عائلة الدكتور هادي – الحلقة الثّانية

ست الحبايب كل سنة وانتي طيبة يا ماما مايسه

 

ع تطور العلاقة بيني وبين ليلى اللي بطلت تيجي لي بعد فتره وعلا اللي ما زهقتش وكل خميس تكون في سريري
عزم عليا هادي اني اتغدى عندهم في يوم وكلنا كنا قاعدين بنتغدى و بعد الغداء شاي في حكاية في رواية وبدون
ما أحس الاقي الساعة عدت تسعة وجه تليفون لدكتور هادي بمعاد وصول عميلة مهمة الاسكندريه وتم حجز جناح
ليه ولمراته وبنته وكل المرافقين ليه بدور خاص في فندق خمس نجوم وعرض عليها أطلع معاهم وطبعاً علا اتنطتت
والنبي تعالى معانا وحسيت من أبوها وأمها هو فيه ايه يا بت مالك ممحونة كده ليه بس كل ده في سرهم
المهم وافقت وده بعد طلب هادي اني اكون جنب مراته وبنته لو احتاجوا لحاجة لانه هيعمل كذا عملية وهيبقى مشغول
وطلعنا و بعد الوصول نمنا لتاني يوم الصبح لأننا وصلنا بليل متاخر بس انا من النوع اللي نومه قليل كنت سبعة الصبح
على الكورنيش بعمل رياضه وبجري على خفيف والاقي واحدة لابسه ترينيج سوت وبتجري بس بطل اتعدمت أبطأ في
الجري لغاية ما بعدت شوية عني و لقيت شابين وقفوها وشكلهم كده بيعاكس جريت وهزقتهم و كل ده مش واخد بالي
غير لما سمعت
مايسه : الحق يا هيما يا حبيبي بيعاكسوني
أنا : معلش يا حبيبتي كنت بكلم واحد هو اللي اخرني عليكي
مايسه : طيب شوف الآخرين دول
العيال حبوا يتهمبكوا شويه حصل شد بينا وانا بضرب فيهم وبقول دي مراتي يا ولا الوسخة
والناس حاشت بيني وبينهم لغاية ما أتفضت
وفي عين مايسه بصه مش ناسيها بصت ايه ده يا واد لا راجل بصحيح
مسكتها من أيديها اروحها للفندق
مايسه : اه أيدي براحه عليا ايدك جامدة
أنا : يا ستي ياللا مش عايزين ندبح حد على الصبح
مايسه : طيب سبب ايدي وجعاني بجد
رميت أيدها في الهوا وانا بقول : أهه يالا ورايا
مشيت ورايا وبتقدم رجل وتأخر التانية
لغاية ما مشيت جنبي ولقيتها بتقول : أهدى طيب
أنا : شويه عيال بشخه جايين يعكسوكي …. بعد كده لما تحبي تنزلي تقوليلي انتي امانه في رقبتي لو كنتي لواحدك كان
يا عالم يعملوا معاكي ايه (بعصبية)
مايسه : انت خفت عليا وبتضحك
أنا : اكيد طبعاً انتي امانه في رقبتي و محبش حد يضايقك بعد كده مفيش خروج الا مع جوزك او معايا
مايسه : حاضر. بس ما تزعلش بس بتقولها بدلع حلو (ست كبيره بس فرس ومش حاسه أنها كبرت ومعها إمكانياتها )
أنا : بس اقولك (وبضحكة حلوه ليها ) ليهم حق
مايسه وهي طايرة من الفرح : ايه ده ….بجد يعني أنا اتعاكس لسه ….ده انا كنت فاهمه أنهم بيعاكسوا واحدة جنبي
أنا : ليه اتعموا مش شايفين القمر المتمكن ده
مايسه : يا واد بتكسف عيب وضربتني على صدري بدلع
أنا : بس انا لسه متضايق
مايسه : خلاص بقى يا جوزي وبتقصع الضحكة
أنا : انا بقول كده علشان ابقى على حق يا مايسه
مايسه : وانت فهمتك على طول يا سيد الرجالة وتضحك بصوت عالي
أنا : وطي صوتك هتفصحينا
شويه وقولت : متضايق وزعلان
مايسه : الله! ما خلاص بقى يا هيما
أنا : مش منهم انا متضايق اني سبت ايدك
حسيت فرحة في عينيها مسكت أيدي حضنتها وقالت :ايه ده انت حببتني ولا ايه ياواد ده انا قد امك
أنا : ام مين ده انتي لسه بنت عشرين …….(وبعلو صوتي) يا بختك يا عم هدي
مايسه ضحكت واترمت في حضني بدلع و رجعت وقفت جنبي : بس يا واد يا مجنون يخرب عقلك هيقول بتحب عيل قد عيالها
أنا : ودي مش حقيقة مش انتي بتحبيني
مايسه بكسوف : اه طبعا …بس زي اب….
أنا : ششششش مش عايز غير ده
مايسه : اللي هو أيه
أنا : حبك ليا يا جميل
مايسه: ده انت طلعت شقي أوي يا هيما …بقولك ايه انا هشيل ايدي احنا داخلين على الفندق لحد يشوفنا وبعدين لينا كلام تاني يا شقي
أنا : ماشي لينا ملعب نلعب عليه
أتكسفت و وشها احمر وطلعنا الفندق و الأوض غيرنا ونزلنا ناخد الفطار و كنا مستعدين نروح البحر انا وهادي ومراته وبنته
وفعلاً قعدنا على البحر و قلعت التيشيرت وبانت العضلات و لقيت مايسه بتلعب بايديها على صدرها وبتبص هتاكلني بعنيها وفكت الروب عن مايوه بيكيني مخليها طلقه نزلنا الميه احنا الاربعه وطبعا معانا كورة بنحدفها لبعض والكل بيضحك وبنلعب ولقيت مايسه بتحك طيزها الكبيرة في زبي وانا بستغل الفرصة وبلعب في كل حته عندها وهي بتتعولق جامد اوي ووشوشتني وقالت أهدى لياخدوا بالهم وأحنا خارجين، هتتفضح يا واد وهيعمل خيمه
ضحكت من كلامها وهي ضحكت وقالت : أحسن تستاهل مش قد اللعب بتلعب ليه
أنا : لولا جوزك كنت وريتك انا قد اللعب ولا لا يا ماما مايسه
مايسه: وفي حد يعمل مع امه كده يا واد
أنا وأنا ببص في عينيها : وهي ماما مش ست والست أيه تحتاجه غير حد يحس بيها وتحس بيه ومسكت أيدها من تحت الميه
لقيتها سرحت وقالت لهادي : انا خارجه أغير هدومي
خرجنا بعدها على طول كانت قاعده بتنشف نفسها وصدرها الحلو وباصه عليا ومبتسمه
مايسه : هو بكره كام في الشهر
هادي : ليه يعني ؟
أنا : بكره عشره اغسطس كل سنة وانتي طيبة يا مايسه
هادي : اه صح كل سنة وانتي يا حبيبتي وباس أيدها وهي مش معاه وسرحانه فيا
علا : وانت عرفت منين يا هيما
أنا : انا عندي الهوايه دي الناس اللي بعزهم أعرف عيد ميلادهم واجيب هديه كمان
هادي: يا نمس يعني جبت لها الهديه
أنا : اكيد طبعاً وعلى وصول
علا : يا واد انت يا جاهز
هادي : تصدق انا نسيت
أنا :يا راجل نسيت ايه بس اه ضغط الشغل بس فيه حاجات لازم تفتكرها
مايسه : على العموم الحمد لله أن فيه حد فاكرني وبتبصلي بحزن
استاذنت وكلمت واحد جواهرجي كان زميلي في الكلية و أشتغل مع أبوه وسألته عن عقد حلو
بعت لي كام صوره لعقد واختارت واحد وبعد ما طلعنا الفندق لقيت هادي بيكلمني
أنه زعلان علشان نسى عيد ميلاد مايسه وعايز يصالحها ونصحته يعمل لها عيد ميلاد في حته رومانسيه
ويروح يظبط المكان واقترحت عليه ياخد علا معاها وهو بيجب الهديه لأنها عارفه زوق مايسه وانا قولت له
اني نازل كام مشوار أجيب حاجات الشغل عندي وطرت على الفيزا سحبت فلوس وروحت طياره أجيب العقد وخبيته
ورجعت على الفندق لقيت علا و اقفه وهادي وبيركبوا العربية سألتهم على فين قالوا هيروحوا يظبطوا
وانا قولت لهم اني طالع اجهز وطلعت حطيت العقد في الاوضة
وروحت على اوضة مايسه خبطت وفتحت لي قلت : كل سنة وانت طيب يا ميسوسه
كانت لابسه روب دهبي مخليها بطل قويييي صفرت من الإعجاب
أنا : ايه ده كله يا بطل الابطال
مايسه : ايه حلو كنت بقيسه لسه شرياه
أنا : قمر مايسه وتتاكلي اكل
مايسه : بس يا واد وروح على اوضتك
أنا : ايه ده هو انتي مش قولتي بينا كلام تاني
مايسه : انا …..لا مش هينفع لأحسن جوزي يطلع يا مجنون
حضنتها وانا بقول : جوزك هو اللي بعتني اقولك البسي واجهزي محضرلك هو مفاجأة حلوة
مايسه : مين هادي …لا هادي مش بتاع مفاجأت خلاص تلاقيك انت اللي مظبطها
خدت بوسه من خدها على سهوه وهي اتخضت وبرقت
أنا : ايه ما ينفعش يبعت لك جوزك هديه وترفضيها
مايسه وهي مبسوطة وبتحضني : ايه ده يا حبي انت الهديه. الله ….حلوة اوي وباستني بوسه من شفايفها الحلوة الكبيره
هجمت على بزازها قصعت ضحكة وقالت براحه عليا يا واد أنا زي ماما
روحت مقعدها على كنبه وانا بقول : طيب اقعدي هنا يا ست الحبايب
وفتحت رجليها بايدي ويبعد الروب وهي بتبصلي وبتبرأ وبتقولي هتعمل ايه يا هيما أعقل
أنا : حد يشوفك ويعقل يا مايوسه
مايسه : انا عايزه اعمل معاك بس خايفه لنتفضح
أنا وأنا بنزل الأندر الغرقان بعسل مايسه،: حرام تسيبه عطشان كده ريحه وريحيني يا ماما
مايسه : ماما تعبانه ومش لاقيه اللي يحس بوجعها يا قلب ماما
أنا : فين الوجع يا ماما يا حبيبتي
مايسه وهي بتفشخ رجلها وبتشاور على كسها : هنا الوجع يا حبيب قلب مامي
نزلت امصه زي المجنون وهي مبسوطة وبتسرخ وبتدفس رأسي في كسها الكبير
وقطعت كسها لغاية ما حابت ميتها وقالت : يخرب عقلك ده انت مالكش حل ده انت هطلع حاجات مات خلاص براحه عليا انا مش قدك
طلعه كده اشوفه الأول
قمت قدامها وهي قلعت ملط وبتمسك في بزازها بتقفش بهيجان فشيخ : طلع الوحش اللي جواك لماما
خرجت الوحش قدام عين ماما مايسه اللي شافته شهقت شهقة شرموطة وقالت احا كل ده زبر ده كبير أوي
ومسكته تمص فيه بشراهة رهيبة شراهة واحدة ما شفتش زبر من سنين وتقول اهه حلو اوي يا هيما زبرك يجنن
أنا : عجبك يا ماما
مايسه : طبعاً يا قلب ماما بس لسه لما يلعب الماتش احكم تعالى نشوف حرفنتك يا ولا
خدتني لغاية السرير وفشخت رجليها وقالت ياللا يا وحش وريني لعبك
قعدت انيك كسها بقوة وهي مستمتعة وبتقولي يا واد انت يا جامد كمان ماما كسها فيه نار وتقفش في بزازها الكبيرة
طفي نار امك يا واد ابوك العرص مش بيعمل اللي يطفيها كمان ريحني انا كسي شرقان وعطشان
جيت أجيب قالت في كسي يا هيما في كس أمك حبيبتك لبوتك يا سبع
جبتهم في كسها وهي تعبت من كتر ما فشخت كسها الحلو وهي طلعت شرموطة اصلي
قالت : ااااه ده انت طلعت حريف موت …. البت علا طلع عندها حق
أنا باستغراب : : علا ….ايه ده انتي عارفه
