البيت الكبير | الجزء الثاني – الحلقة الثانية والعشرون

سامية :: قولي بقي ياسي حسين ايه رئيك في البيت

حسين :: جميل اوي ياسامية وكمان شكلة غالي مش رخيص

سامية :: انا دفعت كل اللي حيلتي فيه  اهو حاجة تسترني

حسين :: لا جميل يا زينب مبروك عليكي

سامية :: طيب انا هروح اعملك كوباية الشاي على ما تتفرج على باقي البيت

سامية دخلت المطبخ علشان تعمل الشاي وحسين بخطوات بطيئة وعيون متفحصة

تنظر لكل ارجاء المنزل

سامية خرجت براحة علشان تشوف حسين

دخل انهي اوضة في البيت ولما دخل اوضة الضيوف. سامية خرجت بسرعة ودخلت اوضة نومها وغيرت الجلبية اللي لابساها بجلبية خفيفة مفتوحة من الأجناب مكشوفة الصدر تبرز اغلب مفاتن صدرها

وطبعا سرحت شعرها وحطت كحل خفيف

وخرجت كان حسين راح قعد في الصالة على كنبة بلدي محطوطة في وش الباب

سامية :: اهلا اهلا ياسي حسين

حسين اول ما شاف ساميه خارجة عليه باللبس البيتي. وشافها كأنة اول مره يشوفها

غصب عنة راح مصفر ببوقة

ايه الحلاوة دي كلها يا سامية

سامية ابتسمت وحطت وشها في الأرض وعملت مكسوفة

يالهوي دانا نسيت المياه على البوتجاز

جريت على المطبخ صبت الشاي لحسين

وراحت تحط الشاي على الطرابيزه قدام حسين وهي بتوطي بزازها كلها كانت قدام عنيه حسين بلع ريقة بالعافيه وعنيه كلها كانت جوه بزاز ساميه

ساميه :: دانت نورتني النهارده ياسي حسين

حسين مسح العرق اللي على وشة بمنديل ورد عليها وهو بيبلع ريقة النور نورك ياساميه

ساميه :: ايه البيت عجبك ؟

حسين :: ايوه ياسامية ده جميل اوي

سامية :: انت ملحقتش تتفرج على البيت كلة اشرب الشاي وهفرجك عليه كله

حسين وهو بياخد شفطة من الشاي الملهلب

وعنيه على ساميه اتفرج ومالوا

حسين بيشرب الشاي وعنيه على سامية

اللي كل شوية وهي قاعده بتغريه ببزازها ووفخادها اللي باينين من الأجناب

سامية :: تعالا بقي اما افرجك على باقي البيت. اخدتة من ايده ولفت بيه البيت كلة

وكل شوية تتعمد تخبط فيه وتثير جواه الغريزه لغاية ما مبقاش فاضل في البيت غير اوضة النوم

فتحت باب الأوضة وقالت لحسين ادخل ياسي حسين  ايه رئيك بقي

حسين :: بصراحة يا ساميه حاجة فاخرة بصحيح

ساميه :: يوه يقطعني نسيت اشيل الغيرات من على السرير

كان على السرير ملابسها الداخليه راحت موطيه ( فلئست وهي بتشلهم وحز الكلوت كان مرسوم على الجلبية اللي لابساها

وحتي لون الكلوت والسنتيال كانوا باينين من الجلبية

حسين مقدرش يمنع نفسه من انه يحضن سامية من ورا اللي بقت عمالة تزوق نفسها عليها وتحك طيزها في زبره وتقولوا ميصحش كدة ياسي حسين

 

حسين :: مش قادر يابت ياسامية انتي حلوة اوي وانا هديكي فلوس ياما هديكي كل اللي تطلبيه

ساميه :: ياسي حسين مينفعش كدة  سبني سبني. انا ست عايشة بشرفي

حسين :: شدها لناحيتة وحضنها وايده بقت عمالة تروح وتيجي على جسمها وطيزها

وساميه وهي في حضنة ووشها ورا عمالة تبتسم وتقول ياسي حسين لا ياسي حسين بلاش وفي الحقيقة هي مش بتقاومة خالص

حسين اترمي بيها على السرير وجسمة بقي فوق جسمها وزبره وقف واتشد وبقي على كـس ساميه وايده على بزازها عمال يقفش فيهم وشفايفة بتبوس تحت رقبتها

صوت ساميه بقي كلة مياعة ومياصة

حرام عليك ياسي حسين  سبني مش قادرة عليك ااااااه اااااه ياسي حسين سيبتلي اعصابي حرام عليك

ايد حسين نزلت تحت منه وراحت لكسها. ومسكها من كسها

حسين :: يخرب بيت جمالك يابت  ايه ده هو كسك مالوا منفوخ وسخن اوي كدة

حسين قام من عليها ورفع جسمها وبأيده راح شادد الكلوت بتاعها قلعهولها وهي بتمثل عليه انه بتحاول تمنعة

قلعها الكلوت وراح فاتح رجليها ونزل على كسها بشفايفة وبقي عمال يبوس فيه

ودخل صباعة فيها

اااااااه اااااااه حرام عليك كفاية ااااااااه

يالهوووي مش قادرة ياسي حسين ااااااااااه

حسين مش شبعان من كـس سامية المولع

وزنبورها الكبير وخده بين شفايفة وبقي بيمص فيه وصوابعة داخلة خارجة في كسها

احححححح اححححح يالهوي عليك ياسي حسين  يالهووووي انت ايه ااااااااوووووف

براحة براحة هتعورني ااااااااييييي

حسين قام وفك زرار البنطلون بتاعة ونزل السوستة وقام قلع البنطلون وقلع التيشرت

وطلع زبره اللي قد المسواره وراح غارزه في كـس ساميه

يخررررررررب بيتكككككككك.ااااااااااه

انت حطيت ايه اااااااااااووووووف  ايه ده

ايه ده اححححححححححححح

زبرك تخين اووووي اااااااااااااااخ ااااااااااخ

حسين شغال يدخل زبره للأخر ويرجع يسحبة براحة وبعدين يرجع يدخلة تاني

وساميه تحتة ممحونة على الأخر

بعدين راح شايلها وزبره في كسها وبقي عمال يطلعها وينزلها على زبره وهي ماسكة في رقبتة وبتتغنج من من المتعة

اوف اوف اوف ايه الحلاوة دي ياحسين

اخ اخ مش قادرة على كدة  زبرك داخل كسي مليني ياحسين اااااااااااووووووف

حسين راح نازل بيها على السرير تاني ونام فوق منها بكل جسمة وبقي عمال يدك زبره فيها دك وهو حضنها ومكلبش فيها

اااااحححححح اااححححححح ايه ده ياحسين ااااااااخ ااااخ ايه الحلاوه دي

حاسة زبرك واصل لمصريني اخ اخ اوووووف

حسين قام ونام ورا سامية ومسك زبره وحطه بين فلقه طيزها ودخلة في كسها

وبقي عمال يرجع بوسطه ويدخل زبره تاني فيها

اااااه اااااااه ياليلة عسل ياولاد  ايه الجمال ده . زبرك داخل فيا زي السكينة في الحلاوه

حسين :: انتي اللي كسك عامل زي الملبن

ساميه :: نكني كمان ياسي حسين  نكني ااااااااااااه اااااااه

فضل حسين ينيك في ساميه لغاية ما زبره قطع كسها وبعدين جاب لبنة على طيزها من بره

 

زينب رايحة جاية في البيت مشغولة على حسين اللي مجاش والساعة داخلة على خمسة الصبح ومحدش في البيت غير احمد وزمانة رايح في سابع نومة

