البيت الكبير | الجزء الثاني – الحلقة الثالثة والعشرون

جلال ساب الهام ونزل والهام قعدت في الشاليه لوحدها وكانت بتتمني ان احمد يكون معاها في الخروجة دي كانت هتحس بمتعة اكبر. على الأقل ان احمد راجل ومش معرص زي جلال جوزها

فات الوقت والميعاد اللي قالها عليه مصطفى جه وعدا وهي للمرة التانية متروحش

ومصطفى مسكتش وقرر انه يروح الشاليه ليها واذا جوزها فتح الباب يعمل نفسه بيسأل على اي حد واذا فتحتلة هي يشوف هي مجتش ليه

وفعلا مصطفى راح الشاليه وخبط على الباب

والهام مكنتش تتوقع ابدا ان مصطفى ممكن يكون جريئ للدرجة اللي تخليه يروحلها الشاليه ده غير انها متعرفش انه مشي وراها وعرف هي قاعدة في انهي شاليه. وقامت تفتح الشاليه ومفكره اللي بيخبط ده جوزها وكانت لابسة يدوب كلوت وسنتيال

اول ما فتحت وشافت مصطفى اتصعقت

وراحت مستخبية ورا الباب

الهام :: انت ؟ انت عرفت مكاني ازاي وعايز مني ايه

مصطفى :: انتي مجتيش في الميعاد ليه

الهام :: اجي ايه انت مجنون  هو انا اعرفك . انت تعرفني انت حد مسلطك عليا

مصطفى :: انا مش همشي من هنا غير لما اعرف انتي مجتيش ليه

الهام :: انت اكيد شخص مجنون  اتفضل امشي بدل ما جوزي يجي من بره ويعمل مصيبة

مصطفى :: مش همشي  غير لما تحددي ميعاد ونتقابل فيه

الهام :: ياربي  شوف انا بقول ايه وهو بيقول ايه  اشوفك وتشوفني يابني ادام انت بتاع ايه ؟

مصطفى :: انا معجب بيكي. ومش هسيبك غير لما توافقي اننا نتقابل

الهام :: طيب ياريت دلوقت تمشي وابقي اشوف الموضوع ده

مصطفى :: بصي انتي لسة متعرفنيش انا لما بحط حد في دماغي مش بسيبة ولا بالطبل البلدي. ومش همشي بردو غير لما تحددي ميعاد نتقابل فيه  ولا اقولك  كمان نص ساعة متقابل في المكان اللي قولتلك عليه

الهام :: طيب اتفضل امشي وانا جاية وراك

مصطفى :: لو مجتيش هرجعلك تاني ويكش بقي جوزك يقتلني حتي

الهام قفلت الباب ومصطفى مشي وهي راحت مبتسمة ابتسامة كلها ثقة

وفكرت تستني جوزها لكنها قالت في نفسها

انا هنزل ولما ارجع هيكون هو مستوي وعلي الاخر وعايز يعرف انا كنت فين

 

الهام لبست ونزلت قابلت فعلا مصطفى

الهام :: اديني جتلك نعم عايز ايه

مصطفى :: تشربي ايه بس في الأول

الهام :: مش عايزه اشرب حاجة ممكن اعرف انت مصمم تقابلني ليه

مصطفى نده على المتر. وقالو هاتلي فنجان قهوة مظبوط وشوف المدام تشرب ايه

الهام :: ولا حاجة بعد اذنك قولي انت عايز مني ايه

مصطفى :: هات للمدام عصير برتقال  اهدي مالك احنا في مكان عام

بصي ياستي انا مش طالب منك اكتر من اننا نبقي صحاب

الهام :: انت مجنون على فكرة

مصطفى مد ايده ومسك ايد الهام  اه مجنون وممكن دلوقت اقوم وبعلو صوتي واقولك انا معجب بيكي ياااااه

