كافيه المتعة | الجزء الثّالث – الحلقة التّاسعة

انا: ايه يسطى… الموضوع خلاص اتحل وبكره هيجيلك مكالمة من المحافظ والحوار يخلص
امير: ازاي يعني..!! انت عملت ايه
انا: ملكش فيه يا عم… المهم تخلي الراجل اللي هياخد المحل دا ينجز علشان تحدد ميعاد الافتتاح ونخلص بقى
امير: ماشي يا شهاب بس مش هسيبك غير لما افهم انت عملت ايه وكلمت مين
انا: هتعرف كل حاجة في وقتها… يلا سلام..

قفلت مع امير وقعدت شوية في الكافيه لحد ما حسيت اني مسقط وعايز انام قومت روحت البيت دخلت جمب نرمين نمت لحد ما نرمين صحتني علشان نتغدى الساعة 5 العصر… قومت ظبطت نفسي ولبست واتغدينا سوا

انا: مامتك عاملة ايه يا نرمين
نرمين: كويسة جدا… مش عارفة اشكرك ازاي يا شهاب
انا: شششش بس يا بتاعة انتي…. المهم دلوقت في مشكلة انتي مش واخدة بالك منها وممكن تبوظ كل حاجة وعلاقتك ب مامتك
نرمين: مشكلة ايه دي يا شهاب
انا: ان مامتك من غير راجل وانتي عارفة انها زمان كانت عايشة مع الرجالة يعني صعب عليها تبطل كل حاجة فجأة كدا هي واخواتك كمان لازم تحطي في دماغك انهم لو رجعوا للي كانوا بيعملوه زمان فدا غصب عنهم علشان كدا لازم يكون في حل للمشكلة دي
نرمين: عندك حق يا شهاب… الست صعب تبعد عن الموضوع دا خصوصا لو كانت زي ماما كل يوم بتمارس وبكمية كبيرة
انا: امك لازم تتجوز بس المشكلة هنا.. هتتجوز مين
نرمين: مش عارفة يا شهاب مش عارفة بجد
انا: بصي يا نرمين علشان بس أنا مش بخبي اي حاجة عنك… امك طلبت مني من فترة اني انام معاها هي واخواتك علشان اعوضهم حرمان السكس اللي هما كانوا غرقانين فيه… بس أنا رفضت اعمل معاهم حاجة من دي لانه مينفعش بكل الطرق
نرمين: ايييي… بتقول ايه يا شهاب.. ماما طلبت منك كدا
انا: ايون طلبت بس مش بقولك كدا علشان تروحي تتخانقي معاها ولا ترجعي تزعلي منها… انتي بنفسك لسه قايلة ان الست صعب عليها تبطل كدا فجأة وخصوصا اللي زي مامتك كانت بتمارس كتير
نرمين: أنا مش زعلانة منها… أنا زعلانة عليها هي واخواتي لاني مريت بالظروف دي بردو
انا: الزعل مش هيحل الموضوع… عايزين حل مناسب وميكونش فيه ايه مشكلة لحد او فضيحه
نرمين: طب ما تفكر في حل يا شهاب
انا: يا نرمين أنا دماغي بتفكر في مليون حاجة حرفيآ ولو كان عندي حل كنت قولته لكن قولتلك علشان تفكري معايا
نرمين: ما أنا مش عارفة يا شهاب… يعني اقولها ارجعي تاني للي كنتي بتعمليه زمان ولا ايه بالضبط أنا مش فاهمة
انا: اهدي يا نرمين وشغلي دماغك شوية… بصي انتي تقعدي مع مامتك واخواتك وتتكلمي معاهم في الموضوع دا ولو هما عندهم حل كويس اعرفيه منهم وانا هتصرف
نرمين: تمام يا شهاب هبقى انزل معاك توصلني عندهم
انا: الساعة بقت 7 يدوب نقوم نلبس علشان اوصلك قبل ما اروح الكافيه… يلا قومي جهزي نفسك

