انا: وانتي من امتى بتقولي لا يا حب…. أنا بس كنت بنكشك ههه أنا اصلا تعبان جدا بس قدامك صحتي بترجع تاني ليا ههه
نرمين: احنا سهرنا كتير النهارده يا شهاب نريح بس شوية ونقوم نتغدى ونشوف هيحصل اي
انا: بقيتي بتخططي كمان… ماشي يا قمر ههه
الساعة كانت وصلت ل 10 الصبح نمنا نوم عميق من كتر التعب والسهر… محسيتش بحاجة غير ونرمين بتصحيني الساعة 5 العصر علشان نتغدى
انا: هي الساعة كام دلوقت
نرمين: الساعة بقت 5 اهي يلا علشان الغدا جاهز
انا: تمام هقووم اخد دش سريع واجيلك
نرمين: اوكي.. هجهز السفرة تكون انت خلصت
دخلت خد دش ولبست هدومي وخرجت لنرمين كانت مجهزه كل حاجة قعدنا اتغدينا وشربنا قهوة
انا: انتي صحيتي امتى
نرمين: صحيت على 4 قومت سخنت الاكل وبعدين صحيتك علشان نتغدى سوا
انا: انتي كده ملحقتيش تنامي كويس
نرمين: أنا كنت نمت عند كرستين بالليل علشان كدا منمتش كتير النهارده وصحيت لوحدي اصلا
انا: طب أنا بفكر انزل ابص على الكافيه واشوف الناس اللي شغالة دي ظروف شغلها اي
نرمين: هتنزل من دلوقت؟
انا: ايون انزل كدا قيمة ساعة وارجع تاني
نرمين: اوكي… هستناك تيجي تاني علشان نخرج سوا
انا: تمام يا قمر هلبس وانزل مش هتأخر تحت
قومت لبست ونزلت ركبت العربية وروحت الكافيه
انا: حسام… ايه اخبار الشغل؟
حسام: حبيبي يا هندسة كله تمام وزي ما أشرف قالي الدنيا ماشية على نفس الطريقة
انا: كويس جدا…. الناس اللي معاك ظروفها ايه في الشغل
حسام: الناس دي شغالة معايا من فترة وشغلهم كويس وهما عايزين ياكلوا عيش يا هندسة
انا: يا حسام أنا مش همشي حد من الشغل.. أنا مش واخد الكافيه علشان اقطع رزق حد… أنا بس بسأل على شغلهم
حسام: شغلهم تمام جدا وانا اضمنهم برقبتي
انا: خلصانة يا معلم وانا احب الناس تكون مرتاحة مع بعض في الشغل لان كدا الشغل هيبقى تمام
حسام: كله تمام يا هندسة متقلقش خالص
انا: طب ممكن تقول لحد يعملي قهوة لو سمحت… قهوة ساده بن تقيل شوية
حسام: ثواني يا باشا وتكون عندك
انا: حبيبي.. أنا هبقى في المكتب
دخلت المكتب قعدت شوية لاقيت حسام بيخبط ودخل بالقهوة وبيديني فواتير اليوم اللي خلصت
انا: تسلم يا حسام… بص الفواتير دي خليها معاك وأبقى سلمها لأشرف واتعاملوا مع بعض انتو بقى
حسام: تمام مفيش مشكلة.. ايه خدمة تاني
انا: تسلم يا حسام شكرا جدا
قعدت في المكتب شوية كمان وبقيت اخرج ابص على الكافيه والناس اللي قاعدة… بتابع التعامل برة وكان كويس.. دخلت المكتب تاني اخدت فوني وسجايري وانا خارج ناديت على حسام وطلعت 1200 جنيه بردو اديتهم له قولتله دول مني للناس كلهم حلاوة اول يوم شغل معايا وخلصت معاه ومشيت رجعت الشقة كانت الساعة وصلت ل 5 ونص
انا: نرمين انتي فين؟
نرمين: أنا هنا في المطبخ يا شهاب بعمل قهوة
انا: طب اعمليلى معاكي بس تقليها شوية
نرمين: حاضر… اقعد في الانتريه هخلص وجاية
قعدت استنيتها شوية وجابت القهوة قعدنا شربناها واتكلمنا شوية كانت الساعة وصلت ل 7 بالليل… شوية كمان ولاقيت فوني بيرن وكانت كرستين
انا: ايون يا كرستين
كرستين: ايه يا شهاب مش هتنزل ولا ايه
انا: أنا كنت في الكافيه من شوية بتابع الشغل ولسه راجع من ساعة تقريبا يعني كمان شوية كدا وانزل
كرستين: امال نرمين فين؟
انا: نرمين هنا.. في حاجة ولا ايه
