فضلت نايم من 2 بالليل يوم الافتتاح لحد تاني العصر قومت كأني نايم بقالي سنة كاملة…. خرجت برة في الصالة لاقيت نرمين ونوال وبناتها وكمان كرستين ودينا ونهاد ونسرين ومرات أشرف وولاده قاعدين معاهم
انا: صباح الخير يا جماعة..
كرستين: صباح ايه بس احنا بقينا العصر يا عم
انا: بجد..!! أنا نمت الوقت دا كله.!؟
نرمين: شكلك كنت تعبان اوي يا شهاب ومحبيتش ادخل اصحيك قولت تصحي براحتك
انا: تقريبا كدا أنا واقع من الجوع وعايز اكل
دينا: تقريبا..!؟ انت مش عارف جعان ولا لأ
انا: انزلي من على ودني يا دينا دلوقت خالص
نرمين: بس يا رخمة انتي بقى…. ثواني يا قلبي هسخنلك الاكل حالا علشان تاكل انت من امبارح مكلتش
دينا: يا محني ياني هطق وانفجر
انا: طب خديلك جمب لما تنفجري علشان بقررف
نوال: بس بس انتو ايه على طول ناقر ونقير كدا
انا: خديها جنبك يا نوال بدل ما اعلم على وشها
دينا: عايزة راجل على فكرة مش ايه حد يقدر
انا: احااا… طب أنا هوريكي اذا كنت راجل ولا لا
نوال: بس بس خلاص علشان خاطري يا شهاب أنا هاخدها
نوال: خديها بسرعة يا نوال من قدامي
نوال: تعالي يخربيتك هنا هيقوم يدوس على وشك
دينا: علشان خاطرك انتي بس يا قلبي هقووم
انا: ايوون امسكي في ايديها بقى وانتي ماشية
نرمين: يلا يا شهاب الاكل جاهز تعال علشان تاكل
قومت دخلت المطبخ علشان اكل ونرمين جات معايا
انا: قوليلي بقى اشتريتي ايه امبارح من المول
نرمين: اشتريت حاجات كتير بس حلوة جدا
انا: ايون يعني اشتريتي ايه بالضبط
نرمين: لا حاجات بنات عيب يا شهاب احنا مش لوحدنا
انا: على اساس اني مش هشوفها يعني…
نرمين: هتشوفها بس مش دلوقت لما نبقى لوحدنا هخليك تشوفهم كلهم وتقولي رأيك
انا: طب ما احنا لوحدنا اهو هو في حد معانا دلوقت
نرمين: لا مش لوحدنا كلهم قاعدين برة وبس بقى
انا: يعني مش لابسه منهم حاجة دلوقت..!؟
نرمين: مش هقولك ويلا بقى كل انت جعان
انا: طب ايه رأيك بقى اني مش هاكل خالص غير لما اشوف منهم اي حاجة تفتح نفسي على الاكل
نرمين: علشان خاطري بلاش دلوقت لما يناموا طيب
انا: لا لا مش هاكل غير لما اشوف لابسه ايه منهم
نرمين: يوووه حاضر يا شهاب بس هوريك بسرعة وانت متلمسش اي حاجة علشان محدش يدخل علينا
قامت نرمين فتحت سوستة التيشريت اللي لبساه وظهر تحتها برا لونها ابيض مرسوم عليها ايد من عند كل بز كأن حد ماسكهم وشكلها جامد نيييك…. طبعا أنا مينفعش اقعد ساكت لازم اخد مقاس الايد قصدي البز هههههه…. مديت ايدي على بزاز نرمين مسكتهم وبدأت اقرص الحلمة من على البرا ونرمين عمالة تترجاني ابعد عنها واسيب بزازاها وانا ولا سامعها لحد ما حسيتها بتروح مني وتغمض عينيها وانا بزود اكتر…. طبعآ عزيزي القارئ لازم في اللحظات دي يكون في شخص فصيل يدخل يبوظ كل حاجة…
كرستين: بقولك يا نرم……. معلش أنا اسفة طيب هخرج دلوقت ولما تخلصوا اكل هبقى اجي تاني
انا: تعالي يا فصيلة هانم عايزة اي
كرستين: كنت هسأل نرمين في هنا نسكافيه ولا لأ
نرمين: ايون في يا حبيبتي خليكي وانا هقوم اعمل للكل
انا: يلعن كسم النسكافيه… هو دا وقته يا بنتي انتي
كرستين: معلش بقى معرفش انكم بتتشاقوا
