كافيه المتعة | الجزء الثّالث – الحلقة السّادسة

انا: البنت دي قولتلها تروح بيتها هي علشان تروح بكره مع اختها وانت خلي البنت اللي بتنزل طلبات تبقى مكانها على البوفيه النهارده تغطي مكانها
أشرف: طول عمرك برنس.. من عنيا حاضر
انا: تسلم يا غالي.. روح انت يلا

كملت باقي اليوم عادي وروحت الشقة لنرمين وعدي اليوم كالعادة طبيعي… يوم الخميس امير كلمني قالي انه مش هيعرف ييجي معانا… الخميس بالليل سافرنا بعربتي وعربية كرستين وصلنا مطروح الفجر روحت على العمارة اللي فيها الشقق قابلت صاحبي وخدت منه المفاتيح ودخلنا ريحنا لحد الضهر… صحينا اتغدينا كلنا وعلى العصر كنا نزلنا على البحر في مكان هادي وخاص بينا احنا…. خلص اول يوم تمام وكله مبسوط

تاني يوم صحيت أنا ونرمين في البلكونة بنتكلم

نرمين: ايه رايك يا شهاب نتغدى النهارده سمك
انا: أنا شخصيا مليش في الاسماك اوي بس السمك هنا كويس وكلته قبل كدا مرة واحدة ومفيش عندي مشكلة
نرمين: طيب عارف بيجيبوه منين؟
انا: أنا هكلم واحد صاحبي يجيب.

طلعت فوني ورنيت على صاحبي وقولتله على السمك قال انه بيصطاد وهيعمل حسابي في 5 كيلو

الضهر صاحبي كلمني نزلت خدت منه السمك وحاسبته ونرمين اخدته عملت السمك وقعدنا اتغدينا كلنا مع بعض في الشقة عند البنات

انا: كدا تمام اوي عايز انام جدا
كرستين: حد بياكل سمك وينام يا شهاب
انا: يا ستي أنا باكل وبنام عادي
دينا: قووم يا عم نام متوجعش دماغنا
انا: هقوم يا ام لسان… ابو ام برود شكلك
نرمين: استنى يا شهاب هاجي معاك علشان لو محتاج حاجة قبل ما تنام اعملهالك وأبقى ارجع للبنات تاني

رجعنا الشقة أنا ونرمين

انا: احبك وانتي فهماني فشخ
نرمين: أنا قولت كدا بردو… انت مش طبعك تنام بعد الاكل وقولت اكيد انت عامل كدا علشان ميفهموش حاجة
انا: طب ايه يعني هنقضيها كلام وبس
نرمين: اهدى طيب عليا…
انا: مفيش اهدى والكلام دا

قلعت التيشرت بتاعي وشورت البحر ومسكت نرمين من وسطها قفشت في شفايفها بوس وعض ومص وكل حاجة كأني محروم منهم ونرمين عمالة تان بصوت خفيف وايدي نازلة على جسمها بتدعك فيه من وسطها لبزازها ل بين فخادها لما كانت خلاص ساحت في ايدي على الاخر ومش قادرة تقف على رجليها…. قلعتها الترنج بتاعها وبقت واقفة بالاندر والبرا بس… نزلت ببوقي بين بزازها على فلقة البزاز وبقيت بلحس فيهم بلساني وبمشي لساني بينهم لحد ما بين البرا وايدي على اندرها بدعك في كسها من فوق الاندر وبشد شفراتها بين صوابعي