كرستين: متفقين أنا والبنات نخرج مع بعض وكنت هشوفها لو هتيجي معانا تغير جو شوية وانت كدا كدا هتبقى في الكافيه واحنا هنروح نقعد هناك ملناش لازمة
انا: خلاص اعملي حسابها معاكم تبقوا سوا كلكم تغيروا جو وتشموا هوا براحتكم
كرستين: طب قولها بقى تجهز على 8 كدا
انا: تمام… سلام
نرمين: كرستين بتسأل عليا؟؟
انا: ايون اعملي حسابك انك هتخرجي معاهم كلهم متفقين يخرجوا يغيروا جو بدل قاعدة الكافيه
نرمين: طب وانت هتيجي معانا ولا لا
انا: ما انتي عارفة مش هينفع اسيب الكافيه لوحده
نرمين: مهو أشرف هيبقى موجود هناك
انا: اسيبه لوحده يعني؟ بعدين اتعودي تخرجي معاهم من غيري يا نرمين متفضليش رابطة نفسك بيا.. أنا مش دايما هبقى فاضي يعني وعايزك تتأقلمي معاهم
نرمين: تمام يا شهاب بس كنت عايزاك تبقى معانا
انا: يا بنتي هو أنا هفضل كدا اخرج هنا وهنا واسيب الكافيه يضرب يقلب مع نفسه.. لازم بردو اهتم به شوية
نرمين: خلاص براحتك يا شهاب أنا كدا كدا هخرج معاهم نغير جو وكنت بقولك تيجي تغير جو معانا بردو
انا: متستعجليش يا نرمين على حاجة.. كلها يومين والكافيه يظبط ونسافر نغير جو كلنا وفي مكان كويس
نرمين: طيب هما هيخرجوا امتى بالضبط
انا: كرستين بتقولك ظبطي نفسك على 8 هتيجي تاخدك من هنا اكيد وتتجمعوا برة كالعادة يعني
نرمين: يعني اقوم اجهز من دلوقت ولا لسه شوية
انا: عايزة تقومي من دلوقت براحتك أنا كدا كدا شوية وهنزل الكافيه وانتو لما تخلصوا لو عايزين تيجوا الكافيه اشطا هتلاقوني هناك مش هتحرك
نرمين: خلاص اوكي… لو هنيجي على الكافيه هكلمك قبلها ولو مش هنيجي ممكن نبقى عند كرستين في الفيلا نكمله قاعدة هناك
انا: تمام يا قمر.. المهم بس أبقى عرفيني هتروحوا فين
نرمين: اوكي هقوم البس علشان أبقى جاهزة
قامت نرمين وانا فضلت قاعد مكاني لحد ما كرستين رنت على نرمين ونزلت ليها ركبت معاها عربيتها وخرجوا
الساعة وصلت ل 9 كنت أنا بلبس ونازل الكافيه اقعد هناك. اتابع الجو بدل قاعدة البيت الممله… خلصت لبس ونزلت ركبت العربية وصلت للكافيه ودخلت
أشرف: صحي النوم يا هندسة
انا: نوم ايه بس يا أشرف أنا صاحي من بدري وجيت هنا العصر ومشيت ورجعت تاني دلوقت
أشرف: مهو حسام قالي انك كنت هنا فقولت يمكن تكون روحت نمت ولا حاجة
انا: لا منمتش بس زهقت من البيت فقولت اجي
أشرف: تمام يا ريس.. تشرب قهوتك؟
انا: ياريت يا أشرف أبقى جيبها على المكتب
دخلت المكتب لاقيت أشرف مجمع كل فواتير شيفت الصبح ومسجلهم في دفتر جديد وكله تمام…. قعدت راجعت عليهم لحد ما أشرف جابلي القهوة وخرج وانا كملت قاعدة في المكتب لاقيت فوني بيرن
انا: اهلا ازيك يا شيرين
شيرين: ازيك يا شهاب عامل اي
انا: أنا تمام يا باشا.. فينك كدا مش ظاهرة في الكافيه
شيرين: أنا جاية في الطريق دلوقت 5 دقايق بالضبط
انا: تمام تنوري يا باشا.. سلام
قفلت مع شيرين وبعد 10 دقايق لاقيت أشرف داخل المكتب جري أنا قولت في مصيبة حصلت
انا: في ايه يا ابني مالك بتجري كدا
أشرف: الحق يا هندسة في عربيات كتير واقفة برة بس شكلها بتاعة حد مهم وشكلهم دول العربيات اللي أنا قابلتهم يوم ما الكافيه كان اتقفل يوم مشكلتك
انا: احااا.. انت بتقول اي
