الشيكولاتة العجيبة – الحلقة التّاسعة عشرة

مدحت فكر في طريقة تجنيد اميرة والبنات اصحابها واتصل بعفاف .. وكان يومها في مكتبه اللي في الأوتيل وعفاف في مكتبها

مدحت: الو ايوة يا عفاف تعاليلي المكتب حالا عايزك

عفاف: حاضر جيالك حالا

عفاف راحت لمكتب مدحت.. خير يا مدحت

اقعدي وركزي معايا .. انا خلاص لقيت الطريقة اللي منها هنجرب الشيكولاتة ومنها هنجد اميرة لصالحنا

عفاف: طب حلو اوي .. ايه هي

مدحت: بصي ياستي اولا هنعتمد في خطتنا على اتنين واحد وواحدة جداد معانا ولاء متكنش تعرفهم

عفاف: مفيش غير هيثم وسوسن

مدحت: حلو جدا .. هيثم شكله ابن ناس وسوسن لسة صغيرة عندها كام سنة دي يا عفاف

عفاف: سوسن تقريبا 20 سنة وهيثم غالبا 25

مدحت: عز الطلب

عفاف: يعني ناوي على ايه فهمني

مدحت: بصي ياستي ….

وبدا مدحت يحكي خطته لعفاف اللي كانت مبهورة وبعد ما خلص كلامه عفاف قالت له

وبكده سواء الشيكولاتة مؤثرة فعلا او لا هنضمن ان اميرة هتخاف من الفضيحة وهتنضم لينا

مدحت: بالظبط كده ولو الشيكولاتة طلعت فعلا زي ما ولاء قالت يبقي الدكتور لازم يبقي معانا

عفاف: طيب كده محتاجين نفهم هيثم وسوسن

مدحت: مش دلوقت .. بس انا عايزك تصرفي ل هيثم ول سوسن 5000 لكل واحد فيهم لما اقولك علشان هيشتروا اللي قولتلك عليه علشان الموضوع يبان محبوك

عفاف: تمام .. طب حاجة اخيرة

مدحت: حاجة ايه

عفاف: الشقة اللي هيتم تنفيذ فيها التمثيلية دي

مدحت: في شقتي اللي في المقطم .. متقلقيش انا مظبط كل حاجة

عفاف: فل اوي كده .. اقوم انا في شغل قد كده فوق دماغي

………………….

بعد مرور اسبوع

……………….

بالليل اتصلت بيا شربات انها هتتأخر بكره علشان جوزها هيسافر الصبح وهي هتوصلة للمطار

انا: وبعدين يا شربات كان لازم تعرفي ادارة المستشفى من يومين علشان يحطوا واحدة بدالك في اليوم ده

شربات: لا مانا هوصل جوزي الساعة 4 الفجر علشان الطيارة بتاعته الساعة 7

يعني لو اتأخرت مش هتأخر اكتر من ساعة وممكن متأخرش اصلا

انا: ماشي لو على الساعة انا هروح متأخر علشان اغطي عليكي ومسببش مشكلة ليكي

صحيت الصبح زي كل يوم في ميعادي قومت لبست هدومي وكانت الساعة 6

بعد ما خلصت لبسي قومت عملت كوباية قهوة وبعد ما شربت قهوتي اتصلت بشربات وعرفت انها وصلت جوزها المطار وواخدة تاكسي ورايحة على المستشفى

انا: طب تمام .. كده انا هنزل بقى طالما انتي رايحة

شربات: انا مش عارفة بصراحة اشكرك ازاي

انا: مفيش داعي تشكريني واعملي حسابك فيه كشف النهاردة عليكي وبعد الكشف هاخدك ونروح نتغدي بره

شربات: كشف ماشي علشان انا كده كده كنت عايزة اقولك وكنت محرجة بصراحة

لكن اشمعنى الغدا ؟؟

انا: من غير اشمعنى انا عايز اغديكي وكمان انتي دلوقت بقيتي فاضية يعني

شربات: معلش يا دكتور مش هينفع انت عارف انا ست متجوزة وكمان مش معنى ان جوزي سافر هدي نفسي الحق اني اخرج براحتي

انا: يابنتي انتي فهمتي ايه ؟ انا مش قصدي اي حاجة .وعموما لما تيجي المستشفى ونتقابل هناك نبقى نشوف الموضوع ده

بعد ما قفلت مع شربات نزلت اخدت عربيتي

ووصلت المستشفى وكان فيه حالات كتيرة جدا

دخلت كانت شربات موجودة .. صباح الخير يا ام دماغ معفنة

شربات: مبتسمة صباح الخير يا احلى دكتور

انا: انا شايف حالات كتيرة بره ..

شربات: حد قالك تبقى دكتور شاطر .. استحمل بقى

انا: ههههههه ماشي يا شربات .. يلا بقى دخلي اول حالة

 

بعد يوم طويل وشاق من الكشف على الحالات وكان عندي حالتين ولادة واحدة ولادة عادية والتانية قيصرية

خلصت وروحت حجرة الكشف ونديت على شربات وقولت ليها اطلعي على السرير علشان اعملك السونار ..