نرمين: شهاب أنا مش قادرة خلاص نيمني على السرير

نيمتها على السرير وقلعتها الاندر والبرا كمان ونزلت فوق بزازها مسكتهم في ايدي وبقيت بضغط عليهم ادخلهم في بووقي وامسك الحلمة بين شفايفي امصها وارضع منها جامد ونرمين ايديها بتضغط على راسي اكتر بقيت بعضعض في بزازها وادوس على حلماتها بين سناني وهي تصوت وتتاوه بصووت استمريت على الوضع دا شوية وقت حلوين كانت نرمين اترعشت وبتنزل شهوتها… سيبتها شوية تاخد نفسها وقومت بعد كدا نزلت على بزازها بوس ورضاعة ببوقي وايدي بتلعب في كسها وشفراته… كانت نرمين خلاص سخنت تاني ودخلت في المود بقيت بزود دعك في كسها ولعب في بزازها وقومت ماسك زوبري مدخله في كسها بشويش وانا فوقها على السرير وبقيت بدخل زوبري واحدة واحدة لحد ما زوبري كله بقى في كسها وبدأت انيك كسها بالراحة في الاول وبعد شوية بقيت بزود سرعت زوبري في كسها وهي ماسكه فيا جامد استمريت على الوضع دا شوية وبعد كدا قومتها خليتها وضع الدوچي وبقيت بلعب في كسها بإيدي وانا بعض في رقبتها وببوس ضهرها وجسمها كله… وقفت وراها ومسكت زوبري دعكته في كسها شوية لحد ما هي مسكته بإيديها دخلته في كسها من هيجانها وبدأت انيك فيها بكل سرعتي وقوتي وماسكها من شعرها بشدها عليا بشويش علشان متطلعش بجسمها لقدام واستمرت على الوضع لفترة مش صغيرة كنت خلاص قربت اجيب لبني… مسكت نرمين من وسطها بدراعي ملفوف على بطنها وانا فوقها وبقيت بنيكها بسرعة وايدي التانية على كسها بدعك في زنبورها وانا بنيكها لحد ما لاقيت كسها بيضيق على زوبري كانت بتجيب عسلها وانا زوبري انفجر باللبن في كسها ونزلت كل لبني فيها كنا خلاص جسمنا بيتنفض من المجهود اللي عملناه… فضلنا شوية مريحين على السرير نرمين على بطنها وانا فوقها وزوبري لسه في كسها لحد ما نام وخرج لوحده منها

نرمين: في حاجة عايزة اقولك عليها
انا: حاجة اي؟
نرمين: أنا روحت للدكتورة وشيلت الجهاز اللي كنت مركباه علشان عايز اخلف منك
انا: طب ما أنا عارف… تفتكري كرستين هتخبي عليا ؟
نرمين: الواطية.. أنا قولتلها متقولش ليك وانا اللي هقولك في الوقت المناسب… بس طلعت جزمة
انا: هههههه عادي يا قمر بقى دي صاحبتي بردو وانا مجندها عليكو تنقلي اخباركم هههه
نرمين: هبدأ اشك فيها
انا: هههههه يخربيت دماغك بهزر
نرمين: عارفة يا قلبي هههه… هتنام؟
انا: مش هتنامي ولا ايه؟
نرمين: هروح اقعد معاهم شوية
انا: تمام أنا هنام شوية وصحيني على العصر كدا علشان ننزل نخرج شوية نلف في البلد هنا حلوة وهتعجبك جدا
نرمين: اوكي يا حب

قامت نرمين خدت دش وخرجت راحت للبنات وانا خدت دش ودخلت نمت صحيت العصر قومت لبست وخدت نرمين والبنات نزلنا لفينا وكله تمام….. عدى الاسبوع في مطروح كويس جدا وكله مبسوط ونزلنا تاني القاهرة

انا: اتمنى تكونوا مبسوطين وكله تمام
كرستين: كان اسبوع جميل بصراحة وكنت عايزة نفضل كمان يومين او تلاتة
انا: بالنسبة للكافيه دا مين يتابعه كفاية كدا..
كرستين: طيب هتروح الكافيه امتى؟
انا: الساعة دلوقت 3 العصر هروح ابص علي الشباب وارجع اريح شوية وبعدين هنزل بالليل تاني
كرستين: طب أبقى رن عليا ننزل سوا
انا: اشطا… سلام بقى

مشيت أنا ونرمين روحنا الشقة نزلتها وكملت أنا للكافيه روحت ابص عليه لو في حاجة او مشكلة

انا: ازيك يا حسام.. ايه الاخبار
حسام: كله تمام يا هندسة.. انت جيت امتى
انا: لسه واصل حالا وقولت اجي ابص عليك
حسام: متقلقش يا هندسة كله تمام وزي الفل
انا: تمام يا معلم…. همشي أنا علشان اريح شوية
حسام: تمام يا باشا… سلام

مشيت من الكافيه روحت البيت طلعت لاقيت نرمين غيرت هدومها وعلى السرير.. دخلت خدت دش ودخلت انام أنا كمان شوية علشان انزل الكافيه بالليل… نمت من كتر تعب السفر ومحسيتش بنفسي غير الساعة 10 بالليل ونرمين بتصحيني

انا: هي الساعة كام دلوقت؟
نرمين: الساعة بقت 10 انت كنت تعبان شكلك ومحبيتش اصحيك قبل كدا
انا: يا نهار ابيض نمت كل دا
نرمين: ايون شكلك تعبت من السواقة
انا: طب جاية معايا الكافيه ولا لا
نرمين: طيب قوم خد دش والبس علشان نتغدى وبعدين هنزل معاك للكافيه
انا: طب جهزي الاكل وانا مش هتأخر

