مر يومين من بعد الليلة اللي ناك فيها سعيد مامته والغريب ان البيت في اليومين دول كان في حاله هدوء تام
مفيش اي حاجات غريبة سواء تهيأت او احلام بتحصل سواء لريم او لنظلة
وخلال اليومين دول كانت نظله ملتزمة في اوضتها مش بتخرج منها غير الصبح تروح لجوزها المستشفى وتروح
وميدو نفس الموضوع بيكون طول اليوم بره البيت وبيرجع بالليل ياكل ويدخل الاوضة بتاعته
ريم سألت مامتها اكتر من مرة هي واحلام خلال اليومين دول مالك يا ماما فيكي ايه
وكانت مامتهم بتتحجج يا بتعبها يا بزعلها على باباهم اللي طول في المستشفى وبزعلها على عمتهم اللي لسة في غيبوبة
نظله كمان في اليومين دول دمعتها على خدودها منشفتش وكل ما تفتكر اللي حصل في الليلة دي بينها وبين ابنها، تلطم وتعيط وفكرت جديآ في الأنتحار لكن مكنتش بالقوة اللي تسمح ليها بأزهاق روحها.. وفكرت كمان تواجهة ابنها وتعرفه اللي اللي حصل بينهم ده خارج عن اردتها وعن ارادته، وان فيه قوة شيطانيه في البيت هي المتحكمة فيهم وتحكي له كل حاجة علشان تشوف معاه حل
لكن لما كانت بتفكر في كدة كانت تقول ما جايز ابنها يقول انها بتدي مبرر وهمي له علشان تبرر له سكاتها ورضاها على اللي كان بيحصل فيها . وساعتها مش هتقدر تستحمل كلامه
كانت هتجنن مش عارفة تعمل ايه
لكن هدوء البيت مأستمرش كتير ..
………
في اليوم التالت نظله قامت من النوم الصبح الساعة 10 لبست هدومها وخرجت من اوضتها عملت لقمة وقعدت تاكلها مع كوبايه الشاي
خرجت احلام من الأوضة وقالت لمامتها انها عايزة تروح معاها لباباها تزوره في المستشفى
نظله: لا انتي خليكي النهاردة ذاكري، بقالك كتير مفتحتيش كتاب وابقى تعالي معايا بكرة .. اختك شيماء نايمة؟
احلام: لا دي شيماء نزلت من ساعة راحت المعهد بتاعها
نظلة: الله معاها.. واخوكي سعيد في الأوضة؟
احلام: مش عارفة بس اكيد اه نايم هيروح فين يعني
نظلة: طب خدي الخمسين جنيه دي ابقى اديهاله تلاقيه مش معاه فلوس يصرف منها لغاية ما ينزل الشغل كمان يومين زي ما قال
احلام: على فكرة انا كمان محتاجة فلوس
نظله: فلوس ايه هو انتي بتتنيلي تروحي مدرسة؟
احلام: يعني يا ماما مش معايا فلوس وخليني احتجت اجيب حاجة؟
نظله: خدي عشرين جنيه اهي بس اعملي حسابك احنا مش معانا اليومين دول دخل . اديكي شايفة باباكي تعبان، والله اعلم رقدته دي هطول قد ايه
احلام: هو ايه ده . عشرين جنيه ايه؟ اشمعنى سعيد اخويا ياخد خمسين؟
نظله ::اخوكي بيخرج وبيروح وبيجي وبيصرف مع صحابه .. الخمسين دي اصلا يدوب تكفيه يومين وبعدها بقى يبقى يصرف على نفسه من شغله وانا يابنتي مش عايزة اضيع اللي حيلتننا . مش عارفة بكرة مخبي ايه
احلام: خلاص يا ماما خلاص
نظله: يلا انا هقوم اروح لباباكي المستشفى ويمكن اعدي بعد المستشفى على عمتك . بقالي يومين مروحتش
…….