انا: اطلعي برة يا كرستين بدل ما اقوم افشخك
نرمين: ينفع كدا يا شهاب اهي كرستين شافتنا وشكلي بقى وحش ومش عارفة هتكلم معاها تاني ازاي
انا: ايه دا في ايه يا نرمين هو أنا شاقطك.. يا بنتي انتي مراتي واللي حصل دا طبيعي وبيحصل
نرمين: ايون بس بيبقوا لوحدهم يا شهاب
انا: في ايه يا نرمين مكبره كسم الموضوع لي محسساني اني جايبك من الشارع ولا بعمل حاجة غلط … هتخليني اطلع اطردهم كلهم برة حالا
نرمين: لا لا خلاص… طيب كل يلا كل
انا: مش عايز اكل خلاص اتقفلت… هخفي انزل الكافيه
خرجت من المطبخ متعصب على الاوضة على طول لبست في ثواني ونرمين عمالة تخبط على الباب
انا: مش عايز اتكلم يا نرمين وخلاص بقى
نرمين: طب اسمعنى طيب يا شهاب علشان خاطري
انا: قولتلك مش عايز اتكلم وخلاص علشان مقلبش اكتر من كدا وهتخرب على الكل.. خلاص يا نرمين
خرجت من الاوضة على باب الشقة اللي يكلمني مردش عليه ونزلت ركبت العربية وروحت على المول وصلت الكافيه لاقيت أشرف هناك ممشي الدنيا تمام
انا: ايه الاخبار يا أشرف…
أشرف: كله تمام يا ريس والكافيه شغال فل
انا: طب كويس… بقولك ايه يا أشرف معلش عايز ايه حد يجيب اكل ليا من المطعم اللي جنبنا دا
أشرف: اول مرة تاكل برة يا هندسة.. حصل حاجة؟
انا: انت هتحقق معايا ولا ايه يا عم.. يا تبعت حد يا تفوكك مش عايز اطفح خالص
أشرف: طب خلاص خلاص أنا هروح اجيبلك… طب تحب تاكل ايه بالضبط
انا: هات اي ساندوتش يا أشرف وخلاص مش فارقة
أشرف: طب تمام ثواني وهرجع
مشي أشرف وانا طلعت فوني رنيت على امير…
انا: ايه يا ابني امال انت فين؟
امير: لسه صاحي من شوية يدوب اتغديت وهنزل اروح المول دلوقت… انت فين.!؟
انا: في الكافيه اهو بقالي ربعاية
امير: اشطا هلبس واجيلك دلوقت حضر القهوة
انا: تمام انجز يلا
عند نرمين في الشقة
نوال: في ايه يا نرمين ايه اللي حصل خلي شهاب يقلب وشه ويزعق كدا وينزل كمان
نرمين: محصلش حاجة يا ماما سوء تفاهم واحنا بنتكلم عصبه وساب الاكل ونزل أنا هكلمه دلوقت
كرستين: لا بلاش تكلميه دلوقت احسن هتلاقيه لسه متعصب ومش هيقبل ايه كلام سيبيه دلوقت
نرمين: كله بسببك انتي يا زفتة دا وقته يعني
كرستين: وانا اعرف منين يا نرمين انكم بتتشاقوا
نوال: هو في ايه بالضبط فهموني يا بنت انتي وهي
كرستين: اللي حصل انهم كانوا بيتشاقوا في المطبخ وانا دخلت فجأة اشوف النسكافيه لاقيتهم كدا فخرجت طبعا بعد ما شهاب طردني بس معرفش حصل ايه تاني
نرمين: اللي حصل يختي اني بقوله ينفع كدا يا شهاب قولتلك بلاش علشان محدش يشوفنا واهي كرستين شافتنا مش هعرف اتكلم معاها تاني ولا ابص في وشها… قام قايلي هو أنا شاقطك من الشارع انتي مراتي وقام متعصب وساب الاكل وقام مشي
نوال: مهو عنده حق يا بنتي انتي مراته مش واحدة من الشارع وبعدين دول مش كلمتين تقوليهم له… المفروض تهدي الكلام بدل ما تغلطيه هو اصلا هتلاقيه كان مضايق وانتي زودتي عليه الضيق قام متعصب وانا معاه بصراحة
نرمين: حتى انتي يا ماما مغلطاني
نوال: ايون انتي غلطانة كان المفروض تسكتي
دينا: خلاص يا جماعة شوية وهيرجع كويس
نرجع عندي في الكافيه
أشرف: اتفضل يا هندسة الاكل..
انا: اقعد كل معايا يا أشرف علشان اعرف اكل
أشرف: لسه واكل من شوية مش هقدر بجد
انا: يا عم اقعد متتعبش اهلي انت كمان
أشرف: ماشي هقعد بس مش هاكل لاني مش جعان بجد
انا: طيب اقعد…. متزعلش مني يا أشرف كنت متعصب شوية وانت بصراحة عليك أسئلة تمووت من العصبية
أشرف: ازعل منك ايه بس يا هندسة مفيش زعل
انا: المهم الاولاد والمدام مرتاحين في الشقة ولا ايه
أشرف: مرتاحين وحابين اسكندرية من اول يومين… لسه بس حوار المدارس والنقل والكلام دا
انا: كويس انك فكرتني بالحوار دا…
طلعت فوني ورنيت على رقم ماجد
انا: الباشا الكبير.. اخبارك ايه يا ريس
ماجد: اهلا اهلا يا هندسة أنا تمام.. انت عامل اي
انا: بخير يا باشا… اوعي تقولي انك نزلت مصر
ماجد: لا لسه في اسكندرية.. شيرين يا سيدي عايزة تقعد هنا يومين في موجودين هنا نغير جو
انا: حيث كدا بقى يبقى هعملك قهوتك لحد تشرفني
ماجد: فكرة حلوة أنا عايز اشم هوا بردو
انا: مستني معاليك يا باشا في الكافيه
ماجد: تمام هغير هدومي واجيلك على طول
انا: تنورني يا ريس.. مستني حضرتك
قفلت مع ماجد وكملت كلامي مع أشرف
انا: خلاص يا معلم ماجد ييجي وهخليه يشوف حد من اللي تبعه دول يكلمه قدامي يخلص الحوار
أشرف: حبيبي يا هندسة يا عسل..
انا: المهم الكافيه ايه ظروفه.. الدخل كويس ولا
أشرف: يا باشا كله تمام ويعتبر دخله احسن من مصر
انا: متنساش اننا في مول يعني مكان فيه رجل كتير
أشرف: وكمان اسكندرية دايما صاحية.. بصراحة كنت تبقى غلطان لو مفتحتش الفرع دا
انا: العقبة كانت عندي في مين هيقعد هنا بس انت حليت المشكلة علشان كدا اتشجعت ووافقت عليه
أشرف: متقلقش يا ريس كأنك موجود بالضبط
انا: المهم الرجالة اللي معاك ظروفهم اي
أشرف: متقلقش منهم يا هندسة دول تربيتي وعارفين بيعملوا ايه بالضبط خصوصا بتاع المشاريب حتة واد برنس في المشاريب وعليه قهوة تجيب صداع
انا: بصراحة برنس في القهوة جربتها وعجبتني فشخ
أشرف: اما بقى الرجالة اللي على الأرضية في دول كانوا شغالين في فنادق وكافيهات بردو يعني خبرة في الشغل
انا: انت مختار طقم جاحد بصراحة وكلهم داخلين دماغي وشوية شوية هظبطهم بردو في المرتب
أشرف: دول كدا هياكلوا الشغل هههههه
انا: هو دا المطلوب يسطى ههه
أشرف: طب هروح أنا اتابع الجو لو محتاجني نادي عليا
انا: تمام يا أشرف… روح انت
مشي أشرف وانا كنت اتغديت ومستني ماجد بعد شوية حوالي ربع ساعة وصل وقعد معايا
انا: اعلا اهلا بيك يا ريس منورني
ماجد: مبروك تاني على المكان يا شهاب… المكان تحفة والمول عاجبني جدا وشيرين اشترت نصه امبارح هههه
انا: تعيش وتجيبلها يا ريس.. قهوتك مظبوط صح!؟
ماجد: مظبوط تمام…
انا: يا اشرررف.. عات قهوتي وقهوة مظبوط للباشا
أشرف: تمام يا هندسة حالا
ماجد: مش دا أشرف اللي كان معاك في الكافيه التاني
انا: هو يا باشا… ليا طلب معلش… أشرف اللي هيمسك الكافيه هنا لما انزل القاهرة وجايب معاه مراته واولاده وعايزين ننقل مدارس الاولاد فياريت بقى حضرتك تكلم حد من حبايبك يخلص الحوار علشان احنا منتوهش
ماجد: سهلة يا شهاب… عايز يدخلهم مدارس اي
انا: انت حضرتك شايف اي
ماجد: شايف ان أشرف مش هيقدر على مصاريف انترناشونال مثلا عايز حاجة حنينه
انا: دا هما ولد وبنت يا باشا… مصاريف الانترناشونال هتكون في حدود كام يعني
ماجد: لا استني عليا بقى هعمل مكالمة ونشوف
انا: خد وقتك يا ريس
طلع فونه وكلم حد معرفش مين هو
ماجد: بص يا شهاب الانترناشونال السنة فيها تبدأ من 10 الاف دي مرحلة الابتدائي
انا: طب ممكن تسأله اقرب مدرسة من المنطقة دي فين
ماجد: في مدرسة على اول الشارع بتاعك دا وليها باص كمان بياخد الاولاد ويرجعهم تاني للعمارة
انا: تمام يا باشا موافق عليها يعمل حسابه على الولد والبنت بس البنت اكبر من الولد بسنتين
