حسام: طب الكافيه دا بيتباع.. صاحبه عايز يبيعه لانه عايز يسافر ومحتاج فلوس
انا: بتتكلم بجد!! طالب فيه كام دا
حسام: مش عارف الرقم بالضبط يا هندسة الصراحة بس أنا ممكن اخليك تقعد مع صاحب الكافيه ولو اتفقتم يبقى تمام بس ليا طلب.. تخليني شغال معاك اي حاجة
انا: يا حسام انت شاب برنس ومرزق وسيبها بس تكمل وانا هظبطك… طب فين صاحب الكافيه
حسام: موجود في مكتبه جوا.. ثواني ابلغه واجيلك
انا: تمام بس عايزك تشرحله الحوار كله وتفهمه عايز اقابله لي علشان بس ننجز في الكلام
حسام: تمام يا هندسة.. اديني 10 دقايق بس
انا: خد وقتك يا حسام
كرستين: ايه الحظ الجميل دا.. ادعي بقى ان الموضوع يمشي ونعرف ناخد منه الكافيه دا لانه شكله كويس وموقعه حلو
انا: بس في نقطه انتي مش واخده بالك منها
كرستين: نقطة ايه دي…
انا: الكافيه اللي كنت فيه على بعد شارعين من هنا يعني ممكن أحمد يفهم اني اشتريت دا بسبب اني عايز اقطع رزقه او الجو دا.. انتي فاهمة بقى الدماغ التعبانة لما تفكر
كرستين: مفيش الكلام دا كل واحد بياخد رزقه وبعدين احنا مكناش نعرف انه بيتباع.. ربنا اللي مسهل الامور وياريت يبقى من نصيبنا لانه حلو وانت هتعرف تشغله كويس وتخليه احسن من التاني كمان
انا: بظروفها بقى لما نشوف صاحبه طالب ايه فيه
بنتكلم زي ما احنا أنا وكرستين… دينا وصلت الكافيه وقعدت معانا بعد السلامات والاحضان
دينا: مالك بقى يا عم شهاب متعصب لي الموضوع مش مستاهل كل دا واهو خلص خلاص
انا: دينا انتي اكيد اميرة قالتلك كل حاجة وفاهمة ان دا جنان رسمي ورد فعلي اصلا كان ابسط من الطبيعي بتاعي لولا اني مسكت نفسي كنت فشختها هي وامها
دينا: أنا قولتلها كدا وقولتلها اني مليش دعوة بالحوار خالص لاني مش عايزة اخسر شهاب
انا: كدا انتي تمام وعلاقتنا هتفضل جميلة
كرستين: خلاص بقى يا جماعة ننسى الموضوع دا خلونا نركز في الحوار تاني يا شهاب
دينا: حوار ايه دا.. حصل ايه تاني.!؟
كرستين: محصلش يا بنتي دا الكافيه اللي احنا قاعدين فيه دا صاحبه عايز يبيعه وشهاب بيفكر يشتريه ويشغله هو ويبقى مشروعة الخاص به
دينا: تصدقي فكرة جميلة جدا وشهاب استاذ في الادارة وهيخلي الكافيه دا احسن من التاني بكتير ومع الوقت هيتعرف انه بتاعه ومش بعيد كل اللي كانوا بيروحوا الكافيه التاني علشانك ينقلوا هنا لما يعرفوا ان دا بتاعك انت شخصيا
انا: اهي دي نقطه تانية خايف منها… لان أحمد كدا هيفتكر اني واخد الكافيه دا علشان اخد الناس اللي تبعي واقطع عليه شغل الكافيه.. تفكيره هيوصله لكدا أنا عارف
دينا: بص يوصله ميوصلوش ملناش فيه… دا بني ادم غبي اصلا ومن غيرك مكنش الكافيه هيبقى معروف كدا يعني بدل ما يحافظ عليك يقوم هو اللي يلغبط بالكلام معاك.. بصراحة أنا مبسوطة فيه علشان تنك ومغرور اووي
انا: فوكك يا دينا اللي حصل بقى
واحنا بنتكلم رجع حسام ومعاه راجل في حدود 40 سنة
حسام: يا هندسة دا الاستاذ ماهر صاحب الكافيه
انا: (قومت وقفت) اهلا استاذ ماهر اتفضل اقعد
ماهر: اهلا بيك يا هندسة لو سمحت تنوري في المكتب احسن علشان نتكلم براحتنا.. دا بعد اذن الهوانم طبعا
كرستين & دينا: طبعا اتفضلوا براحتكم
مشيت مع ماهر دخلنا مكتبه وقعدنا نتكلم في التفاصيل