قامت نرمين تلبس وانا قعدت استنيتها لحد ما خلصت وخدتها ونزلت وصلتها عند مامتها

نرمين: انت مش هتطلع معايا؟
انا: لا أنا هروح الكافيه… اطلعي انتي يلا وشاوريلي من البلكونة علشان امشي
نرمين: تمام يا شهاب

طلعت نرمين عند مامتها وشاورتلي فعلا…. مشيت أنا بالعربية طلعت على الكافيه وصلت ودخلت المكتب كان حسام موجود وأشرف لسه داخل الكافيه ورايا

انا: ازيك يا حسام ايه الاخبار
حسام: كله تمام يا هندسة وزي الفل
انت: كويس جدا يا حسام… روح انت علشان تروح بيتك بقى
حسام: تمام يا ريس هسلم الفواتير لأشرف وامشي
انا: تمام يا حسام

استلم أشرف من حسام وانا في المكتب لاقيته داخلي المكتب بالقهوة

أشرف: مساء الفل يا هندسة… القهوة بتاعتك
انا: مساء الفل يا أشرف.. عملت ايه مع الطقم الجديد
أشرف: كلمتهم من شوية وقالوا نص ساعة ويوصلوا
انا: طب تمام على ما اشرب قهوتي بقى
أشرف: اول ما الناس توصل هجيبهم ليك
انا: خلاص تمام مستنيك

خرج أشرف وانا شربت القهوة ولاقيت الباب بيخبط

انا: اتفضل ادخل
شيرين: ازيك يا هندسة اتمنى مكونش معطلاك
انا: اهلا بالقمر.. معطلاني ايه بس انتي تيجي في اي وقت وملكيش دعوة.. انتي عايزة الباشا يقتلني ولا ايه هههه
شيرين: لا لا أنا مليش دعوة باللي بينكم… انت هنا صاحب المكان وتعمل اللي عايزه
انا: ازيك يا شيرين عاملة اي
شيرين: تمام يا شهاب… انت اخبارك ايه
انا: زي الفل كله تمام… لوحدك ولا صحابك معاكي
شيرين: لا صحابي كلمتهم وزمانهم جايين بس أنا جيت بدري قولت اقعد معاك شوية الاول
انا: منورة طبعا… تشربي عصير فرواله اكيد
شيرين: ممكن اجرب القهوة بتاعتكم ههه
انا: يااه بس كدا… ثواني

ناديت على أشرف قولتله يعمل قهوة ل شيرين ويجيبها

انا: اخبار الباشا اي.. فين هو
شيرين: بابا كويس بس مسافر برة مصر ومش عارفة هيرجع امتى…
انا: يرجع بالسلامة يا قمر… اخوكي الشبح اخباره اي
شيرين: ياه انت لسه فاكر.. سيبك منه يا شهاب
انا: أنا مش فاكرو اصلا يا شيرين بس مش عايزه يفكر يعمل حاجة تزعله مني لان وقتها مش هعمل حساب لحد
شيرين: لا بابا اصلا زعقله وقاله ملوش دعوة بيك
انا: خليه يتلاشاني عشانه مش عشاني.. اصلي غبي
شيرين: اهدي بس يا شهاب هههههه
انا: خلاص أنا هادي خالص اهو ههههه

دخل أشرف بالقهوة وقعدت شيرين معايا شوية شربت قهوتها وبعدها صحابها رنوا عليها تخرجلهم

شيرين: طب أنا هخرج بقى لان صحابي شكلهم وصلوا وبيرنوا عليا… اكيد هنقعد مع بعض تاني
انا: اي وقت يا قمر هتلاقيني موجود
شيرين: اوكي يا شهاب… باي

خرجت شيرين وبعد شوية لاقيت أشرف داخلي المكتب بيقولي ان الناس وصلت برة من شوية بس مرضيش يقولي لحد ما اخلص قعدتي مع شيرين