نظله وصلت المستشفى ودخلت الأوضة اللي فيها جوزها فوجئت ان السرير فاضي.. خرجت تشوف حد من المستشفى لقت الممرضة اللي على طول بتدخل عنده
نظله: بقولك ايه يا حبيبتي هو سامي جوزي اللي في الأوضة اللي هناك فين مش موجود على سريره؟
الممرضة: اه عم سامي تعب تاني بالليل واتعلق له اوكسجين للصبح وهو دلوقت نزل الدور اللي تحت بيعمل ايكو
نظله: تعب تاني؟ مش كان اتحسن؟
الممرضة: اهو ده اللي حصله وحالته رجعت تاني لعدم الاستقرار
……
نورهان: بقولك يابت يا شيمو ما تيجي نقعد في الكافتريا بتاعتنا
انا: لازم كافتريا يعني
نورهان: يابت عايزة اتكلم معاكي شوية
انا: طب .. ولا اقولك ماشي.. يلا بينا
نورهان: انا اللي عزماكي
انا: يازفته هو موضوع فلوس؟
نورهان: عارفة بس برضو بقولك يعني انا عزماكي
خرجنا من المعهد قبل الميعاد وروحنا كافتريا اكلنا لقمة وبعدها طلبت نورهان لينا اتنين سحلب باللبن
نورهان: عارفة يابت يا شيماء من ساعة ما كنت عندكم وانا حاسه ان في حد ديما ورايا.. الله يحرقك بقيت خايفة وموسوسة
انا: ههههههههههه يلا يا جبانه
نورهان: بس تعرفي انا بجد من ساعتها وانا دماغي مفيهاش غير الموضوع ده ونفسي افهم بجد هو انتي بتحسي بأيه مش عارفة اجبهالك ازاي . يعني وانتي بتحلمي او بتحسي حد معاكي بتحسي بأيه؟ يعني كأنه بيحصل بجد؟
شيماء: اه كأنه بجد بحس بكل حاجة، بنفسه وبلمساته لجسمي وحتى لما بيعمل معايا كدة بحس بكل حاجة
نورهان: شيمو واحدة واحدة علي علشان عايزة افهم . يعني ايه لما بيعمل معاكي كدة بتحسي بكل حاجة؟
حسيت نفسي مكسوفة وانا بتكلم خصوصا اننا قاعدين في مكان حوالين مننا ناس ومش عايزة حد يسمعني لكن فضول نورهان انها تعرف كان قوي
بصيت حوالين مني وصوتي كان واطي اوي وقربت منها وبدأت احاول اشرح ليها يعني ايه بحس بكل حاجة.
انا: يعني بحسه وهو بيمارس معايا
نورهان: احيه يعني بتحسي ب … وهو بيدخل فيكي من….
انا بإحراج: .. ايوة كل حاجة بحس بيها
نورهان: مش متخيله بجد . بصي يا شيمو انا عمري ما كنت سافلة بس مش عارفة بصراحة اكون مؤدبه وكمان عايزة اعرف .. انتي بتحسي ببتاعه وهو بيدخل فيكي
انا: ايوة يابنتي والله .. مبيبقاش ساعتها حلم . بيكون زي الحقيقي بالظبط . زي ما احنا قاعدين مع بعض كدة وشايفين بعض.. الفرق بس انه بعد ما بيخلص بلاقي نفسي في مكاني متحركتش ومفيش حد معايا ويجيلك احساس انك كنتي بتحلمي، وكمان اول ما بتفوقي بتحسي كانك كنتي متخدرة .. مسيطر عليكي.. اي حاجة بتعمليها بتكون خارجة عن ارداتك او سيطرتك.. مبتبقيش متحكمة في جسمك.. بتلاقي مثلا رجلك هي اللي كانت بتترفع له لوحدها . بسيطرته هو مش بسيطرتك انتي على نفسك
نورهان: اه فاهمة دي .. طب وبتشوفي اخوكي بجد؟ يعني مفيش اي اختلاف بينه وبين اخوكي
انا: ولا اي اختلاف .. كأن اللي معايا هو سعيد اخويا
