وقفنا المرة اللي فاتت عند
خدتها في حضني وفضلت أحسس على شعرها وجسمها وهي نامت مني وعيني انا كمان راحت في النوم بس على مين الحلو مبيكملش شوفت حلم غريب وعجيب
شوفت ماسأل متعصبة وقاعدة على الكرسي في السرداب وهي مخنوقة ومتعصبة جامد
انا: في ايه مالك هتطلعي نار من بوقك وعينك كده ليه.
ماسأل: عمار انا غيرت عليكي ليه تنيكها وانا لا، هو انا وحشة يعني.
انا: لا يا حبيبتي مش وحشة بس قولتلك هرجعلك بعد أسبوع اديني وقتي بقي وبعدين انت ليه بتراقبيني مش قولنا نوقف الموضوع ده وتنفذي المهمة اللي طلبتها منك.
ماسأل: نفذت المهمة وكل حاجة جاهزة على اشارة منك يا حبيبي وقربت مني وباستني من شفايفي وشفايفها كانت تجنن بجد وطرية اوي احححححح.
صحيت من النوم على صوت لميس وهي في حضني بتصحين
لميس: يلا كفاية نوم، علشان نلحق نجهز للحفلة انت هدتني يا أسدي.
انا: اي خدمة ياباشا مبروك عليكي وعليا يا حرم عمار العراف يام كس جنان انت.
لميس: بحبك يا مجنون هقوم اجهز.
قمت انا كمان جهزت انا ولميس ودخلنا خدنا شاور سوا وطبعا عملنا واحد تمام التمام ونيكتها تاني وكانت الساعة بقيت 7 وخلاص قربنا على معاد الحفلة.
دخلت لبست بدلة كاملة مجسمة على جسمي وسكارف وحطيت برفاني المفضل وخرجت ولميس لقيتها لابسة فستان سوارية هيجنن عليها وجسمها بيقولي تعال نيكني اوووي.
انا: ايه الجمدان ده يا قمر انت بطل يابت.
لميس: عيونك اللي حلوة.
نزلت بيها لتحت لقيت صخر والحراسة مستنين قدام الباب.
صخر: احنا جاهزين يا عراف وكل حاجة تمام.
انا: ابعت رعد يأمن خروج نهلة علشان نمشي.
صخر: حصل ياباشا ونهلة هانم في العربية مستنياك
انا: حضرت كام عربية وكام شخص حراسة.
صخر: رجالة الموت و معاهم جزء من رجالة الجحيم وأمنت الفيلا هناك وكل حاجة.
في فيلا فضل باشا
فضل: نورت يا محسن انت والمدام اهلا وسهلا.
فيفي: اهلا بيك يا فضل باشا.
فضل: اعرفكم على عيلتي.
المدام: أهلا بيكي يا فيفي هانم انا إلهام.
فيفي: اهلا بيكي يا حبيبتي.
العروسة: ودي صاحبة عيدالميلاد ريم بنتي.
محسن: بقولك ياباشا مفيش اخبار عن تلبية الدعوة بتاعت عمار العراف.
فضل: لا مفيش اي خبر وبعدين سيبك النهاردة معزوم راجل مهم بالنسبالي ومستثمر كبير وعزمته الحفلة علشان عايز يعمل شغل في البلد، وخلى بالك الشغل ده هيطلع لينا فيه مصلحة حلوة فلازم نتبه كويس.
محسن: متقلقش يا فضل هنظبط كل حاجة.
في مكان بعيد منعرفش عنه حاجة
سيلين: ندى انا لازم ارجع القاهرة يومين اخلص شوية ورق تبع الشغل تحبي ترجعي معايا ولا تستني هنا بلؤي.
ندى: استني بمين ياختي عشان المافيا تيجي وتدخل عليا وتموتني وتأخد الواد.
سيلين: يخربيت افلامك الهندي اللي واجعة دماغك بيها، هما اه هيدخلوا عليكي بس مش هتموتي ههههههه.
ندى: رجلي على رجلك ياختي، مش كفاية سايبة امي واختي الصغيرة وجاية وراكي.
سيلين: ماشي ياندى هقوم اصحي لؤي ونجهز نفسنا.
قامت سيلين لاوضة لؤي ولقيته صاحي اصلا وقاعد على السرير بيفكر.
سيلين: مالك في ايه يا حبيبي.