زينب قلقانة وكل شوية تخرج بره البيت تبص عليه يمكن تلمحة وهي جاي من بعيد

علي الساعة خمسة ونص كان حسين جاي

زينب :: ايه ياحسين كل ده تأخير  ايه كنت فين شغلتني عليك اوي

حسين :: ايه ؟ بجد انتي كنتي قلقانة عليا

زينب :: ايوة امال ايه  ايه كنت فين كل ده

حسين :: كنت بروق المحل والوقت سرقني

زينب :: بركة انك بخير  اروح اجبلك لقمة تاكلها

حسين :: لا يا زينب انا بس عايز كوباية شاي تقيلة

زينب :: ليه بقي انت اكلت فين

حسين :: بعت الولا عوضين جابلي اكل قبل مايمشي

زينب :: خلاص هعملك كوباية شاي على ما تاخدلك دوش سخن كدة يفوقك

حسين :: ماشي يا زينب

زينب دخلت المطبخ عملت كوباية الشاي لحسين. اللي دخل الحمام يخد دوش

وبعد ما خرج زينب قعدت مع حسين

زينب :: انا كلمت عصام وقالي انه جاي بكره هو والحاج

حسين :: اه مانا كلمتهم النهاردة وعرفت

زينب :: طيب ايه مفيش حاجة الليلة

حسين :: عارفة يازينب اكتر حاجة فيكي عجباني فيكي ايه

زينب :: ايه ياحسين؟

حسين :: انك سخنة على طول ومش زي اللي متتسمي اسماء مراتي دي لو قعدت شهر مهوبش ناحيتها ولا يفرق معاها

زينب :: ماهو الحال من بعضة ياحسين انت كمان اخوك عصام كدة ويوم ما اخليه ينام معايا. مبيلحقش

حسين :: عارف  طب بقولك ايه روحي بصي كدة على عيالك وبعدين حصليني على الأوضة بتاعتي

زينب راحت بصت على العيال واطمنت انهم نايمين وراحت لحسين الاوضة بتاعتة

ومخرجتش غير بعد ساعة.  بعد ما اتناكت وشبعت نيك من حسين

.

 

المعلم دهشان :: وبعدين ياحاج كرم بعد ما عرفت ان نعمان هو اللي بلغ عنك هتعمل معاه ايه

الحاج كرم :: لا ده عايز ترتيب على هداوة

اول حاجة لازم اعملها افرق بينة وبين عيالة وده مش هيحصل غير لو خليت واحدة ست هي اللي تفرق بينهم  وده هيحصل قريب اوي

المعلم دهشان :: ايوة تقصد البت سامية الخدامة

كرم :: ايوة مع اني خايف منها اصلها بت العوبان كدة ومتضمنش  بس وديني لو معملت اللي قولتلها عليه لكون قاتلها وموزع لحمها على كلاب السكك

المعلم دهشان :: المهم دلوقت فلوسك انت متأكد انك شايلها في مكان امان

الحاج كرم :: فلوسي انا شايلها في مكان لو فضلت فيه خمسين سنة محدش ابدا يقدر يوصلها

المعلم دهشان :: طمنتني  امال فين احلام

كرم :: فوق مريحة شوية اصلي لسة نازل من فوق

المعلم دهشان :: احلام شكلها مدلعاك عالأخر

كرم :: الصراحة البت مش مقصره معايا. وخبره تخليك قايم من فوق منها حاسس نفسك اسد هههههههه

دهشان :: طيب اما اطلعلها اصلي بقالي فترة كدة مجتش ناحيتها والبت دي حتة موزه ضاني انما ايه

كرم :: ههههههههههه كدة البت فوق هتموت منك

 

كرم قعد شوية وبعدين الراجل اللي بعتة لمصر علشان يروح يسأل ويستفسر على عباس وايهاب في المستشفى رجع وقابل الحاج كرم وبلغة انهم مش محبسوين وكل اللي اتعمل معاهم انهم خدو علقة حلوة وبعدين طردوهم من الشغل هناك