ماهر: اتفضل يا هندسة منور
انا: شكرا لحضرتك جدا
ماهر: ندخل في الموضوع على طول احسن
انا: ياريت… أنا بحب كدا جدا توفير للوقت والمجهود
ماهر: تمام يا هندسة… دلوقت حسام فهمني اللي حضرتك قولتله عليه وانك محتاج الكافيه دا تشغله انت
انا: كلام مظبوط وسألته بردو عن الرقم اللي حضرتك طالبه في الكافيه بس قالي انه ميعرفش
ماهر: طب حضرتك تبص على الكافيه الاول وتشوف كل حاجة فيه بنفسك وبعدين نتكلم في الرقم
انا: بص حضرتك… أنا اول ما ادخل مكان بقدر اوصل لتفاصيله من نظرة عين ولو حضرتك بتتكلم عن الديكور والحاجات دي… فدي حاجة عاديه خالص مش مهمة لان كدا كدا هغير فيه حاجات بطريقتي انا
ماهر: اللي حضرتك تشوفه طبعا
انا: نتكلم بقى في طلبات حضرتك.. طالب فيه كام؟
ماهر: بص يا هندسة المكان دا في منطقة كويسة جدا وحيويه في لما اطلب فيه مليون ونص مظنش انهم كتير وحضرتك عارف ان المشاريع دي بتجيب مصاريفها
انا: أنا حابب فيك جدا انك دوغري وقولت الرقم من غير تذويق بس بردو ليا تعليق صغير
ماهر: اتفضل يا هندسة أنا سامعك
انا: استاذ ماهر انت عارف ان لسه في مصاريف للكافيه بعد ما اشتريه وهيبقى مبلغ كبير وكمان متنساش ان في كافيه قريب من هنا بشارعين بس ودا سبب ان الكافيه هنا مش شغال كويس لان التاني ساحب كل الناس ودي حاجة هتتعبني اني اربي زبون من تاني ومش سهلة اكيد فالرقم دا كبير جدا للاسف.. لو حضرتك عندك نية تقلل السعر شوية يبقى هنتفق اكيد لكن لو مصمم على السعر دا في بصراحة السعر عالي اووي عليا ومش معايا السيولة الكافيه اني اشتريه ولا اظبطه بعد كدا
ماهر: طب احب اسمع رقم منك
انا: بلاش أنا اقول لان كلامي ممكن ميعجبكش
ماهر: ادينا بندردش يا هندسة
انا: هدفع فيه مليون بس
ماهر: مش شايف انك نزلت كتير من المبلغ
انا: لسه قايلك يا استاذ ماهر ان لسه في مصاريف وكمان الكافيه اللي موجود بعده بشوية هيأثر عليا جدا يعني اصلا مليون كتير.. استاذ ماهر لولا ان الكافيه دا مش شغال كويس انت مكنتش هتفكر تبيعه من الاساس فأنا اديتك عرض ما اظنش انه يترفض اصلا وانت الكسبان في كل الحالات وطبعا القرار يخصك انت
ماهر: طب ممكن تديني مهله لحد بكره بالليل ويكون الرد جاهز سواء موافقة او رفض
انا: تمام جدا… دا رقمي الشخصي هستنى مكالمة من حضرتك في اي وقت تحبه بس ياريت بلاش تأخير
ماهر: بكره بالليل بالكتير يكون الرد عن حضرتك
انا: تمام.. شكرا لاستقبالك الجميل استاذ ماهر
خرجت من المكتب رجعت للترابيزة وحكيت للبنات اللي حصل واني لسه مستني رده بكره بالليل
كرستين: أنا شايفه ان مليون حلو اوي عليه
دينا: هو مبلغ حلو بس انت معاك مليون يا شهاب
انا: معايا ايون بس المهم يوافق وبعد كدا كله يبقى تمام
دينا: بص طالما قالك هيفكر ويرد عليك يبقى هيوافق اكيد وانت قولتله ان الكافيه التاني مأثر على الكافيه دا يعني يعتبر قلقته شوية انها فرصة مش هتيجي تاني في هيحاول يخلص من الكافيه بسرعة.. متقلقش خير اكيد أنا متفائلة جدا
انا: بظروفها بقى… امال نهاد ونسرين فين وليلى كمان
دينا: ليلى راحت شقتها تنام ونهاد ونسرين روحوا بردو بس مش عارفة هيناموا ولا لا… رن عليهم كدا
طلعت فوني ورنيت على نهاد
انا: انتي فين يا بنتي انتي ونسرين؟؟
نهاد: احنا في الشقة اهو بس نسرين بتنام على نفسها وانا قاعدة زهقانة فششخ
انا: طب يا زهقانة هبعتلك لوكيشن كافيه قاعد أنا وكرستين ودينا البسي وتعالي ولو نسرين هتيجي هاتيها معاكي
نهاد: نسرين خلاص غيرت وشكلها هتنام… طب أنا هاجي ازاي مش معايا عربية يا ناصح
انا: ايون صح… خلاص أنا هاجي اخدك بالعربية البسي يلا وهتلاقيني واقف بعيد عن العمارة بشوية
نهاد: حاضر 10 دقايق وهكون جاهزة ومستنية بعيد عن العمارة بس متتأخرش عليا وانا واقفة تحت
انا: أنا هركب العربية وجايلك دلوقت انجزي انتي لان المسافة قريبة مش بعيدة عن العمارة
نهاد: اوكي.. باي
انا: هقوم اجيب نهاد لانها قاعدة لوحدها ونسرين نامت
دينا: تمام متتأخروش
انا: هي بتلبس دلوقت هجيبها واجي على طول
مشيت بالعربية وحصل حوار بين كرستين ودينا
دينا: كرستين هو انتي تعرفي بالحوار اللي حصل
كرستين: اه وكنت هكلمك علشان اقولك ملكيش دعوة بالحوار دا لان شهاب قفل من اميرة خلاص ومش عايز يخسرك بسببها
دينا: هو قال كدا؟
كرستين: ايون قالي ياريت دينا متدخلش في الحوار دا علشان هو بيحبك ويقدرك ومش عايز يخسرك
دينا: أنا كدا كدا مكنتش هتدخل في الحوار اصلا
كرستين: اشمعنى يعني.. دي اميرة صاحبتك
دينا: هااا لا عادي مبحبش ادخل في حاجة متخصنيش
كرستين: دينا انتي مخبيه حاجة ومش عايزة تقولي
دينا: هخبي ايه بس يا كرستين واخبي لي
كرستين: يا دينا من خبرتي في التعامل مع الناس بكل انواعهم بقيت بفهم الشخص من كلامه وانتي مخبيه حاجة والاحسن تقوليها حتى لو ليا بس ومتقلقيش مفيش كلمه هتخرج مني لاي حد بس علشان لو حصل حاجة أبقى معاكي واعرف اسندك في الكلام بس بردو انتي وراحتك لو عايزة تفضلي مخبيه انتي حرة
دينا: طب هقولك بس اوعديني شهاب ميعرفش ايه كلمه من اللي هقولها دلوقت لانه ممكن يقلب الدنيا
كرستين: قولي يا دينا والكلام سر بينا
دينا: طيب بصي…. اول معرفتي بشهاب كان عن طريق الكافيه بطريقته واسلوبه بقينا صحاب جدا أنا وهو واميرة وبنتين كمان بس مش موجودين حاليا… المهم مع الوقت بقينا صحاب جامد أنا وهو واميرة وايه مشكلة تحصل كان بيتصرف ويحلها ودا خلانا نتعلق به اكتر وبالاخص اميرة… اميرة كانت مرتبطة بشاب وحصل بينهم علاقة والشاب دا صورها وكان عايز يفضحها واميرة كانت حابسه نفسها والكلام دا.. فأنا قولت لشهاب الموضوع دا وهو اتصرف وخلى بنت تنام مع الشاب دا وهي اللي تنيكه وتصوره وهدد الواد بالفيديو والشاب دا خلاص بعد عن اميرة ومن اليوم دا اميرة اتعلقت بشهاب اكتر وبقت عايزاه بأي طريقة…. فضلت اميرة تحاول مع شهاب علشان ينام معاها بس هو عامل نفسه عبيط لحد ما فكرت انها تضغط عليه شوية شوية لحد ما يحصل وينام معاها بس كانت عايزة تصوره فيديو علشان لو حاول مينامش معاها تاني تجبره انه يتجوزها وانه فتحها والكلام دا لحد ما حصل مشكلة امبارح وهي بوظت الدنيا وانا بصراحة كنت مبسوطة للي حصل لان شهاب يعتبر كدا خلاص نسيها وكلامهم مش هيرجع تاني وانا من بدري عايزة اقطع علاقة شهاب ب اميرة بسبب اللي هي عايزة تعمله دا بس مش عارفة وكنت خايفة من رد فعله وقتها يفتكر ان أنا بعمل كدا علشان أنا بحبه او عايزاه ليا….