قومت خرجت برة المكتب لاقيت شيرين في وشي ومعاها ابوها (عضو مجلس الشعب) وجايين ناحيتي بس شيرين بتضحك عادي بس أنا قلقان
شيرين: ازيك يا شهاب عامل اي
انا: (بقلق) أنا تمام يا شيرين منورة.. منور يا باشا
ابوها: دا نورك يا بشمهندس
انا: اتفضلوا… تحبوا تقعدوا في المكتب ولا هنا
ابوها: خلينا في المكتب احسن براحتنا
انا: تمام يا باشا.. اتفضل
دخلنا المكتب أنا وشيرين وابوها قعدنا جوه
انا: تشرب ايه حضرتك
ابوها: لو قهوة مظبوط يبقى تمام
انا: من عينيا يا باشا… وانتي عصير يا شيرين
شيرين: ياريت عصير فراولة يا شهاب
خرجت ناديت على أشرف قولتله يجيب قهوة مظبوط وعصير فراولة ورجعت تاني ليهم
انا: منور الكافيه يا باشا
ابوها: مالك قلقان كدا ليه يا هندسة… أنا ضيف عندك يعني مش جاي اذيك ولا حاجة
انا: هقلق من ايه بس يا باشا.. أنا بس مكنتش متوقع حضرتك بنفسك تيجي هنا… وبعدين حضرتك مش ضيف انت صاحب مكان وتنور في اي وقت
ابوها: واضح ان كلام شيرين صح.. انك سياسي وبتعرف تكسب اللي قدامي بكلامك الحلو ودا اللي خلاني اجي اشرب قهوة معاك وندردش شوية
انا: حضرتك تنور في اي وقت ولو اعرف كدا كنت جيتلك لحد عندك بدل تعب حضرتك دا
ابوها: يعني مكنتش عايزني اجي هنا؟
انا: اكيد مقصدش كدا وحضرتك عارف… بس بقول ان مقام حضرتك كبير لو حد بلغني كنت أنا هجيلك بنفسي
ابوها: أنا حابب اشوف الشاب اللي بنتي بتمدح فيه وكمان اللي قدر يقف قصادي وله علاقات جامدة
انا: لا علاقات ولا حاجة أنا بس كنت بدافع عن نفسي في سوء فهم أنا مليش ذنب فيه وكنت هتاخد في الرجلين
ابوها: عموما أنا جاي اتعرف على شهاب اللي مبيسيبش حقه وبيعرف ياخد حقه بحرفنه وأدب
انا: حضرتك مفهمتش الموضوع وقتها وكنت هتتصرف بطريقة تضيعني وتدمر مستقبلي نهائيا
ابوها: حط نفسك مكاني.. ابنك راجع متبهدل وحد ضاربه جامد.. كنت هتعمل اي وقتها؟
انا: كنت هفكر اشوف مين عمل فيه كدا وايه السبب
ابوها: ممكن انت يكون عندك كنترول على نفسك في غضبك وبتقدر تفكر لكن غيرك يختلف عنك
انا: يا فندم ابن حضرتك غلط فيا وشتمني بأمي وانا مكلمتوش اصلا.. وسامحني يعني أنا اللي يغلط في امي يبقى لازم يتحاسب على غلطة لان امه مش أحسن من امي… وانا مغلطتش في ابن حضرتك… أنا خدت حقي منه بطريقتي بس حضرتك معجبكش اللي عملته وبعتلي ناس يا كانت هتموتني يا كانت هتضيع مستقبلي ويبقى مكاني في السجن وبسبب الناس دي أنا سيبت شغلي
ابوها: أنا بقى جايلك علشان نصفي ايه زعل بينا
انا: يا باشا أنا مش زعلان اصلا وان حضرتك تيجي لحد هنا مخصوص علشاني في دي عندي كبيرة جدا
ابوها: عموما كان سوء تفاهم وراح لحاله خلاص ومن النهارده تعتبرني زي والدك واي حاجة تحتاجها كلمني بس وانا هتصرف او لو مكسوف خلي شيرين اللي تكلمني وملكش دعوة بأي حاجة نهائي
انا: شكرا جدا لذوقك… اتفضل اشرب قهوتك
ابوها: ليا طلب عندك… طول ما شيرين هنا عندك عايزك تاخد بالك منها ومن صحابها دول بنات ولازم يكون حد مسئول عنهم علشان لو حد ضايقهم
انا: يا فندم محدش يقدر يرخم على بنت هنا ومتقلقش شيرين وصحابها في عيني واكيد محدش يقدر يبصلها
ابوها: وأنا متأكد من دا علشان كدا بقولك تاخد بالك منهم
انا: متقلقش يا باشا هما في امان هنا في اي وقت