لؤي: بابا وحشني اوي، مع انه مكنش بيسأل عليا في اليوم كتير بس وحشني اوي.
سيلين: حابب ترجعله يعني..؟
لؤي: انا حبيتك انت علشان انت حسيت معاكي انك ماما ونفس الوقت بحب بابا وعايز اكون جمبه مش عارف اعمل ايه.
سيلين: متقلقش كل حاجة هتتظبط هنسافر النهاردة للقاهرة نخلص شوية حاجات وهنشوف موضوع رامي باباك بعدين اتفقنا.
لؤي: اتفقنا.
في مكتب رامي وابراهيم
رامي: ادخل يابيه ايمان هانم اتصلت وقالت العراف هيقابلنا بكرة.
ابراهيم: طيب كويس اوي، يبقي نجهز نفسنا وصورة لؤي وكل التفاصيل اللي جمعناها علشان لما نروح بكرة.
رامي: تمام، انا متأكد ان العراف هيلاقي لؤي بس اللي مستغربه ليه ايمان مقعدتش معنا هي وقالت ان الكبير هيقعد معاكم مش هي الكبيرة برضو ولا ايه.
ابراهيم: لا يا حلو، لان محمد عزت العراف طلع عنده ابن ولد ومدرب على كل اشكال القتال بسبب رجالة الجحيم والجحيم.
رامي: نعم بتهزر صح، طول عمرنا كنا نعرف ان محمد العراف معندهوش ولاد فجأة ظهر ولد.
ابراهيم: ومش بس كده، عنده بنت كمان اسمها نهلة وبيقولوا شبه العراف اكنها توأم مع انها اصغر منه بكذا سنة.
رامي: بس الجحيم بنفسه خرج للعراف الجديد يبقي هو الكبسر فعلا…..احا على كده وانا اللي كنت ناوي أعلن الحرب على ايمان العراف ونحل محلها.
ابراهيم: حرب مين يا رامي ما تهدي وتتلم انت ناسي ان شغلك في الاستيراد والتصدير اصلاً مجرد صورة وشغلنا الحقيقي سلاح وبسبب العرافين.
رامي: ابعت حضر رجالة غير اللي انا مشيتهم وخليهم جاهزين علشان مقابلة بكرة.
ابراهيم: اتحدد المكان ولا لسه يا صاحبي.
رامي: لسه يا حب.
في مكان منعرفش عنه حاجة داخل القاهرة
هو: الجيران هتسمعك يا لبوة اهدي شوية.
هي: اااااااااه انت اللي تاعبني يلا نكني وخلص بسرعة بقي مش قادرة هموت بجد.
وهو مكمل وقرب شفايفه من بزازها المتوسطين دول وحط لسانه على حلمتها البني الطرية اللي داخلة لجوا وبدأ يشد حلمتها بسنانه وهي تصوت واهاتها عالية ااااااااه مش قادرة حرام عليك كفاية.
المرادي بيسمع كلامها فعلا وبيقرب بتاعه المتوسط من فتحة كسها وبيدخله مرة واحدة لجوا وبيقولها خدي يا متناكة في كسك الواسع الكبير ده خدي يا لبوة وهي ااااااه ااااااه نكني حلو يا خول مش حاسة بزبرك نيك حلو يا عرص انت اااااااااه نيك ستك حلو نكني اوي انا شرموطة ومتناكة ااااااااااااه انا لبوة وكسي وجعني وواكلني عايز دكر يريحه مش انت يا عرص اااااااااااه اححححححح زبرك حتي مش واصل لربع كسي بتاعك صغير يا متناك، وهو عمال يرزع فيها وباين عليهم ده اسلوبهم مع بعض تشتموا وتهزقوا وهو يفضل ينيك فيها مكملش 5 دقائق وراح جابهم في كسها احححححح هجيب يا كسمك هجيب في كسك الجامد ده.
هي: هاتهم يا عرص ما هو ده اخرك مكملش 5 دقائق وانا مكنش لسه جيبت اوعي قوم على حظي الهباب ده هعمل ايه مش لاقيه غيرك قدامي.