قومت خدت دش ولبست وقعدت اتغديت مع نرمين وقومت اعمل قهوة كانت نرمين بتلبس… خلصت القهوة وشربتها ونرمين جهزت نفسها ونزلنا ركبنا العربية رنيت على كرستين عرفتها اني رايح الكافيه… وصلنا الكافيه دخلت أنا ونرمين لاقيت دينا ونهاد ونسرين هناك

انا: ازيكم يا بنات… انتو هنا من بدري؟
دينا: من ربع ساعة تقريبا
نهاد: انتو راحت عليكم نومه ولا ايه
نرمين: أنا صاحية من شوية لكن شهاب كان تعبان من السواقه ومحبتش اصحيه سيبته شوية ينام
دينا: يا قلبك الرقيق يا نرموو ههههه
انا: طب اسيبكم ترغوا وادخل اشوف الدنيا جوا

دخلت المكتب لاقيت أشرف جاي ورايا

أشرف: عامل ايه يا هندسة
انا: بخير يا أشرف اخبارك ايه واخبار الناس
أشرف: كله تمام… أنا قولت هتبقى تعبان ومش هتيجي الكافيه النهارده من المشوار دا
انا: لا عادي أنا نمت شوية ظبطوا الدنيا معايا… المهم ايه اخبار الكافيه والشغل تمام ولا
أشرف: كله تمام والناس بتزيد كل يوم وزي الفل
انا: كويس جدا… بقولك ايه عايز اخد رايك في حاجة كدا تبع الشغل بردو يمكن تفيدني
أشرف: خير يا ريس
انا: قابلت واحد صاحبي من اسبوع كدا هو عنده مول في اسكندرية وبيعمل واحد تاني لسه وعايزني افتح كافيه في المول دا ويبقى نظام شركاء
أشرف: فكرة جامدة جدا بس عايزة فلوس كتير بس لو تمت هتبقى نقله كبيرة ليك وتفرق معاك
انا: فاهم كل دا وقصة الفلوس هو هيبقى شريك بالمكان وانا هظبط الكافيه ويبقى تلت له وتلتين ليا بس المشكلة انه هيبقى في محافظه تانية ودا حوار تاني بالنسبة ليا… هتابع ازاي هنا وهناك وهفضل ما بينهم كدا صعب
أشرف: لو علي هنا في متقلقش أنا موجود وانت ممكن تركز هناك وتبقى معانا بردو هنا من فترة للتانية
انا: مش عارف يا أشرف لسه بفكر في الحوار دا وكدا كدا المول لسه قدامه شهور ويبقى جاهز وقتها نبقى نشوف هيتم اي…. أنا بس حبيت اشوف ردك
أشرف: عموما الموضوع لو تم هيفرق معاك جدا ومتنساش ان المشاريع اللي زي دي بتتلقط بسرعة يعني ممكن لو نفضت للموضوع دا حد تاني يدخل مكانك مع صاحبك دا في حاول ترد عليه بسرعة وتحجز المكان لنفسك ومن ناحية الفلوس في اكيد هتلاقي حل
انا: اكتر حاجة تفرق معايا مراتي دي اللي هتفضل تتنطط معايا من مكان ل مكان وهي مش هتستحمل كدا
أشرف: وقتها اكيد هيبقى في حل بردو… اقعد مع نفسك وفكر كويس وشوف المناسب ايه واعمله
انا: سيبها بظروفها يا أشرف… الفواتير متقفلة؟
أشرف: الفواتير بتتقفل كل يوم بيومه وكله تمام ولو عايز تراجعهم اجيبهم ليك تبص عليهم
انا: طالما تمام يبقى خلاص اشطا
أشرف: اجيبلك قهوة طيب؟
انا: اه ياريت بعد اذنك
أشرف: تمام ثواني وهجيبهالك انا

خرج أشرف من عندي وبعد شوية جابلي قهوة شربتها وخرجت للبنات كانت كرستين وصلت الكافيه وعدي اليوم عادي

عدي شهر على الكافيه الجديد والامور ماشية تمام… وصلت للكافيه أنا وكرستين دخلت كانت الساعة 10 بالليل ناديت على أشرف قولتله هاتلي الفواتير بتاعة الشهر

أشرف: دي الفواتير بتاعة الشهر كله يا هندسة
انا: تمام.. شكرا يا أشرف

مشي أشرف وقعدت أنا وكرستين راجعنا كل الفواتير وكله تمام والكافيه كان محقق ربح كويس جدا بالنسبة لاول شهر له