ماجد: ماشي يا سيدي ايه خدمة تانية.!؟
انا: مش عارف اقول لحضرتك ايه بجد تسلم
أشرف: القهوة يا بشوات
ماجد: ازيك يا أشرف.. مرتاح هنا ولا تيجي تشتغل معايا احسن من شهاب هظبطك ههههه
أشرف: مش هلاقي راحه اكتر من هنا يا ماجد باشا يكفي اللي الهندسة بيعمله معانا مش هنلاقي زيه
ماجد: عجبتني يا أشرف انت راجل جدع وتستاهل كل خير واللي شهاب بيعمله معاك شوية
أشرف: لا يا باشا دا بيعمل كتير جدا بس مش بيبين
ماجد: المهم جهز ولادك بقى دخلوا مدرسة جمب البيت هنا على اول الشارع بتاع العمارة
أشرف: بجد تسلم يا باشا مش عارف اشكرك ازاي
ماجد: انت تشكر شهاب… دخلهم مدارس انترناشونال عايزين اهتمام يا أشرف ومتابعه من المدام
أشرف: انترناشونال..!! غالية اوي يا هندسة
انا: ملكش فيه يا عم المهم يذاكروا وتهتم بيهم
أشرف: مش عارف اقولك ايه يا هندسة
انا: قولي انهي في دول قهوتي ههه
أشرف: شكرا جدا يا هندسة ولحضرتك يا ماجد باشا
ماجد: اللي تبع شهاب يبقى تبعي يا أشرف ولو شهاب في اي وقت قصر معاك في حاجة تجيلي على طول بقولهالك في وشه اهو اللي يقصر فيه شهاب أنا موجود
أشرف: تسلم يا باشا… بعد اذنكم
ماجد: محترم أشرف جدا وبيصون العيش والملح
انا: لأقصى درجة يا باشا كنت بسيبله الكافيه هناك وبرجع الاقي كل حاجة متظبطه ولا عمره فكر يمد ايده على حاجة مش بتاعته وبتاع شغل
ماجد: على كدا انت مهتم به جامد
انا: حضرتك قولتها.. رجالتي لازم تتظبط
ماجد: جدع يا شهاب بتتعلم بسرعة ودماغك شغالة
انا: الدنيا ياما هتعلمنا يا باشا لسه
كملت قاعدة مع ماجد شوية لحد ما قام مشي وانا كملت لحد ما امير وصل الكافيه عندي
امير: مسا مسا يا شهاب بيه
انا: احا مسا ايه وبتاع اي.. هو دا اللي حضر القهوة
امير: معلش كان معايا حوار خلصته وجيت على طول
انا: المهم هتطفح قهوة ولا ايه ظروفك
امير: طفحني يا عم قهوة عندي صداع فشيخ
انا: يا أشرف هات قهوة للبني ادم دا
امير: ايه يا عم انت هتذلني ولا ايه
انا: بقولك ايه ياض انت… يا تسكت يا تخلع
امير: اديني مكتوم يا عم… مالك في ايه قالب لي
انا: عادي خناقه في البيت معصباني شوية
امير: يا عم البيت مليان خناقات فوكك فوكك
انا: ما علينا يا عم.. المهم عايزك وانا مش هنا تبقى متابع مع أشرف وتاخد بالك منه لو محتاج حاجة
امير: صحيح.. انت واثق في أشرف دا يعني تأمنه على الكافيه والفلوس وكدا ولا ايه
انا: واثق يسطى ولو مش واثق مكنتش هخليه ينقل حياته هنا هو ومراته وولاده علشان يبقى في الكافيه
امير: خلاص تمام أنا هبقى معاه دايما لو في حاجة
انا: هو دا المطلوب منك يسطى لأني هنزل القاهرة عندي حوارات تانية مش هتخلص
امير: كله بيخلص يسطى المهم لو محتاج حاجة في اي وقت اتصل بيا على طول
انا: اكيد يسطى انت في بالي دايما
امير: فاكر ايام الكلية يا شهاب… كانت ايام جامدة بجد لو ينفع ترجع تاني مكناش خلصنا دراسة
انا: ايام الجامعة دراسة ولا نسوان ههههه
امير: الاتنين يسطى بس نسوان اكتر ههههه
انا: عارفك نجس وبتعشق النسوان ههه
امير: على اساس انت كنت محترم اوي
انا: مهما عملت مش هوصل ليك يا نجس هههههه
امير: ما خلاص يا عم قووم سيحلي في المول كله
انا: انت عارفني… غشيم واعملها.. لم الدور أحسن
امير: خلاص يسطى اسف بقى
انا: قولي صحيح.. كنت قولتلي انك قابلت حد من اللي كانوا معانا في الكلية ونمت معاها كمان
امير: ايون يا عم فاكر البت(نورهان) اللي كانت مقضياها في الكلية دي مع كل واحد شوية
انا: ايون فاكرها مش دي اللي قالتلك مينفعش يكون بينكم حاجة وانك مش نوعها المفضل هههههه
امير: يا عم يلعن كسم ذاكرتك بنت متناكة حديد
انا: اهدى يا علق دي هي اللي حيلتي
امير: ايون يا عم هي ولسه مقابلها من اسبوع في المول القديم جاية تحكها عايزة تتركب
انا: وانت يا مخلص ملمستهاش… صح..!
