كنت شاب نزلت البحيره الي بين الجبلين كنت بحب المكان هناك جدا… شفت بنت ما فيش في جمالها بقيت اروح كل يوم لحد ما بقينا نتكلم … حبيتها وحبتني بس لما نوينا نتجوز ابويا وابوها رفضوا لانها بنت كبير الصياحين وانا جدي كبير الجبابره… ما كانش عندنا حل غير اننا نهرب لمصر ونتجوز ودا الي حصل… كنا فاكرين انهم بعد مده حيهدوا ويفهموا ويسامحوا وخاصه لو جبنا ولاد بس لما رحت لقتهم في حرب بالسلاح وقتلى كتير من الطرفين وان خالك حلف يمين انه يجفف نسل الجبابره ويقتل كل الرجاله الي فعيلتنا لو ما سلمتش نفسي …. ابويا هربني من التار وقطع علاقته بيا عشان ما يلاحقوناش ويعرفه مكاني… لما جيت انت الدنيا ووالدتك اتوفت رجعت تاني… بس جدك ابو امك لما عرف ان بنته ماتت رفض يصدق انها ماتت موتة الله وان انا الي قتلتها عشان ارضي جدي صالح وطلب ان ياخدك مني واسلم نفسي عشان يقتلني زي بنته…
طبعا جدي صالح رفض وهربني وفضلت الحرب بينهم …
بعد ما طلعت انت من البيت عرفوا مكاني وحاوله يوصلولي ولولا ستر الله كانوا قتلوني … دورت عليك عرفت انك هنا قلت اسيبك تهدا وارجع انا البلد اشوف جدي ازوره وادور على حل… بس ( عيط )
انا: بس ايه؟
بابا: عيلة الصياح من سنه تقريبا طلبوا الصلحه لانهم خسروا رجاله كتير وطلبوا يتقابلوا كل الرجاله في البحيره ويتصلحوا وكل الرجالة تتعاهد على وقف الدم…
جدي كان شاكك بس عمي الله يرحمه كان خايف على ابنه الي فاضله بعد موت اثنين من ولاده ولاول مرة ياقف ضد كلمه ابوه ويعارضه وياخد كل الرجاله ويروح للبحيره بس كانت عيلة الصياح عاملين كمين وقتلوهم كلهم… بعدها هجموا على البيوت وذبحوا كل العيال وحتى الحريم والبنات وجدي لانه صعب يخلف في العمر دا…
انا بصدمه: ايه ؟ كلهم كلهم؟
الهام: الطف يلي بتلطف…
بابا: كلهم ماتوا مافضلش غير جدي وأمي وانا وانت وأختي هاله وبنتها وبنت اخويا لانهم كانوا عند قرايبنا فمكان تاني..
انا: انا حقتلهم كلهم.. حنتقم منهم واحد واحد..
بابا: لا يا احمد كدا غلط انت لسا صغير وكمان انت الوحيد الي فاضل من نسلنا… لازم تكبر وتتجوز وتجيب عيال وتحافظ على نسلنا… انت املنا الوحيد… لازم تنسى التار الي ما جابش غير الدم والخساير…
انا: بس لو انا نسيت هوما مش حينسوا وحيقتلونا…
بابا: ما تقلقش الحل عندي بس عاوزك توعدني تحافظ على نسلنا يا احمد… جدودك كانوا رجاله مافيش اقوى منهم غير الله بس الغدر هو الي وقعهم… نسلنا يا احمد اهم واغلى حاجه في الدنيا…
انا: اوعدك يا بابا حملى الدنيا جبابره… وبعدها حنتقم منهم …
بابا: التار ما فيش منه مكسب يا بني الأهم نسلنا… خاصه ان انت شبه جدك الكبير … ودلوقتي اشكر الهانم على اهتمامها بيك ويلا نمشي…
الهام: تمشوا فين بعد الي حكيته دا؟؟ انا مش حسيب احمد يمشي ويقتلوه…
بابا: ما تقلقيش انا حفديه بروحي لازم دلوقتي اخده اعرفه بجده والي باقي من العيله واروح انا انهي تيار الدم دا…
انا: تقصد ايه؟ فهمني..
بابا: كل حاجه في وقتها يا احمد ..
الهام فهمت ابويا ناوي على ايه وعرفت انه الحل الوحيد عشان يحميني: طيب اقعدوا اتغدوا الاول واهو بالمره يجي سليم وتسلم عليه..