الهام بصت له بأستغراب وقالت في بالها نهار اسود ومنيل ده مجنون بجد

مصطفى :: بصي كدة على الطرابيزه اللي على شمالك ده ده ابراهيم صاحبي انا عزمتة على حسابي. وهو عمال يصورنا من ساعة ما قعدنا مع بعض لغاية ما مسكت ايدك ها نقعد بقي كدة لطاف. وحلوين مع بعض ولا اسيبك وامشي والصور دي اوريها لجوزك

الهام تنحت شوية ومع ان مكنش فارق معاها الصور والكلام العبيط ده لان كدة كدة هي متجوزه راجل خول ومش راجل اصلا

ده الود وده يشوف صورها وهي بتتناك مش قاعده في مكان عام مع راجل تاني بس قالت في بالها. تكمل التمثلية عليه وتبين انها مش عايزة تتفضح

نبره صوت الهام اتغيرت وبينت له انها خايفة ومصدومة

الهام :: ايه ده ؟ ايه اللي انت عملتة ده ؟ مش مش منحقك على فكرة

مصطفى :: اهدي علشان محدش ياخد بالة

انا كل اللي عايزه منك نبقي صحاب وانتي مخلتيش قدامي غير الحل ده

الهام :: انا ست متجوزة. انت بتطلب مني حاجة متنفعش اصلا

مصطفى :: انتي اسمك ايه

الهام :: سكتت وبقت مستغربة اسلوبة  ايه الثقة دي اللي فيه وحست قد ايه شخصيتة قوية

الهام :: تعرف انت بجد حد مش طبيعي

مصطفى :: ايه السؤال مش مفهوم  ؟ اسمك ايه

الهام :: اسمي الهام ياسيدي

مصطفى :: عاشت الاسامي ياستي ههههه

اسمك جميل على فكره  انتي فلاحة صح

الهام :: اشمعني . هطلعلي بطاقة

مصطفى :: ههههه لا بس لهجتك باين اوي انك فلاحة وفلاحة ايه صرف

الهام :: ايوة فلاحة

مصطفى :: احلي ناس وقلبكم طيب

الهام :: متشكرة

مصطفى :: ياساتر  مالك بتجزي على سنانك كدة ليه

فضل مصطفى يتكلم مع الهام لغاية. ماقدر يخليها تفك شوية وبدأت تتكلم معاه عادي وقعد يحكيلها عن حياتة. وانة مش متعود يعمل مع حد اللي عملة معاها لكنة ميعرفش ليه اعجابة بيها خلاه يفكر في اي حاجة تخليه يقرب منها

 

جلال رجع الشاليه وملقاش الهام وقلب عليها الشاليه وكان جايبلها الموبايل مفاجئة

ولما دور عليها عرف انها نزلت تقابل مصطفى. وزعل جدا لانة كان مفكر انها مخططة لكدة ومقالتش له

 

بعد ساعتين مصطفى قدر يخلي الهام تضحك وتهزر معاه واخد منها ميعاد تاني علشان يتقابلو فيه

 

الهام روحت الشاليه وكان جلال قاعد مستنيها وهو مضايق

جلال :: ينفع كدة يا الهام !؟

الهام :: هههههه وربنا انا عارفة اني هرجع القيك كدة بس لما هحكيلك هتعذرني

وحكت الهام لجلال كل اللي حصل بالحرف

وجلال في الاول مكنش مصدقها. وكان فاكرها انها كانت مستنياه ينزل علشان تروح هي تقابل مصطفى ومصدقش غير لما الهام قالتلة هو انا لما قولتلك مليش مذاج انزل البحر النهاردة كنت عارفة من الاساس انك هتنزل

جلال طلع ل الهام الموبايل وفرحت بيه اوي

وشكلة عجبها وقعد طول الليل يعلمها ازاي تستخدمة وتدخل على النت ازاي وعلي اليوتيوب ازاي. وعلمها ازاي تدخل على مواقع جنسية وتتفرج على افلام سكس

وكانت الهام كل شوية تنسي وتقولوا انا اعمل ايه دلوقت

.