بعد ما الدنيا هديت ما بينهم وهو فضل نايم على السرير وهي قامت دخلت الحمام عشان تاخد شاور وتنضف نفسها بس قبل كل ده فضلت تدعك في كسها وبتتخيل حد تاني اكنه بينيكها وعمالة تقول ااااااااه نفسي فيك اوي بجد نفسي اتناك منك اووووي مشتاقلك اوووووي احححححح نيك كسي اللي تعبان من غيرك ده، هكون شرموطتك ولبوتك بس انت نكني ااااااه اححححححح فضلت 10 دقائق تلعب وتنيك كسها بايديها وترضع من بزازها لحد ما نزلت عسل كسها على الأرض.
قامت خدت الشاور بتاعها وخرجت وهي لابسة روب.
هو: مادام عاجبك اوي كده، استغلي الفرصة النهاردة في الحفلة أكيد هيجي.
هي: وانت فكرك لما هحاول يعني هيبصلي او هيهتم بيا اصلاً.
هو: اه هيهتم بيكي عشان هتمشي على الخطة اللي هنحطها انت ناسية اني مطلوب مني اجيب معلومات عنه واتابع تحركاته كلها.
هي: وانا مالي بالكلام ده كله انا بحبه ومش هقرب منه عشان اخونه انا لو قربت هقرب لاني بحبه وعايزة أكون خدامة تحت زبره.
هو: انا مليش فيه بقي تكوني خدامة او كلبة حتي انا يهمني تساعديني اخلص المصلحة بتاعتي.
هي: لما نشوف سمعني المطلوب ايه
هو: اسمعي يا لبوة…….وفضل يحكي ليها كل الخطة وهي سامعة وساكتة.
هي: طب اقوم اجهز علشان نروح الحفلة عيب اوي نتأخر.
هو: حاضر يا قلبي يلا بينا.
بعد مرور ساعة على الاحداث كلها
في فيلا فضل باشا
قاعدين كلهم على التربيزة والكل مركز مع ريم وهي على المسرح وقاعدة اكنها ملكة في عرشها وجمالها.
عربيات كتيرة وصلت، ووصل خبر لحراسة فيلا فضل ان في 5 عربيات ركنت قدام الفيلا وميعرفش مين جواها.
فضل: جالي خبر من البوابة في عربيات وصلت وعددهم 5 حضر نفسك ليكون حد عدو.
محسن: متقلقش ياباشا.
ولسه بيكملوا كلامهم لقوا كل الحفلة بقيت حراسة غريبة عليهم ومحاوطين المكان اكنه بتاع ابوهم وكل شخص واقف بيأمن حتة حوالين سور الفيلا.
فيفي: هو في ايه، مين اللي جيه يا فضل باشا.
فضل: معرفش.
ريم بعد ما جتلهم: في ايه يا بابا ومين الناس دي كلها.
وبيظهر صخر في بداية الطريق لدخوله للحفلة وقدامه 2 من الحراس وبيوسعوا الطريق للقدام ليهم
لميس والعراف لابسين بشياكة عالية والكل بيبص عليهم وعايزين يعرفوا ده مين وايه الحراسة دي كلها.
فضل: عمار العراف
ريم بينا وبين نفسها: اي الجامد ده يخربيت جماله وشخصيته.
فيفي: هو ده عمار اللي الكل بيكلم عنه.
محسن: اه هو عمار العراف اقوي من الدولة ذات نفسها.
الهام: انت بتكلم جد يعني ده اقوي من الدولة.
فضل: لو اللي في بالي حصل هيبقي اقوي من دول العالم كله حتى.
صخر: هتقعدي على التربيزة دي يا عمار والتأمين حواليك.
انا: ماشي يا صخر تعالى يا لميس.
وقعدت انا ولميس بعد ما قعدتها بنفسي وكل العيون علينا وزي ما انت فهمت كده يا عزيزي القارئ مش انا اللي هروح اسلم على حد اللي عايزني يجيلي انا دلوقتي الاقوى.
انا: اقعد يا صخر انت كمان.
صخر: حاضر يا عمار.
على تربيزة فضل ومحسن.
محسن: من الواضح اننا احنا اللي هنقوم نسلم ونعرفكم على العراف.
فضل: انت ليه مصمم انه خلاص اختار الجهة بتاعته.
محسن: كل اللي قدامك ده ولسه مختارش يا فضل، ركز شوية عمار داخل الحفلة برجالة الموت اقوي فرقة في الجحيم وانت عارف كده كويس.
ريم: هو قوي للدرجة دي ومين هو اصلاً ما تحكوا.