وكانت شربات في شهرها السادس .. اطمنت على المولود في بطنها وان حجمه طبيعي واطمنت على النبض وعلى المياه اللي في المشيمة .. وكل حاجة كانت تمام

 

انا: انتي زي الفل والعيل اللي في بطنك بيقولك يا ماما اسمعي كلام الدكتور وليد

شربات: هههههههه لا مش هسمع

انا: بقى كده روحت حطيت ايدي على بطنها وقولت سمعت يا استاذ مامتك اهي مش عايزة تسمع كلامي

 

شربات: يعني هو هيرضيه ان مامته تروح تتغدى مع واحد وجوزها لسه مسافر

افرض حد شافها الناس هتقول عليها ايه

انا: اولا مامته مش بتعمل حاجة غلط واكيد الناس عارفة اخلاقها .. ثانيا انا مش هحلها وهتغدى معاها غصب عنها

يلا قومي ظبطي هدومك علشان نمشي

شربات: يعني انت مصمم بقى

انا: جدا .. ومش متنازل عن الغدا معاكي

شربات: حاضر يا دكتور .. هعمل ايه انا قصادك

 

اخدتها ومشيت وروحنا مطعم سمك في طريقنا دخلنا المطعم وطلبت الأكل وقعدنا ناكل .. وبعد ما اكلنا اخدتها كافيه جنب المطعم شربنا الشاي وبعدين قالتلي انها متأخرة وعايزة تروح

انا: يعني وراكي الديوان ياختي

شربات: مش ورايا ديوان ولا حاجة بس خلاص اتغدينا وشربنا الشاي .. اروح بقى

انا: خلاص ماشي يلا بينا

وصلت شربات وبعدين روحت انا البيت

عديت على بابا وماما زعلت جدا ان امل مرات اخويا مش موجودة تحت وسألت ماما

امال امل فين منزلتش ولا ايه

ماما: لا امل مرات اخوك عندها غسيل النهاردة

انا: ماشي .. طب انتي عايزة حاجة انا طالع

ماما: لا استنى انا مجهزة الغدا ليك من بدري

انا: لا انا اتغديت سمك بره وتعبان جدا وعايز انام

…………………………..

اميرة في المحل وعندها ضغط شغل والبنات مش مكفيين كمية الشغل اللي عندها

اميرة: يا سيدة احنا محتاجين معانا بنت تانية ولا اتنين

سيدة: انا قولت ل ابتسام الكلام ده من يوم

ابتسام: ما احنا عندنا تلاتة غيري وغير سيدة وغيرك يا اميرة هي مصاريف وخلاص

اميرة: يابنتي مصاريف ايه اللي بتتكلمي عليها .. اللي هيشتغل ده هيوفرلك وقت وهيزود دخلك .. متبقيش حنوتية كده وماسكة في الدنيا ههههههه

ابتسام: بقى كده يا اميرة .. ماشي ههههه

اميرة: اسماء .. يا اسماء

اسماء: ايوة ياست اميرة

اميرة: هو انا كام مرة اقولك شيلي ام السماعة دي من ودانك … محبكتش تسمعي اغاني وانتي شغالة .. روحي هاتيلي فوطة من برا

اسماء خرجت تجيب فوطة ودخلت المحل وقالت ل اميرة في واحد بره لابس لبس شرطة ومعاه واحدة عايزينك

اميرة: حاضرة هخرج اشوف عايزين ايه دول

 

اميرة: خير يا انسة

::حضرتك انا الملازم امجد ظابط شرطة . ودي خطيبتي منى

اميرة: اهلا سهلا خير حضرتك

الملازم امجد: حضرتك احنا دخلتنا الأسبوع اللي بعد اللي جاي وكنت حابب ان محدش هيزوق خطيبتي غيرك

اميرة: شرف ليا حضرتك وانا عنيا ليك وليها

الظابط امجد: اه بس فيه مشكلة

اميرة: مشكلة ايه خير

الظابط امجد: هي مش هينفع تيجي هنا .. حضرتك هتيجي البيت وتزوقيها

اميرة: بص حضرتك احنا شغلنا ديما بيكون في الكوافير لان فيه شغل تاني بيكون معانا مش هينفع نسيب الكوافير

الظابط: حضرتك لو على الفلوس الرقم اللي هتطلبية هتاخديه .. ده غير عربية هتوديكي وتجيبك مطرح ما انتي عايزة

واتمني حضرتك تردي عليا في خلال يومين

وده الكارت بتاعي

 

اميرة اخدت الكارت من الظابط وهو مشي مع خطيبته

ابتسام: خير يا اميرة ماله الظابط

اميرة: ده عريس واللي معاه عروسته ودخلته الاسبوع اللي جاي وعايزني انا اللي ازوق عروسته بس مش في المحل .. اروحلها البيت

ابتسام: وانتي قولتي ايه ؟

اميرة: انا رفضت بس هو اداني الكارت بتاعه وقالي إنه هيديني اي مبلغ اطلبه وعربية توصلني وترجعني