أشرف: تحب تخرجلهم دلوقت ولا نسيبهم شوية
انا: اسيبهم لي يا عم.. لا يلا نخرج ليهم

خرجت مع أشرف لاقيت 5 شباب كمنظر فهو كويس جدا مش هقول اسماء ليهم لأنهم مش هيظهروا كتير

انا: اهلا بيكو يا شباب عاملين اي
كلهم: اهلا بيك يا هندسة
انا: طبعا أشرف فهمكم نظام الشغل في الكافيه واعتقد منكم كان شغال في كافيهات وعارف النظام
شاب1: بالضبط يا هندسة متقلقش من ناحية الشغل
شاب2: سؤال بس يا هندسة… هنقعد فين هناك
انا: هأجر شقة ليكو هناك تقعدوا فيها قريبة من الكافيه…. بالنسبة للمرتب في هيبقى 5000 والاكل والسكن عندي… في حد عنده اعتراض؟
شاب2: اعتراض ايه بس يا هندسة دا انت كدا برنس
انا: المهم عندي الناس اللي معايا تكون متظبطه علشان لما حد منهم يغلط ميزعلش من الحساب
شاب1: متقلقش يا هندسة احنا مش اول مرة نشتغل في المجال دا وكلمة غلط دي احنا منعرفهاش.. ثق فينا يا هندسة
انا: كدا تعجبوني جدا… هنستني بس لحد ما ميعاد افتتاح المول يتحدد وهاخدكم ونسافر
شاب3: الشغل كم ساعة يا هندسة
انا: 12 ساعة شغل وهجيب طقم كمان قصادكم تبدلوا بعض كل 12 ساعة
شاب1: كدا احنا متفقين يا هندسة
انا: تمام يا شباب… خدوا واجبكم طلباتكم عندي النهارده واول ما الميعاد يتحدد هخلي أشرف يكلمكم
شاب2: تسلم يا هندسة.. تشرفنا بيك
انا: الشرف ليا يا شباب… بعد اذنكم

مشيت من عند الشباب وأشرف معايا

انا: عايز تقول ايه يا أشرف
أشرف: بالنسبة للمرتب.. مش عالي شوية؟؟
انا: لا مش عالي…. الناس دي هتسيب بيتهم علشان اكل العيش يبقى لازم المرتب يبقى مجزي وكمان هناك الاسعار غير هنا خالص يعني المكسب هيبقى كويس في ليه بقى ابخل على الناس اللي معايا… بالنسبة ليك انت مرتبك 6000 مش زيهم
أشرف: مش عارف اقولك ايه يا هندسة بجد
انا: متقولش حاجة لأني عايزك في حوار تاني
أشرف: معاك يا ريس.. حوار اي
انا: الناس اللي كانت شغالة في الشيفت اللي قصادكم في كافيه أحمد…. راحوا فين
أشرف: قعدوا في البيت بعد الكافيه ما اتقفل
انا: معاك رقم حد منهم
أشرف: ايون معايا ارقامهم لانهم كلموني كذا مرة علشان اشوفلهم شغل هنا بس طبعا مفيش مكان فمقولتش ليك
انا: مقولتش لي يا أشرف… مش يمكن كنت اشوفلهم شغل في مكان تاني بدل قاعدتهم دي
أشرف: اللي حصل بقى يا هندسة لمؤاخذه
انا: ماشي يا أشرف…. عموما كلمهم قولهم اني عايزهم معايا وعرفهم ان الشغل في اسكندرية وهأجر ليهم شقة هناك وقولهم المرتب 5000 شوف ردهم وعرفني
أشرف: يبقى هما دول الشيفت اللي هيبدلنا
انا: لماح طول عمرك يا أشرف.. امشي ياله
أشرف: حاضر حاضر ههه.. هكلمهم واعرفك
انا: خلاص تمام… يلا طير انت

رجعت للمكتب تاني قولت ارن على نرمين اطمن عليها


عند نرمين وامها

نرمين: قوليلي صحيح يا ماما… انتي ازاي مستحملة كدا من غير راجل وانتي حياتك زمان كانت غير كدا
نوال: انتي بتعايريني بالقديم يا نرمين؟؟
نرمين: لا لا مش قصدي كدا بجد… أنا حاسة بيكي يا ماما وصعبانة عليا وانتي لوحدك كدا
نوال: هعمل ايه يا نرمين.. ارجع تاني لزمان ووقتها اخسرك خالص؟ بعد ما صدقت انك رجعتي… أنا عندي اتقطع كدا ولا انك تبعدي تاني عني
نرمين: عمري ما ابعد عنك تاني يا ماما… بس بردو لازم اخليكي مبسوطة ودي حاجة بتبسط ايه ست… أنا حاسة بيكي يا ماما لأني مريت بالوقت دا وكنت بتقطع من جوايا لحد ما قابلت شهاب وخلى كل لحظة في حياتي جميلة
نوال: يدومه في حياتك يا بنتي… شهاب شاب محترم وابن ناس وبيحبك اوي وعايز يعمل اي حاجة تسعدك
نرمين: يا ماما شهاب دا حياتي وانا عايزة ابسطه بأي طريقة وزي ما انتي شايفة كل تفكيره انه يفرحني وبس
نوال: صحيح يا نرمين…. هما اهل شهاب فين؟
نرمين: اللي هو قاله ليا انهم عايشين في محافظه تانية وهو بينه وبينهم مشاكل فقرر يسيب البيت ويمشي بسبب ابوه ومن يوم ما عاش في القاهرة هنا وهو مقاطع ابوه بس بيكلم مامته كل فترة يطمن عليها.. بس بلاش تتكلمي معاه في الموضوع دا يا ماما لانه بيعصبه اوي
نوال: لا لا مش هتكلم معاه.. أنا بس بسألك انتي
نرمين: ماما في موضوع حساس شوية عايزة اتكلم معاكي فيه… بس مش تفهميني غلط
نوال: خير يا نرمين قلقتيني
نرمين: انتي من يوم ما جيتي هنا محدش لمسك؟
نوال: لا زيي زي ايه ست جوزها مات
نرمين: بس انتي كنتي زمان بتعملي كدا كتير جدا وصعب ايه ست تستحمل انها تبطل كدا مرة واحدة
نوال: طب هعمل ايه يا نرمين.. مفيش حل في ايدي
نرمين: أنا بحاول ادور ليكي على حل أنا وشهاب بس مش لاقيين اي حاجة يا ماما… لو انتي عندك حل قوليه وانا هقول لشهاب
نوال: قبل ما ترجعي لينا أنا كنت قولت لشهاب انه يريحنا أنا واخواتك… بس دلوقت لا مش عايزة… كفاية عليا انك تبقى معايا كدا وبس
نرمين: شهاب قالي يا ماما انك قولتي له
نوال: قالك..!!!….. وانتي مش زعلانة
نرمين: حتى لو مش زعلانة وموافقة على الحل دا… شهاب مش هيوافق به يا ماما
نوال: مهو فعلا موافقش وكبر في نظري اكتر
نرمين: بلاش الحل دا يا ماما… ايه رأيك نجوزك يا بطة انتي وتبقى عروسه ههههه
نوال: بتتريقي عليا يا بنت انتي
نرمين: اتريق ايه بس دا انتي احلى مني وهتبقى عروسه قمر والعرسان يتخانقوا عليكي
نوال: انتي هتعملي زي الجزمة اللي جوا دي
نرمين: انهي جزمة فيهم ههه
نوال: الجزمة اماني ام لسان على طول تقولي كدا
نرمين: قوليلي يا ماما هي هالة واماني مش بنات؟
نوال: ايون يا نرمين الاتنين مفتوحين بسبب الخول
نرمين: أنا اسفة يا ماما اني سيبتكم ومشيت في الوقت اللي كنتوا محتاجيني فيه جامد
نوال: اوعي تتأسفي.. اكتر حاجة حلوة عملتيها في حياتك انك مشيتي والا كان زمانك زي اخواتك وزيي ومكناش هنعرف ابدا نخرج من اللي احنا فيه دا لولا انك اتجوزتي شهاب وحكيتي له وهو اتصرف وخرجنا من اللي كنا فيه دا.. انتي السبب اننا نرجع تاني كويسين
نرمين: انتو كويسين بس الظروف اللي وحشة يا ماما
نوال: النصيب يا بنتي بقى