 

احمد :: بقولك ايه يا وجدي فكرت انا ورشا اننا نطلع مصيف. يعني ناخد اجازه اسبوع ونرتاح بقي من شغل العيادة شوية

ايه رائيك تجيب نعمة مراتك ونطلع سوا

وجدي :: تصدق فكرة انا عن نفسي محتاج الاجازة جدا انا من ساعة كا جيت البلد دي وانا حاسس نفسي في منفي. لا بزور حد ولا حد بيزورني غير يمكن الحاج نعمان كل فين وفين لما بيجي العيادة علشان يطمن على بنتة

احمد :: طيب خلاص. ايه رائيك نخليها الاسبوع الجاي ونشوف مع بعض نروح فين

رشا دخلت عليهم  ايه ياجماعة بتتودودو في ايه

احمد :: لا انا بقول ل وجدي على موضوع المصيف

رشا :: اه. طيب ايه رئيك يا وجدي. على فكرة انا زنيت على ودان نعمة

وجدي :: ههههه انا عن نفسي موافق من غير زن

احمد :: ههههههه وجدي زي حلاتي مخنوق من الشغل ومن البلد

رشا :: طيب كويس وقررتوا بقي امتي ؟

احمد : الاسبوع اللي جاي

رشا :: طيب مش هنقول لعصام وحسين

احمد.:: انا هقولهم وهشوف الرد بتاعهم ايه

 

حسين بعد ما عصام والحاج نعمان رجعوا. هو كمان رجع يقف في المحل بتاعة اللي كان سيبة لرياض. وكان بيقف هو في محل الحاج

عصام :: هاتلي يارياض كشف المبيعات وكشف النواقص علشان ارجعهم قبل ما ابعتهم للحاج

رياض :: حاضر يا سي حسين

رياض جاب الكشوفات لحسين

حسين روح اعملي كوباية شاي وبعدين روق المخزن اللي جوه

رياض :: المخزن انا سهرت امبارح بالليل وخليتة ميه ميه

حسين :: طب كويس روح اعملي الشاي ولا اقولك خلي الولاا فايز هو اللي يعمل الشاي

رياض :: ماشي  ولاا يافايز انت يازفت اعمل الشاي لعمك حسين يا ولاا

علي الساعة تلاتة اخر النهار سامية راحت لحسين المحل بتاعة

سامية :: مساء الخير ياسي حسين

حسين :: اهلا اهلا ازيك ياسامية

سامية :: روحتلك المحل بتاع الحاج. لقيتك مش هناك ولقيت الحاج رجع من السفر قولت اعدي عليك هنا

حسين بصوت واطي  اه مانا رجعت هنا  ايه عايزه ايه

سامية :: عايزاك مش هتيجي  اصلي محتاجة فلوس

حسين :: محتاجة كام

سامية :: مش كتير هما 200جنيه بس

حسين :: 200جنيه ليه هتجيبي بيهم ايه

سامية :: هتديني ولا ايه

حسين :: هو انا اقدر ارفضلك طلبك خدي اهم بس بقولك ايه تعالي المخزن نعمل واحد عالسريع

سامية :: ياحومتي ؟ هنا في المحل  طب واللي شغالين معاك

حسين :: ولاا يارياض خد بالك من المحل على ما اوري الست سامية شوية بضاعة في المحل ومش عايز حد يخش علينا

رياض بص كدة لحسين ول ساميه وهز دماغة  حاضر ياسي حسين

حسين اخد سامية في المخزن ومسك ساميه فشخها بوس وتقفيش ونيك وبعد نص ساعة خرج من المخزن وسامية خرجت وراه بدقايق في حالة من النظرات من رياض ومن الولاا فايز اللي كانوا عارفين حسين وسامية كانوا بينيلوا ايه جوه المخزن

 

الدكتور هيثم بعد ما خلص جلسة العلاج مع الحاجة امينة وشعر انها بتتحسن بسرعة مكنش يتخيلها وبقت بعد زيارة عصام والحاج نعمان ليها في حالة احسن بكتير جدا من اللي كانت عليها الدكتور قعد مع الحاجة امينة في اوضه لوحدهم. وخلاها تنام على السرير وجاب كرسي وقعد جنبها وطلب من سيده تطفي نور الأوضة وتخرج