فضل: هقولكم انا….عمار زي اي حد دخل كلية الشرطة ونجح فيها بس كان شاطر وذكي وقوي جسدياً من اول الأيام وفجأة نجح في مهمة ورا مهمة لحد ما جيه في يوم طلب تعيين عمار في الأمن العام ووقتها الطلب جيه من أكبر رأس في البلد…..وعمار وقتها كان بيعرف في كل حاجة هكر…قوة…جسد….ذكاء مكنش في مهمة بتصعب عليه بس مع فريقه اللي هو كان مكونه بنفسه وهما مين منعرفش لانهم مش من رجالة الامن العام كان فريق بيساعد عمار في كل عملية خارج مصر……ومن فترة عرف انه حفيد أكبر عيلة في مصر والعالم كله عيلة كل شغلها شمال واحنا عارفين بس منقدرش نقبض عليهم لان دي سياسات دول مش دولة واحدة.
لو دخل دلوقتي رئيس امريكا هيقدم الولاء والطاعة للعراف.
لان اسمه من هيبته وقوته عمار محمد عزت العراف والكبير عندهم بيكون العراف….عرفتوا بقي العراف هو مين.
ريم: انا مستغربة حقيقي المهم مش هنقوم نسلم عليه وبعدين مين اللي جمبه دي.
محسن: لميس مراته وكانت ضابط شرطة بس استقالت من فترة.
فيفي: عرف يختار الحقيقة قمر جمبه.
الهام: هي فعلا حلوة وجميلة بس مش غريبة انه مش خايف وجاي بنفسه.
محسن: وهيخاف ليه وهو وسط جيشه وحراسته.
فضل: وأدي كمان احمد وسارة بيسلموا عليه وقعدوا هناك فلازم نقوم.
عند العراف في التربيزة
احمد: نورت يا عراف.
انا: بنورك ياحمد، اخبارك ايه يا سارة ومختفية فين.
سارة: انا فل الفل ياباشا مش مختفية ولا حاجة بس احنا موظفين دولة ولا نسيت هههههه.
انا: مش العراف اللي ينسي وبرضو مش العراف اللي ميعرفش بيحصل ايه من وراه.
احمد: محسن وفضل وعيلته داخلين علينا مش هتقوم علشان تسلم.
انا: اقوم لمين يابني انت اجننت، انا العراف يا احمد.
فضل ومحسن: نورت يا عمار وكويس انك جيت الحفلة.
انا ولسه في مكاني وقاعد: بنورك يا فضل وحفلة جميلة.
فضل بصدمة: فضل !!! فين كلمة باشا يا عمار.
انا: اسمي العراف يا فضل، وبعدين اه فضل هو انت معترض على حاجة.
فضل: مش معترض يا عراف براحتك اعرفك على عيلتي الهام مراتي وريم بنتي ونبيل ابني الكبير.
الهام: أهلا بيك يا عراف نورت الحفلة.
ريم: نورت يا عراف بجد نورت.
نبيل بغضب: أهلا بيك يا عراف.
انا: وانت يا محسن مش هتعرفنا ولا ايه.
ولا اقولك استني…..ازيك يا فيفي مش مرات محسن برضو وعندكم عيلين ولد وبنت في الجامعة عمرو و ملك.
فيفي: عرفت كل ده ازاي.
انا: مفيش حد معرفش عنه حاجة يا فيفي خصوصا لما يكون شخص اخره 5 دقائق هههههههه (ارجع للجزء الثاني من السلسلة الثانية هتفهم قصدي)
فيفي بصدمة: قص…قصدك ايه مش فهماك.
انا: بعدين هتفهمي، تقدروا تمشوا يا جماعة.
لميس: كنت تقيل عليهم اوي يا عمار.
انا: كده احسن علشان محدش ينسي نفسه.
وانا قاعد انا ولميس ظهرتلي ماسأل وكلمتني عند ودني الشمال.
ماسأل: وحشتني.
انا: لقيت نفسي برد عليها بأفكاري….وانت كمان وحشتيني بس مش قولتلك مجيش.
ماسأل: مقدرتش استني نفسي اوي اكون جنبك وانت قاعد معاها كده.
انا: هيحصل قريب بس سبيني اظبط اموري وحياتي الجاية.