كرستين: يلهوووي يا دينا… ايه الخرا دا
دينا: الخرا دا من كتر ما هي كانت عايزة شهاب وهي عمالة تخطط تعمل اي حاجة علشان توقعه لحد ما العلاقة بينهم باظت لوحدهم ودا مخليني مبسوطة لان كدا شهاب خلع منها وكمان أنا مطلعتش وحشة عند شهاب او اميرة
كرستين: متقوليش ايه كلمه من دي لشهاب خالص
دينا: لا طبعا مستحيل اقول حاجة الموضوع اتقفل لوحده وخلاص بس انتي امانه عليكي ما تتكلمي معاه في حاجة من دي
كرستين: مينفعش اقوله ايه كلمه من اللي قولتيه دا اصلا دا ممكن يقتل اميرة بسبب اللي كانت عايزة تعمله دا… بس بردو دي قليلة الاصل خالص بقى هو يقف معاها وينقذها من الشاب دا وهي تردله اللي عمله كدا.. عايزة يا ينام معاها بالعافية يا تفضحه وتبوظ سمعته
دينا: اهو الشيطان كان مسيطر عليها بقى
كرستين: خلاص قفلي على الموضوع دا خالص يا دينا وانا مش هتكلم فيه حتى مع نفسي وانتي بردو تنسيه
دينا: تمام… طب قفلي على الكلام لانهم وصلوا اهم
نهاد: ازيكم يا اندال بقى محدش منكم يكلمني وشهاب اللي يتصل بيا يشوفني فين
دينا: معلش بقى يا قلبي ما انتي عرفتي اللي حصل
كرستين: المهم انك جيتي يا حبيبتي.. فين نسرين
نهاد: نسرين راحت في سابع نومه خلاص
انا: بتنام كتير اووي البنت دي
نهاد: هي كدا طول عمرها بتعشق النوم
انا: طب شوفي تشربي ايه وانتي يا دينا تشربي اي
دينا: أنا شربت خلاص يا شهاب من بدري
نهاد: أنا عايزة عصير فريش
ناديت على حسام…..
انا: لو سمحت يا حسام هات عصير فراولة
حسام: تحت امرك يا هندسة ثواني ويكون جاهز
انا: تسلم يا حسام
نهاد: مين حسام دا.. شكله يعرفك كويس
انا: لماحه طول عمرك… كان بيقعد في الكافيه هناك
نهاد: صحيح انت خلاص كدا مش هترجع هناك تاني
انا: لا خلاص كدا خالص…. شكرا لحد كدا
نهاد: طب هنتجمع فين والاهم انت هتشتغل اي
انا: على حسب التساهيل بقى ممكن اشتري الكافيه اللي قاعدين فيه دا لسه متكلم مع صاحبه يا مسهل يوافق وهيبقى كافيه كويس وخاص بيا وانا هشغله بطريقتي
نهاد: بجد…. طب يا مسهل وتخلص فيه ويبقى احسن ليك من التاني وكمان يبقى مشروع خاص بيك انت وكمان انت هتعرف تشغله بسهولة ومجرد بس ما الناس اللي كانت بتقعد في الكافيه هناك تعرف انك فتحت كافيه خاص بيك هتلاقيهم كلهم منورين هنا
انا: نشوف بس ايه اللي هيتم يا نهاد مع صاحب الكافيه دا مهو ممكن ميوافقش على السعر اللي قولتله عليه
نهاد: لي هو انت قولتله كام؟
انا: عرضت عليه مليون وهو عايز مليون ونص
نهاد: بص يا شهاب هو بصراحة الكافيه يستاهل لانه في مكان كويس جدا.. بس مليون حلو عليه ومتفكرش تدفع اكتر ومتنساش ان الكافيه اللي انت كنت فيه قريب من هنا ومأثر على الكافيه دا… دي نقطه كويسة العب عليها
كرستين: ايه دا ايه دا…. انتو تقريبا دماغكم واحدة ونفس التفكير بالضبط لان دا الكلام اللي شهاب قاله لصاحب الكافيه
انا: يا كرستين… نهاد تبقى دفعتي وكانت معايا في نفس الكلية تقدري تقولي علشان كدا التفكير قريب
كرستين: ايه دا بجد يا نهاد
نهاد: ايون بجد ومكنتش بطيقه ايام الجامعة هههه
انا: هخبطك في وشك يا زفت انتي
نهاد: اتغير في كل حاجة تقريبا بس لسه عصبي بردو زي زمان كان بيتخانق مع دبان وشه ههههه
كرستين: شكلك كنت مشكلة زمان هههه