ابوها: تمام… استأذن أنا بقى علشان تاخدوا راحتكم وتسهروا مع صحابكم… وانتي يا شيرين لو محتاجة حاجة اعتبري شهاب اخوكي ولو في حاجة قوليلي وانا هتصرف
شيرين: اوكي يا بابا متقلقش عليا كل حاجة تمام وبخير
قام ابو شيرين مشي وانا رجعت تاني لمكتبي ومعايا شيرين دخلنا المكتب وقعدت وشيرين قصادي
انا: يعني انتي مكلماني قبل ما توصلي.. ليه مقولتيش ان بباكي جاي معاكي بدل ام الخضه دي
شيرين: حبيت اعملها مفاجأة وكمان هو قالي معرفكش انه معايا وقالي اتصل بيك اشوفك هنا ولا لا
انا: يا شيرين المفروض بردو تعرفيني لان ابوكي كان بينا مشاكل واول حاجة هتيجي في بالي انه جاي ينتقم
شيرين: يا شهاب أنا كنت بقعد مع بابا ودايما كنت بفهمه انك محترم ومش بتاع مشاكل ولولا ان اخويا شتمك انت مكنتش عملت فيه كدا وهو جاي معايا مخصوص علشان يتكلم معاك ويشوف كلامي عنك صح ولا غلط
انا: عموما حوار وخلص… بس لو في اي حاجة زي دي فيما بعد ياريت تعرفيني
شيرين: تمام.. اسفة يا عم ولا تزعل
انا: مش زعلان.. بس اتفاجأت واتخضيت كمان بسبب أشرف جاي يجري يقولي دول العربيات اللي كانت مستنيه قدام الكافيه يوم المشكلة
شيرين: ايون صح دول الجاردات اللي بابا بعتهم يومها
انا: ما علينا بقى.. امال صحابك فين
شيرين: قاعدين برة وصلوا من شوية.. هقوم اشوفهم بقى علشان مغيبش عليهم
انا: تمام يا باشا..
خرجت شيرين وانا قعدت في المكتب شوية مع نفسي
أشرف: لمؤاخذه يا هندسة.. في حد عايزك
انا: في ايه يا عم أشرف خضتيتني يا جدع
أشرف: معلش بقى.. في واحدة برة اسمها نونو
انا: خليها تدخل يا أشرف
نونو: ازيك يا شهاب… مبتسألش يعني
انا: انتي عارفة بقى الكافيه لازم يكون في حد مهتم به
نونو: تمام ولا يهمك… حبيت اجي اقعد معاك شوية
انا: تنوري طبعا يا نونو.. تشربي اي
نونو: عايزة اشرب قهوة
انا: تمام حاضر… ناديت لأشرف قولتله على القهوة
نونو: مالك حساك بتفكر في حاجة او مضايق
انا: لا عادي… بفكر بس في مشروع في دماغي
نونو: مشروع تاني.. طب ركز في دا الاول
انا: دي مجرد فكرة بس مش هنفذ دلوقت لحد ما الدنيا هنا تبقى تمام ورايقة
نونو: ركز في حاجة واحدة دلوقت وبعدين اعمل مشروع تاني لما تبقى جاهز
انا: دا اللي هعمله بس بدرس الفكرة الاول
نونو: أنا عارفة انك مش متسرع وهتاخد قرار صح
انا: قوليلي بنتك عاملة ايه في السفر… كان عندي سؤال بردو بخصوص بنتك بس غبي شوية
نونو: هي كويسة… سؤال ايه؟
انا: انتي عارفة ان حياة الغرب غيرنا وتقريبا بنتك عايشة هناك من صغرها يعني اكيد عايشة زيهم واتعرفت على شباب وحصل بينهم علاقات وممكن متكونش بنت لسه… انتي الموضوع دا بالنسبة ليكي عادي؟
نونو: بص هي فعلا بنتي ليها صحاب وبيحصل بينهم علاقات وانا عارفة انها مش بنت من زمان… بس هناك عندهم حرية في كل حاجة وانا متعودش اضغط عليها في ايه قرار في الموضوع دا مبيتفتحش بينا اصلا
انا: بس لما تنزل وفكرت تتجوز هيكون وضعها ايه وانتي عارفة التقاليد عندنا عاملة ازاي ولازم البنت تكون فيرچن
نونو: أنا مش متوقعه ان بنتي تتجوز اصلا… هي رافضه فكرة الجواز لان هناك بيعملوا مع بعض كل حاجة من غير جواز وكمان بنتي مش هتقدر تشيل مسؤولية بيت واولاد والحاجات بتاعتنا دي
انا: حلو اوي العلاقة اللي بينكم دي هههه…
نونو: هي دي عيشة الدول الاجنبيه يا شهاب… البنت بتبقى مسؤولة عن نفسها وليها حرية الاختيار