كرم : طيب خد دولا حلاوه ليك ياولا على الأخبار الحلوة دي

 

بعد ساعة المعلم دهشان نزل من عند احلام وهو مبسوط ومتكيف على الأخر

وبعد ما المعلم اخد قعدتة مع كرم ومشي

الحاج كرم طلع ل احلام علشان يطمنها ان كل حاجة في مصر تمام وان المستشفى مبلغتش عن جوز المقاطيع بتوعها

احلام لما عرفت الخبر من الحاج كرم كانت هتطير من الفرحة وراحت فاتحة تليفونها واتصلت بعباس اللي اكدلها كلام كرم

احلام :: معلش بقي ياحاج كرم انا كدة لازم انزل مصر اطمن على عيالي انا بقالي كام يوم هنا مستخبية ومش عارفة عنهم حاجة

الحاج كرم :: مع ان مشيانك ده هيأثر فيا لكن مقدرش امنعك  وتليفونك معايا في اي وقت هعوزك فيه هكلمك  وانتي لو احتجتي اي حاجة اتصلي عليا متتكسفيش

احلام :: يخليك ياحاج. صاحب كرم بصحيح واسم على مسمي

طيب البسي انتي وانا هخلي دهشوري يوصلك لغاية الموقف

 

تاني يوم الصبح بدري الحاج نعمان وعصام

بعد ما خلصوا كل حاجة في البيت الجديد عدوا على المستشفى. اطمنوا على الحاجة امينة وعرفوا انها بدأت تتحسن فعلا واول مره امينة تفتكر فيها الحاج نعمان

كلامها كان خفيف وبخوف لكنها مخفتش منه المرة دي وافتكرت عصام وقعدت كل شوية تبوسه في خده وتطبطب عليه

والدكتور هيثم اكدلهم ان الحاجة في خلال شهر هتكون عفيت تماما مع الاخذ في الاعتبار انها هتكون فاقد الذاكرة للحاجات اللي مش عايزه تفتكرها

عصام كان فرحان جدا ان شاف الحاجة متحسنة فعلا وان الأمل في شفاها بقي مش مستحيل بالعكس ده بقي في المتناول واقرب مما كان متخيل

عصام والحاج نعمان رجعوا البلد وروحوا على البيت على طول كانت الساعة تقريبا

4اخر النهار. وكانت زينب طابخة

جهزت ليهم الغدا وعصام عياله كانوا وحشينه اوي قعد معاهم على ما الأكل اتحط على السفرة

الحاج نعمان :: ازيك يازينب يابنتي عاملة ايه والعيال عاملين ايه

زينب :: كلنا بخير ياعمي  انت اخبارك ايه واخبار مرات عمي ايه

عصام :: دي اتحسنت خالص يازينب وعرفتني وعرفت الحاج

زينب :: بصحيح  والنعمة دي انت فرحتني دلوقت

عصام :: العيال الأشقية دول تعبوكي وانا مش موجود

زينب :: ههههه لا ياعصام خالص دول روحي

الحاج :: شوية كدة وهبقي اخدكم كلكم مصر تشوفوا البيت الجديد

زينب :: البيت حلو ياعمي ؟

الحاج :: عصام يقولك

عصام :: بيت جميل وواسع ويرد الروح

الحاج نعمان :: اهو ليكم ولعيلكم انا مش جايبة ليا

عصام :: ربنا يخليك لينا ياحاج ويباركلنا في عمرك

زينب :: هو احنا من غيرك ياحاج نسوي حاجة دانت الخير والبركة اللي عاشيين بيها

الحاج :: تسلمي يازينب يابنتي . يلا اقوم انا اريح شوية

عصام :: وانا كمان اما ادخل انام لحسن تعبان اوي

عصام دخل الأوضة بتاعتة وزينب دخلت وراه بعد ماشالت الأطباق من على السفرة ودخلتهم المطبخ