انا: المهم بقى ان في حوار غبي انتو مش واخدين بالكم منه…..المفروض اننا كنا متفقين نسافر بكره نغير جو واللي حصل في عيد الميلاد دا بوظ كل حاجة واعملوا حسابكم محدش يفتحلي موضوع اميرة دي تاني والا ينسى انه عرفني نهائي وتاني حاجة مينفعش اسافر علشان لو الراجل دا رد عليا بالموافقة لازم اكون موجود هنا علشان اخلص معاه على طول قبل ما يرجع في كلامه
دينا: خلاص نأجل السفر يومين او تلاتة لحد ما نشوف رده هيبقى ايه وبعدين نبقى نسافر براحتنا
انا: طب علشان بس نبقى متفقين أنا هقول لنرمين اننا هنأجل السفر شوية علشان أنا مستني رد الراجل دا لو كدا يبقى اخلص معاه ووقت ما نيجي نسافر طبعا هي هتسأل على اميرة فانتي يا دينا تقولي ان عندها ظروف ومش هتعرف تيجي معانا… متفقين؟
دينا: تمام… دا حل كويس جدا
انا: مش يلا نروح بقى ولا ايه الساعة بقت 6
كرستين: اه يلا علشان عايزة انام جدا
دينا: مش طبيعتك تنامي في الوقت دا يعني دا انتي كنتي بتنامي الصبح ايه اللي اتغير
كرستين: أنا صاحية من امبارح تقريبا منمتش غير وقت قليل وحاسة اني خلاص فصلت خالص
نهاد: طب يلا علشان لو نسرين صحيت من النوم وملقتنيش جمبها هتترعب ودي جبانه موت هههه
قومنا مشينا أنا وكرستين وصلتها ونهاد ركبت مع دينا وصلتها ورجعت على بيتها
عند حسام وماهر صاحب الكافيه
حسام: أنا تمام كدا يا باشا خلصت كل حاجة وهمشي انا… عايز حاجة مني قبل ما امشي
ماهر: بقولك ايه يا حسام… انت تعرف شهاب دا؟
حسام: أنا معرفوش معرفه شخصية بس شوفته كذا مرة بيقعد في الكافيه اللي بعدنا بشوية دا… هو أنا ينفع اسأل هو عايز يدفع كام في الكافيه؟
ماهر: عايز يدفع مليون وانا قولتله مليون ونص
حسام: بصراحة يا باشا مليون حلو اوي خصوصا ان الكافيه مش شغال كويس وانت الكسبان… شهاب بقى يشغله او ميشغلوش دي حاجة بتاعته هو لكن انت اللي يهمك انك متخسرش في البيعه ومعتقدش انك هتلاقي السعر دا تاني
ماهر: أنا بفكر في كدا كويس وان السعر عاجبني بس بقول اتقل عليه شوية يمكن السعر يزيد
حسام: هو حضرتك هترد عليه امتى
ماهر: المفروض اديله رد على بكره بالليل
حسام: طب حضرتك فكر من دلوقت لحد بكره
ماهر: أنا مبدئيا موافق على المبلغ بس عايز اتقل يمكن يزيد وفي نفس الوقت مقلق شهاب دا يرجع في كلامه في محتار شوية
حسام: يا باشا من وجهة نظري المبلغ حلو بس ليا طلب عندك لو سمحت
ماهر: طلب ايه يا حسام
حسام: لو حضرتك ناوي تبيع الكافيه خليه يشوفلي شغلانة معاه.. انت عارف ان الدنيا واقفة وانا ما صدقت الاقي شغل اصرف منه
ماهر: سهلة خالص دي ومتقلقش
حسام: تمام يا باشا… عايز مني حاجة؟
ماهر: شكرا يا حسام… مع السلامة انت
نرجع عندي انا
بعد ما وصلت كرستين…. وصلت العمارة وطلعت للشقة دخلت غيرت هدومي ودخلت السرير جمب نرمين كانت الساعة بقت 6 ونص تقريبا لاقيت نرمين بتفوق من النوم
انا: صباح الفل يا بطل
نرمين: صباح الفل يا حبيبي… انت جيت امتى
انا: من نص ساعة غيرت ولسه داخل جنبك على السرير
نرمين: طب استني متنامش لحد ما احضر فطار ونفطر سوا وبعدين نام براحتك
انا: لا أنا مش عايز افطر بس قومي يلا انتي علشان تفطري وانا هقعد معاكي اشرب قهوة
نرمين: لا هنفطر سوا
انا: بجد مش جعان بس أنا هقعد معاكي.. يلا قومي
نرمين: اوك يلا
قومنا هي عملت فطار وانا عملت قهوة ليا وليها وقعدنا
انا: بقولك يا نرمين السفر بتاعنا هيتأجل يومين معلش لان في حوار كدا بخلصه وبعدين نسافر
نرمين: خير يا شهاب حوار ايه دا
انا: طبعا انتي متعرفيش اني سيبت الشغل في الكافيه
نرمين: انت بتتكلم بجد!!