بابا: انا اسف مافيش وقت لازم نوصل بدري ومتشكر مره اخرى على الي عملتيه مع ابني …
رحتلها شكرتها وخدتها فحضني وبستها وابويا شكرها كتير كمان… وفضلت تعيط في حضني لاني حسبهم لوحدهم… بعد ما ودعتها طلبت مني استنى… دخلت شويه ورجعت بشنطه هدوم الي اشترتهملي… بعد ما ودعناها مره تانيه… رحنا ركبنا القطر بعدها اجرنا عربيه توصلنا البلد…
بابا: شايف الاراضي دي كلها بتاعتنا… بسببي بقت مهمشه وبور…
انا: ما تقلش كدا يا بابا دا قدر…
وقفنا قدام سرايا ونزلنا ونزلت شنطتي… سمعت صوت جري بصيت ورايا لقيت ست وبنتين جايين علينا جري حضنتني الست وفضلت تبوس فيا بجنون …
هاله: اهلا اهلا بالغالي ابن الغالي… ابن اخويا حبيبي …. يا رب الف حمد وشكر ليك يا رب…
لقيت بنت جميله جدا بتسلم عليا وتزغرط … مش عارف ايه الي حسيته دا… حاسس حالي اني الأمل بتاعهم… اني المنقذ الوحيد ليهم… او كنز لقوه بعد فقر سنين… غيث نافع نازل من السماء بعد قحط وجفاف سنين …
الباب انفتح وصوت ضرب عصايا على الارض… كلهم رجعوا لورا… بصيت ورايا لقيت راجل عجوز رغم ان السن الكبير الي واضح على وشه بس تحسه جبل واقف طوله حوالي المترين وعريض جدا رغم انه مش تخين…
بابا قرب منه وباس ايده وحضنه شويه ووقف جنبه ابويا طويل وعريض بس مايجيش في طول وعرض الراجل العجوز دا…
بابا: بوس ايد جدك الكبير صالح جبار كبير عيله الجبابره..
قربت منه عشان ابوس ايده… لقيته خدني بالحضن…
جدي: زغرطوا يا حريم حامي النسل وصل… الأمل وصل… احمدك يا رب … اتفضل اتفضل ادخل جوه ارتاح من الطريق… وانت يا علي اذبح خروف للعشاء وبعدها اعمل الي اتكلمنا فيه…
مسكت شنطتي وجيت ادخل…
عمتي هاله: لا لا سيبها… تعالي يا منى سلمي على ابن خالك وخدي الشنطه لاوضته…
جات واحده من البنتين من ورايا زي القمر بيضاء وشعر اسود في لون الليل وعيون عسلي وبطايه فنفسها مربربه صدر كبير وطياز كبيره وقصيره عمرها حوالي 20 سنه…
منى عيونها في الارض: ازيك يا ابن خالي…
انا: بخير يا منى وانتي…
منى كانت مكسوفه فوق اللزوم مش عارف ليه … ابتسمت وسكتت …
جات واحده تانيه تنزل القمر من مطرحه وتقعد مكانه طويله حوالي متر و80 اقصر مني شويه صدر كبير وطياز متوسطه ووسط صغير نفس السن تقريبا عيون زرق وشعر أسود وطويل ناعم جدا وبيضا زي الشمع … مدت ايدها تسلم…
جميله: معلش يا ابن عمي منى دايما مكسوفه… هات عنك الشنطه…
ادتها الشنطه: ما فيش مشكله…
جميله: انا جميله بنت عمك …
انا: اهلا يا جميلة اسم على مسمى…
جميله: الله يخليك يا بن عمي…
كل دا وجدي كان بيراقب في صمت ومبتسم: يلا ندخل يا احمد…
دخلنا انا وجدي وعمتي وبنتها وجميله للسرايا كانت جميله ومرتبه ونظيفه بس عتيقه كان ناوي يقعدني في الصالون الكبير وقف شويه وبصلي…
جدي: اولا تعالا اوريك اهم مكان هنا…
رحت معاه ودخلنا صاله كبيره في كراسي كبار على اليمين والشمال وكل كرسي متعلق وراه في الحيطه عصايا كبيره وسيف عتيق فضلت باصص لكل واحد فيهم شويه لحد ما وصلت لاكبر كرسي وكان واضح انه كرسي جدي لانه الاكبر وفي رأس القعده… كان في عصايا وسيف متثبتين في جنب الكرسي العصايا في ايد الكرسي اليمين والسيف في الايد الشمال وطالع من ايدين الكرسي قبضه زي قبضه البني ادم ماسكاهم من النص سحبت العصايا كانت تقيله جدا بس كنت قادر امسكها كانت كلها ذهب فيها رسوم زخرفيه واسماء كتير منقوشه كان أعلاها راس أسد ومكتوب تحته باذن الله والحمد لله أسد الجبابره حيكسب قوة الاسد وذكاء الديب وسرعه الفهد والصحه طول عمره الى ان يشاء الله…
بصيت تحت لقيت العصايا منقوش فيها كل الرؤوس تنحني تحتي في الحق…
رجعتها مكانها وسحبت السيف الي كانت قبضته ذهب وفيها لؤلؤه كبيره والغمد كمان ذهب ومزخرفينه بقطع كتيره من الاحجار الكريمه سحبته من غمده كان خفيف جدا بس واضح انه حاد بصيت عليه شويه ورجعته مكانه…
جدي: اقعد…
انا: اقعد فين؟
جدي: اظن انك فاهم ان دا كنز عيلتنا وان العرش دا كرسي الزعامه عاوزك تقعد وتجربه…
انا: لا مش حقعد دلوقتي هو حقك انت وحيجي يوم يكون ليا…
جدي: انا ايامي معدوده وخلاص قربت…