سيده طفت نور الأوضة والدكتور هيثم بدأ يتكلم مع امينة على امل انها تتجاوب معاه وتبدا تتكلم

هيثم :: ايه ياحاجة امينة. انا عايزك تغمضي عنيكي وترتاحي خالص. وتسرحي بخيالك

وتحكيلي شايفة ايه

الدكتور هيثم فضل مستني الحاجة امينة ترد عليه لكنها ممدده على السرير وبتبص للسقف بتاع الأوضة ومش بترد عليه

الدكتور هيثم :: مين مزعلك يا حاجة ؟

في حد في البلد عمل معاكي حاجة مش كويسة  ؟ قولي متخفيش انا زي ابنك برضو  زي عصام  مش انتي بتحبي عصام

امينة بصت للدكتور هيثم وهزت دماغها ب اه

 

الدكتور هيثم مكنش مصدق ان امينة اخيرآ بدأت تتجاوب معاه

الدكتور :: طيب طالما انا زي عصام احكيلي

ومتخفيش قسما بربي ماحد خالص هيعرف اللي هتقوليه وهيفضل سر بينا

امينة بصت له وبقت عمالة تعيط. وتقول كلام مش مفهوم وتمتمة وكل اللي فهمة من الكلام وهي بتعيط ان الحاج كرم هو السبب

هو والعمدة

هيثم حاول يفهم منها عملوا ايه بالظبط معاها لكنها انهارت في البكاء وجالها حالة تشنج

الدكتور بسرعة نده على الدكتور مجدي وعلي سيده وادولها حقنة مهدئة وبعدين

دخلوها العنبر بتاعها

الدكتور وجدي :: هو ايه اللي حصل خلاها ترجع للحالة دي تاني

الدكتور هيثم :: دي اعراض الشفاء. اخيرا

الحاجة امينة استجابت للعلاج والتأهيل النفسي

الدكتور مجدي :: ايه عرفت منها حاجة

الدكتور هيثم :: عرفت اهم حاجة مين سبب اللي هي فيه

الدكتور مجدي :: يعني بدأت تتكلم

الدكتور هيثم :: كلام مش مفهوم طبعا وده طبيعي لكنها بدأت تخرج اللي جواها وتنفس عن نفسها وده اول سلمة في الشفاء

.

الحاج نعمان على الساعة 2 بعد الضهر ساب المحل لعصام وقالوا انه رايح مشوار

وراح للحاجة فاطمة اللي اول ما شافتة فرحت اوي وكأنها كانت ضايعة ودلوقت بس لقت روحها

الحاجة فاطمة :: يا حمدلة بالسلامة ياحاج نعمان كل ده حتي متفكرش تتصل عليا وطمني عليك

الحاج نعمان :: معلش يافاطمة اتأخرت في مصر

الحاجة فاطمة :: انا عرفت من البت سامية

انك روحت مصر عزاء حد قريبك اتوفي

الحاج نعمان :: ايوة. يلا ادي حال الدنيا

فاطمة :: حسك بالدنيا عمران ياحاج  انت مش هتمشي من هنا غير لما تتعشي معايا

الحاج :: مش هينفع ياحاجة وبعدين الناس تقول ايه

الحاجة فاطمة :: يمين تلاتة مانت ماشي ديهدي انت في ايه حاج مالك وحش كدة

الحاج نعمان :: خلاص علشان بس متزعليش

اقعد

فاطمة :: وايه قولك بقي محد هيعملك الاكل غيري وبأيدي علشان تعرف غلاوتك عندي قد ايه

الحاج نعمان :: هي سامية هنا

فاطمة :: لا بقالها يومين مش بتيجي  اما اقوم اعلق على الأكل

فاطمة راحت المطبخ والحاج نعمان قعد في اوضة الرسيبشن وكانت الحاجة فاطمة كل شوية تخرج تقعد مع الحاج نعمان شوية. وترجع المطبخ علشان تباشر الطبيخ