انا: مالك فرحانة كدا يا نرمين
نرمين: بصراحة نفسي من بدري اقولك سيبه بس أنا عارفة انك مش هتوافق وكمان رافض اني ادفع فلوس في البيت وبتشتغل علشان انت اللي تصرف
انا: أنا بشتغل علشان مبحبش القعدة مش بس علشان اصرف
نرمين: طب خلاص انت سيبت الشغل يبقى خليك معايا بقى والفلوس كتير ومتعملش فرق بينا ولو عايز متقعدش انت ممكن تشوف مكان وتفتحه كافيه ونبقى أنا وانت شركاء بالنص
انا: واضح ان قعدتك كتير معايا وصلت تفكيرك لنفس تفكيري هههههه
نرمين: فين بقى القعدة الكتير دي… دا أنا بشوفك في اليوم كله ساعتين بس بالعافية… دا حتى الناس اللي متابعه القصة بتقولك خد بالك من نرمين
انا: من عنيا حاضر هههه… المهم بقى كنت هقولك اني فعلا شوفت كافيه قريب من الكافيه اللي كنت بشتغل فيه واتكلمت مع صاحبه عايز يبيعه وطالب فيه مليون ونص لان مكانه كويس فعلا
نرمين: طب حلو دا يا شهاب وملكش دعوة بالفلوس
انا: يا ستي اهدي اكمل كلامي طيب
نرمين: طيب كمل ولما تخلص قولي علشان ارد
انا: المهم اني اتكلمت معاه وقولتله ان اخري فيه مليون بس وهو قالي انه هيرد عليا النهارده بالليل علشان كدا هنأجل السفر شوية.. لو حصل ووافق يبقى اخلص معاه على طول وابدأ اظبط في الكافيه علشان يشتغل بسرعة
نرمين: خلاص يا حبيبي السفر يستني يومين او تلاتة مش هتفرق
انا: الحاجة التانية بقى ان كرستين عايزة تدفع الفلوس وتبقى شريكه معايا في الكافيه.. انتي ايه رأيك
نرمين: أنا شخصيا بحب كرستين وهي كويسة.. بس لو انت مش عايز يبقى فيه شريك معاك فالفلوس موجودة معايا ونقدر الصبح ننزل البنك ونسحب ايه مبلغ انت عايزه ويبقى الكافيه بتاعك لوحدك
انا: بصي أنا في تخطيط في دماغي كدا بس عايز شوية وقت وانا شايف اني اخليها شريكه معايا علشان اعرف اعمل اللي في دماغي دا
نرمين: خلاص خليها تدخل معاك شريكه ولو احتجت فلوس كمان أنا موجودة دايما
انا: أنا سايبك للكبيرة يا بطل قلبي هههه
نرمين: حبيبي في اي وقت أنا جنبك
انا: بس أنا شايفك كدا رايقة والنفسية بقت عال العال بعد ما البريود خلصت ههههه
نرمين: متعبه اوي يا شهاب دا أنا مبسوطة انها خلصت
انا: كدا بقى اعمل اي حاجة تعجبني ههه
نرمين: انت قليل الادب على فكرة هه
انا: دا أنا مشوفتش نص ساعة تربيه اصلا هههه
نرمين: شهاب عايزة اسألك عن حاجة من بدري اوي
انا: عارف هتسألي عن اي
نرمين: طب كنت هسال عن ايه ياللي بتقرأ الافكار
انا: عايزة تعرفي فين اهلي ولي أنا بعيد عنهم
نرمين: ايه دا.. دا انت بتقرأ الافكار بجد
انا: يا بنتي أنا حفظتك خلاص هههه… عموما أنا اهلي عايشين في محافظة ** بس في مشاكل بيني وبين والدي ودا خلاني احب اعيش لوحدي وجيت هنا القاهرة علشان اشوف شغل وكلمت واحد صاحبي يبقى خاله أحمد صاحب الكافيه وهو اللي شغلني في الكافيه مع أحمد كنت بنزل طلبات وكدا ولما أحمد شاف ان اسلوبي حلو وبعرف اسحب ايه حد في الكلام خلاني مسئول عن الكافيه في الليل والدنيا كانت تمام لحد ما حصل التاتش بيني وبين أحمد من يومين وباظ الموضوع… أنا بتكلم مع امي عادي وبطمن عليها كل مدة قصيره بس مبتكلمش مع ابويا بسبب المشاكل اللي بينا
نرمين: هي المشاكل كبيرة لدرجة انك متكلموش خالص كدا؟؟ دا مهما كان فهو ابوك برضو وخايف عليك
انا: ما علينا بقى… المهم انتي لسه مش عايزة تشوفي امك ولا اخواتك البنات؟؟
نرمين: بصراحة نفسي اشووفهم اوي يا شهاب بس بردو مش قادرة انسى اللي شوفته اخر مرة نزلت ليهم زيارة
انا: حاولي تنسي يا نرمين واكيد في حاجة كانت مخلياهم مجبرين يعملوا كدا