قربت منه وحضنته: بعد الشر عنك ما تقلش كدا دانا ما صدقت لقيت جدي وعيلتي الي اتحرمت منهم طول عمري… وكمان انا لسا صغير…
جدي: صغير ايه انا استلمت الزعامه فسنك رغم ان كان في الي اكبر مني بكتير بس الفرق انك لوحدك دلوقتي… مهمتك صعبه يا بني بس انا متأكد انك قادر ترجع كل حاجه احسن من الي كانت… ودلوقتي اقعد وامسك العصايا…
قعدت ومسكت العصايا واحساس غريب تملكني… حاسس اني ملك قاعد على عرشه ما حسيتش الي وجدي انحنى وباس ايدي الي ماسكه العصايا من فوق فقت من سرحاني وقمت من الكرسي…
انا: ليه كدا يا جدي بس…
جدي: انت الزعيم دلوقتي والكل لازم يبوس ايدك وكمان لازم تعتاد على التحيه دي لانك كبير العيله دلوقتي…
انا: هو في حد تاني من العيله ما قبلتوش اصل ابويا قالي انهم… ااا يعني…
جدي: في ابني وعياله بس للاسف غضبان عليه وقطعت صلتي بيه…
انا: ليه يا جدي حصل ايه؟
جدي: دا واحد واطي اتجوزت امه لما مات ابوه أمنته على اراضينا وفلوسنا في الشرقيه بس هو طمع فيهم لنفسه حتى الخيل بعد ما اخد سلالات نادره من عندي استولى عليهم وسايبنا هنا في الفقر يلا كله يتعوض…
انا: معلش يا جدي يجي يوم ارجع كل حاجه…
جدي: اه يا ولدي لو احكيلك علي عملوه هو وولاده في جدتك بس مش عاوز اكتر الهم عليك…
انا: عملوا ايه؟
جدي: مش وقته يا احمد كل شيء بأوانه يلا ندخل…
رجعنا للبيت وقعدنا نتعشى وجدي اصر اني اقعد في الكرسي الي في صدر السفره لاني الزعيم دلوقتي وان دي قواعد لازم تتنفذ مهما حصل جدي قعد على يميني وعمتي حبت تقعد على شمالي بس جدي رفض وطلب من جميله تقعد على شمالي وعمتي جنبها ومنى جنب جدي..
جميله: انا رتبتلك هدومك في الدولاب يا ابن عمي…
انا: تسلم ايدك…
جميله: بس كان في ورق وفلوس الي كانت معاهم معرفتش احطهم فين لانهم كتير… سبتهم في الشنطه…
جدي: فلوس؟ فلوس ايه؟ ابوك قال انه كنتوا ما عندكوش حاجه…
انا عرفت ان الهام حطت الفلوس في الشنطه: ما تقلقش يا جدي دي فلوسي وفلوس حلال كمان… بس هو بابا فين مش حيتعشى معانا؟
جدي: اتعشى انت ابوك مش هنا…
انا: ليه هو راح فين…
جدي: مش وقته يا ابني اتعشى وبكره تعرف…
قمت من مكاني: مش واكل لحد معرف راح فين؟
جدي: راح ينهي الخلاف عشان نسلنا يعيش…
انا: جدي انا عاوز اعرف كل حاجه ما تتكلمش بالالغاز…
عمتي وبنتها عيطوا وجدي نزل راسه لتحت…
انا: انتوا ساكتين ليه هاه.. بابا راح فين؟
بصيت جنبي لقيت جميله مدمعه: جميله ابويا راح فين؟
جميله سكتت شويه: راح لعيلة الصياح…
انا انصدمت: يعني ايه… ابويا سلم نفسه؟
جدي: ابوك اخد كفنه وراحلهم…
انا بغضب :يعني ايه..
جدي: اهدى يا احمد مش عاوزين مشاكل تاني وانت عارف ليه… وادينا مستنين نشوف يسامحوه والا…
انا :و الا ايه؟ ابويا حيبات هنا الليله…
طلعت من البيت والكل قام يصرخ وينادي عليا عشان اهدى بس ما كنتش سامعهم رحت لصاله العرش علقت السيف على خصري وخدت العصايا في ايدي وطلعت جميله جريت ورايا…
جميله: بلاش يا احمد حيقتلوك…
انا :اروحلهم منين.. مكانهم فين…
جميله: ارجوك يابن عمي ماتروحش انت الي فاضلنا…
انا: جميله اخلصي…
شاورتلي جميله على المكان… سبتها ورحت قطعت الجبل والبحيره والجبل التاني وصلت لمكان فيه بيوت كتير وساحه في الوسط كبيره كانوا متجمعين فيها رجاله كتيره… رحتلهم ووقفت قدامهم وضربت الارض بالعصايا
شخص: جيت لاجلك… خد عصايا ورفعها عشان يضربني بعدت على مكان الضربه ورفعت العصايا ونزلت بيها على ايده وقعت نط واحد تاني ميلت شويه على يميني وحركت رجليا 3 خطوات باتجاه شبه دائره حواليه لقيت نفسي وراه ونزلت على ظهره بالعصايا لقيت ضربه جايه من واحد تالت مسكت العصايا بايديا الاثنين وقفت ضربته ونزلت بيها بسرعه على دماغه خرجوا اثنين تانيين سحبت السيف وضربت العصايتين قطعتهم بصيت لقيت ورايا راجل كبير واضح انه له هيبه وكبيرهم كان واقف مبتسم حطيت سيفي على رقبته…
انا: انا مش جاي اتخانق.. عاوز ابويا والا قسما برب العباد لاذبحك واذبحهم كلهم…
العجوز بابتسامه: انت عارف انا مين؟
انا: مش عاوز اعرف عاوز ابويا بس…