وقت ما هما بيتكلموا فون نرمين رن وكنت انا


نرجع عندي تاني


انا: عاملة ايه يا قمر
نرمين: بخير يا حبيبي… انت في الكافيه؟
انا: ايون هناك كنت بخلص شوية حاجات مهمة… نوال عاملة ايه هي والبنات
نرمين: كويسين وبخير… مش هتيجي تقعد معانا شوية؟
انا: مش عارف بجد يا نرمين على حسب الوقت
نرمين: طيب حاول تيجي علشان نشوف حل للموضوع دا
انا: انتي اتكلمتي مع نوال ولا لسه
نرمين: اتكلمت معاها بس بردو مش لاقيين حل
انا: مش عارف بجد يا نرمين دماغي واقفة… نوال جنبك ولا فين هي
نوال: ماما جنبي اهي… خد اهي

نوال: ازيك يا شهاب… مش عايز تيجي تشوفنا ولا ايه
انا: ازاي بس يا نوال.. غصب عني بجد مش عارف اجي
نوال: طب ما انت جيبت نرمين من شوية وكان ممكن تطلع تقعد معانا شوية وبعدين تمشي
انا: مكنش ينفع للاسف لان كان في ناس مستنياني في الكافيه وكان لازم اروح اقابلهم
نوال: طيب لو خلصت تعال اقعد معانا نتعشى
انا: طيب خلاص نص ساعة وهجيلكم… متعملوش اكل أنا هجيب وانا جاي معايا
نوال: طيب خلاص هنستناك.. خد نرمين معاك

نرمين: هتيجي دلوقت يا شهاب
انا: نصاية كدا وهاجي مش هتأخر
نرمين: طيب خلاص مستنيينك… بااي

قفلت مع نرمين واتصلت بمطعم طلبت اوردر كفته وفراخ وبشاميل وقالي بعد ربع ساعة ويجهز

ناديت على أشرف قولتله اني هوصل مشوار صغير وهرجع تاني مش هتأخر ولو في حاجة يتصل عليا

خرجت من الكافيه ركبت العربية قابلت كرستين

كرستين: رايح فين يا شهاب
انا: هروح عند حماتي يا ستي عزماني على العشا
كرستين: هتتأخر طيب؟
انا: لا هتعشي وهجيب نرمين واجي على هنا
كرستين: طيب خلاص هستناك هنا لحد ما ترجع
انا: طيب ادخلي اقعدي في المكتب عندي
كرستين: اووك يا مدير

مشيت روحت على المطعم اخدت الاكل ومشيت روحت على شقة نوال طلعت ضربت الجرس فتحتلي اماني

اماني: اهلا اهلا باللي ناسينا
انا: اهلا يا ام لسان.. عاملة اي
اماني: كويسة اهو… ادخل ادخل

دخلت حوا لاقيتهم في الصالة مجهزين السفرة حطيت الاكل وقعدنا اكلنا وشوية قامت نرمين عملتلي قهوة شربتها وفضلنا نتكلم شوية

انا: بقولك ايه يا نوال عايزك في البلكونة
نوال: طيب حاضر هغسل ايدي واجي وراك
انا: تمام هسبقك هناك… تعالي يا نرمين

دخلنا البلكونة وجات نوال ورانا

انا: نوال لازم نلاقي حل للي انتي فيه دا…
نوال: الحل اللي عندي أنا قولته ليك يا شهاب
انا: الحل دا مش هينفع يا نوال انسيه… أنا بدور على حل علشان متعمليش حاجة غلط اولا بنتك هتزعل وثانيا ممكن يحصل فضيحة او حاجة مش كويسة
نوال: أنا مش عيلة صغيرة يا شهاب علشان اعمل حاجة تفضحني… أنا هقدر استحمل المهم عندي البنتين اللي جوا دول
انا: لو فعلا هتستحملي يبقى منتكلمش في الموضوع دا تاني… بالنسبة ل هالة واماني أنا هتصرف بس اعرفي انهم هياخدوا لقب مطلقة
نوال: مش مهم… المهم سمعتهم متبقاش وحشة ولو جالهم عريس ميحصلش وقتها مشكلة او فضيحه
انا: كدا يبقى اتفقنا…. نقفل على الحوار دا خالص بقى
نرمين: أنا مش فاهمة حاجة يا شهاب
انا: امك مش فارق معاها العلاقة يا نرمين خلاص كل همها بناتها وانا شايف انها صح…
نرمين: هتفضلي من غير راجل يا ماما
نوال: مش مهم عندي أبقى مع راجل قد ما هو مهم عندي اشوفكم كلكم مبسوطين وفرحانين
انا: تعجبيني يا حماتي هههه
نوال: اوعي تقولي حماتي دي تاني
انا: خلاص خلاص يا نوال هتضربي هههه…. اعملي حسابك بقى انتي والبنات هتطلعوا معانا اسكندرية اسبوع تخرجوا شوية

اماني: ايه دا بجد يا جوز اختي
انا: ايه دا في اي… انتي كنتي واقفة فين يا بنت
اماني: داخله البلكونة بالصدفة لاقيتك بتقول هنروح اسكندرية… هنروح بجد؟
انا: لو مش عايزة تروحي خليكي انتي هنا عادي
اماني: لا لا عايزة اروح من بكره يلا أنا جاهزة
انا: اهددي طيب لسه هحدد وقت واقولكم عليه
اماني: طب ما نروح بكره علشان خاطري
انا: مش هينفع يا اماني… أنا هروح على افتتاح الكافيه الجديد هناك وهاخدكم معايا تتفسحوا وتخرجوا.. لما ميعاد الافتتاح يتحدد هعرفكم علشان نسافر
نوال: خلاص يا اماني استني بقى لما يتحدد
انا: مش يلا بينا يا نرمين نمشي ولا ايه
نوال: رايحين فين بدري كدا…
انا: هنروح الكافيه شوية وبعدين نروح البيت
هالة: لسه بدري يا شهاب… طيب حتى سيب نرمين
انا: صحيح يا نوال احنا كنا متفقين انك هتنقلي انتي والبنات معانا في الشقة.. لي التأخير دا
نوال: يا شهاب مش هينفع ننقل هناك… خلينا هنا وانتو خليكم براحتكم في الشقة
انا: خلاص سهلة… الشقة اللي قصادي في العمارة فاضية هكلم صاحب العمارة اخدها ليكو.. اتحلت اهي
نرمين: طيب يا ماما دا حل كويس جدا
نوال: لو كدا هيبقى كويس
انا: اعملي حسابك بقى هكلمه بكره وتنقلوا على طول
نوال: ماشي يا شهاب…
انا: تصبحوا على خير ولو محتاجين حاجة رنوا عليا
نوال: وانت من اهله.. كلميني يا نرمين لما توصلي
نرمين: حاضر يا ماما… باي يا بنات

مشبت أنا ونرمين ركبنا العربية وصلنا الكافيه دخلنا على المكتب لاقيت كرستين قاعدة جوا ومعاها دينا

انا: اهلا اهلا منورينلي مكتبي
دينا: مكتب وزير الداخلية يعني…
انا: اطلعي برة يا بنت انتي بدل ما افشخك
كرستين: نرمين قلبي…
نرمين: عاملة ايه يا كرستين وانتي يا دينا
دينا: بخير يا قلبي.. على فكرة انتي اللي مسكتاني عنه لولا انتي كنت قومت كلته بسناني
كرستين: يا بنت احترمي نفسك دا انتي قاعدة على الكرسي بتاعه يا جزمة هيقووم يضرربك
انا: لا ازاي مينفعش تحترم نفسها لازم تنضرب
نرمين: هههه انتو على طول كدا ناقر ونقير
كرستين: لا دا انتي مشوفتيش حاجة اصلا ههه
انا: اقولكم… يلا اطلعوا برة كلكم معايا مكالمة
نرمين: حتى أنا يا شهاب
انا: لا طبعا دا انتي تقعدي في قلبي من جوا
دينا: يا حنين.. هموت من المحن دا
انا: اطلعي برة يا بنت انتي بدل ما اغزك
كرستين: يلا بلا نقعد احنا برة بدل ما يضربنا

خرجوا البنات وانا طلعت فوني كلمت امير

انا: ايه يا غالي ايه الاخبار
امير: قبل ايه كلام… انت عملت كدا ازاي
انا: حصل ايه يا ابني…
امير: المحافظ كلمني واعتذر وقالي انه مش عايز المحل
انا: طب ما خلاص اتحلت اهو يا عم… المهم حددت ام ميعاد ولا لسه أنا زهقت يسطى
امير: الافتتاح هيبقى الخميس اللي جاي يا عم
انا: كمان اسبوع يعني… طيب حلو اووي… المهم بقى عايزك تشوفلي 3 شقق جمب الكافيه بس يكون مساحتهم كبيرة شوية على الناس اللي هتيجي تشتغل في الكافيه يبقى ليهم مكان يناموا فيه وقريب
امير: سهلة دي… في عمارة نصها متشطب هشوفلك فيها ومش بعيدة عن المول
انا: حلو اووي كدا… هتلاقيني عندك يوم الاربعاء
امير: تمام يا ابو الصحاب هستناك
انا: حبيبي… يلا سلام..

قفلت معاه كانت الساعة بقت 2 بالليل ناديت على أشرف

أشرف: ايون يا هندسة خير
انا: كلمت الناس زي ما قولتلك ولا نسيت
أشرف: كلمتهم يا باشا وموافقين طالما هيشتغلوا معاك
انا: تمام اووي كدا… الافتتاح هيكون يوم الخميس.. اتصل بيهم كلهم عرفهم اننا هنسافر يوم الاربعاء
أشرف: تمام يا هندسة هكلمهم بكره
انا: طيب هخلع أنا بقى… لو في حاجة كلمني

خرجت من المكتب روحت للبنات

انا: يلا بينا يا نرمين ولا ايه
كرستين: رايحين فين دا لسه الساعة 2 ونص
انا: حاسس جسمي متكسر وعايز انام جدا
دينا: خلاص روح انت وسيب نرمين هبقى اوصلها
انا: يا بنت انتي اسكتي صوتك بيعصبني
نرمين: هههه خلاص خلاص.. نتقابل بكره بقى يا بنات
دينا: حكم القوي على الضعيف… يبقى تيجي بكره بدري بقى علشان نعرف نقعد مع بعض شوية
نرمين: حاضر هاجي بدري.. يلا يا شهاب
انا: سلام يا كرستين… في داهيه يا دينا هههه

مشيت أنا ونرمين ركبنا العربية وصلنا الشقة ودخلنا على السرير على طول نمنا وصحيت تاني يوم اتغديت وقعدت مع نرمين شوية نتكلم

نرمين: انت قولت لماما امبارح ان هالة واماني هياخدوا لقب مطلقة.. ازاي يا شهاب
انا: هشوف 2 شباب ثقة يتجوزوهم لفترة كدا وبعد كدا يطلقوهم وهيبقى معاهم قسيمة طلاق
نرمين: طب مهو ممكن ميرضوش يطلقوا
انا: لا متقلقيش هيطلقوا.. الا بقى لو حصل بينهم حب او اعجاب وكملوا الجوازة برضى اخواتك ورضاهم
نرمين: مين شاب هيقبل يتجوز بنت مفتوحة يا شهاب
انا: زي ما بيقولوا الحب اعمى يا نرمين… كل شئ وارد وبعدين انتي تكرهي ان يحصل كدا؟
نرمين: دا أنا اتمنى… بس يكونوا شباب كويسة ومحترمة
انا: سيبي كل حاجة لوقتها يا نرمين واللي فيه الخير هو اللي هيحصل اكيد… لسه بدور على 2 شباب اكون واثق فيهم جدا ومش عايز اتكلم مع حد في الموضوع دا علشان سمعة اخواتك… تصدقي فكرتيني..
نرمين: فكرتك ب اي؟