نورهان: طب انتي على كلامك ليا لما كنت عندكم ان الموضوع بدأ بمامتك لما وقعت في المطبخ وبعدها حصل انكم ليقتوها في الحمام لما النور قطع . يعني مامتك كمان الجن بيجي ليها؟
انا: مش عارفة .. تفتكري ممكن يكون بيمارس مع ماما؟
نورهان: معرفش بس ليه لا . كل شي جايز .. طب اختك احلام؟
انا: لا اختي احلام مش بتحس بحاجة ولا هي اصلا حاسة بينا
نورهان: لا انا اقصد الجن مش بيجيلها هي كمان
انا: لا ملحظتش عليها حاجة
نورهان: واشمعنى هي يعني.. ماهي واحدة زيكم وعايشة معاكم
انا: معرفش
نورهان: طب انتي احساسك ايه؟ يعني حابه كدة؟ خصوصا يعني حد بيمارس معاكي ..اه صحيح السؤال المهم اللي كنت عايزة اسأله لما هو بيمارس معاكي .. طبعا بيدخله جواكي
انا بخجل وببص ورايا وجنيي: اه بيدخله
نورهان: طب ازاي مش انتي بنت
انا: اه طبعا بنت ولسة بنت ولا ممكن يكون؟ .. يالهوي انتي هتخوفيني ليه؟
نورهان: مش بخوفك انا بسأل
انا: تصدقي انتي رعبتيني دلوقت .. يا نهار اسود لو مكنتش بنت.. طب انا اعرف ازاي؟
نورهان: تعرفي ازاي؟ امممممم بيتهئلي دي لازم دكتورة تكشف عليكي
انا: يا نهار اسود .. دكتورة؟ لا طبعا هروح اقول للدكتورة ايه وكمان هجيب تمن الكشف بتاعها منين؟
نورهان: مانتي لازم تطمني على نفسك
……..
فضلت نظله مستنيه في الطرقة يجي نص ساعة وبعدين لقت جوزها جاي من اخر الطرقة على كرسي متحرك وبعد ما دخل الأوضة والممرضات نيموه على سريره قعدت معاه واطمنت عليه من الممرضات لغاية ما الدكتور جه ودخل يشوفه وياخد عينه من الدم ويقيس الاوكسجين
نظله: خير يا دكتور ماله سامي جوزي
الدكتور: والله يا مدام لسة حالته مش مستقرة بس الحمد لله احسن بردو من اللأول
نظله: طب يا دكتور مش كانت حالته استقرت . وهو هنا ماشي على علاج؟ ايه اللي حصل تاني خلاه يتعب؟
الدكتور: والله اللي باين لينا دلوقت ان عنده تضخم في القلب وده اللي بيعمل نقص اوكسجين
نظله: ياربي؟ مانتو برضو اللي قولتو انه اخر مرة الفحوصات قالت معندوش تضخم ..
الدكتور: المرة اللي فاتت مكنش ظاهر واللي قبلها ظهر انه عنده تضخم، فأحنا دلوقت هنتعامل مع الحاله على الاساس ده وهياخد كورس علاج وربنا يسهل والحاله تستقر.
نظله: يارب يا دكتور .. معلش يا دكتور لو كنت عطلتك
الدكتور: ولا يهمك .. عن اذنك انا
الدكتور مشي وادهم اتصل بنظله، اتكلمت معاه وقالت له الكلام اللي الدكتور قاله وانه رجع يتعب تاني
…..
بعد ماادهم قفل مع نظله
ادهم في شغله بيفكر في سامي وفي كلام مراته وبيحاول يقلبها شمال ويقلبها يمين ومش لقي تفسير غير ان الحوار ده حوار جن
صابر: ايه ياعم ادهم سايب شغلك وسرحان في ايه
ادهم: لسة قافل مع مرات سامي وحالته رجعت تتعب تاني
صابر: الله يشفيه .. ادعيله.
ادهم: يارب . والله بدعيله
صابر مشي وراح يشوف شغله وادهم طلع التليفون وجاب قايمة الاسامي والارقام المحفوظة وسرح شوية
…….
انا ونورهان ماشيين مروحين انا هركب الباص وهي خطيبها هياخدها بعربيته
فضلنا ماشيين ل اخر الشارع وهي كلمت خطيبها اللي كان مستنيها في اخر الشارع، وقفت سلمت عليه ومشيت وهي ركبت معاه عربيته
ركبت انا الباص وروحت البيت
فتحت الشقة رميت شنطة كتفي جنب التلفزيون واترميت عالكنبه اريح جسمي شوية وبدأت اشعر بالخوف والقلق من كلام نورهان اللي خوفتني اني ممكن اكون مفتوحة.. فضلت احاول افتكر اني في مرة من المرات اللي كنت فيها متخدرة وبيتمارس معايا
اكون نزلت دم من كسي . ملقتش ولا مرة .. قومت بعد ما اخدت قسط من الراحة دخلت اوضتي لقيت احلام صاحيه واول ما دخلت كانت بتكلم حد
وقفلت معاه بسرعة
انا: بتكلمي مين يا زفتة
احلام: مش بكلم حد
انا: طيب ياختي .. مع اني متاكدة انك كنتي بتكلمي حد واول ما دخلت قفلتي
روحت لدولابي طلعت بيجامة من صيفي من بتوعي واندر وسنتيان وفوطة .. وخرجت روحت الحمام
قلعت هدومي ووقفت قدام المرايه شوية بالأندر والسنتيان ببص على نفسي .. سرحت شوية قدام المرايه معرفش ليه ولا فيه . كل اللي فكراه اني زي ما اكون توهت شوية وبعدين رجعت لادراكي تاني
ببص تحت عندي لقيت الأندر فيه دم
ودم مش ناشف ده ده طري .. لسة نازل
اتخضيت اوي وافتكرت كلام نورهان
ببص في المرايه برضو معرفش ليه شفت واحد واقف ورايا لونه اسود اوي
لفيت بسرعة و ببص ورايا ملقتش حد ..ورجعت ابص عالأندر . ملقتش فيه حاجة والأندر ناشف
انا بصوت فيه خوف وواطي جدا.. وبعدين بقى .. .. حطيت ايدي على وشي وسندت على الحوض وانا مش فاهمة ده ايه.. هو بيلاعبني؟ . بيلعب بأعصابي
طلعت من الحمام من غير ما استحم
يدوب بس غيرت الهدوم اللي كنت لبساها بهدومي اللي طلعتها من الدولاب وخرجت
كان اخويا نزل قبل ما اجي وانا خارجة من الحمام كان هو بيدخل من الشقة جايب معاه عيش فينو وجبن وحلاوة وقعد يفطر
قعدت انا في الصاله واخويا قعد يعمل السندوتشات
سعيد: اعملك سندوتش معايا
انا: لا انا اكلت في كافتريا المعهد
شغلت التليفزيون وحطيت راسي على مسند الكنبه وبقيت بقلب في التليفزيون لغاية ما كان فيه فيلم بحبه اوي شغال فيلم قديم
والفيلم شغال لقيت الفيلم اتغير والشاشة اسودت
في الأول فكرت التلفزيون انطفى ببص ل اخويا ملقتوش موجود كأنه اختفى
قولت في بالي هو قام امتى محستش بيه رجعت ابص للتلفيزيون لقيت اوضة ماما جوه التليفزيون وماما نايمة عريانة على طرف السرير واخويا شاددها من رجليها لطرف السرير بينيك فيها.. قولت بصوت من شدة المفاجئة
ايه ده .. قومت وقعدت عالكنبه وانا بركز في التليفزيون مش مصدقة اللي شيفاه.. ايه ده .. مش فاهمة .. لحظات
والفيلم اللي كان شغال رجع تاني
هزيت دماغي بحاول استوعب اللي حصل؟
قومت شديت فيشة التليفزيون ومشيت وقبل ما اوصل اوضتي لقيت التليفزيون اشتغل واخويا عريان ملط قدام ماما اللي نايمة عالسرير عريانة ملط بيحسس على بزازها وبينزل على كسها وهي ماسكة زبه وبتبصلي وبتضحك.. شكلها شكل ماما لكن وشها زي ما يكون فيه شيطان .. عيونها تخوف وسنانها تحس انها مش طبيعيه
مشيت بخطوات بطيئة ناحيه التليفزيون لغاية ما قربت منه وببص عالفيشة لقيتها مش محطوطة في الكهرباء
التلفزيون طفى بمجرد ما ماما دخلت من باب الشقة.. ولقيت اخويا قاعد مكانه عالكنبه بيعمل سندوتشات
حسيت اني في كابوس
بصيت على اخويا وعلى التليفزيون وعلى ماما
وبقيت مش عارفة.. انا صاحيه ولا بحلم …..؟
ماما: مالك فيه ايه
انا: ها؟ لا مفيش
ماما لما دخلت وشافت سعيد قاعد بصت له وبصت في الأرض وسعيد بيقوم علشان يدخل الأوضة بتاعته
ماما حاولت تبان قويه ومفيش حاجة
ماما: سعيد رايح فين؟
سعيد بنظرات فيها كسره وكسوف وخجل: داخل الأوضة .
ماما: لا اقعد انا عايزك .. بابا حالته سأت تاني وامبارح طول الليل لغاية الصبح كان محطوط على جهاز الاوكسجين
أنا: نعم؟؟
اتصدمت من كلام ماما ولقيت نفسي عيني دمعت وسعيد سألها:
ليه مش كان بقى كويس ايه اللي جراله؟
ماما حكت لينا كلام الدكتور
انا: انا مش مرتاحة للمستشفى دي
ماما: والمستشفى ذنبها ايه . هما مش مقصرين
اخويا: يعني يقولوا الاول تضخم في عضلة القلب وبعدين لا مفيش تضخم في القلب وبعدها لا فيه.. هما ايه مش عارفين شغلهم ولا ايه
ماما: انا مش شايفة انهم مقصرين
والاجهزة هياللي بتقول مش هما.. عموما مفيش في ادينا حاجة نعملها وربنا كبير.
سعيد قام ودخل الأوضة بتاعته وهو زعلان على بابا
ماما: انا هقوم اناملي شوية .. حاسة بخمول ومش قادرة افتح عنيا
انا: ماما فيه حاجة عايزة اكلمك فيها
ماما: خير
انا: فيه عريس عايز يجي يتقدملي
ماما: نعم؟ عريس؟ وده مين وعرفتيه امتى وفين
حكيت لماما كل حاجة من يوم ما شفته في فرح صاحبتي بس طبعا مقولتش اننا بنتقابل ولا قولت اننا بنتكلم فون او واتس.. قولت ليها بس انها جالي المعهد وقالي انه معجب بيا وانه عايز يتقدملي
ماما: طب وانتي شايفة ان ده وقته؟
انا: لا عارفة ان مش وقته بس انا حبيت اقولك واعرفك علشان تبقى عارفة مش انتي ماما؟
ماما: ماشي يا حبيبتي بس لما بابا يقوم بالسلامة يبقى يجي وانا هبقى اقول لباباكي … يلا هقوم انا انام شوية. اه صحيح يابت هو الواد اللي عايز يتقدملك مز كدة يابت ولا ايه؟
انا ضحكت واتكسفت وماما دخلت اوضتها
وانا كمان دخلت الاوضة بتاعتي واخيرا شوفت مقصوفة الرقبة اختي بتذاكر
انا: انتي يا زفتة مخرجتيش ليه لماما علشان تطمني على بابا
احلام: هي ماما جت؟
انا: اه جت وبتقول بابا رجع يتعب تاني
احلام: ازاي الكلام ده .. انا هخرجلها
انا: مامتك دخلت تنام
احلام: هروحلها برضو واسألها على بابا
احلام خرجت وانا طلعت على سريري ومسكت موبايلي وفتحت الفيس
فضلت اقلب في الصور والفيديوهات واتصفح الفيس
ولقيت مقطع فيديو بيشتغل لوحده
وشفت احلام اختي في المقطع واقفة في اوضة ماما اللي نايمة على السرير ولابسه قميص نوم اصفر
رميت الفون من ايدي عالأرض وانا مستغربة وخايفة .. رجعت ابص عالفون لقيت الفيس رجع طبيعي
اتجننت .. هو فيه ايه؟ ايه اللي بيشتغلي ده .. نزلت اخدت الفون من عالأرض وفضلت افكر ليه؟ الفيديوهات دي ليه؟
نزلت من عالسرير بسرعة وخرجت على اوضة ماما .. لقيت الباب مفتوح واحلام جوه قاعدة على طرف السرير
قربت من الأوضة وبصيت على ماما
وكانت المفاجئة .. ماما لابسه قميص نوم اصفر زي اللي لسة شيفاه وتقريبا
نفس النومة .. الفرق بس ان اختي كانت واقفة وهنا قاعدة جنب ماما