انا: فاهم دا علشان كدا سألتك لما تنزل مصر هتعيش ازاي وهي متعودة على تقاليد برة وهنا مش مسموح
نونو: ممكن مع الوقت تتغير وتتأقلم على مصر وتقاليدها
انا: وارد جدا بس هتحتاج وقت مش قليل
قعدت نونو معايا شوية وقت حلوين اتكلمنا كتير وبعد كدا قامت مشيت على الساعة 12 ونرمين كلمتني قالت انها هتروح عند كرستين شوية وبعدين هتوصلها للشقة
كملت باقي اليوم لحد ما الساعة وصلت ل 7… ناديت على أشرف قولتله همشي وهو يسلم حسام…. خرجت ركبت العربية ومشيت وصلت للشقة طلعت خدت دش وغيرت دخلت للسرير جنب نرمين لاقيتها صحيت
نرمين: صباح الفل.. انت جيت امتى
انا: لسه واصل من شوية خدت دش وغيرت
نرمين: طب استني نفطر سوا بقى
انا: بقى نومك خفيف اوي كدا ليه
نرمين: مش قصة خفيف… أنا بنام بالليل شوية في دا اللي بيخليني بصحي بدري شوية
انا: طب يلا نعمل فطار سوا نفطر وننام تاني
قومنا عملنا فطار وفطرنا وشربنا القهوة وقعدنا سوا مع بعض شوية ودخلنا ننام… الساعة 4 كانت نرمين بتصحيني على الغدا
انا: صباح الفل يا قمر.. الساعة كام
نرمين: الساعة بقت 4 خلاص يلا قوم
انا: طيب جهزي الغدا وانا قايم اهو
قومت ظبطت ولبست وخرجت اتغديت مع نرمين
انا: اعملي حسابك يوم الخميس هنسافر مطروح
نرمين: كمان يومين يعني… مش تستني شوية علشان تطمن على الكافيه وبعدين نبقى نسافر براحتنا
انا: الكافيه ماشي تمام وكدا كدا أشرف هيبقى متابع
نرمين: انت قولت للبنات طيب ولا لسه
انا: لا لسه.. أبقى قوليلهم انتي بقى وظبطي معاهم
نرمين: اوكي أنا هكلم كرستين والبنات يعملوا حسابهم
انا: تمام… الساعة بقت 5 ونص هقوم انزل الكافيه شوية وممكن استني لحد ما أشرف ييجي يستلم الكافيه
نرمين: تمام يا حبيبي… لو هخرج هكلمك قبلها اعرفك
انا: تمام يا قمر
نزلت ركبت العربية وطلعت على الكافيه اقعد هناك اتابعه
انا: مساء الفل يا حسام.. ايه الاخبار
حسام: مساء الفل يا هندسة.. كله تمام
انا: اعمل حسابك يومين كدا وهسافر اسبوع اخلص مصلحة.. تبقى انت واخد بالك من الكافيه الصبح وهكلم أشرف بردو تبقوا منسقين مع بعض
حسام: تمام يا ريس متقلقش كله هيبقى بخير
انا: تمام يا غالي… أنا في المكتب لو في حاجة
دخلت المكتب فتحت فوني ودخلت على الكاميرات اللي متركبة في شقة ام نرمين واخواتها اشوفهم بيعملوا اي
لاقيت نوال في الصالة قدام التلفزيون وهالة واختها قاعدين بيتكلموا عادي.. قولت تبقى الدنيا تمام
فضلت في المكتب لحد ما شيفت الصبح سلم لشيفت الليل وأشرف استلم الكافيه ودخلي المكتب
أشرف: مساء الفل يا هندسة
انا: مساء الفل يا أشرف.. انت جيت امتى
أشرف: بقالنا ساعة هنا يا ريس بس انت شكلك مشغول في حاجة او بتفكر فمخدش بالك ان الساعة بقت 9 دلوقت
انا: ايه دا بجد الساعة 9 دلوقت
أشرف: ايون يا باشا.. حسام قالي انك من 5 ونص هنا
انا: الوقت جري ومحسيتش به خالص… عموما أنا جايلك برة دلوقت.. بس ياريت توصيلي على قهوة تقيلة
أشرف: تمام يا ريس… اجيبهالك هنا ولا هتيجي بره
انا: لا أنا خارج دلوقت على طول
5 دقايق وخرجت برة لاقيت أشرف مقابلني بالقهوة خرجت وقفت قدام الكافيه اشم هوا
شخص: ازيك يا شهاب.. بتعمل ايه هنا؟؟
انا: يااه… امير ابن الناس الكويسة!! أنا صاحب الكافيه دا…. انت اللي بتعمل ايه هنا يا ابني