امير: فعلا دا حصل.. قايلك قبل كدا اني بتهرب منها
انا: ما علينا يا عم شكلها بقت مقضياها اكتر من الاول
امير: دي حقيقة متجوزة واحد بيسافر برة وكل فترة تلاقيها مع واحد شكل تزهق منه تغيره بواحد جديد
انا: ايه يابا هي بتغير في جزم كل فترة واحد
امير: مبهزرش بجد قابلتها مرتين في كافيه وكل مرة مع شخص مختلف ومن بجاحتها بتعرفني عليهم
انا: فاكس يسطى كسمها اصلا…
امير: اشطا.. هقوم اخد لفه كدا في المول
انا: تمام لما تخلص أبقى تعال…
مشي امير وانا طلعت فوني ورنيت على حسام اللي ماسك الكافيه في القاهرة مكلمتوش امبارح كنت ضايع
انا: ايون يا حسام ايه الاخبار عندك
حسام: كله تمام يا هندسة زي العادي مفيش جديد
انا: طب كويس… لو محتاج اي حاجة او في مشكلة معاك كلمني على طول وانا هتصرف متشغلش بالك
حسام: متقلقش يا باشا كله ماشي طبيعي والفواتير بحفظها كل يوم في مكانها لما تيجي تبقى تراجعهم
انا: فواتير ايه يا حسام اللي بتتكلم فيها…
حسام: الشغل شغل يا هندسة ولازم يمشي طبيعي
انا: لما اجيلك يا حسام نبقى نشوف قصة الفواتير والهبد دا…. المهم مين بيمسك مكانك بالليل
حسام: زي ما انت قولت افضل زي ما أنا بالنهار وشيفت الليل كدا كدا عارف شغله يعني أشرف مش هيأثر.. عموما هما كلهم مسؤولين عن الشيفت بس الشاب اللي واقف على الشيشة هو اللي بيتعامل ومسؤول عنهم
انا: طيب خليك متابع بردو معاهم يا حسام يعني متركنش بالصبح بس… كلمهم او أبقى بص عليهم
حسام: بعمل كدا يا هندسة اوقات بعدي عليهم في الكافيه او بتصل بيهم لو في مشكلة او حاجة… بس هما الناس فاهمين كويس وبيعرفوا يتعاملوا مع اي حاجة
انا: الناس دي اشتغلت معايا مدة طويلة في الكافيه الاولاني وفاهمين طبعي وبيعرفوا يمشوا الدنيا
حسام: لاين عليهم يا ريس… انت هتيجي امتى.!؟
انا: يعني اسبوع بالكتير مش هطول يعني
حسام: تمام يا هندسة… تيجي بالسلامة
انا: تسلم يا حسام…. سلام
قفلت مع حسام وقعدت في الكافيه شوية كانت الساعة وصلت ل 6 المغرب لاقيت نرمين بترن عليا
انا: ايون يا نرمين…
نرمين: ايون يا شهاب… انت لسه زعلان مني؟
انا: لا مفيش زعل اصلا بس اتعصبت شوية من اسلوبك وفهمك الغلط…. يعني ايه تشوفك ومتعرفيش تتكلمي معاها… هو أنا جايبك من الشارع يا بنتي… انتي مراتي واللي هيبصلك هفشخ اهله حتى لو هو مين
نرمين: طيب اهدي بس خلاص متزعلش ولا تتعصب
انا: خلاص مفيش حاجة… بتعملي ايه عندك.!؟
نرمين: قاعدة مع ماما والبنات بنتكلم
انا: طيب البسي يلا ولما تخلصي رني عليا هجيلك نخرج نتعشى برة لاني جعان وكلت ساندوتش هنا جوعني اكتر
نرمين: طيب حاضر هلبس واكلمك..