نرمين: في حد مجبر يبيع نفسه؟
انا: في مواقف بتجبر ايه حد انه يعمل اي حاجة
نرمين: بس دا شرف يا شهاب وياريت كانوا بيعملوا كدا مع شخص واحد بس لا دول كانوا بيعملوا كدا مع ناس كتير وبمقابل كمان يعني واخدين الموضوع مهنة
انا: بس بردو هرجع اقولك دول اهلك ويمكن يكونوا بطلوا اللي بيعملوه خلاص وفاقوا لحياتهم
نرمين: اتمنى دا جدا ووقتها أنا اللي هقف معاهم
انا: الوقت هيبين كل حاجة يا عالم ايه اللي اتغير
نرمين: المهم بقى قولي عايز تتغدى ايه النهارده
انا: اي حاجة يا قمر هاكلها من ايدك
نرمين: قولي لو عايز تاكل حاجة معينة
انا: اي حاجة هتعمليها يا نرمين هتتاكل
نرمين: طب قووم يلا الساعة بقت 8 نام شوية وانا هصحيك على 4 اكون خلصت غدا
انا: تمام يا قمر… تصبحي على خير
نرمين: وانت من اهله يا قلبي
قومت دخلت الاوضة ريحت جسمي وبقلب في الفون لاقيت الفون بيرن واللي بيرن حد كنت نسيته اصلا
انا: ايه دا انتي لسه فكراني
شيرين: وانساك ليه بس يا عم
انا: عاملة ايه يا باشا واخبار الحاج ايه ههههه
شيرين: أنا تمام وبطل رخامة بقى وانسى اللي حصل
انا: أنا ناسي اصلا…. المهم انك بخير
شيرين: أنا بقالي يومين بروح الكافيه ومش بلاقيك ولما سألت عليك أشرف اللي هنا دا قالي انك سيبت الكافيه خالص
انا: ايون حصل تاتش كدا بيني وبين صاحب الكافيه
شيرين: مش هترجع تاني يعني؟
انا: لا خلاص كدا يا بوب كل واحد في طريقة بقى
شيرين: طب انت شغال في كافيه تاني ولا حاجة علشان نيجي أنا والبنات نقعد عندك لان حرفيا الجو بقى ممل هنا من غيرك.. وجودك كان عامل دوشة وجو حلو
انا: اديكي قولتي كان عامل دوشة.. بقى حد يسيب الهدوء ويروح للدوشة يا عم ههههه
شيرين: اه يا عم أنا بحب الدوشة ههه
انا: عموما قريب جدا هكلمك واقولك تيجي على الكافيه اللي بقعد فيه وتنوريني طبعا انتي وصحابك كلهم
شيرين: تمام هستنى مكالمتك بس متتأخرش
انا: النهارده بالليل هكلمك اشوف الدنيا كدا هتظبط ولا لأ
شيرين: تمام يا هندسة هستنى بالليل اتصالك
انا: تمام يا باشا… سلام
نرمين: دي مين دي بقى اللي بتكلمك دلوقت 🤨
انا: يا ساتر.. ايه يا بنتي انتي طلعتي منين
نرمين: ايون مين دي بردو؟؟
انا: دي واحدة كانت بتقعد في الكافيه وبتتصل تشوفني مبقيتش بروح ليه فكنت بعرفها اني سيبت الشغل….
نرمين: سمعاك بتقولها هتكلمها بالليل
انا: ايون لو الرد جالي من الراجل بالموافقة هكلمها علشان تجيب صحابها وتنقل عندي بقى خلي الكافيه يشتغل
نرمين: طب خد بالك بقى علشان أنا براقبك
انا: اطلعي برة واطفي النور يا نرمين هههه
نرمين: ماشي يا شهاب ماشي
خرجت نرمين وانا نمت على طول وفوقت على ايد نرمين وهي بتصحيني علشان خلصت الغدا
نرمين: شهاب.. قوم يلا الساعة بقت 4 ونص يدوب تاخد دش وتغير علشان نتغدى بقى
انا: حاضر يا نرمين قايم اهو خلاص
نرمين: طب أنا هسخن الاكل على ما تخلص
انا: تمام ربع ساعة واخرج
قومت اخدت دش وظبطت وخرجت لنرمين قعدنا نتغدى وخلصنا دخلت عملت قهوة ليا وليها كالعادة وقعدنا نتكلم
انا: بقولك ايه…. تيجي نخرج النهارده؟
نرمين: ياريت لاني زهقت من قعدة البيت
انا: طيب تحبي تخرجي فين اختاري بقى
نرمين: تيجي نروح سينما وبعدين نتعشى في أي مكان
انا: معنديش اي مشكلة.. شوفي عايزة تروحي فين وانا موافق على اي حاجة….. تحبي نخرج أنا وانتي ولا نكلم البنات تيجي معانا نبقى شلة
نرمين: فكرة جميلة كلمهم لانهم وحشوني اووي ونروح كلنا سينما وبعدين نتعشى سوا
انا: كلمي انتي بقى دينا وقوليلها وانا هرن على كرستين… وهكلم نهاد تبقى تعرف نسرين معاها