انا: كدا تمام جدا الفواتير مضبوطة ونسبة المكسب عالية وكويسة جدا
كرستين: مكنتش متوقعه بصراحة المكسب دا… بس كويس جدا دي بداية مبشره
انا: مهو أنا في عرض واحد صاحبي عارضه عليا
كرستين: عرض اي
انا: واحد هيعمل مول وعايزني اعمل كافيه هناك ويبقى شريك معايا بالارض وانا ادارة الكافيه
كرستين: حلو العرض دا جدا ولو محتاج شريك تاني معاك أنا جاهزة بردو
انا: لسه مقررتش اساسا هوافق ولا لا
كرستين: وافق لانه مشروع حلو جدا
انا: بظروفها بقى.. وقتها نبقى نشوف…. المهم عايزك في حوار تاني بس لسه قدام شوية
كرستين: حوار ايه يا شهاب
انا: تقرببا كدا أحمد قفل الكافيه بقاله اسبوعين وزيادة وكنت بفكر اخد أنا الكافيه بتاعه بس في نفس الوقت مش عايز اعمل كدا لان الكافيه بتاعنا دا ظبط الدنيا هنا ومش عايز افضل كل شوية اتنقل من مكان ل مكان
كرستين: من وجهة نظري بلاش احسن خليك في دا واهو تمام وشغال كويس جدا عن التاني
انا: ما أنا لسه بفكر في الحوار يا اخد كافيه أحمد يا اما ادخل مع صاحبي بتاع المول دا وخلاص
كرستين: خليك مع صاحبك احسن من الفكرة دي
انا: بنسبة كبيرة دا اللي هيحصل بس المشكلة ان المول في اسكندرية يعني فيها سفر وعدم استقرار بردو
كرستين: انت ممكن تتابع الكافيه في الاول بس وبعد كدا تشوف حد كويس زي أشرف يبقى هناك
انا: كلامك كويس.. أنا هكلم صاحبي واقوله موافق بس ممكن احتاج منك مبلغ للتجهيز
كرستين: مفيش مشكلة خالص اللي نحتاجه قولي عليه

خلصت كلام مع كرستين وخدت نسبتها في الفلوس ومشيت وانا طلعت فوني كلمت امير

انا: ايه يسطى ايه الاخبار
امير: تمام يا حب.. انت عامل اي
انا: زي الفل… اعمل حسابك هاخد الكافيه عندك
امير: ايون كدا بقى تعال جنب اخوك ونشغل الدنيا سوا سوا
انا: قدامك قد ايه على ما تبدأ شغل في المول
امير: يا ابني الناس شغالة فيه من ايام ما اتقابلنا دول قربوا يخلصوا اصلا في اماكن اتشطبت واماكن لسه مخلصتش
انا: عموما اعمل حسابي في المكان بقى
امير: يا صاحبي معمول حسابك من بدري… بس اعمل حسابك هتيجي تقعد معايا هنا
انا: مينفعش يسطى اسيب القاهرة والكافيه هنا وكمان مراتي اسيبها هنا ازاي
امير: يا عم اتنيل يعني القاهرة حلوة اوي… يسطى هجهزلك شقة من بتوعي واقعد فيها انت ومراتك ملكش دعوة انت
انا: يا عم مش وقته طيب…. المول قدامه قد ايه بالضبط ويبقى جاهز
امير: يعني حوالي شهر كمان ويبقى متشطب كله
انا: طب بص انت تخلص تشطيب وتكلمني اجيلك علشان اجهز الكافيه بالمعدات اللازمة
امير: خلاص اتفقنا يسطى
انا: تمام يا غالي… على تليفونات بقى
امير: حبيبي… سلام

قفلت مع امير وكملت اليوم في الكافيه ومشيت الصبح على 9 رجعت الشقة كانت نرمين صحيت قعدنا فطرنا مع بعض ودخلت نمت… صحيت على الساعة 6 المغرب اتغدينا وكله تمام

انا: هتنزلي معايا الكافيه ولا ايه ظروفك
نرمين: دينا قالت انها هتيجي تسهر معايا هنا
انا: طب تمام لو محتاجة حاجة عرفيني
نرمين: اوكي يا حب

قومت لبست ونزلت للكافيه على الساعة 8 لاقيت كرستين بتتصل عليا

انا: ايون يا كرستين
كرستين: نزلت الكافيه ولا لسه
انا: أنا هناك اهو.. انتي فين
كرستين: هروح مع البنات نقعد مع نرمين شوية وبعدين هاجي الكافيه
انا: تمام براحتك… سلام