الحاج نعمان عنيه غفلت غصب عنة والحاجة فاطمة لما شفتة مدد جسمة على الكنبة وعنيه غفلت راحت قافلة عليه الباب علشان ميصحاش

بعد ما الأكل جهز وحطتة على طرابيزه السفره وراحت صحت الحاج نعمان

الحاج نعمان :: ايه ده هو انا نمت معقول

فاطمة :: ومالوا ياحاج ده بيتك ومطرحك

الحاج نعمان :: انا معرفش عيني ازاي قفلت كدة انا محرج منك اوي

فاطمة :: متقولش كدة هزعل منك ده بيتك ياحاج

نعمان :: تسلمي يافاطمة

فاطمة :: طيب تعالا اغسل وشك ويلا قبل ما الأكل ما يبرد

الحاج نعمان دخل الحمام غسل وشه وايده وخرج قعد مع فاطمة على السفره واتعشي معاها وبعد ما خلص اكل

ربنا يجعلة عامر ديما يافاطمة

فاطمة :: مطرح ما يسري يمري اروح بقي اجبلك الشاي

فاطمة راحت صبت الشاي وادت كوباية للحاج وقعدت معاه تشرب الشاي. وكانوا بيتبادلوا النظرات وعيونهم بتحكي الكثير

الحاج نعمان :: بقولك ايه يا فاطمة في موضوع كدة فكرت فيه كتير

الحاجة فاطمة :: موضوع ايه ياحاج

الحاج نعمان :: بصراحة كدة ومن غير لف ودوران انا عايزك في الحلال

كوباية الشاي وقعت من ايد الحاجة فاطمة

وقامت بسرعة نفضت الجلبية. والحاج نعمان وهي نزلوا يشيلو الأزاز اللي اتكسر من الكوباية

الحاج نعمان :: انا عارف طلبي غريب وانك لسة على زمة راجل بس انا بصراحة مش قادر استني لما تطلقي علشان اطلب منك الطلب ده تتجوزيني

الحاجة فاطمة :: انت فاجئتني يا حاج نعمان انا كمان لسة مطلقتش ومكنش يجي في بالي انك ممكن تطلب مني الطلب ده

فاطمة وهي بتتكلم وماسكة الازاز المكسور

صوابعها اتعورت من الازاز

الحاج نعمان. طلع بسرعة منديل من جيبة وحطة على صوابع فاطمة

ايه قولتي ايه ؟

الحاجة فاطمة قامت بعد ما لمت الازاز من الأرض وحطت الأزاز في زبالة جنب الباب ووقفت وهي مدية ضهرها للحاج نعمان

بصراحة انا مش عارفة ارد عليك بأيه  انت فاجئتني وخيرك مغرقني وكفاية وقفاتك الكتير معايا

الحاج نعمان جه وحط ايده على كتف فاطمة

انا مش بطلب ده وعايزك توافقي بعين مكسوره لسمح الله انا معملتش غير الواجب

واي واحد مكاني كان هيعمل اللي عملتة ويمكن اكتر. وراح شادد الحاجة من كتفها وخلاها تلف. ووشها بقي ناحية وشة

انا بحبك يافاطمة

فاطمة بصت في الأرض والحاج رفع وشها لفوق بأيده . ايه قولتي ايه

فاطمة :: ياحاج انا كبرت على الكلام ده جواز ايه بس ياخواتي قال بعد ماشاب ودوه الكتاب

الحاج نعمان :: مين قال كدة  دانتي زي البدر في ليلة كمالة طب دانا خايف تكوني شيفاني انا اللي عجوز ومش هتقبلي بيا

فاطمة :: ياحاج انت شباب بقلبك وبروحك الطيبة. وكمان انت مش كبير

الحاج :: ههههههه كدة يبقي اقول لنفسي مبروك  طيب امشي انا

فاطمة :: خلاص هتمشي طيب ماتخليك قاعد شوية كمان

الحاج نعمان :: معلش الوقت اتأخر وبعدين من هنا ورايح هعدي عليكي على طول

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: ممنوع النسخ