امير: أنا واخد شقة هنا لما افصل من الدنيا بقعد فيها
انا: حقك يا ابن الناس الكويسة… عامل ايه يا غالي
امير: أنا تمام يا حب… من امتى والكافيه دا بتاعك… أنا كنت دايما بقعد هنا وكان صاحبه اسمه ماهر
انا: أنا اللي اشتريته من ماهر يا عم
امير دا واحد صاحبي من اسكندرية كان معايا في الجامعة من عيلة غنية فشخ بس بيحب يعيش وسط الناس مش معتمد على فلوس ابوه يعني شخص رايق جدا وجدع بس نسوانجي فشخ
امير: انت بقيت رجل اعمال وسيبت الهندسة ولا ايه
انا: هندسة ايه يا عم امير بلاش نضحك على بعض… انت مهندس اهو ولولا ابوك ومعارفك مكنتش هتشتغل بيها اصلا ويبقى حالك زيي بالضبط
امير: مين قالك اني شغال بيها اصلا… أنا زيك بالضبط يا شهاب.. ليا مشاريعي الخاصة ومنفض للهندسة خالص… انت عارف يا شهاب اننا واخدين الكلية دي علشان اسمها بس
انا: طيب يا عم الحال من بعضه.. بس بينا فرق بردو مهما يكن انت والدك معاك لكن أنا لحالي زي ما انت شايف
امير: ايه يا عم انت هتفضل موقفني برة كدا
انا: تعالي يا بارد.. عمرك ما هتتغير ههه
امير: تصدق وحشني بجد ومن بدري عايز اوصلك بس مش عارف.. انت من محافظة وانا من محافظة تانية ومكنتش متوقع اشوفك هنا الصراحة
انا: مصير الحي يتلاقي يا عم… قولي بقى مشاريع ايه اللي عندك دي وسايبها وجاي هنا لي
امير: أنا يا سيدي عندي مول زي كارفور كدا وبعمل واحد تاني حاليا بس فصلت وقولت اجي اريح يومين
انا: طب حلو جدا… اخبار الشغل فيه اي
امير: لا كويس جدا وكله تمام… عندك كافيه تاني غير دا ولا دا اول فرع لسه
انا: كافيه تاني ايه بس يا عم…. دا أنا شريك مع حد في دا… هو أنا اقدر على سعر كافيه هنا لوحدي يا امير؟
امير: طب عندي فكرة كويسة… ايه رأيك تدخل معايا في المول ويبقى ليك كافيه هناك.. اهو انت تشتغل معايا ونبقى مع بعض وكدا كدا في ناس بتيجي تأجر اماكن في المول علشان يعملوا مشاريع وانت اكتر حد تستاهل
انا: يا امير ايجار كافيه في مول زي بتاعك غالي فشخ وانا لسه مشتري دا مكملتش شهر ومش معايا فلوس
امير: يا عم اولا أنا مطلبتش منك فلوس ايجار ولا غيره… ثانيا لسه المول قدامه فترة علشان ما يشتغل تكون كونت مبلغ كويس تقدر تظبط المكان وتفتحه براحتك
انا: سيبها لوقتها بس مش وقته الكلام دا
امير: بس اعمل حسابك من دلوقت انت اللي هتفتح الكافيه عندي في المول علشان تظبط نفسك من دلوقت ومعاك وقت لسه اهو
انا: المول دا هيبقى فين
امير: في سبورتنج عندنا
انا: احا يا عم دي منطقة غالية نيييك
امير: يا بني ادم قولتلك ملكش فيه…. بص هندخل شركاء فيه أنا بالمكان وانت ظبطه ويبقى تلت ليا وتلتين ليك ولو احتجت ايه فلوس عرفني وانا معاك
انا: طيب ماشي.. فوكك بقى دلوقت
امير: هات ام رقمك طيب
انا: اكتب ***010… تشرب ايه طيب
امير: عندكو حشيش؟؟
انا: اطلع برة ياض انت… اخلص يا ابني
امير: عايز قهوة مظبوط وشيشة
انا: ماشي يا سيدي… ناديت لأشرف وبلغته بالطلبات
امير: اتجوزت ولا لسه
انا: ايون اتجوزت.. انت لسه صايع؟
امير: لا يا عم اتجوزت بردو… دا الجواز دا ابن وسخة بجد مسؤولية ودوشة ووجع دماغ بطريقة غبية
انا: انت ناسي ولا ايه… كنت هتموت علشان تتجوز ايام الجامعة ولما تتجوز تقول كدا
امير: كنا لسه يا عم مش فاهمين وعايزين نجرب
انا: كانت ايام يا امير بس فعلا ياريت ترجع تاني
امير: علشان رايك ياريت… بس كفاية الصحبه اللي طلعنا بيها
انا: بتقابل حد منهم ولا بتكلم حد؟
امير: مفيش غير نورهان البنت اللي كانت مقضياها مع الكل دي… دي اللي لسه بشوفها بتيجي المول تتسووق وتفضل تفكرني بقى بالايام
انا: انت كنت نجس وهتموت وتركبها ههههه
امير: لا لا مفيش الكلام دا يا عم
انا: على عموو ياض… بأماره ما قالتلك مينفعش يكون بينكو حاجة لانك مش نوعها المفضل هههه
امير: كسم دماغك اللي مبتنساش دي
انا: يا ابني دا انت الكسبان… دا تلاقيه اسوود ياض
امير: هههخخخخههه يا ابني بطل بقى كسم تفكيرك دا…. بس بقولك ايه كان عليها جوز بزاز مدافع يا جدع اوووف
انا: طب اهدي يا فقري صووتك عالي هتفضحنا
امير: ما انت اللي فكرتني يا عم
انا: بقولك ايه يا امير انت بتنام مع البت دي حاليا.. بلاش تصيع عليا… وانت بنفسك قولت بتيجي المول عندك وتحكها وانت بقى ما بتصدق تلاقيك ركبت وزهقت منها
امير: لا لا هي مرة واحدة بجد وكرهت نفسي اني عملت كدا وبقيت بحاول اهرب منها بس هي لازقه
انا: مش انت مكنتش نوعها المفضل.. ايه اللي غير الكلام وبقيت نوعها المفضل ولا الطلبات اللي بتاخدها ببلاش بتغير الكلام
امير: في ايه يسطى.. هو انت مراتي بتحقق معايا
انا: احا هي لو مراتك عرفت هتسيبك.. دي هتفشخك
امير: بس بقى لاني متخانق معاها وهربان منها
انا: كسم المشاكل يا عم.. عدى ايامك يا امير
امير: نسوان دماغها فاضية يا عم… في الوقت اللي أنا مفشوخ فيه هي عايزة تروح مصيف دماغها رايقة نيك
انا: ايه المشكلة يا امير.. اكسبها يسطى هتدلعك… بقولك ايه أنا رايح مطروح يوم الخميس أنا ومراتي وشلة بنات صحابنا… ما تجيب مراتك وتيجي معانا
امير: تصدق انك رايق انت كمان
انا: يا عم ما نت كدا كدا سايب الناس شغالة في المول… تعالي معايا اهو نقعد مع بعض وقت اكتر ونغير جو وكمان مراتك تغير جو واهي تبقى مع مراتي والبنات وهتشيلهالك جميلة تقرب بينكم اكتر . فكر بس
امير: انت مقنع بطريقة بنت متناكة
انا: طول عمري اصلا… عارف مين هيبقى معانا كمان
امير: حد أنا اعرفه!؟
انا: تعرفه جدا…. فاكر نهاد اللي كانت معانا في الجامعة (وتكة الجامعة) البنت اللي كانت مبتتكلمش مع حد
امير: يا ديني بتتكلم بجد.. انت تعرفها منين
انا: عايشة هنا في التجمع وقابلتها في الكافيه من فترة وعرفتها على مراتي وبقوا صحاب
امير: طول عمري بقول عليك مش سهل ونمس
انا: المهم بس فكر في السفرية دي وقولي رأيك
امير: عموما أنا راجع اسكندرية بكره وهكلمك اقولك رأيي… هتسافر امتى الخروجة دي
انا: قولتلك الخميس يا عم.. بعد بكره
امير: خلاص هكلمك واعرفك لو معاك.. بس هنقعد فين هناك أنا معنديش شقة في مطروح
انا: متقلقش أنا مظبط شقتين… لو كدا هكلم واحد صاحبي هناك يشوفلنا واحدة كمان ليك انت ومراتك
امير: اشطا هكلمك بكره اكد عليك الكلام
قعدت مع امير لحد الساعة 1 تقريبا نتكلم ونفتكر ايام الجامعة والذكريات… واتكلمنا تاني في العرض بتاع المول دا وفعلا لو تم هتبقى نقله جامدة ليا
امير: هقوم أنا اخلع بقى علشان الحق انام ساعتين قبل ما ارجع اسكندرية وهنبقى مع بعض على تليفون
انا: تمام يا غالي هستنى مكالمتك..
امير: خلاص اشطا.. سلام يا صاحبي
انا: توصل بالسلامة يا رايق
مشي امير وانا طلعت فوني رنيت على نرمين
انا: ايه يا قمر انتي مخرجتيش ولا ايه
نرمين: لا البنات قاعدين معايا في البيت هنا
انا: طب تمام.. قولتيلهم على السفرية؟
نرمين: ايون قولتلهم… بس نهاد ونسرين هيشوفوا لسه بكره هيعرفوا ياخدوا اجازة من الشغل ولا لا
انا: طب تمام.. ممكن واحد صاحبي هو ومراته يطلعوا معانا بردو السفرية دي.. هيرد عليا لسه
نرمين: صاحبك دا احنا نعرفه؟
انا: لا صاحبي من ايام الجامعة.. نهاد بس اللي تعرفه
نرمين: خلاص يا حبيبي شوف انت اللي تحبه
انا: تمام يا قمر.. عايزة حاجة اجيبهالك
نرمين: تسلم يا حبيبي… كرستين عايزة تكلمك
كرستين: ايون يا شهاب… هنسافر امتى يوم الخميس؟
انا: هنمشي من هنا بالليل على 9 كدا ولا حاجة
كرستين: لي بالليل.. الصبح احسن
انا: الصبح حر وزحمة.. لكن بالليل الطريق بيبقى هادي وفاضي وكمان الجو بيبقى حلو عن الصبح
كرستين: تمام خلاص اللي تشوفه
انا: تمام.. يلا سلام
قفلت معاهم ودخلت المكتب لاقيت أشرف دخلي المكتب
أشرف: بقولك ايه يا هندسة.. عايزك في موضوع
انا: خير يا أشرف في اي؟
أشرف: في بنت من اللي شغالين معايا على البوفيه عندها ظروف ومحتاجة مبلغ لحد ميعاد القبض بتاعها
انا: عندها ظروف ايه طيب؟
أشرف: اختها قربت تتجوز ومحتاجة فلوس تجيب شوية نواقص علشان تكمل عزالها
انا: محتاجة كام طيب…اقولك ناديلي البنت دي
أشرف: تمام.. ثواني وهخليها تدخل
بعد شوية دخلت البنت
انا: تعالي واقفة بعيد لي
البنت: معلش يا هندسة… اسفة لو بتقل عليك
انا: بطلي عبط… محتاجة مبلغ قد اي؟
البنت: على حساباتنا محتاجة 3000 جنيه
انا: طيب امسكي دول 5000 ولو محتاجة حاجة تانية أبقى عرفيني وبعد كدا لما تحتاجي حاجة انتي اللي تيجي تطلبي مش تبعتي أشرف
البنت: مش عارف اقولك ايه بجد يا هندسة
انا: متقوليش حاجة… وقومي يلا غيري هدومك وروحي انتي ريحي شوية علشان تعرفي تقومي بكره تروحي مع اختك تجيبوا اللي ناقصها ولو محتاجة حاجة تكلميني على طول بدون تردد
البنت: شكرا جدا ليك يا هندسة متشكره اوي
انا: انتو هنا زي اخواتي كلكم وبلاش شكرا دي… يلا روحي انتي علشان تلحقي تريحي شوية وابعتيلي أشرف
أشرف: ايون يا هندسة بعتلي
انا: البنت دي قولتلها تروح بيتها هي علشان تروح بكره مع اختها وانت خلي البنت اللي بتنزل طلبات تبقى مكانها على البوفيه النهارده تغطي مكانها
أشرف: طول عمرك برنس.. من عنيا حاضر
انا: تسلم يا غالي.. روح انت يلا
نهاية الحلقة الخامسة