قفلت معاها ولاقيت رقم غريب بيرن عليا

انا: الو…. مين معايا
شخص: ازيك يا شهاب… معاك ماجد الحلفاوي..
انا: اهلا اهلا ماجد بيه (والد شيرين) اخبار حضرتك يا باشا
ماجد: أنا تمام…. المهم عايز اقابلك اقعد معاك شوية
انا: تحت امرك يا باشا… تحب اجي لحضرتك ولا حضرتك تشرفني في الكافيه في اي وقت
ماجد: لا تمام أنا هاجي اشرب قهوة عندك
انا: تمام يا ريس.. فانتظار حضرتك
ماجد: تمام.. مع السلامة يا شهاب

قفلت مع ماجد وانا مستغرب فشخ ايه المكالمة دي وياتري ايه اللي ورا ماجد دا

بعد حوالي ربع ساعة كان ماجد وصل ولاقيت أشرف داخل عندي بيقولي نفس الراجل بتاع المرة اللي فاتت بالحراسة بتاعته.. قولتله يخليه يدخل

انا: اهلا وسهلا ماجد بيه.. اتفضل
ماجد: اهلا بيك يا شهاب

انا: اشررف… اعمل ليا قهوة ولل باشا قهوة مظبوط
أشرف: تمام يا هندسة.. بعد اذنكم

انا: منورنا يا باشا
ماجد: ندخل في المهم على طول لاني مبحبش اضيع وقت
انا: ياريت لاني من وقت المكالمة وانا مش على بعضي
ماجد: الموضوع بسيط خالص… بص يا شهاب أنا كل ما اقعد مع شيرين بتشكر فيك جدا وانا دايما بثق في كلام شيرين وهي قالتلي انت قد ايه انسان كويس وعملت نفسك بنفسك.. يعني مش معتمد على حد
انا: يا باشا أنا طلعت للدنيا كدا مبحبش اعتمد على حد وكمان في ظروف خليتني أبقى لوحدي واعتمد على نفسي في كل حاجة واهو الدنيا بقت تمام معايا وفل
ماجد: وأنا بحب الناس اللي تعتمد على نفسها وتسلك في اي حاجة واللي يسلك مع الدنيا يبقى يسلك مع ايه حد حتى العفاريت…. أنا عايزك تشتغل معايا
انا: مبدئيا يا باشا الشغل معاك حاجة حلوة جدا بس ياريت اعرف هشتغل ايه بالضبط واشمعنى انا
ماجد: اشمعنى انت… علشان انت سلكاوي وانا بحب الراجل اللي بيسلك في اي حاجة… بالنسبة هتشتغل اي… في شغلك دي خليها بعدين لما اشوف ردك الاول ونقعد مع بعض وقت اطول تفهمني وافهمك اكتر
انا: طب ما أنا كدا مش فاهم اي حاجة
ماجد: هتفهم كل حاجة بس في وقتها وبعدين أنا جاي اقعد معاك شوية ونشرب قهوة سوا
انا: يا باشا منورني بس حضرتك قولت شغل في لازم استفسر علشان اديلك رد
ماجد: الشغل معايا كتير يا شهاب وانا من كلام شيرين حبيت انك تبقى معايا لان في شغل بيبقى محتاج حد فاهم وبيسلك ومش دايما أنا فاضي في عايز اللي يعوض غيابي واكون واثق فيه
انا: كلامك على دماغي بس لحقت تثق فيا؟
ماجد: مش سهل اني اثق في حد بسهولة بس عندي شيرين اهم حد في حياتي وعارف انها عاقله وبتحكم على الناس صح وبما انها قالت عليك كدا يبقى انت فعلا كدا.. رأيها عندي مصدق
انا: تمام يا باشا… بس انت كدا شقلبت دماغي اكتر
ماجد: هههههههه خليك تقيل يا هندسة وكله بوقته
انا: تمام يا ريس أنا معاك للاخر… بس لي حضرتك مقتنع اني هوافق على الشغل وانا كدا كدا عندي مشروعي الخاص وكله تمام
ماجد: مقتنع علشان انت شاب طموح واللي خلاك تعمل مشروع زي دا يبقى هتسعي انك تعمل مشاريع تانية اكتر والمبلغ اللي هتاخده معايا هيساعدك في اللي عايز تعمله
انا: هتديني مليون جنيه مثلا؟
ماجد: لو وصلت للمبلغ دا مش هقول لا بس المهم عندي الشغل كله يمشي تمام وميكونش في ايه غلطات
انا: طب ليه تدفع مبلغ زي دا لواحد زيي وانت قادر متدفعش وبسلطتك تعمل اي حاجة بدون فلوس
ماجد: دماغك اشتغلت ودا اللي كنت مقلق منه
انا: يبقى في حاجة غلط يا باشا وانت مش عايز تقولي
ماجد: بص يا شهاب الشغل عباره عن…..
انا معايا توكيل عربيات Bmw وكل شهر بيتبعتلي عدد معين عن طريق الشركة الرئيسية في المانيا والعربيات بتوصل في ميناء الاسكندرية… انت كل مهمتك تروح الميناء وتخلص جمارك العربيات دي علشان تعدي بدون ايه مشكلة وهتقابل هناك واحد معرفه هيخلصلك كل اللي تحتاجه من غير تعب
انا: طيب ما هو في واحد في الجمرك هنا هيخلص اهو… أنا ايه لازمتي في الحوار دا كله
ماجد: لازم يكون حد معاه هناك تبعي وكمان علشان تمضي على استلام العربيات والا مش هيخرجوا من الميناء لحد ما أنا اروح استلمهم
انا: يعني الفكرة كلها اني أبقى مغطي مكانك لو انت مش فاضي او مش موجود اصلا
ماجد: بالضبط كدا… وليك مرتب شهري 200 الف سواء روحت الميناء او قاعد مبتعملش حاجة
انا: مبلغ كويس بس شايف انه كبير جدا على اني اروح استلم واجي وبس… بس قصة اني امضي دي مش جاية معايا اووي فيها لغز يا باشا
ماجد: ولا لغز ولا حاجة الجمرك عايز حد يستلم العربيات وبس ويبقى هو المسؤول عن الاستلام
انا: يعني الامضاء بتاعتي تبقى للاستلام بس لكن مش تملك العربيات… صح كلامي؟
ماجد: بالضبط كدا يعني لو خايف من اي حاجة أنا اللي هبقى في الوش انت ملكش دعوة بأي حاجة
انا: لو الحوار كدا فأنا شخصيا معنديش مشكلة بس لو الحوار فيه لبش او حاجة من تحت الترابيزة ياريت أبقى عارف على مقعش في مشكلة ووقتها الدنيا هتتلغبط مني
ماجد: ههههههه تحت ترابيزة ايه بس…. أنا لو عايز اعمل اي حاجة بعملها ومحدش هيعرف حاجة… أنا عايزك تبقى مكاني في المشاوير اللي زي دي لان انت لسانك حلو وهتخلص الموضوع بسهولة
انا: يبقى اتفقنا يا باشا… العربيات بتوصل امتى
ماجد: على حسب ما اطلب انا
انا: عموما معنديش ايه مشكلة خالص وتعرفني قبلها بكذا يوم علشان أبقى مجهز نفسي
ماجد: كدا يبقى نشرب القهوة
انا: بردو مش مطمنلك يا باشا ههه
ماجد: انت جريء اوي يا شهاب على فكرة
انا: لو أنا مش جريء مكنش زمانك قاعد معايا دلوقت وعايزني اشتغل معاك يا باشا… الجرئه حلوة يا ريس
ماجد: الجرئه حلوة اه بس خد بالك اوقات بتبقى جرئ مع ناس مينفعش معاها الجرئه
انا: العمر واحد يا باشا ولو هموت يبقى اموت راجل
ماجد: تعجبني يا شهاب.. اسيبك بقى دلوقت وهيبقى بينا مكالمة وقت ما الطلبيه توصل
انا: تمام يا باشا نورتني… مع السلامة

مشي ماجد وانا دماغي بتلف من اللي هو عايزو بس في نفس الوقت قولت فرصة حلوة فيها فلوس كتير وكمان هيبقى ليا معارف سواء ماجد او الراجل بتاع الجمارك او ناس تانية لسه هعرفها… كانت الساعة بقت 9 ونص شربت قهوة وقعدت شوية مع نفسي وشوية لاقيت كرستين داخله المكتب