انا: اشطا… مستني رنتك… سلام
قفلت معاها وعرفت أشرف اني هخرج مع نرمين ولو في حاجة يكلمني ويبقى يسلم الشيفت ويمشي هو…
خرجت من المول خدت العربية واستنيت تحت العمارة لحد. ما نرمين رنت عليا قولتلها تنزل أنا مستنيها تحت…
نرمين: انت وصلت امتى يا شهاب..!؟
انا: من وقت ما كلمتك وانا واقف هنا اصلا..
نرمين: طيب كنت عرفني علشان استعجل شوية
انا: مش هتفرق يا نرمين وقفت شربت سيجارة… عايزة تروحي في مكان معين ولا ايه
نرمين: أنا معرفش حاجة في اسكندرية خالص
انا: تعالي نطلع رووف نتعشى هنا ونقعد شوية
نرمين: يعني ايه رووف دا..؟
انا: هتعرفي دلوقت يا فضوليه…
نرمين: خلاص براحتك بقى أي مكان تحبه.
روحنا للمكان واتعشينا وظبطنا الكلام كله تمام ورجعنا للبيت وصلتها وطلعت هي وانا كملنا للكافيه كانت الساعة 1 بالليل..لاقيت مروان اللي شغال
انا: مساء الفل يا مروان… ايه الاخبار..!؟
مروان: مساء الفل يا هندسة.. كله تمام يا باشا
انا: مشوفتش امير..
مروان: اللي هو صاحب المول…. كان هنا بيسأل عليك من شويه وقال انه هيرجع تاني كمان شوية
انا: تمام… الشغل عامل ايه معاك
مروان: بخير يا باشا والدنيا تمام هنا جدا عن القاهرة
انا: ايوون واخد بالي النسوان هنا قالعه زيادة هههه
مروان: تعجبني فيك نظرتك اللي بتجيب من الاخر
انا: عيب عليك دا أنا تربية رصيف اصلا ههههه
مروان: دول تربية الأرصفة مش كدا خالص ههه
انا: احاا.. قد كدا أنا زبالة يا معرص
مروان: مقصدش كدا يا هندسة… اقصد تربية الأرصفة بيبقوا شمامين وصايعين مش مهندسين ورايقين
انا: هههههه بتتخطف بسرعة انت يا مروان
مروان: يا ديني على دماغك أنا قولت هتطردني
انا: يبقى انت لسه متعرفش شهاب…. أنا بهزر يا مروان والهزار مفيش فيه قوانين ولا حدود… متقلقش أنا بقدر افصل بين الهزار والشغل كويس جدا ومش هقطع عيش حد علشان هزار أنا اللي بدأته ولا هقطع عيش حد غير ل اقوي الاسباب اللي تجبرني اني اخد الاكشن دا
مروان: على كدا كل الناس بتحبك يا هندسة
انا: دي اهم حاجة بقى لازم تاخد بالك منها… حب الناس اهم من الفلوس والشهره وكل حاجة…
مروان: بنتعلم منك يا ريس كتير
انا: حبيبي يا مروان.. ممكن قهوة بقى ليا
امير: خليهم اتنين يا مروان وحياتك
مروان: من عينيا يا بشوات
انا: ايه يا ابني كنت فين كل دا..!!
امير: أنا جيتلك هنا مرتين يا عم.. انت كنت فين.
انا: كنت بتعشي برة أنا والمدام….
امير: اهاا بتصالحها بقى بعد الخناقه
انا: ما تيجي تعيش معانا احسن… ايه ياض الفضول دا
امير: يا عم لا فضول ولا حاجة.. بطمن عليك بس
انا: خليك في حالك ياض انت… كنت فين..!؟
امير: كنت بلف في المول بشوف لو في مشكلة او حاجة
انا: ولاقيت مشكلة ولا النسوان كلت عينيك
امير: كسم النسوان اللي هتذلني بيها دي… يا عم قولتلك بطلت السكة دي من بدري خلاص يسطى
انا: خلاص يا عم متزعلش بهزر ههههه
امير: لسه زي ما انت لما تستلم حدا بتكفره
انا: الفراغ وحش يا ميرو في قولت اروش معاك شوية بس مكنتش اعرف انك بقيت عصبي كدا وبتزعل بسرعة
امير: هزعل لي يا عم.. انت بس بتضغط عليا في الكلام
انا: هتروح البيت امتى ولا مطول هنا…!؟
امير: لا شوية كدا وهمشي علشان اجي الضهر
انا: اشطا أبقى رن عليا نيجي سوا
قعدت مع امير شوية حلوين لحد الساعة 3 وقومنا مشينا… طلعت الشقة لاقيت الكل نايم دخلت الاوضة لاقيت نرمين صاحية قعدت اتكلم معاها شوية
انا: بقولك اي…. انتي معاكي فلوس كام..!؟
نرمين: فلوسي زي ما هي… انت ناسي انك مش مخليني اصرف ولا جنيه واحد من يوم ما قعدنا مع بعض
انا: طيب في مشروع في دماغي بس طبعا مش معايا فلوس اصلا.. الكافيه دا مشطب على كل الفلوس
نرمين: مشروع تاني يا شهاب.. طب استني شوية حتى تشم نفسك من المصاريف دي كلها
انا: أنا فعلا محتاج اهدي شوية بس الموضوع دا لو مش خلصت فيه دلوقت ممكن يطير علشان كدا لجأت ليكي بس لو انتي مش عايزة خلاص عادي مش مهم
نرمين: علشان بس متفهمش كلامي غلط… أنا مش بقول كدا بسبب الفلوس… انت عارف كويس ان فلوسي تحت رجلك وانت حر التصرف فيهم
انا: واكيد أنا مفهمتش كلامك غلط… بس قصدي ان المشروع دا كان هيبقى خاص بيكي انتي وبدل ما فلوسك مركونة في البنك فكرت انها تشتغل في مشروع وكمان انتي هتبقي المسؤولة عنه… يعني تبقي انتي وفلوسك شغالين وأبقى خرجتك من قاعدة البيت والروتين بتاعك اللي بقيتي بتزهقي منه دا
نرمين: على فكرة انت شوقتي اعرف ايه هو المشروع
انا: عموما هقولك عليه وبراحتك انتي…. فاكره أحمد طبعا اللي أنا كنت شغال معاه…. أحمد ساب مراته واولاده وسافر برة بس قبل ما يمشي كتب الكافيه باسم مراته وطلقها وقالها تبيعه وتصرف من فلوسه هي وعياله…. مراته كلمتني وقابلتها برة وعرضت الكافيه عليا وهي حاليا مستنيه رد علشان عايزة تسيب القاهرة وتروح تعيش مع اهلها… فكرتي بقى اني اشتري الكافيه بس هيتفتح سنتر ملابس حريمي داخلي وخارجي وكمان ممكن تعملي قسم تجهيز عرايس ومساچ والجو دا…. طبعا دا كله هيكلف سواء شراء المكان او التجهيزات وانا مش معايا المبلغ لكن انتي تسحبي فلوس وتخلصي فيه ويبقى مشروعك الخاص بفلوسك انتي ومنها تخلي نهاد ونسرين معاكي في السنتر دا بدل شغلهم المقرف دا
نرمين: طب أحمد طلق مراته ليه وسافر
انا: انتو النسوان كدا تسيبوا المهم في الموضوع وتمسكوا في الهيافه…. وانا اعرف منين يا نرمين هي مراته حكتلي كدا بالضبط وتقريبا دا بسبب ان الكافيه شغله قل والناس مشيت بس دا مش موضوعنا…
نرمين: طيب طيب… بص يا شهاب الموضوع حلو بصراحة وفكرتك جميلة وانا حباها جدا واهو اخواتي يبقوا معايا بردو بدل قاعدتهم دي
انا: خلاص فكري كويس في الحوار دا بس ردي عليا بسرعة بالرفض او القبول لان الست مستنيه ردي بردو
نرمين: خلاص ماشي أنا موافقة كلمها لما ننزل القاهرة تتفق معاها على السعر وخلص انت بقى التجهيزات
انا: احا يا نرمين بجد… ايه الرد السريع دا امال عمالة تستفسري لي من الصبح.. يا ديني عليكو نسوان
نرمين: ما خلاص يا وحش متزوقش كدا
انا: ازوووق..!!… دا أنا هرزعه حالا بكل قوووه
نرمين: لا لا خلاص اسفة اسفة
انا: اسفة مين دا أنا هطلع عليكي اللي عملتيه الصبح
مسكت نرمين دعك في جسمها وبوووس في شفايفها مسيبتش مكان فيها غير لما لمسته… عملنا ليلة نييك حلوة فششخ ونمنا متأخر شوية… صحيت الساعة 5 المغرب ملقتيش نرمين جنبي قومت خرجت لاقيتهم متجمعين كلهم عمالين يضحكوا ويهزروا
انا: صباح الخير عليكو….
نرمين: قول مساء الخير بقى
انا: في غداء ولا ايه الظروف طيب..!
نرمين: ادخل خد شاور بس واخرج هتلاقي الاكل جاهز
انا: اشطا يا قمر….
دخلت خدت شاور وخرجت لبست ودخلت المطبخ علشان اكل
انا: ايه يا نرمين لسه مخلصتيش ولا ايه
نرمين: تعال اقعد طيب الاكل جاهز اهو
انا: طيب معلش ممكن تنادي ل نهاد وتيجي
خرجت نرمين جابت نهاد وجات
انا: بصي يا نهاد أنا كلمت نرمين امبارح انها هتفتح مشروع كدا زي سنتر خاص بالحريم وكدا وقولتلها انك هتكوني معاها انتي ونسرين طالما عايزة تسيبي الشغل بتاعك دا… انتي ايه رأيك جاهزة ولا ايه
نهاد: انت عارف اني عايزة اسيب الشغل دا من بدري ونسرين نفس الكلام يعني احنا معاك يا شهاب
انا: تمام جدا… شوفي نفسك بقى هتخرجي من الشغل دا ازاي ولا هتعملي ايه بالضبط بس نصيحة قدمي على اجازة بدون مرتب علشان لو حبيتي ترجعي تاني يبقى في فرصة
نهاد: كنت هعمل كدا فعلا… بس المشروع هيبقى جاهز امتى علشان اعمل كدا ونبقى معاكو
انا: اتقلي بس شوية لحد ما انزل القاهرة واخلص في المكان ونبدأ تجهيزات وأبقى قدمي على الاجازة
نهاد: خلاص تمام مفيش مشكلة
انا: وانتي يا نرمين عندك مشكلة في اي حاجة قولتها
نرمين: لا طبعا انت قولي اعمل ايه وانا هعمله
انا: مسالمه خالص انتي يا نرمين
نرمين: ايون بحبك وقصادك بضعف
انا: طب اتكلي انتي دلوقت يا نهاد ههههه
نهاد: بقول كدا بردو… عيشوواا هههه
فضلت نرمين معايا لحد ما اكلت وخرجت قعدت معاهم شوية لحد الساعة 6 ونزلت للكافيه وصلت هناك اتطمنت على الجو والدنيا تمام… طلعت فوني ورنيت على أمنية
انا: الو… ازيك يا مدام أمنية…
أمنية: اهلا ازيك يا شهاب… مدام ايه بقى
انا: اسف نسيت.. سوري بقى.. المهم انتي لسه موجودة في القاهرة ولا روحتي عند اهلك خلاص
أمنية: لا لسه في القاهرة مستنيه ردك
انا: تمام جدا…. عموما المكان يلزمني وياريت نقعد مع بعض علشان نتفق على السعر.. ياريت تقولي عايزة كام
أمنية: أنا فعلا معرفش هو يساوي كام… انت قول يا شهاب مش هنختلف وانا عارفة انك بتقدر كويس
انا: لا معلش أنا مينفعش اقدر حاجة زي دي… أنا اللي هشتري ومش عايز اظلمك في السعر… بصي أنا حاليا مسافر وقدامي يومين وارجع ياريت انتي تخلي سمسار او حد بيفهم في العقارات يبص على الكافيه ويقول سعر ووقتها نبقى نقعد سوا ونتفق أنا وانتي
أمنية: خلاص تمام.. بكره هشوف سمسار وهرد عليك
انا: تمام جدا…. هستنى مكالمة منك اكيد
أمنية: تمام يا شهاب.. شكرا على اهتمامك
انا: تمام يا باشا… مع السلامة
قفلت مع أمنية ورجعت اتصلت ب ماجد..
انا: معالي الباشا عامل ايه يا غالي
ماجد: بخير يا شهاب.. اخبارك ايه
انا: كله تمام… بقولك يا باشا كنت عايزك تكلملي حد في بنك…… يخلصلي حوار كدا… عايز اسحب مبلغ كبير شوية وانت فاهم بقى البنوك لازم تبيض على الشخص
ماجد: متقلقش قولي بس هتروح تسحب الفلوس امتى وانا قبلها هكون مظبطلك الدنيا هناك
انا: تسلم يا كبير… مش ناوي تيجي تشرب معايا قهوة بقى ولا خلاص العضمة كبرت ومش هتقدر تخرج
ماجد: ياض دا أنا شباب عنك… مش هينفع النهارده بقى معزومين يا سيدي برة ومشغول شوية
انا: سيدي يا سيدي على العزومات… تمام يا غالي هستناك يوم تاني قبل ما ننزل القاهرة بقى
ماجد: تمام يا شهاب… اعمل حسابك في طلبيه جديدة جاية قريب عايزك تستلمها زي كل مرة
انا: وقت ما توصل كلمني بس وانا هتصرف
ماجد: تمام يا شهاب… سلام
قفلت مع ماجد افندي ورجعت للكافيه اتابع الجو لحد ما امير جالي قعد معايا وفصلنا نرغي شوية… واحنا قاعدين لاقيت واحدة داخله علينا…
واحدة: مش معقول… شهاب…!!
انا: ايه دا…. انتي بتعملي ايه هنا….!؟
نهاية الحلقة الاولى