زينب :: عصام  عصام انت صاحي

عصام :: ايه يا زينب انا مصدقت عيني غفلت

زينب :: انت لحقت ياراجل تنام

عصام :: عايزه ايه

زينب :: انت مش كنت قولتلي انك هتشتري لينا فيلا في مصر

عصام :: ايوة يا زينب بس لسة مشترتش حاجة شفت فيلا حلوة بس صاحبها مسافر وهيرجع بعد شهر

زينب :: يعني كنت بتتكلم بجد مش بتضحك عليا

عصام :: وهضحك عليكي ليه يا وليه  يلا بقي اطفي النور واقفلي الباب خليني انام

زينب :: طيب هو انا مش وحشاك ولا ايه ؟

عصام :: هو انتي على طول كدة سخنانة وعايزه تتناكي كل ما تشوفيني

زينب :: هو انت مش جوزي وبعدين انت بقالك كام يوم غايب  ايه موحشتكش خالص

عصام :: طيب بس انام شوية وبعد ما اصحي هعملك كل اللي نفسك فيه

زينب :: نام  نام ياخويا واشبع نوم

 

في نفس اليوم الصبح جلال صحي من النوم ملقاش الهام نايمة جنب منة. قام غسل وشه ونزل لقي الهام قاعدة وعاملة سندوتش وكوباية شاي بلبن وقاعدة بتفطر

جلال :: صباح الخير يا الهام

الهام :: صباح النور

جلال :: انتي صاحية من امتي

الهام :: من ساعة كدة  اقوم اعملك سندوتش

جلال :: ماشي وياريت كوباية شاي بلبن معاكي

الهام :: حاضر

الهام دخلت المطبخ عملت السندوتش والشاي بلبن وخرجت

الا بقولك ايه ياجلال انا عايزة تلفون زي بتاعك ده

جلال :: ايه عايزه تدخلي على النت ولا ايه

الهام :: يعني على الأقل ابقي زي كل الستات اللي ماسكة تليفونات وطول النهار بتلعب فيه بصباعها

جلال :: بس كدة حاضر ياستي النهاردة بالليل هجبلك تليفون

الهام :: اه بس انا عايزه تلفون كبير كدة مش تلفون صغير

جلال :: هههههه هو مش بالكبر والصغر هو بالأمكانيات بتاعتة

الهام :: يعني ايه مش فاهمة

جلال :: لا ده موضوع شرحة يطول. انا هجبلك تليفون حلو وامكانياتة كبيرة وكبير كمان انتي تؤمري يا حبيبتي

الهام :: تسلملي يا جلال

جلال :: طيب مش يلا بينا بقي

الهام :: لا النهاردة مليش مذاج انزل البحر

جلال :: ليه كدة ؟

الهام :: اهو مليش مذاج

جلال :: طب و مصطفى مش ناوية تقبليه

النهاردة كمان ؟

الهام :: انت مالك مستعجل اوي كدة  دانا بيتهيئلي انه مش عامل زيك كدة

جلال :: ههههه مانتي عارفة

الهام :: للأسف عارفة ياحبيبي

جلال :: طب ايه لذمتها ايه التقل ده كلة

انا خايف الواد يزهق

الهام :: المفروض انا ست متجوزه ومش من السهل كدة اروح اقابلة وهو لازم يتعب علشان يطولني

جلال :: انا خايف تكوني بتاخديني على قد عقلي

الهام : ههههههه وهاخدك على قد عقلك ليه

مش انت اللي عايزني ابقي لغيرك  خلاص متقلقش انا هبقي لغيرك بس على الاقل بمذاجي

جلال :: خلاص اللي تشوفيه وانا هنزل اتمشي شوية  تحبي تيجي معايا

الهام :: لا روح انت وانا هفضل هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