كرستين: أنا جيت يا معلم
انا: تعالي اقعدي… تخيلي مين كان هنا من شوية
كرستين: مين اللي كان هنا
انا: فاكره المشكلة اللي كنت فيها وبسببها مشيت من الكافيه… الراجل اللي بعتلي جاردات دا
كرستين: ايون ايون… كان بيعمل ايه هنا دا
انا: عايزني اشتغل معاه.. بيقول عجباه دماغي والجو دا وعايزني أبقى معاه في شغل يعني حاجات اخلصها مكانه لما يكون مش موجود
كرستين: مش فاهمة حاجة.. بس انت رايك ايه في كلامه
انا: لحد الان كلامه معايا عادي خالص والشغل اللي قالي عليه مفيش فيه ايه مشكلة وكمان محدد مرتب شهري ليا بس كويس جدا في قولت اشوف كدا نظام الشغل دا واهو تجربة ومنها فلوس حلوة واكيد هتعرف على ناس تقيلة بردو تنفع في اي وقت لو اتزنقت في حاجة
كرستين: بص أنا مش مطمنة للراجل دا بس انت عارف بتعمل ايه كويس واكيد ليك طريقتك في التعامل
انا: ولا أنا مطمن له بس حابب ادوس معاه في الحوار يمكن يكون حلو وفيه مصلحة
كرستين: المهم بس تبقى واخد بالك وانت شغال معاه ممكن يكون بيسحب رجلك علشان يرد اللي عملته فيه
انا: كل حاجة هتبان في وقتها وانا محذر منه متقلقيش… المهم البنات لسه عند نرمين؟؟
كرستين: اه سببتهم هناك لسه بيرغوا
انا: تمام… هتعملي ايه دلوقت؟
كرستين: هقعد معاك شوية وبعدين هخرج اقابل بنات صحابي بقالي كتير مشوفتهومش
انا: خلاص تمام…

قعدنا شوية وبعد ساعة كرستين قامت مشيت وانا فضلت في الكافيه لحد الصبح كان حسام استلم الشيفت قعدت معاه شوية وقومت مشيت روحت الشقة كانت نرمين صحيت من النوم فطرنا واستمر الحال دا لمدة شهر كمان وكل حاجة ماشية فل

قاعد في الكافيه في يوم لاقيت فوني بيرن

انا: الو.. ايه الاخبار يا باشا
ماجد: تمام يا شهاب… اعمل حسابك بعد بكره هتروح الميناء تستقبل دفعة عربيات وهتلاقي هناك واحد اسمه ايمن دا المسئول عن تخليص الجمارك هتروح تلاقيه مخلص كل حاجة على الامضاء بتاعتك وتاخد العربيات وتيجي على القاهرة
انا: يا مسهل الحال.. اتمنى ميكونش في اي حاجة تخليني اتأخر هناك او مشاكل
ماجد: متقلقش كله هيخلص في ساعة زمن
انا: تمام يا باشا لما اوصل هناك هكلمك
ماجد: خلاص تمام… أبقى ابعتلي رقم حسابك
انا: هبعتهولك لما ارجع بقى

قفلت مع ماجد وكملت اليومين عادي وجه يوم السفر خرجت من القاهرة على 6 الصبح وصلت الميناء الساعة 9 روحت لاقيت ايمن دا مستني وفعلا كل حاجة خلصانة على الامضاء بس

انا: صباح الخير…. حضرتك استاذ ايمن؟
ايمن: ايون انا…. اكيد انت شهاب اللي تبع الباشا
انا: بالضبط يا باشا… كل حاجة خلصت ولا لسه؟
ايمن: كله تمام واقف على الامضاء بتاعتك بالاستلام
انا: تمام… فين الورق

جابلي ورقه مكتوب فيها عدد العربيات والموديل وكل حاجة… بعد ما قرأت الورقه واطمنت مضيت عليها وخدت العربيات على القاهرة… وصلت القاهرة على 3 العصر كلمت ماجد عرفته اني وصلت وهو وصفلي مكان المعرض بتاعه وروحت على هناك لاقيته قاعد مستنيني

ماجد: اهلا بالغالي… كله تمام؟
انا: اهلا يا باشا… كله تمام زي الفل..
ماجد: شوفت يا عم الموضوع سهل ازاي
انا: هو سهل ايون بس اللي بعد كدا هو اللغز هههه
ماجد: يا ابني لا لغز ولا حاجة هههههه
انا: الايام هتبين يا باشا
ماجد: المهم اكتبلي رقم حسابك يا ابو قلب خفيف
انا: ماشي يا باشا خفيف خفيف… بس أنا طبعي كدا لازم افهم بعمل ايه بالضبط
ماجد: عموما لحد دلوقت انت بتفهم اهو
انا: دلوقت تمام… اللي بعده بقى
ماجد: انت مسخرة ههههههه
انا: طب اخلع أنا بقى… محتاج حاجة تانية؟
ماجد: لا تمام انت كدا يا شهاب ولو احتجت حاجة هكلمك تخلصهالي
انا: متتصلش بيا بعد الساعة 10 بالليل علشان ببقى مش فايق ههههه
ماجد: اطلع برة يا هندسة
انا: ايه لازمة هندسة بقى ههه… سلام يا باشا

مشيت من عند ماجد وانا في الطريق لاقيت تحويل وصلني ب 200 الف…. وبعد شوبه فوني رن

انا: ايون يا باشا
ماجد: الحاجة وصلت ولا لسه
انا: وصلت وكله تمام… مستعجل ليه كدا
ماجد: رجالتي لازم تتظبط وتبقى رايقة
انا: مبدئيا بلاش كلمة رجالتي دي يا باشا لاني مبحبهاش خالص… بتحسسني اني تحت رحمة حد…
ماجد: انت غريب يا شهاب افندي… عموما مش هنختلف على المسمي
انا: تمام يا باشا… لو احتجت حاجة كلمني
ماجد: ماشي يا شهاب… مع السلامة

قفلت مع ماجد ووصلت للبيت دخلت اتغديت مع نرمين ودخلت انام شوية علشان اصحى للكافيه…. نمت لحد 9 بالليل وصحيت لبست وظبطت نفسي وخدت نرمين ونزلت الكافيه لاقينا البنات هناك

انا: ازيكم يا بنات عاملين اي
دينا: تمام. يا شهاب… امال انت فينك مش لنشوفك زي الاول يعني
انا: معلش يا دينا انتي عارفة الكافيه وهمومه
دينا: طب حاول تقعد معانا شوية زي الاول
انا: من عينيا حاضر اخلص بس من الحوارات اللي معايا دي وهبقى فاضي ليكو تمامآ… طب اسيبكم بقى مع بعض وانا هدخل اخلص شوية ورق

دخلت المكتب طلعت فوني وكلمت امير

انا: ايه يسطى الاخبار
امير: كله تمام يا برنس والكافيه يعتبر اتشطب وكله تمام مش ناقص غير بس تجيب المعدات فيه
انا: طب تمام… بص يا امير أنا مش عايز شريك معايا في الكافيه… يعني شوف انت هتبيع ارضية الكافيه ولا بتأجرها ومش هنختلف
امير: مع اني كنت احب أبقى شريك معاك بس عادي اللي تحبه انت هنتفق عليه…. عموما الكافيه يعتبر انت مأجر الارضيه
انا: تمام جدا…. ايجار المكان كام؟
امير: علشان خاطر شهاب هيبقى 50 الف
انا: مش شايف ان كدا كتير يا امير؟؟
امير: يا شهاب هنا في إسكندرية الحاجات دي غالية وبعدين دا مول وتجاري والجو اللي انت تعرفه دا
انا: عموما الايجار هيبقى 40 الف بس يا امير
امير: وانا مش هرفض ليك كلمة انت قولتها
انا: حبيبي يسطى… شوف انت الوقت المناسب اللي اقدر اجي فيه واجيب المعدات للكافيه علشان اعمل حسابي
امير: اي وقت انت تحبه… بس الاحسن تستني اسبوعين او تلاتة يكونوا الناس اللي شغالة في المول خلصت خالص علشان مفيش حاجة تتكسر او تبوظ
انا: خلاص تمام هستنى شهر كمان وهبدأ اجيب المعدات
امير: تمام جدا
انا: تمام يسطى…اسيبك بقى دلوقت وهكلمك تاني
امير: اشطا يا حب… سلام

قفلت مع امير وناديت لأشرف يجيبلي قهوة وييجي هو

أشرف: القهوة يا هندسة
انا: تعال يا أشرف…. بص يا معلم أنا خلاص اتفقت على الكافيه في اسكندرية وكمان شهر هنبدأ نجهز المعدات اللي هنحتاجها هناك… مهمتك بقى تركز انت هنا كأني موجود بالضبط
أشرف: متقلقش يا باشا كله هيمشي زي ما تكون موجود بالضبط
انا: الشباب اللي برة اخبارهم اي… حد محتاج حاجة؟
أشرف: كله تمام يا هندسة وفل
انا: طب يا معلم امسك.. دول 6 الاف جنيه وزعهم عليك انت واللي بره
أشرف: كدا كتير يا ريس
انا: متقولش للرزق لا يا أشرف
أشرف: تمام يا ريس… عايز حاجة تاني اجيبهالك
انا: تسلم يا أشرف… روح انت


نهاية الحلقة السادسة…..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