طلعت فوني ورنيت على رقم عندي

انا: ازيك يا حاج ادهم… ايه الاخبار..
ادهم: كله بخير يا هندسة.. انت عامل اي؟
انا: تمام يا غالي… بقولك ايه كنت عايز الشقة اللي قصادي لناس تبعي ينقلوا فيها
ادهم: أنا خدامك يا هندسة انت عارف غلاوتك عندي
انا: تسلم يا حاج ادهم… اقدر استلمها امتى؟
ادهم: من بكره يا هندسة لو عايز… استنى عليا بس اكلم ناس تيجي تنضفها وتستلم المفتاح بتاعها
انا: يبقى تمام جدا كدا… بس الايجار كام؟
ادهم: انت عارف اني مش بختلف معاك في اي حاجة… علشان خاطرك انت هيبقى 1500
انا: اتفقنا يا حاج ادهم مش هنزل كلمتك
ادهم: اتفقنا يا هندسة…. اديني بكره بس تتنضف وهجيبلك المفتاح بنفسي بعد بكره
انا: تمام يا حاج… متشكر جدا ليك… مع السلامة

قفلت معاه ودا يبقى صاحب العمارة

انا: دا يا ستي صاحب العمارة خلاص اتفقت معاه على الشقة اللي قصادنا علشان نوال واخواتك ينقلوا فيها بس هيبعت حد ينضفها بكره وبعد. بكره هيجيبلي المفتاح
نرمين: بجددد… انت اجدع راجل شوفته في حياتي
انا: مفيش بوسة طيب ولا تقفيشة… اي حاجة دا أنا جوزك حتى مش غريب هههه
نرمين: احترم نفسك بقى يا شهاب هههه
انا: شكلي كدا متجوز ابن عمي
نرمين: بقى كدا…ماشي خلي ابن عمك بقى ينام جنبك

فضلت ارخم عليها شوية لحد الساعة 8 بالليل قومنا لبسنا ونزلنا الكافيه لاقيت البنات كلهم متجمعين هنا

انا: ازيكم يا بنات… عاملة يا نهاد انتي ونسرين مختفيين فين بقالكم فترة يعني
نهاد: طالع عينينا في الشغل يا شهاب ومش عارفين ناخد اجازة خالص حتى الاجازة السنوية مش موافقين عليها
انا: ادي اخرة شغل الهندسة وسنينها الطين
نسرين: انت صح وبتفهم بجد انك مشتغلتش بيها
انا: مين قالك اني مشتغلتش بيها… اشتغلت طبعا في شركة بترول بس كان مرتبها بيكفيني سجاير بالعافية
دينا: بترول ومرتب يكفيك سجاير بس
انا: يا دينا مجال البترول دا اوسخ شغل… وبعدين أنا كنت شغال ب عقد مش تثبيت شركة يعني شغل كتير ومرتب ضايع وبعدين دا مجال كله معرصين.
نهاد: هنعمل ايه بقى يا شهاب لازم نشتغل علشان نجيب فلوس نصرف ونعيش براحتنا
انا: بصي في مشروع في دماغي تاني بس لسه شوية عليه اول ما اظبط نفسي هعمله واخليكي انتي ونسرين تمسكوه وتبقوا شغالين براحتكم ومعايا
نهاد: دا انت تبقى رحمتنا بجد
انا: محتاج بس شوية وقت علشان افوق من اللي أنا فيه وهعمل المشروع دا وانتو معايا فيه…


نهاية الحلقة التاسعة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