العجوز: مش عيب ترفع سيفك في وش جدك؟ جدك ثابت ابو امك؟
انا: جدي الي عاوز يقتل ابويا وكل عيلتي هاه؟ انا عاوز ابويا وبس ولولا ان في بينا ددمم يربطنا ببعض كنت قطعت راسك دلوقتي…
جدي ثابت: حقك بس كدا حتفتح باب التار تاني ويختفي نسلك…
انا: كله متقدر ومكتوب لو الله اراد ان نسلي ينقطع حينقطع ولو اراد يكتر حيكتر ودلوقتي عاوز ابويا بالحسنى او…
جدي: الحاجه الوحيده الحلوه الي ابوك عملها انه عرف يربيك ويطلعك راجل… وعشان كدا حبعت معاك رجاله يوصلولك ابوك لحد البيت…
انا: مش عاوز حاجه منك غير ابويا…
جدي ثابت: عماره هات سريع وطلع المرحوم فوقه بسرعه…
انا انصدمت: المرحوم؟ ابويا مات؟ قتلتوه؟
جدي: قسما بالله مش احنا الي قتلناه احنا قبلنا كفنه لما وصل بس في حد بين الشجر ضربوا بالنار…
انا: مين هو انطق…
جدي: بعثت الرجاله يدوروا عليه واول ما يمسكوه حسلمهولك حي ودا وعد مني…
انا عيوني دمعت ولسا مصدوم…
جدي: البقاء لله يا بني …بص سريع دا كنت شايله ليك… دا حاجه من ورثك لامك الله يرحمها كان عندها فرس أصيل وسريع دا ابنها ما حدش ركبه غيري عشان اروضه ليك كنت متأكد انه حيكون ليك في يوم من الايام…
ست عجوزه جايه تجري واترمت فحضني وهي تعيط: اخيرا… اخيرا جيت يا نور عينيا… اخيرا شفتك قبل ما اموت…
ماكنتش قادر اتحرك اكيد دي جدتي فيها شبه كبير مني ومن أمي بس طبعا كبيره في السن من غير ما احس ايدي اتحركت ونزلت السيف من رقبت جدي وحضنتها وبست راسها وشميت ريحتها كإني بحاول اشم ريحة والدتي مسكت دموعي عشان ما تنزلش حسيت بحد تاني حضني بصيت عليه لقيت واحد شبهي في الوش بس نحيل واقصر شويه مني… اكيد دا خالي عيونه مدمعه وواضح انه ماسك نفسه من العياط بالعافيه…
جدي: دا خالك توأم أمك…
شخص: سريع وصل يا حاج…
سحبت نفسي منهم ورحت لجثة ابويا الي فوق الحصان بست راسه ورجعت السيف لغمده وسحبت الحصان ورايا…
جدي ثابت: بكره الظهر الدفنه حكون موجود وحنتكلم…
بصيتله بغضب وسبتهم…
رجعت للبيت وكان الكل واقف مستني… جميله شافتني جريت عليا فرحانه واترمت في حضني تعيط وتحمد الله اني لسا عايش…
جدي: شفت لما قلتلك انك تنفع تكون الكبير… ضربت كام واحد؟
انا: خمسه…
جدي صالح: دا اختبار من جدك ثابت لو فشلت فيه ما كانش سابك تخرج من هناك كدا اثبت انك راجل وهو اعترف بيك خلاص… وحيكون في ظهرك دايما…
انا: مش محتاجه في ظهري يكفي انك تكون في ظهري…
جدي: ايامي خلصت انا سني فوق ال120 سنه ايامي بقت قليله خلاص… بعد الدفنه والعزا حنقعد ونتكلم نزل ابوك وخش نام دلوقتي…
نزلت ابويا من الحصان وشلته دخلته للبيت… الكل دخل ينام بس انا طبعا مش بنام رحت قعدت على العرش ورجعت السيف والعصايا مكانهم وفضلت أفكر في كل الي حصل…
جميله قاعده على الارض جنبي: حتفضل حزين وسهران كدا مش حتنام…
انا: انتي هنا من امتى…
جميله: من اول ما دخلت وانا قاعده جنبك…
تعالا معايا اوريك حاجه…
مسكت ايدي وسحبتني وراها… طلعنا وقفنا قدام البيت وكان شروق الشمس جميل…
جميله: بص يا ابن عمي احنا حزنا كتير وتعذبنا كتير بعد العز الي كنا عايشينوا بقينا بنشتغل في الارض عشان ناكل… اغلب الاراضي هجرناها عشان ما بقاش في فلوس نشتري فيها الحبوب الي هنزرعها وحتى لو اشترينا ما فيش رجاله تشتغل وتزرع كل الاراضي وتقطف الفاكهه وتوديها للسوق في مشاكل كتير وحاجات كتير ناقصانا واكيد جدي قالك ان احنا في سلو بلدنا ما نتجوزش من برا ودلوقتي انت راجلنا وحامينا انت الي حترجع البسمه والفرحه لينا انت الكبير والزعيم شيل الحزن من قلبك وتفائل بالله والفرج حيجيلنا على ايدك ما تخليش الانتقام والتار يعبي قلبك وتكسر فرحتنا برجوعك ورجوع الأمل والحياة لقلوبنا… حارب عشاننا احنا لحمك ودمك وملناش غيرك انت سيدنا وسيد الناس خليك قوي وشديد عشان تقدر تعوضنا الي فاتنا…
مسكت ايدها: ازاي يا جميله ازاي؟ انا عمري 18 سنه حتحرم من شبابي من مدرستي مش حلاقي وقت اروح الجامعه مش حشوف اصحابي ولا نور تاني…
جميله: نور مين؟
انا: هاه لا ولا حاجه…
جميله: فهمت دي حبيبتك صح؟ بص يا احمد لو الله كاتبهالك ما حدش حيقدر يمنعها عنك… انوي انت بس ترفع راية عيلتنا وانا حكون جنبك واساعدك…
( حطت ايديها فوسطها): بتبصلي كدا ليه مستقل بيا؟
ضحكت من طريقتها: ههههههه لا واللهي انتي ست البنات…
جميله قربت مني بفرحه ومسكت ايدي: بجد يا احمد بجد؟
جدي صالح: احم احم صباح الخير يا عيال…
جميله اتكسفت وسابت ايدي: صباح الخير يا جدي…
انا: صباح الخير يا جدي صاحي بدري ليه؟
جدي: انا زيك مش بنام … جهزلنا الفطار يا جميله…
مر اسبوع على وصولي للبلد دفنت ابويا وناس كتير حضروا الدفنه والعزا وجدي صالح وثابت كانوا معايا في كل لحظه وخالي فهد كمان ما سابنيش الا وقت النوم… عرفوني في العزا على كبارات عائلات الصعيد وجدي اصر ان العصايا تكون في ايدي طول الوقت عشان الكل يعرف ان انا الكبير الجديد… في راجل كبير حضر الدفنه وجدي طردو سألت عنه قالي انه ابنه ابراهيم المغضوب عليه…
بعد ايام عملت جوله في المزارع والاراضي بالحصان وكنت مركب جميله معايا عشان تعرفني على كل اراضينا واشوف محتاجين ايه ورجعنا البيت عشان نتغدى…
جدي: دلوقتي يا احمد حان الوقت…
انا: وقت ايه؟
جدي: انت ناسي موضوعنا الاساسي؟ نسلنا يا احمد… لازم تتجوز…
انا: اتجوز ازاي يا جدي لازم 3 سنين كمان عشان اوصل لل21 ويكون الجواز قانوني…
جدي: قانون ايه يا ابني انت القانون دلوقتي…
انا: طيب يا جدي…
جدي: في حاجه كمان بس عاوزك تفكر بعقلك وتجاوبني عليها…
انا: خير يا جدي؟؟
جدي: عارف انك لسا حزين على والدك ولسا ما تجاوزتش طريقة موته ومستغرب ازاي شايفني بأتصرف عادي ومتقبل الوضع…
انا: لا وكمان بتقابلهم عادي وتسلم عليهم ويجو للعزا ويطلعوا من غير ما ترد فعل دول قاتلين كل عيالك ونسلك يا جدي…
جدي: بالضبط كدا… دا الي انا كنت عاوز اقوله… الموت كلنا رايحنله في ساعه مكتوبالنا مهما عملت مش حتهرب منها وكل شي متقدر… لازم تعرف ان مصلحة العيله اهم من اي حاجه حتى لو جيت على نفسك ومشاعرك طبعا الا مبادئك…
انا: طيب ايه دخل دا في دا…
جميله: لو سمحت يا جدي انا حفهمه…
جدي: طول عمرك شاطره يا بت…
جميله: تربيتك يا جدي… بص يا سيدي جدي يقصد انك لو عاوز تحمي نسلنا لازم تبعد عن مشاكل التار وتضم الناس تحت ايدك وعيلة جدك ثابت من اكبر عائلات الصعيد لو كسبتهم في ظهرك حتضمن ان ما فيش حد حيقدر يوقف قصادك… يعني باختصار عيلة والدتك انت محتاجهم اكتر ما هما محتاجينك… عمي الله يرحمه ساب وصيه ليك انك تعيش حياتك وتشيل تاره من دماغك ولو اصريت ترجع الحق يبقى تاخد حقك من الخائن ابراهيم
انا: فهمت… يعني افضل اتعامل معاهم عادي دلوقتي…
جدي صالح: انا اتفقت مع جدك ثابت تنتهي كل الخلافات بس بشرط واحد…
انا: شرط ايه؟
جدي: تتجوز بنت خالك…
عمتي: نعم؟ يتجوزها دا ايه؟
جدي: ايوه وفيها ايه؟
عمتي بغضب: لا بقا يبقى بنتي اولى بالجوازه دي…
جدي: بنتك؟
عمتي بتحاول تصلح زلة لسانها: اااقصد بناتنا يعني يا جدي…
جدي بصلها بغضب بعدها رجعلي: بص يا بني انا اتفقت مع الراجل وقرينا الفاتحه ودا اخر قرار حخدوا في العيله…
انا: وانا موافق يا جدي…
جدي: بس اتفقت معاه انكم حتتجوزوا بعد سنه يعني لحد ما يشتد عودك وتعرف الي ليك والي عليك وتشوف حل في مشاكل العيلة…
انا: طيب يا جدي انا موافق…
جدي: يبقى على بركة الله حتتجوز بكره اول واحده…
عمتي: ايوه بقا مبروك كتب الكتاب ودخلتك بكره على بنتي حتكون هي مراتك الاولى…
جدي: من امتى واحنا بنسيب القرارات للنسوان؟ هاه ما تردي؟
عمتي: اسفه يا جدي بس كنت عاوزه…
جدي قاطعها: بكره حيكون كتب كتابك ودخلتك على جميلة…
جميله اتكسفت وقامت جري لاوضتها منى بنت عمتي عيونها دمعت بس بتحاول تمسك نفسها قدامنا عمتي زعلت وقامت من مكانها راحت لاوضتها…
منى: سامحها يا جدي… هي برضو ام عاوزه تفرح ببنتها…
جدي: معلش يا بنتي روحي وراها وهديها…
منى بصتلي شويه مدمعه وقامت: حاضر يا جدي…
جدي: كمل اكلك… بكره بالليل كتب الكتاب…
انا: حاضر يا جدي…
خلصنا اكل والكل راح ينام طلعت برا وقعدت افكر في كل حاجه وخاصه الحزن الكبير الي جوايا من موت ابويا وازاي حاستحمل كل مره اقابل الي قتلوه وما اقتلهمش..
جميله: كنت عارفه اني حلاقيك هنا زي كل ليله…
انا: جميله… تعالي اقعدي جنبي…
قعدت جنبي: تعرف اني كنت كل ليله بأقعد هنا مستنياك ترجع…
انا: بجد يا جميله؟
جميله: اه بجد انا حبيتك من قبل ماشوفك… جدي كان بيتكلم عنك كتير كان متابعك ويحكيلي عنك دايما وكان يعلمني ازاي اقف جنبك واكون في ظهرك لما ترجع ومن كلامه عنك حبيتك… حتى لما عرفت انك مش حتكون ليا لوحدي مش مهم المهم اني اكون جنبك…
قربت منها ومسكت ايديها الاثنين وبستهم بصتلي وعيونا قابلت بعض مش عارف مين فينا الي قرب وازاي ما حسيتش الى وانا باخد شفايفها بين شفايفي بزازها بتحك في صدري ايدي اتمدت لظهرها اقربها مني اكتر واكتر ونزلت لطيزها…
جميله ذابت بين ايديا… وكان ممكن الوضع يتطور اكتر لولا ان منى بنت عمتي قطعت علينا اللحظه…
منى: مش المفروض تأجلوا الليله دي لبكره…
جميله اتخضت وبعدت: منى؟ انا…
انا: منى انتي صاحيه لحد دلوقتي…
منى بغيره: اه ما جانيش نوم قلت اطلع اروح تحت الشجرة الكبيره اشم هوا… ما كنتش فاكره حلاقيكم كدا… اقصد هنا…
انا: طيب تعالي اقعدي معانا…
منى: لا خلاص مش عاوزه اقطع عليكم قعدتكم…
جميله: تعالي يا بنت اقعدي وبلاش غيره النسوان…
منى :غيرة نسوان؟ دا انا برضوا… والا انتي الي من اول ما احمد رجع وانتي لزقاله ودلوقتي ااااه…
جميله: انا لزقاله؟ احمد انت سامعها بتقول ايه؟
انا: بس انتي وهي … احنا لسا في البر وشغل الضراير اشتغل … بكره حتعملوا فيا ايه بقا…
جميله: انا اسفه تصبحوا على خير…
منى: وانا كمان حدخل انام… تصبح على خير…
انا: جميله…
جميله: نعم…
انا: استني عندك…
منى وقفت مكانها وبصتلي بصه كلها غيره وعيونها دمعت… ولفت عشان تمشي…
انا: منى…
منى بصوت حزين: نعم…
انا: انا سمحتلك تمشي؟
منى: لا…
انا: تعالي اترزعي هنا جنبها…
منى فرحت نسبيا ومسحت عيونها بايديها: مش عاوزه ازعجكم واللهي…
انا: ما بعيدش كلامي…
منى: حاضر…
بعد ما قعدوا لاثنين وانا لسا واقف: اعتذروا من بعض وبوسوا دماغ بعض…

الاثنين بصولي شويه وبعدها جميله قربت منها وباست دماغها واعتذرت ومنى عملت نفس الشي…
انا بغضب: واحده بنت عمي والثانيه بنت عمتي يعني الاثنين لحمي ودمي وكمان حتجوزكم الاثنين وجايه ايام سوده على دماغي والمفروض انتوا الاثنين الي حتشيلوا معايا وتكونوا فظهري وتخففوا عليا الي جاي مش تزيدوا عليا الهم والغم والغيره… انا حدخل وانتوا الاثنين اقعدوا مع بعض واتكلموا واتفقوا والا حسابكم عسير معايا…
سبتهم ودخلت وكانت عمتي شافت كل حاجه حصلت واصلا هي الي بعتت بنتها عشان تخرب علينا القعده…
عمتي هاله: اهلا بابن اخويا كبيرنا…
انا: اهلا يا عمتي…
هاله: بص يا ابني انت لسا صغير ولسا مش فاهم النسوان ودماغهم… خد بالك من نفسك ومن جميله هي لزقالك من اول ما جيت عشان تسيطر عليك وتكون الكلمه كلمتها في البيت وفي العيله كلها…
انا: بجد؟ وايه كمان يا عمتي…
هاله: مش مصدقني؟ طب ركز كدا وشوف من اول ما جيت حتلاقيها معاك في كل مكان مش ناقص الا اوضه النوم… ودا بردو الله اعلم حصل زي ما شفتكم من شويه والا…
انا: خلصتي يا عمتي؟
هاله: لسا عندي كلام كتير بس مش وقته اطلع ارتاح والصباح رباح…
انا: بصي يا عمتي انا مش صغير انا الكبير والكلمه الاولى والاخيره كلمتي وما حدش في البيت دا له كلمه معايا غير جدي وجميله الي انتي بتتكلمي عنها حتبقى مراتي فهما يا عمتي يعني ايه مراتي يعني كرامتها من كرامتي…
سبتها وطلعت للدور التاني بس اول ما عديت السلم سمعت صوت كف نازل على وش عمتي بصيت لقيته جدي بيشتمها عشان كلامها دايقني وعشان كان خايف ازهق واسيب البلد وارجع القاهره تاني… سبتهم بعد ما دخلوا اوضتهم وطلعت برا البيت روحت للزريبه الي فيها سريع ركبته وطلعت اجري للجبل … طلعت للقمه وربطت سريع في شجره وقعدت تحتها افكر في المصايب الي بتتحدف عليا وافكر حعمل ايه في الفقر الي حيقتل العيله…
جميله ومنى بعد ما شافوني طالع اجري بسريع دخلوا الدار بسرعه وندهو لجدي…
جميله: جدي جدي الحق يا جدي…
جدي قام مذعور: خير يا جميله في ايه…
منى: احمد طلع بسريع يجري وما قالش ولا كلمه ومش عارفين راح فين…
عمتي طلعت من اوضتها جري: في ايه…
جدي: شايفه عمايلك اهو سندنا راح بسببك والله اعلم حيرجع والا لا …
هاله ضربت بايدها على صدرها: يا مصيبتي يا مصيبتي … انا السبب يا رب ينقطع لساني…
منى: حنعمل ايه دلوقتي يا جدي…
جميله: انا مش حستنى وهطلع ادور عليه…
جدي: تدوري عليه فين بس الدنيا ظلمه ومش عارفين مكانه فين بالضبط…
جميله: مش مهم المهم الاقيه…
جدي: اهدي يا جميله حيرجع باذن الله…
جميله: جدي اديني الخنجر بتاعك انا مش حستنى هنا وافضل اتفرج…
جدي اداها الخنجر: انا جاي معاكي… شايفه الي كنتي بتسخنيه عليها حتعمل ايه؟ مش خايبه زيك…
هاله ماقدرتش ترد وفضلت تعيط هي وبنتها ويدعو الله ارجعلهم بالسلامه…

في مكان تاني… في قمت الجبل قاعد مهموم تحت الشجره الكبيره وسمعت صوت ذيب اتنطرت من مكاني من الرعب وبصيت لقيت ست كبيره ماسكه عصايا ترتكز عليها وذيب كبير جنبها بس الغريب انه حجمه اكبر من الديابه العاديه…
الست الكبيره قربت مني: اخيرا جيت …
ببص للذيب بخوف: انتي مين…
الست الكبيره: ما تخفش مش هيعملك حاجه هو عارف ريحتك … انا جدتك ام أبوك من يوم الكارثه وانا جيت اعيش هنا في الجبل ومستنياك تيجي…
انا: بجد انتي جدتي؟ بس ليه ماحدش كلمني عنك…
جدتي فاطمه: انا الي طلبت كدا كنت مشغوله ادرب الديابه عشانك…
انا: عشاني؟ ليه؟
تيتا فاطمه: الديابه دي عمالقه بالنسبه لبقيه الديابه واكيد حتحتاجهم لحمايتك في يوم من الايام ودول اذكى من الكللابب واقوى… ودا الزعيم بتاعهم لو هو بقا تحت طوعك بقيه القطيع تبقى تحت طوعك…
انا: وعددهم كام بقا…
تيتا: 21 ديب وفي 3 لسا صغيرين…
انا: يا نهار ازرق وحأكلهم منين كل دول؟
تيتا: ما تقلقش عامله حسابي … عندي فراخ كتير بربيها وكل يوم بأعطيهم كل واحد فرخه…
انا: فرخه بس لكل واحد؟ طيب ازاي ما هجموش عليهم واكلوهم موش دا طبع الديابه…
تيتا: لا ماهو انا مدرباهم على كدا… دا اسمه قيصر قرب منه عشان اسلمك القياده ويبقى ياخد الاوامر منك انت بس…
قربت من قيصر وانا خايف ومديت ايدي ولمست دماغه من فوق وهو مش بيتحرك خالص…
تيتا قربت من وذان قيصر: قيصر… دا سيدك الجديد عاوزاك تحميه وتنفذ اوامره…
قيصر رفع راسه وبصلي وقرب مني وابتدا يشم فيا بعدها حط دماغه على رجلي ونام في الارض… انا استغربت من تصرفه بس فرحت جدا فضلت امسح على دماغه وادعك شعره شويه… قام قيصر من مكانه ووقف وبص لمكان ظلمه وابتدا يطلع صوت تحذير للهجوم كانه شم ريحت حد جاي او مش عارف …
تيتا: هو مستني منك تأمره يستنى لحد ما تشوف الي جاي علينا والا يهاجمه…
انا: اهدا يا قيصر …
قيصر سكت وقعد على الارض جنبي بس لسا باصص للظلمه…
شويه ولمحت جدي وجميله جايين ناحيتنا… جميله خافت من الديب لما شافته وسحبت الخنجر… قيصر طلع صوت يحذرها…
جدي: ما تخافيش يا جميله ورجعي الخنجر لغمده قيصر دا لحمايتكم…
تيتا: جميله… والله كبرتي واحلويتي يا بت…
جميله نطت لحضنها: تيتا… اشتقتلك جدا يا تيتا بس زعلانه منك… كدا ما تجيش تزوريني…
تيتا: خلاص يا جميله انا راجعه معاكم بعد ما سلمت الامانه لاحمد…
جدي: اصيله يا بنتي…
تيتا: تربيتك يا عمي…
انا: ايه؟؟ هو ما حدش شايفني والا ايه؟؟ تيتا حتاخدكم مني كدا؟؟
جميله: اه تيتا هي الكل في الكل خلاص مش عاوزاك انا دلوقتي… حاخد تيتا وارجع…
انا: بعتيني بسرعه كدا… طب اطلعي من حضنها بقا دا مش مكانك…
جدي: لو دي غيره على جدتك عادي… بس لو غيره على جميله فانت لسا مالكش حق عليها المسا بعد كتب الكتاب يبقى حقك…
تيتا: خلاص حتتجوزوا يا عيال…
جدي: عيال ايه بقا دا سيد الرجاله وجميله ست البنات… مش يلا بقا نرجع يا احمد؟
تيتا: بعد اذنك يا عمي… احنا حنرجع بس احمد لازم يستنى شويه عشان يجيب بقية الديابه الي حتحرس الاراضي…
جدي: طب يلا بينا وما تتأخرش عشان ترتاح شويه… بكره يوم طويل…
انا: حاضر يا جدي…
جدي خد تيتا وجميله ورجعوا للبيت… وانا طلبت من قيصر يجيب بقيه الديابه… قيصر بدأ يعوي وشويه ومجموعه من الديابه التفوا حواليه… والكل عمال يشم فيا… سبتهم يتعرفوا على رحتي شويه زي ما تيتا فهمتني وطلعت فوق سريع وخدتهم معايا ورجعت للبيت بعد ما امرت الذيابه يلفو في الاراضي يحرسوها ولو في ست ما يهاجموهاش بس لو في راجل قرب من الاراضي يطردوه من غير اذى… طبعا ما كنتش عارف فهموني وحينفذوا الي امرتهم بيه او لا… سبت قيصر قدام باب البيت وامرته ما يتعرضش لاي حد معدي قدامه لحد ما اصحى الصبح…
دخلت البيت ولقيت عمتي هاله نطت في حضني واعتذرتلي عن كلامها قعدت معاها هي وبنتها شويه وطلعت لاوضتي ونمت بعد ما قررت اني اجيب رجاله تشتغل في الارض بدل نسوان العيلة…

في مكان تاني خالد قاعد مع عايده مراته في الاوضه ويتكلموا…
خالد: متأكده انه رجع البلد…
عايده: ايوه متأكده انا اتصلت بيه وقالي انه رجع وحيجي بعد شهرين…
خالد: حلو لازم اتصرف قبل ما يرجع…
عايده: تتصرف في ايه يا خالد… لا بقولك ايه المره الي فاتت عدت على خير بس المره الجايه حتخرب بيتنا…
خالد: ماتقلقيش حتصرف بسرعه قبل ما يرجع…
عايده: انت يا راجل عاوز تخرب بيتنا والا ايه؟؟ احمد مش سهل يا خالد وحينتقم مننا كلنا ومش حيرحمنا…
خالد: مالك يا مرا خايفه من حتة عيل كدا ليه بقلك مش حيعرف يعمل حاجه لما يرجع…
عايده: حتة عيل؟ اهو العيل دا جاب مناخيرك الارض وداس شرفك وعرضك قدامك يا خول والا ناسي لما ركبك انت كمان قدامي…
خالد: وحياتك ما هنساهاله بس اظبط الي في دماغي الاول…
عايده: اعمل الي يريحك بس بلاش تجيب رجلي وخليني بعيده لاني مش موافقه علي ناوي تعمله…
خالد: حاضر خليكي بعيده وانا لما اخلص حستناه يرجع وافضاله هو بقى واللهي لانيكه هو كمان واخليه خول…
عايده: تنيكه؟؟ ههههههه مش لما تكفيني انا الاول…
خالد: ماهو شرمطتك دي هي الي جابت مناخيرنا الارض…
عايده: اه اهرب من الموضوع اهرب…
خالد قام من مكانه: سبيني يا عايده دلوقتي اضبط الي فدماغي وبعدها افضالك يا جميل…
راح خالد لاوضة سمر: سموره بتعملي ايه؟؟
سمر: نايمه يا بابا ليه عاوز حاجه؟؟
خالد: اه عاوزك في موضوع حيرفعنا ونبقى اغنياء يا حبيبتي ولو عرفتي تعمليه حضبطك فلوس وهدايا وحشتريلك عربيه كمان …
سمر: بجد يا بابا؟؟
خالد: بجد يا حبيبتي…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