ماسأل: ماشي يا حبيبي….والامانة اللي طلبتها موجودة وجاهزة (اتوقع في الكومنتات بقي انا طلبت منها ايه…ومتتعبش لاني مطلبتش منها كتابة)
انا: شاطرة….وأكيد عرفتي بفكر في ايه صح.
ماسأل: صح وموافقك جدا وفي كل حاجة انت عايزها يا حبيبي.
اختفت ماسأل لما لقيت لميس بتقرب من حضني وبتقولي وحشتني يا اسدي.
انا: وانت كمان يا حبيبتي….تيجي نمشي وكفاية كده ونتعشي برة في اي مكان.
لميس: موافقة جداً.
انا: صخر هنتحرك خلى الرجالة تظبط التأمين.
وبعدها ب5 دقائق كل التأمين جهز وقمت اتحركت وسط رجالتي وصخر معايا وكل العيون باصة عليا.
فضل: عمار مشي…..انت شوفت بيكلمنا ازاي.
محسن: اه شوفت وكده عمار اختار طريقه خلاص.
فيفي بينها وبين نفسها: عرف منين كل اللي قاله ده يا نهار اسود.
الهام بينها وبين نفسها: جامد اوي وشخصية….وأكيد زبره جامد زيه.
ريم بينها وبين نفسها: بطل وجامد اوي وشخصيته تجنن لازم اقرب منه.
وهما بيكلموا دخل المستثمر عليهم وطبعا فضل ومحسن اتحركوا على طول.
فضل: أهلا بيك ياباشا نورت الحفلة.
شاتاي: منورة بيك يا فضل باشا.
محسن: أهلا بيك يا فندم.
شاتاي: أهلا بيك يا محسن باشا.
محسن: انت عرفني منين يا باشا.
شاتاي: مفيش حد هشتغل معاه مكنش عارف عنه كل حاجة.
محسن: فهمتك ياباشا.
فيفي على التربيزة: شايفة الهضبة ده كمان اللي واقفين معاه ولابس جاونتي وبتاع ومظبط الطقم كامل.
الهام: اه ماله.
فيفي: متصعيش عليا يا الهام انت عينك كانت هتأكل عمار انت هايجة ولا ايه.
الهام: انت اجننتني ايه الكلام الفارغ ده عيب كده وقامت وسابتها.
تاني يوم الصبح…
صحيت من النوم وقمت جهزت نفسي ولبست وظبط حالي علشان المعاد اللي عندي….اللي طلبه رامي علشان ابنه لؤي.
نزلت المكتب ودخلت قعدت جوا وماسأل ظهرتلي.
انا: صباح العسل عليكي.
ماسأل: صباح الحلاوة كلها وبعدين مانت طول الليل نازل نيك في ست لميس وسايبني نار.
انا: متقلقيش هطفئ نارك بس مش دلوقتي في السلسلة الجديدة.
ماسأل: احا بتهزر هستني كل ده.
انا: المهم عايز اعرف كل حاجة عن رامي وعن ابنه لؤي ومين اللي خطفه كمان جهزي المعلومات وتعالى.
ماسأل: جاهزة يا حبيبي في الملف اللي على مكتبك هناك ده انا بفهمك من افكارك ومش محتاج تطلب انت تؤمر وبس.
انا: حبيتك اكتر من الاول….سبيني اقرأ الملف طيب.
ماسأل: وليه تتعب وتقرأه تعالى هعملك حاجة هتعرف كل الملف بيقول ايه.
وقربت ماسأل مني وحطيت ايدها على رأسي ومفيش ثواني وبقيت فاهم كل المعلومات عن رامي ولؤي وظهرت كمان المشاهد قدامي اكني بحضر فيلم.
ماسأل: كله تمام يا عمار.
انا: اه يا عفريتة كله تمام ههههههه.
بعدها بشوية خبطت ايمان العراف وطلبت اذن للدخول.
ايمان: رامي وابراهيم على البوابة مستنين أمرك للدخول.
انا: خليهم يدخلوا.
صخر واقف جمبي وانا على مكتبي وموجود 2 حراس في الاوضة كل شخص على جهة من جهة الباب.
الباب خبط ودخل عليا شخصين في حدود ال30 سنة او 35 سنة….ماسأل: لا يا روحي هما 35 سنة مش 30.
رامي: شكرا يا عراف على اللقاء ده.
انا: اهلا بيك يا رامي اتفضلوا اقعدوا.
ابراهيم: شكرا ليك يا عراف، حضرتك عرفت الموضوع ولا نحكي من الاول للاخر.
انا: مش محتاج تحكي حاجة يا ابراهيم طول مانت قدام العراف لاني عارف كل حاجة.
رامي: لؤي تايه عني من اسبوع وخايف يكون حد من اعدائي.
انا: لا مش اعدائك ولا حاجة لؤي هنا في القاهرة وانا هجيبه بنفسي وتيجي تستلم ابنك من هنا يا رامي.
رامي: انت بتكلم جد يا عراف….عرفت مكان لؤي.
انا: امال بهزر معاك يا رامي….المقابلة انتهت واستني تليفون من صخر هيبلغك تيجي امتي.
خرج رامي وابراهيم من الاوضة وصخر مستغرب ازاي عرفت حكاية لؤي من غير ما اسألهم حتى.
انا: جهز العربية هنتحرك على مكان الطفل ومتقلقش الدنيا هناك امان عايز منك عربية حراسة واحدة وبس.
صخر: امرك يا عمار ثواني وتكون كل حاجة جاهزة.
بعدها بشوية خرجت واتحركنا على مكان لؤي في المعادي.
ماسأل في ودني: جاهز يا حبيبي.
انا بأفكاري: متقلقيش أنا دائما جاهز وخصوصا لما بقيتي جمبي.
صخر: وصلنا ياعمار.
انا: تمام مش عايز اي حراسة غيرك خلى الكل هنا.
نزلت قدام العمارة وعيني على الدور الرابع
وطلعت قدام باب الشقة وخبطت على الباب وبعدها بدقيقة فتحت بنت جميلة الملامح والمنظر بس ملامحها يبان عليها تعب السنين والايام.
البنت: اتفضل حضرتك، مين انت.
انا: عمار العراف.
البنت بخضة شوية: ايوة مين يعني ما انا معرفش حضرتك.
ندى: مين يا سيلين اللي على الباب.
سيلين: معرفش حد بيقولي عمار العراف.
انا: هنكلم من على الباب طيب بعد اذنكم ندخل جوا ونكلم.
سيلين: اتفضلوا
دخلت انا وصخر للصالة وقعدنا وجت ندى وقالت تشربوا ايه طيب.
انا: مش محتاج حاجة شكراً.
سيلين: ممكن اعرف مين حضرتك، وانا دخلتك لان باين عليك محترم بس تخوف الصراحة مين انت بقي.
انا: انا هنا بخصوص لؤي، رامي مستني ابنه يرجعله النهاردة ممكن افهم خطفتيه ليه.
سيلين: انا مخطفتش حد وقول للي مشغلك وباعتك انا معنديش عيال بالاسم ده واتفضل اطلع برة.
صخر: انت ازاي تكلمي كده انت متعرفيش مين اللي قدامك.
انا: اسكت يا صخر سيبها تكلم زي ما هي عايزة.
بس انا مش شغال عند حد يا سيلين.
سيلين بصدمة: انت عرفت اسمي منين ومين انت.
ندى: انت مين وليه قاعد ببرود كده.
انا: انا عمار محمد عزت العراف.
ندى: نعم…اكيد تشابه اسماء…..سيلين انت معايا ولا ايه مش تشابه اسماء.
انا: ما تردي يا سيلين محمد عزت العراف.
سيلين: من كتر الصدمة اغمي عليها وفقدت الوعي.
انا: اطلب دكتور بسرعة يا صخر بسرعة.
وبعد ربع ساعة كان وصل الدكتور وكشف على سيلين وقال انها في صدمة خفيفة بس مع الارهاق تعبت جامد.
انا: ممكن الكل يخرج ويسيبنا لوحدنا.
سيلين: كنت فين كل السنين دي كلها.
انا: اهدي طيب وانا هفهمك كل حاجة، انا معرفش عن وجودك الا من يومين والله ولما عرفت جيت على طول اهو.
سيلين: بابا ميت من فترة كبيرة وانت كنت فين كل ده وليه سبتني انا وامي لوحدنا.
انا: حقك عليا بس انا يدوب أكبر منك ب4 سنين يعني وقت ما ابونا مات انا كنت 15 سنة وانت 11 سنة ومكنتش اعرف حاجة عنك والله.