مايسه : طبعاً علا مش بتخبي عليا حاجه دي بنوتي بس مكنتش متوقعة أن بتاعك كبير وحلو كده يا بخت اللي تتجوزك هتمتعها
أنا : يبقى اكيد قالت لك اني بجوع بسرعة ورحت مظبط زبري اللي وقفته تاني قدام طيزها
مايسه : احا انت ما شبعتش يا واد امك اتهدت وبتاعك كبير على طيزي براحه
كنت اخدت القرار ودخلته في طيزها الكبيرة
وهي بتعض في والسرير وبتعيط
أنا : ايه أطلعه يا ماما
لفت وسطها وشخرت وهي بترجع بطيزها تتناك من زبري زياده وتشدني عليها : افشخ امك اللبوه يا ولا لحسن طلع من ورا جامد نيك
وجبتهم في طيزها وريحنا كانت عدت حوالي ساعتين وشويه من المتعة والتليفون بيرن كان هادي وانا بنيك طيزها تاني
ردت مايسه : اي ايوه يا هادي عايز ايه
اه ام اه هيما طلع وقالي
ماليش بس واحد خبطني في ظهري من الصبح وهو بيوجعني
هيما لا ده نزل يجيب علاج لامه ظهرها واجعها ومحتاجة اللي يريحها
كنت بجيب في طيزها الكبيرة واللي غرقت بلبني تاني
مايسه : امم مااليش لقيت الدواء بدهن ظهري اهه وهقوم البس واجيلك يا راجلي
هيما لا ما هو خلاص خدت منه احلى هديه من ابن لامه
قفلت وهي بتبوسني و بتضحك وتقول ياللا علشان ناخد دش ونروح لهم
روحت اوضتي وجهزت معايا هديه مايسه
ونزلت معاها للمكان ودخلنا مأنجين بعض كأننا عرسان
دخلت ووسطها مش قادر يشيلها
هادي : اتأخرتم ليه
أنا : الطريق كان زحمة و مراتك ظهرها تعبان
مايسه : اه الله يبارك لك يا هيما طلعلي دواء ريحني على الآخر وهي بتغمزلي وتضحك وتقولي صح يا هيما
أنا : صح يا ماما مايسه
جت علا توشوش أمها أمها ضحكت كده وهزت باه
علا شهقت شهقه خفيفه علشان أبوها و قالت بصوت واطي : بس ايه رايك يا مامي
مايسه بصوت واطي : الواد طلع اجمد من الكلام يا بت ده خلاني مش نافعه ده رفع المكنة و شد العربية جامد
ولا الفتيس كله كبير قوي وبيضحكوا في الخباسه
هادي : بتقولوا ايه وتضحكوا على ايه
مايسه : يا راجل خليك في حالك بكلم بنتي
هادي: بس بصي اهه عيد ميلاد لحبية قلبي ومحدش جابلك هديه غيري …. كبرتي يا بطه
مايسه : كبرت في عينك أنا لسه شباب انك خلاص كسرت الستين وبقيت عجوز إنما أنا لسه في عز شبابي
أنا : ومين قال إني نسيت هديت ماما مايسه وطلعت العقد
مايسه : الله حلو قوي ميرسي يا هيما وادتني بوسة من خدي وجوزها لارج وعادي
علا قرصت مايسه وهي بتقول بصوت واطي : ايه يا ماماي ما شبعتيش
شاورت بدلع بصباعها لا
مايسه : شفت الهدايا بتاعت هيما حبيب ماما وخدتني بالحضن قدام جوزها وهي بتقول يخليك لماما مايسه واشوفك عريس
ده كفاية تعبك معايا النهارده و إزاي عالجتني لما ظهري وجعني
بعدها رجعنا من السفر ورجعنا العمارة تاني كانت كل جمعة أساسي انام مع ست الحبايب ماما مايسه

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