رجعت اوضتي وانا هتجنن .. اللي انا فيه ده ايه .. وليه بشوف كدة؟ وهل اللي بشوفة بيحصل؟
يعني من شوية شوفت ماما واخويا في وضع . لا لا لا مستحيل طبعا. انا هتجنن.. دماغي هتتشل
اختي دخلت علي الأوضة وانا بقول بصوت عالي وانا سرحانه مستحيل طبعا
احلام: هو ده ايه اللي مستحيل .. سرحانة في ايه ياشوشو؟
انا: ايه؟
احلام: انتي بتقولي مع نفسك مستحيل طبعا وانتي سرحانة . هو ايه ده اللي مستحيل
انا: لا لا مفيش كنت بس بفكر في بابا
احلام: انا خايفة على بابا اوي
…….
ادهم روح البيت بعد الشغل دخل الأوضة بتاعته غير هدومه ومراته صفاء دخلت الأوضة عليه
صفاء: هتاكل دلوقت اي حاجة ولا هتستنى لما اخلص اكل تكون نمت ليك شوية
ادهم: لا انا هريح شوية قد ساعة ولا ساعتين وبعدين اقوم اكل
صفاء: ماشي بس اعمل حسابك ابنك عايز فلوس يشتري كاوتش علشان الكوتش بتاعه اتقطع
ادهم: لما اقوم هبقى اديكي اللي عايزه حاضر
صفاء طفت النور على جوزها وخرجت وقفلت الباب وراها وراحت المطبخ تكمل اللي بتعمله
مفيش ساعة الا ربع سمعت صوت جوزها ادهم قاعد في الصاله وبينده عليها
خلصتي الاكل يا صفاء
صفاء: انت لحقت نمت ياراجل انت
ادهم: اهو نمت وصحيت ومش عارف انام تاني ..
صفاء: الاكل قدامه ربع ساعة
ادهم: طيب اعمليلي كوباية شاي على ما الأكل ما يخلص
صفاء: حاضر
تليفون ادهم رن
ادهم بص على مراته من بعيد لقاها مشغولة في المطبخ فتح التليفون ورد على الشيخ
ادهم: ايوة يا شيخ .. اه انا في البيت هاكل لقمة واشرب الشاي وارن عليك لما انزل
صفاء عملت كوباية الشاي وخرجت .. الشاي
ادهم: جهزلي ليا بقى طقم نضيف علشان هلبس ونازل بعد ما اكل
صفاء: ليه رايح فين
ادهم: مفيش رايح اقابل واحد صاحبي هنقعد مع بعض شوية عالقهوة
صفاء: ماشي . هدخل بس اخلص اللي في ايدي علشان الاكل ميتحرقش واغرف ليك الاكل وبعدين ادخل اطلع ليك اللبس
ادهم: ماشي
…….
احمد: شوشو
انا: حبيبي
احمد: ايه يا قلبي عاملة ايه
انا: الحمد لله
غاب شوية في الرد وبعدين انا كنت عند بابا في المستشفى النهاردة ولمحت مامتك هناك.
انا: ايه ده بجد طب انت روحت ليه؟
احمد: قولت اطمن على باباكي ويمكن اشوفك هناك
انا: لا انا النهاردة مروحتش المعهد .. وكمان ماما بتقولي انه بابا رجع تعب تاني
احمد: اه مانا عرفت بس متقلقيش هو دلوقت احسن
انا: وانت سألت عليه يعني هناك؟
احمد: انا بطمن عليه كل يوم وكل لحظة وعارف حالته الصحيه .. مانتي عارفة ان ليا علاقاتي في المستشفى دي
انا: صحيح يا احمد عايزة اسألك على حاجة
احمد: اسألي
انا: هو انت كتير كنت بتقولي انك بتحس بيا وبتشوفني يعني بعمل ايه ولابسه ايه
احمد: اه فعلا اغمض عنيا واسرح فيكي فأتخيلك لابسه ايه
انا: اه بتتخيلني؟ انا فكرت انك بتشوفني بجد.
احمد: لا طبعا مش بجد بجد بس خيالي بيكون شبه الجد . يعني بيكون كأني شايفك حقيقي بس في الاخر هو خيال
انا: اه بس هو فيه حد ممكن يشوف حد قدامه بيعمل ايه .. يعني مثلا ممكن يكون الحد ده معاه في البيت بس هو في اوضة والتاني في اوضة وفجاءة يشوفه قدامه يعني يشوفه كانه قاعد معاه في اوضته وبيشوفه وهو بيعمل اي حاجة
احمد: غريب السؤال ده . بس اشمعنى
انا: لا مفيش بس فكرت في كلامك اللي قولته ليا وانك اتخيلتني صح
احمد: انا مثلا دلوقت مغمض عنيا وشايفك في الأوضة بتاعتك نايمة على بطنك ولابسه يا ترنج ابيض . يا بيجامة .. حاجة زي كدة
انا: يخرب بيتك .. ده فعلا كانك شايفني
احمد: مانا قولتلك خيالي بيوصل لنسبه كبيرة معاكي من الحقيقة وبكون مصدقه
انا: لا واضح ان خيالك ده فعلا حقيقي مش كأنه حقيقي .. اه صحيح نسيت اقولك انا قولت لماما عليك
احمد: بجد؟ وقولتي ليها ايه
انا: قولتلها انك عايز تتقدملي وكدة
احمد: طب حلو وهي قالت ايه
انا: رأيها من رأيي لما بابا يطلع من المستشفى
احمد: لا لو كدة لازم يطلع ويخف
انا: مش فاهمة
احمد: اقصد اتمنى انه يخف بسرعة يعني
……..
الشيخ مغربي: على كلامك جايز جدا يكون الجان هو فعلا السبب الرئيسي في حالة صاحبك ده
وجدي: طب الحل ايه
الشيخ مغربي: مفيش غير حل واحد زيارة لبيت صاحبك شرط يكون كلهم موجودين في البيت وانا هنفرد بكل حاله لوحدها علشان اشوفه هل هو ساكن جسم حد فيهم ولا متحرر
ادهم: يعني ايه متحرر
الشيخ وجدي: يعني مش ساكن جسم حد فيهم لكنه متواجد في البيت او بيروح ويجي
الشيخ مغربي: للاسف لو الجان متحرر هيكون طريقة اخراجة من البيت صعب وهيكون على عده جلسات، لكن لو موجود في جسم حد فيهم وساكنه ده هيكون اسهل لاني هعرف احاوطة واحاربه، بس المهم لازم تكون او هما يعني يكون عندهم الاستعداد للمواجهة ورافضينه، لو حد فيهم دماغه ومشاعره تم السيطرة عليها فأنا كدة هحارب الاتنين، الجان ودماغ الضحيه وممكن جدا مقدرش انجح في مهمتي
ادهم: لا دي انا معرفهاش انا يدوب صاحبي ده اتكلم معايا وبعتهولك وهو وبعدها حصل اللي حصل له
الشيخ: فيه طلبات انا طلبته منه لازم تكون موجوده
ادهم: لا اكتبهملي يا شيخ وانا هبقى اجبهم على حسابي لما اشوف الأول رأيهم ايه
الشيخ: اه نسيت اقولك حاجة مهمة، لو هتتكلم مع حد فيهم في الموضوع ده لازم تكلمة بعيد عن البيت ويستحسن بعيد عن المستشفى كمان علشان وراد جدا يكون الجن متحرر وملازمهم كلهم ما بين البيت والمستشفى . وكمان اضمن ليك انت شخصيا علشان متتأذيش
ادهم: هو انا ممكن اتأذي
الشيخ: اه طبعا انت وانا وكل حد عايز يساعدهم او يقرب منهم