سيلين: انت شبه بابا اوي….اول لما فتحتلك الباب حسيت اني واقفة قدام بابا بس مسكت نفسي بالعافية علشان معملش حركة غلط.
انا: انا جنبك ومش هسيبك تاني ومتقلقيش من اي حاجة وموضوع رامي ده حاجة تافه متقلقيش وانا عارف ان لؤي متعلق بيكي وانت اتعلقتي بيه بس مينفعش لازم يرجع لرامي.
سيلين: ما قولتلك قول للي مشغلك مفيش ولاد عندي.
انا: انا محدش مشغلني يا سيلين انا العراف الكبير وهتفهمي معني كلمتي لما تيجي معايا.
سيلين: اجي معاك فين انا هنا بيتي.
انا: بيتك في الفيلا عندي يا حبيبتي وكمان تتعرفي على عيلتك وأهلك التانية.
هسيبك تلبسي وتجهزي وهبعتلك ندى صاحبتك وهستني انا ولؤي برة.
خرجت من جوا ولقيت لؤي وندى وصخر في الصالة.
ندى: ممكن افهم انت مين بظبط.
انا: زي ما قولتلك عمار العراف هتفهمي كل حاجة من سيلين هي مستنياكي جوا.
تعالى يا لؤي نقعد مع بعض.
لؤي: حضرتك تعرفني منين وتعرف اسمي كمان.
انا: لاني صاحب باباك رامي وجاي اخدك ولا مش حابب ترجع.
لؤي: انا بحب سيلين برضو بس بابا وحشني الصراحة وعايز اشوفه بس هو يهتم بيا شوية بقي من وقت موت ماما وهو مش بيكلمني ولا بيتعامل حلو معايا.
انا: متقلقش كل ده هيتحل يا بطل.
صخر: ممكن سؤال مع انه مليش دعوة بس بسألك كصاحب.
انا: اختي يا صخر سيلين تبقي اختي التانية وعرفت من مذاكرت ابويا لأن طلع كاتبلي اسماءهم وكان اسم سيلين من ضمنهم وكمان العنوان ده بس اتأكدت اكتر من شخص عزيز عليا.
صخر: مبروك يا عمار وكويس انك بتجمع عيلتك واخواتك حواليك بس انت بتقول اسماءهم هما كتير.
انا: 3 بنات و2 شباب غيري يا صخر.
صخر: نهلة وسيلين وناقص واحدة كده والولدين صح.
انا: صح يا صاحبي انت كاتم اسراري متقولش قدام حد على موضوع الاخوات الباقية.
صخر: متقلقش يا صديقي.
لؤي: متخافش يا عمو وانا كمان مسمعتش حاجة ههههههه.
انا: جدع يا لؤي ههههههه.
لؤي: تعرف انك شبه سيلين وحاسس اني شوفتك قبل كده.
انا: ازاي شوفتني.
لؤي: افتكرت ثواني وجري لؤي جاب صورة ابويا وقالي اهو الراجل ده شبهك اوي.
انا: ده والدي يا لؤي علشان كده انا شبهه.
خرجت سيلين وندى مع بعض وكانت جميلة بجد وملامحها بقيت احلى واهدي.
سيلين: انا جاهزة يا عمار…سوري قصدي يا عراف.
انا: عيلتي مبتقولش غير اسمي عمار وانت براحتك وادلعي على اخوكي براحتك.
يلا بينا يا حبيبتي هتيجي معنا يا ندى.
ندى: بعد اذنك طبعا مينفعش اسيب سيلين وهي تعبانة.
نزلنا كلنا للعربية وسيلين شافت الحراسة اللي تحت الىي كانوا يدوب 4 اشخاص عرفت اني حد مهم شوية صغيرين.
واتحركنا كلنا على البيت وأول ما قربنا من الفيلا سيلين لقيت كل الحراسات على البوابات والدنيا متأمنة بشكل يخوفها.
ندى: هو في ايه احنا داخلين قصر الرئيس ولا ايه.
صخر: عمار العراف اقوي من الرئيس نفسه دي عيلة العراف يا استاذة ندى.
سيلين: عمار ايه كل ده انت كويس يا حبيبي ولا في حد عايز يموتك.
انا: متقلقيش انا زي الفل تعالى يلا ننزل علشان اعرفكم على العيلة
نزلنا وفتحت الباب وكان الكل مجمع في الريسيبشن تحت
نهى: كنت فين من الصبح يابني وسيبتنا نفطر لوحدنا…احمم انت معاك ضيوف مش تقول طيب كنا قمنا نغير هدومنا وجهزنا الدنيا.
انا: أحب اعرفكم دي سيلين ودي ندى
ودي نهى امي، ونهلة اختي الصغيرة ولميس مراتي ونهال اخت لميس واختي برضو ونبيلة حماتي وسوزان ام نهلة وامي الثانية وايمان عمتي ومي بنت عمتي ايمان.
سيلين: أهلا بيكم اتشرفت.
نهلة والكل: واحنا كمان يا حبيبتي.
شديت سيلين في حضني والكل اتفاجئ من الحركة حتى سيلين ولسه لميس هتيجي تقلب الدنيا على دماغي
انا: احب اعرفكم بأختي الجميلة سيلين العراف.
الكل: نعم انت بتكلم جد.
انا: ايوة جد اختي سيلين وعندها 24 سنة أكبر من نهلة بحاجات بسيطة
سوزان بتقرب من نهى: عمار عرف الاسرار كده مادام ظهرت سيلين.
نهى: اسكتي مش وقته متبينيش اننا نعرف حاجة بدل ما وقتها هيأكلوني انا وانت والله.
الكل رحب بسيلين وحبوها اوي وخصوصا نهلة لان بقي ليها اخت اكبر منها وده كان حلم من احلامها.
انا: اتصل برامي وخليه يجي.
بعد ساعة وصل رامي ودخل عندي المكتب لقي لؤي قاعد على الكرسي مستنيه.
رامي: لؤي يا حبيبي وحشتني اوي.
لؤي: قام جري عليه وحضنه وباسه وكان شكلهم حلوين اوي.
رامي: شكرا يا عراف بجد شكرا مش عارف اقولك ايه.
انا: متشكرنيش انا اشكر الانسة سيلين هي اللي كان معاها ابنك.
رامي: اشكرها ازاي ده انا هطلع عينها وهبدله…..
انا: رامي الزم حدودك انت بتكلم مع سيلين العراف احترم نفسك بدل ما ابهدلك قدام ابنك.
رامي: انا اس..اسف مكنتش اعرف…اسف يا عراف اسف يا سيلين هانم.
سيلين: حصل خير يا عراف، انا انقذت ابنك من اعدائك اللي كانوا هيخطفوه وابنك عاش معايا بشكل امن.
لؤي: سيلين مش عايز امشي واسيبك تعالى معنا.
سيلين: مينفعش يا لؤي…انت لقيت بابا وانا لقيت ابويا واخويا وحبيبي مينفعش اسيبه مشبعتش منه يا لؤي.
رامي: بعتذر مرة تانية وشكرا ليك يا عراف عن اذنك.
خرج رامي وسيلين مستغربة اي القوة دي كلها.
انا: اسألي اللي في بالك متخافيش من حاجة طول ما انا جنبك وحتى لو مش جنبك رجالتي هتحميكي.
سيلين: بعد الشر عليك، بس عايزة افهم هو احنا عيلتنا كبيرة اوي كده.
انا: اه يا سيلين وانا كبير العرافين ولسه عارف كل ده زيك من فترة مش بعيدة برضو.
استأذنت سيلين وقامت خرجت وانا قولت اطلع انام بقي لاني تعبت اوي النهاردة
طلعت نمت وعملت الواحد المتين مع لميس وهريت كسها الطري المبطرخ ده وخدتها في حضني ونمت
تاني يوم الصبح
لميس: عمار حبيبي اصحي كل ده نوم.
انا: مفيش مني اي استجابة ومش بصحي
لميس: عمار اصحي يا عمار وبتهز فيا جامد ومفيش اي استجابة مني.
لميس بعلو صوتها وصريخها عماااااااااااااار أقوووووووم.
الكل اتجمع في الاوضة.
سيلين: عمار اقوم يا عمار انا مشبعتش منك اقوم يا حبيبي ونبي يا عمااااااااااااار
نهلة والكل بيعيطوا: يا عمااااااار قوم يا عمااااااااااار.
تتوقعوا حصل ايه وليه عمار مش بيفوق وفعلا مات ودي هتبقي اخر سلسلة ولا حصل ايه بظبط
الي اللقاء في الجزء العاشر والأخير من العراف السلسلة الثانية