اتصلت نرمين ب دينا وفضلت تتكلم معاها واتفقوا نتقابل في مكان وانا كلمت كرستين ونهاد وقالوا موافقين وقولت ل نهاد ان كرستين هتعدي عليهم بعربيتها تجيبهم وبعد كدا يروحوا لدينا تيجي معاهم في العربية
انا: نرمين يلا نقوم نلبس الساعة بقت 6 ونص يدوب كدا علشان نلحق وبعدين احنا متفقين نتقابل الساعة 7
نرمين: اوك يلا يا حبيبي
دخلنا الاوضة طبعا أنا قلعت في لحظة واحدة ونرمين لاقيتها واقفة تتفرج عليا
انا: مالك واقفة ليه كدا مقلعتيش وبتتفرجي عليا
نرمين: على فكرة المفروض تروح تغير في الاوضة التانية لان هدومي هنا وعيب اقلع قدامك
انا: انتي هتقلعي ولا اقلعك أنا بالعافية؟
نرمين: بتكسف يا شهاب وانت عارف
انا: نرمين أنا عندي استعداد اوصفلك جسمك حتة حته… فكك من الكسوف دا احنا بنغير علشان ننزل مش هلعب في حاجة متخافيش هههه
نرمين: بجد انت قليل الادب جدا
انا: عارف عارف… يلا يا بنتي خلينا نلحق
بدأت نرمين تقلع لحد ما فضلت بالبرا السودا والاندر الاسود
انا: علشان كدا خايفة تقلعي ههههه
نرمين: ايون علشان انت بتحب الاسود ومش هتقعد ساكت
انا: للاسف الوقت مش مساعد اني اعمل حاجة.. لو كنت اعرف ان لونهم اسود كنت خليتك تقلعي من بدري
نرمين: كويس انك معرفتش هههه
انا: بقى كدا… سهلة جدا كلها كم ساعة ونرجع ونشوف هتعملي ايه لما اغتصبك
نرمين: لا لا انت محترم ومش هتعمل كدا
انا: لا لا أنا معرفش احترام اصلا هه
نرمين: طب بس بقى علشان الحق البس ومتقولش اني بتأخر في اللبس وانت اللي معطلني اهو
انا: أنا هاخد لبسي واخرج اكمل برة تكوني خلصتي
نرمين: اوكي وانا معايا خمس دقايق بالضبط واكون جاهزة ومش هنتأخر
خرجت كملت لبس برة وظبطت حالي وشوية لاقيت نرمين خارجة وكله تمام… نزلنا ركبنا العربية وصلنا للمكان اللي متفقين نتقابل فيه وقفنا شوية تقريبا ربع ساعة ولاقيت عربية كرستين وصلت بالعربية ومعاها دينا ونهاد ونسرين… طبعا لازم ينزلوا يسلموا على نرمين واحضان بقى وجو ملزق كدا…. بعد فقرة السلامات والبوس ركبنا تاني وصلنا للسينما ودخلت اقطع تذاكر… كانت الدنيا هادية خالص مفيش عدد كبير في السينما قطعت التذاكر ورجعت تاني كان فوني بيرن برقم غريب
انا: الو… مين معايا؟
المتصل: ازيك يا هندسة… أنا ماهر
انا: اهلا استاذ ماهر اخبارك ايه؟
ماهر: كله تمام… بتصل بيك بمناسبة العرض بتاع الكافيه…. أنا موافق على المبلغ علشان بس أنا ارتحت ليك ولشخصيتك وشوف الوقت اللي تحب تمضي عقد البيع وشوف حابب تسجله امتى وانا معاك في اي وقت
انا: طب تمام جدا.. لو حضرتك فاضي بكره الصبح اجي نمضي العقد وتاخد نص المبلغ وبعد التسجيل تاخد الباقي معنديش مشكلة
ماهر: مفيش ايه مشكلة خالص هستنى حضرتك بكره في الكافيه على الساعة 9 الصبح
انا: تمام يا استاذ ماهر 9 بالضبط هكون عندك
ماهر: تمام يا هندسة… مع السلامة
انا: خلاص يا بنات ماهر وافق يبيع الكافيه بمليون وبكره الساعة 9 هروح امضي العقد ياخد نص المبلغ وبعدين نروح نسجله وياخد النص التاني على طول
كرستين: كويس جدا… بكره الصبح هروح البنك اجيبلك المبلغ كله… تاخد نصه وانت رايح وبعد كدا تاخد الباقي بعد التسجيل
انا: هتجيبي المبلغ دا كله مرة واحدة ازاي
كرستين: أنا كلمت بابا وقولتله.. قالي هيكلم حد في البنك يحضر المبلغ في اي وقت واداني رقم الشخص اللي في البنك اكلمه وقت ما اعوز المبلغ
انا: خلاص كلميه دلوقت قوليلة يجهز المبلغ الصبح وانك هتروحيله على 8 ونص يكون المبلغ جاهز
كرستين: طب استني هكلمه حالا
نهاية الحلقة الثانية