ابتسام: طب كويس ماحنا بنروح اوقات شغل عرايس في بيوتهم

اميرة: اه بنروح بس لما بنكون عارفين مين دول

سيدة: طيب ما ده ظابط شرطة … مأظنش ان فيه حد اضمن من انك هتروحي لعروسة ظابط

 

اميرة: من هنا لبكره .. يكون حلها الحلال

انا طالعة اقعد مع ولاء شوية

اميرة طلعت وسابت البنات شغالين في الكوافير

اميرة: ازيك يا ولاء

ولاء: تعالي ياختي اقعدي.. اعملي كوباية قهوة ل اميرة يا ليلى

ليلى: حاضر بس هفرج الأنسة على الفساتين اللي هناك واجي اعملها أحلى قهوة

ولاء: انا نزلت من شوية علشان اقعد معاكي لقيت المحل زحمة وانتي كنتي مع واحدة فوق في غرفة الملابس مرضتش اعطلكم

اميرة: اه النهاردة في ضغط شغل وانا من الصبح واقفة على رجليا لما استويت

ولاء: انتوا المفروض تشوفوا كام بنت تانين يشتغلوا معاكم

اميرة: ماما لسة قايلة الكلام ده ل ابتسام ولسيدة

ولاء: ايه الكرت اللي في ايدك ده

اميرة حكت ل ولاء على موضوع العروسة

ولاء: وايه المشكلة ما تروحي طالما فيها قرش حلو

اميرة: فكرك كده

ولاء: اه طبعا روحي انتي اولي بالفلوس وده اكيد مبسوط يعني الفلوس هتكون كويسة

اميرة: خلاص بكره هتصل بيه وهبلغه اني موافقة واخد معايا ابتسام او سيدة

ليلى: اتفضلي القهوة يا اميرة

اميرة: تسلم ايدك يا ليلى

ولاء: ان من رأيي انك تسيبي ابتسام وسيدة هنا، المحل عندك محتاج البنات وغيابك انتي ذات نفسه مش هيأثر.. انتي روحي. وسيبيهم هما يشوفوا شغل المحل

اميرة: عندك حق في دي … خلاص

تاني يوم اميرة اتصلت بالظابط امجد وقالت له انها موافقة وهو قالها خلاص وانا هدي رقمك لخطيبتي علشان هي اللي هتتواصل معاكي بعد كده

………………..

تاني يوم بعد ما خلصت المستشفى صممت بردو اخرج مع شربات واتغدى معاها

كنت مصمم اني اكسر اي حواجز بينا واقرب منها يوم عن يوم وفعلا حسيت ان شربات النهاردة وانا بتغدي معاها مش محرجة ولا مكسوفة زي امبارح .. وكنا بنضحك وبنهزر

وبعد ما اتغدينا وصلتها للمكان اللي متعودة تنزل فيه وبعدين طلعت على البيت وانا نفسي اشوف امل والمس طيزها زي قبل كدة

 

وفعلا لما روحت البيت وروحت عند بابا كانت امل عنده

وبعد ما قعدت مع بابا شوية واطمنت عليه خرجت في الصالة وكانت امل قاعدة على الكنبة بتطبق في الهدوم بتاعتهم اللي جابتهم من المنشر

انا: عاملة ايه يا مول

امل: كويسة يا وليد. انت عامل ايه في شغلك

انا: اهو ماشي الحال

امل: اعملك اكل ؟

انا: ياريت لو كوباية شاي

امل: ليه انت اكلت في المستشفى ولا ايه

انا: اه انا اكلت بره.. امال محسن وعامر فين

امل: فوق في الشقة انا لسة نازلة من عندهم غدتهم وغسلت المواعين

انا: تسلمي يا امل

امل: ياعم على ايه .. اما اقوم اعملك الشاي

امل قامت ودخلت المطبخ علقت على الشاي وانا بعد منها بثواني روحت وراها المطبخ

وعملت نفس اللي عملته قبل كدة

عديت من وراها ولذقت بزبي في طيزها ومليت كوباية الميه وبعدين خرجت تاني بس ببطئ اكتر لدرجة اني وقفت ثواني وراها

وانا لازق فيها وزبي كان في نص طيزها

ولفت نظري انها حتى محاولتش تبعد طيزها عني

خرجت وانا هايج على الأخر .. وهي عملت الشاي وجابته ليا

وانا بشرب الشاي .. بقولك ايه يا امل لو مفيهاش تعب ابقي اطلعي عندي الأوضة بتاعتي تضرب تقلب

امل: حاضر بكره هبقي اعملها ..

انا: ياريت لو النهاردة وتغيري الملايات .. معلش انا عارف نفسي بتعبك

امل: حاضر يا وليد لما تنزل انت العيادة من عنيا هروقلك الأوضة.. وبعدين مفيش تعب

تعليق واحد على “الشيكولاتة العجيبة – الحلقة التّاسعة عشرة

  1. روماني يقول:

    قصة طويلة لكن ممتعة ومشوقة بسبب تعدد شخصياتها وتنوع أحداثها . واسلوب وصف ممارسة النيك التفصيلي تهييج الحجر . برافو

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *