نظلة وصلت المستشفى ودخلت الغرفة اللي فيها جوزها وعرفت انه بدأ مرة تانيه يتحسن وانه من امبارح مقعدش على جهاز التنفس الصناعي
شوية وبدأ اخوتها ييجوا المستشفى
قعدت معاهم في الاستراحة وبقى كل شوية حد فيهم يدخل يشوف جوزها يطمن عليه ويخرج
بعد ما الزيارة انتهت اخواتها مشيوا على بيوتهم ونظلة راحت المستشفى بتاعة ايمان اخت جوزها وعرفت انها فاقت من الغيبوبة لكن عندها ارتجاج في المخ ولسة في الرعاية ومتعرفش حد
بعد ما اطمنت عليها مشيت من عندها وروحت البيت
……
خلصت انا الأكل على الساعة اتنين وبعدها قولت اروق الشقة
بعد ما خلصت ترويق المطبخ والصاله كنت حاسه طيزي وجعاني اوي طول ما انا بطبخ وبروق بسبب زب اخويا اللي فشخ خرمي . وبصراحة احساس ان طيزي نزل فيها لبنه كان مهيجني اوي
بعد ما خلصت ترويق قولت ادخل اخد دوش افوق نفسي واشيل العرق اللي كان مغرقني بسبب الحر الموت اللي كان في اليوم ده
دخلت الأوضة بتاعتي وكانت اختي نايمة على سريرها وبتكلم حد في التليفون واول ما دخلت لقيتها قفلت بسرعة
انا: اموت واعرف انتي بتكلمي مين
أحلام: صحبتي .. هكون بكلم مين يعني
انا: ماشي.. انا هدخل اخد دوش قبل ما خالتك ابتسام تيجي
طلعت من الدولاب اندر وسنتيان وترنج من بتوعي الخفاف وخرجت .. اخويا كان خارج من الأوضة بتاعته واول ما شافني قدامه لقيت وشه بقى في الأرض مش قادر يحط عينه في عيني
وانا معرفش جبت الفجر ده منين ولا كأن حاجة حصلت بينا
انا: هتاكل؟
سعيد: وشه في الأرض ورايح الحمام.. لما اجوع هحط لنفسي
انا: انت رايح فين انا داخلة استحم
سعيد: هعمل حمام مايه واخرج على طول
انا: طب متتأخرش جوه
سعيد دخل الحمام وبعد خمس دقايق خرج وانا دخلت وقفلت الباب ورايا
قلعت القميص واللأندر والسنتيان
وقفت قدام المرايه عريانة ملط .. ومعرفش ليه جسمي كان عجبني
بقيت عماله ابص على جسمي . والف ابص على طيزي اللي كانت حرفيا حاسة انها مفشوخة ومشيت ايدي على طيزي وبين الفلقة .. دخلت صباعي بالراحة في طيزي اللي كانت وجعاني اووي
بفتكر اخويا وهو زانقني في المطبخ ومدخل زبه في طيزي وبينيك فيا
هجت هيجان رهيب وبقيت عماله العب وادعك في زنبوري لدرجة اني كنت شويه من الهيجان هدخل صباعي في كسي
فوقت على من هيجاني على صوت صريخ جامد اوي فضلت انده من الحمام على أحلام اختي واسالها في ايه لكن مفيش حد رد علي وصوت الصريخ راح
لبست الترنج بسرعة عاللحم حتى من غير اندر ولا سنتيان وخرجت من الحمام اتمشيت في الشقة اشوف في ايه لقيت اخويا واقف في المطبخ
بياكل .. دخلت اوضتنا وفتحتها ملقتش أحلام .. وقفت لحظات كدة مش فاهمة؟ أحلام راحت فين؟
خرجت من الاوضة وقولت ابص عليها في اوضة اخويا . وبردو ملقتهاش
رجعت عالمطبخ بسأل اخويا اللي كان واقف بياكل ومديني ضهرة هي أحلام فين
اللي قالي رد غريب جدا .. قالي أحلام في الحمام
انا: نعم: حماام ايه؟ اذا كنت انا لسة خارجة من الحمام
مردش علي وكان مديني ضهرة وبياكل
روحت للحمام فعلا لقيت الباب مقفول
من جوه
انا: مين جوه
أحلام: انا
وقفت هتجنن هي دخلت الحمام امتى؟ انا لسة خارجة منه والشقة كلها على بعضها تلات اوض وصاله ومستحيل تكون مشيت من قدامي من غير ما اشوفها
فضلت واقفة وانا مش فاهمة ايه اللي بيحصل .. ولا فاهمة أحلام دخلت الحمام امتى
أحلام خرجت من الحمام من غير ما ترد علي ومشيت في اتجاه اوضتنا
فضلت ابص عليها وانا مستغربة، دخلت الحمام قلعت هدومي واستحمت .
لما خرجت من الحمام كانت ماما جت من بره وبتكلم خالتي ابتسام اللي بتقولها راكبه القطر وجاي وكمان ساعة هتوصل محطة رمسيس و ساعة ونص ساعتين بالكتير هتبقى عندنا في البيت … سألتها على بابا وطمنتني عليه وقالت انها كانت عند عمتي في المستشفى وانها فاقت من الغيبوبة
……
بعد ساعتين جرس الباب ضرب
ماما: شيماء . شيماء افتحي الباب
انا خرجت من المطبخ روحت فتحت
انا ::خالتوووو.. ازيك يا خالتو
خالتي: شوشو . حبيبة قلب خالتك.. احلويتي كدة ليه يابت
انا: هههههههه اتفضلي يا خالتو
خالتي دخلت وسلمت على ماما وأحلام وميدو كل واحد فيهم خرج بسرعة من الأوضة بتاعته سلمو على خالتي
خالتي: عاملة ايه يا نظلة
ماما: الحمد لله اهو ماشي الحال
خالتي: ماله سامي . ايه اللي حصل له
ماما ::والله يا ابتسام ماعارفة اقولك ايه…
ماما حكت ل خالتو اللي حصل لبابا ومن يوم ما دخل المستشفى لغاية النهاردة وكلام الدكتور وحكت كمان على عمتو ايمان وابنها
خالتي: يالهووي . يعني طه اتوفى؟
ماما: اه يا قلبي مات في عز شبابه وقبل ما يدخل حتى دنيا
خالتي: الله يكفينا شر المستخبي يارب
ماما: يعني فتحي مجاش معاكي ليه
خالتي: ياختي فتحي جوزي في مصر هنا بقاله اربع ايام طالع مع الشيوخ بيطلعوا اعمال من المدافن
ماما: هو لسة جوزك ماشي في السكة دي
خالتي: اه يا ختي .. كل شوية من بلد ل بلد ومن مدافن لمدافن اهو بيقول بيعمل لله .. هو استقبلني عن محطه رميسس وجابني لغاية تحت ومشي
ماما: طب والنبي ده ينفع يعني يجي لغاية تحت وميفكرش يطلع عندنا نسلم عليه
خالتي: جه عالسريع كدة ورجع للشيوخ صحابه وجاي بكرة علشان يروح المستشفى لسامي
انا: خالتو اعملك حاجة تشربيها
خالتي: اه والنبي يا ريت كوباية شاي لحسن حاسة دماغي هتنفجر
وانتي يا أحلام عاملة ايه في الثانوية
أحلام: اهو بعمل اللي علي
ماما: بتعملي اللي عليكي .. والنبي انتي مانافعة السنة دي
خالتي: ليه كدة بس انتي مش بتذاكري ولا ايه
ماما: بتذاكر اه .. بس في الموبايل بتاعها ليل ونهار عليه
خالتي: وانت يا سعيد عامل ايه يا حبيبي
سعيد: الحمد لله والله يا خالتي
خالتي: وعامل ايه في شغلك
سعيد: لسة هنزل شغل كمان يومين
انا: الشاي يا خالتي
خالتي: تسلم ايدك يا شوشو
فضلنا قاعدين مع خالتي نتكلم ونهزر معاها اصلها كانت وحشنا اوي وكلنا بنحبها وبعدين حطينا الاكل
اكلنا ولمينا الاطباق
ماما: تدخلي تريحي شوية في اوضتي
ابتسام: يعني شوية كدة خليني دلوقت قاعدة معاكم علشان وحشني
انا قومت دخلت الاوضة بتاعتي لقيت احمد باعتلي رسايل كتير.
انا: معلش يا احمد لسة شايفة رسايلك، اصل خالتي جت من البلد وكنت قاعدة معاها
احمد: ولا يهمك يا قلبي . المهم انتي وحشاني اووي
انا: وانت والله وحشني موت
احمد: طب هو انا ينفع اشوفك بكرة
انا: اه ينفع طبعا
احمد: خلاص بكرة نقضي اليوم مع بعض
انا: ماشي .. الا قولي بقى بتعمل ايه طول اليوم.
احمد: ولا حاجة خلصت شغلي وروحت البيت وبعتلك وكنت مستني تردي علي
انا: يعني معكتش هنا ولا هنا
احمد: هو انا اقدر اعك بردو
انا: بحبك اوي على فكرة
احمد: بس ايه الرومانسيه دي كلها؟
انا: ايه ده هو انا مكنتش رومانسية قبل كدة؟
احمد: ههههه لامش قصدي بس حاسس النهاردة بزيادة
انا: ماشي يا احمد ماشي.. قولي بقى بكرة هنقضي اليوم فين؟
احمد: ايه رئيك نقضي بكرة عالنيل؟
انا ::الله بجد.. ياريت
احمد: خلاص انتي تؤمري
وانا بكلم احمد لقيت نورهان بعتالي رساله بتسألني هروح المعهد بكرة
انا: لا يا نونو
نورهان: ليه مانتي مجتيش النهاردة
انا فكرت شوية وبعدين قولت في بالي هو انا ليه مقولتش لغاية دلوقت لنورهان على علاقتي بأحمد؟ واكيد احمد ممكن يكون قال لخطيبها بحكم انهم اصحاب ولو خطيبها قالها من قبل ما انا اقولها مش بعيد تزعل مني، فقولت اقولها انا احسن ما تعرف من خطيبها خصوصا ان احمد ناوي يتقدملي وكدة كدة هتعرف
انا: نونو انا فيه حاجة عايزة اقولك عليها
نورهان: خير حاجة ايه؟
انا: عارفة احمد صاحب جوزك؟
نورهان: احمد مين
انا: احمد يسري
نورهان: احمد يسري؟ احمد يسري مين
انا: يابنتي احمد يسري صاحب خطيبك .. ايه ده صاحبه اوي
نورهان: ما خطيبي له كذه صاحب اسمه احمد فكريني احمد مين فيهم
انا: اللي كان موجود في الخطوبة وصورة في فرحكم في الصور اللي انتي منزلاها عالفيس
نورهان: طب لحظة كدة ثواني ابص عالصور
استغربت جدا من نورهان .. باين جدا من الصور اللي متصورة بين احمد وبين خطيبها انهم صحاب جدا .. ومستغربة ازاي نورهان عاملة انها متعرفوش
نورهان ردت اه عرفته.. بس ده مش صاحب محمود اوي يعني المهم ماله
انا: استغربت اكتر وقولت يمكن نورهان عرفت من خطيبها انه ناوي يتقدملي وزعلانة مني . فحاولت ابان عادي ومش مستغربة ردها
انا: لا مفيش بس فيه بينا حاجات كدة وهيتقدملي
نورهان: ايه ده بجد؟ ومن امتى يا بت انتي
انا : والله يا بنتي هو الموضوع مكنش فيه حاجة غير اعجاب وكدة وحتى مقابلتوش غير مرة .. يعني شافني من يوم خطوبتك ومن يومها وهو معجب بيا
نورهان: بقى كدة يا واطيه يعني من يوم خطوبتي ولسة فاكرة تعرفيني
افتكرت احمد انه سبته وروحت اكلم نورهان.. بصيت ملقتش احمد بعت حاجة فكملت كلامي مع نورهان
انا: والله مكنش فيه بينا حاجة بجد وحتى لسة امبارح بس قالي انه عايز يتقدملي .
نورهان: الله يتمملك بخير يا حبيبتي، شكلك بكرة هتخرجي معاه؟
انا: الصراحة اه هنخرج بكرة
نورهان: ماشي يا ستي الله يسهلك
انا: بقولك ايه صحيح ما تعدي علي بكرة نقضي اليوم مع بعض
نورهان: طب ما تيجي انتي تقضي اليوم معايا
انا: ماهو مش هينفع الايام دي.. خالتي جت عندنا واحتمال تقعد اسبوع، وانتي عارفة ماما يدوب بتيجي من عند بابا تعبانة وانا اللي طالع عيني
نورهان: طب خلاص هقول لماما وبابا ولو وافقوا هجي اقعد معاكي شوية
انا: اه بس تكلميني الأول، انتي عارفة بكرة مش هكون في المعهد
نورهان: هههههه فاهمة متقلقيش
…….
بالليل ماما دخلت عملت العشا واتعشينا انا وخالتي واخواتي وماما واخويا نزل جاب تسالي لب وسوداني وسهرنا قعدنا لغاية الساعة 12 بالليل وخالتو قالت انها هتدخل تنام، ماما اخدتها ودخلت بيها اوضتها
وانا دخلت الأوضة وسبت اختي وسعيد اخويا في الصالة بيكملو فيلم اجنبي شغال
طفيت النور ومددت جسمي عالسرير لغاية ما روحت في النوم
وحلمت حلم غريب قومت منه مفزوعة
حلمت ان اختي مسكاني انا وماما بطوق حديد زي الكلاب وحاطة رجليها على دماغي والرجل التانيه على دماغ ماما وبتبص لواحد قاعدة ورا على الكرسي وجنب منها شاب، مقدرتش اشوف مين دول اللي اختي بتضحك ليهم وباين انهم شمتاتين فينا
قومت وانا حاسة بضيق شديد في نفسي وخوف وحاسة ان قلبي مقبوض
بصيت على سرير اختي لقيتها نايمة، وكملت نومي تاني للصبح.
صحيت بدري لقيت ماما وخالتو لابسين ورايحين لبابا المستشفى وسمعت خالتو بتتكلم في التليفون مع جوز خالتي الشيخ فتحي وبتقولو نازلين اهو
فماما بتقولها ما تخليه يطلع
خالتي: ماحنا خلاص نازلين
ماما نزلت هي وخالتي وانا دخلت الحمام غسلت وشي ورجعت لبست هدومي وبصحي أحلام علشان تروح مدرستها قالت انها مش هتروح النهاردة
وهتقعد علشان تذاكر
نزلت انا وسبتها واتصلت بأحمد بعد ما نزلت وبقيت في الشارع واتقابلنا في مكان هو قالي انه هيستناني هناك وقضينا اجمل يوم بجد مع بعض.
روحنا النيل وركبنا مركب وبعدين اتغدينا سمك في مطعم على مركب في البحر وقالي انه محضر ليا مفاجأة، وانه هيوديني جزيرة رغم انها في القاهرة لكن قليل اللي يعرفها
اجرنا مركب تانيه صغيرة وطلعنا عالجزيرة.. حاجة كدة شبه الجنة، خضرة وزرع وسما صافيه ومكنش فيها حد غيرنا
انا: ازاي جزيرة زي دي مفيهاش حد
احمد: محدش يعرفها
انا باستغراب: انا مش شايفة انها بعيدة .. احنا مكملناش بالمركب نص ساعة وكنا هنا.. ازاي محدش يعرفها
احمد: بقولك ايه ما كفاية اسئلة وخلينا نعيش لحظاتنا .. تحبي نتمشى شوية وتتفرجي عالجزيرة
انا: ماشي نتمشى
اتمشينا في الجزيرة كنت مبهورة بالشجر اللي فيها والعصافير والمناظر اللي عمري ما كنت اتخيل ابدا اني هشوفها في يوم من الأيام
طلعت تليفوني واتصورت في الجزيرة
صور لوحدي كان احمد بيصورني وصور انا وهو سيلفي
بعد ما تعبنا من المشي قالي ما تيجي نقعد تحت الشجرة دي
قعدنا ولقيته قعد جنبي لزق فيا وحط ايده حوالين رقبتي.
اتكسفت منه خصوصا دي اول مرة ايده تتحط على جسمي لكني حسيت احساس رهيب جوايا يمكن مكنش اول مرة احسه، حسيت لما ايده اتحطت حوالين رقبني وجسمه لزق في جسمي وهو قاعد جنبي بدفئ غريب.
وبدا يحكي عن عش الزوجيه اللي ناوي يجهزة ليا وحكالي عن شقتة اللي تقريبا شبه جاهزة واننا هنختار الالوان على مزاجي انا .. فضلنا نتكلم عن كل حاجة
وعن بيتنا وحياتنا هتمشي ازاي بعد الجواز
وفجأة سكتنا .. سكتنا لما عينه جت في عيني . وكأني اتسحرت .. ومحستش غير بأيده وهي تحت دقني بترفع وشي لفوق وشفايفه بتقرب من شفايفي
روحنا في بوسة طويلة ومص شفايف
ولقيت ايده على بزازاي
كنت لابسه قميص ابيض على جيبة زرقة وتحت القميص بضي
ايده بتتحرك على بزازي وشفايفه بتمص في شفايفي
ولقيتني بدون ما اشعر نايمة على ضهري وهو فوق مني وايده بتفك زراير القميص
ايده دخلت من تحت البضي والسنتيان وراحت مباشرا على بزازي ..
غايبه عن الوعي والادارك وعايشه في اللحظة دي في عالم المتعة
معرفش اخدنا وقت قد ايه بس محصلش بينا اكتر من كدة
وبعد ما شبع مني بوس وشبعت من شفايفه . قام وشف زبه كان واقف تحت البنطلون وعرفت انه كان هايج علي. واستغربت انه محاولش يعمل اكتر من كده مع المكان والظرف اللي احنا كنا فيه كان يسمح باكتر من كدة بكتير
وانا مكنتش ممانعة .. بالعكس كنت معاه مسلوبة الأراده
لقيته قام وظبط هدومه ومد ايده قومني .. قفلت القميص وظبت انا كمان هدومي واتمشينا لغاية المركب
ومشينا من الجزيرة اللي عمري ما هنساها .. بعد ما مشينا من النيل وصلني لغايه محطة الأتوبيس وروحت انا البيت وهو قال انه رايح شغله
………
نظلة وابتسام وجوزها الشيخ فتحي خارجين من باب المستشفى بعد زيارة سامي جوز نظلة
الشيخ: طب انا هتكل على الله امشي انا .
نظلة: تمشي تروح فين يا شيخ فتحي، انت حالف ما تدخل بيتنا ولا ايه؟
الشيخ فتحي: مش كدة والله يا نظلة بس الحكايه ومافيها اني سايب الجماعة والنهارده عندنا طلعة في مدافن على طريق اكتوبر
نظلة: ميجراش حاجة لو جيت اتغديت معانا وبعدين تمشي.
الشيخ فتحي: معلش خليها في وقت تاني
ابتسام: ماخلاص بقى يا فتحي تعالا كل لقمة معانا وبعدين امشي يعني هي الاعمال دي مش هتطلع من التراب غير وانت موجود؟
نظلة: خلاص بقى يا شيخ .. متخلنيش ازعل
الشيخ فتحي: وانا مقدرش ازعلك .. خلاص اروح معاكم ياستي
……
شيماء في اوضتها بتكلم نورهان واتس بتشوفها هتيجي تقضي معاها النهاردة ولا لا، وسعيد قاعد في الأوضة بتاعته فاتح اللاب بتاعة مشغل افلام جنسية
وأحلام قاعدة عالأرض قدام التليفزيون بتتفرج على فيلم اجنبي
وفجأة أحلام تركز في صوت رجلين طالعة عالسلم، عيونها تتحول كلها ل ابيض كأنها شبح وبتلف بوشها ناحيه الباب
وفجأة الكهربا تقطع عن البيت كله
نظلة تحط مفتاح الشقة في الباب وتفتح
دخلت، وابتسام دخلت وراها وقبل ما الشيخ فتحي يطلع اخر سلمة ويدخل من باب الشقة. الباب يتقفل بكل قوته
ابتسام وقفت في نص الصاله وهي بتبص عالباب وبتبص على نظلة اللي بصت ليها مستغربة وبتفتح الباب تاني وأحلام كانت في اوضتها قبل ما مامتها وخالتها ما يدخلوا الشقة
نظلة فتحت الباب وهي بتتأسف للشيخ فتحي وبتقوله والله ما اعرف الباب قفل ليه معلش اتفضل يا شيخ فتحي
نظلة دخلت وداست على كوبس الكهرباء..
ايه ده الكهرباء قاطعة
الشيخ: يا ساتر .. السلام عليكم
الشيخ فتحي دخل من باب الشقة
انا كنت في المطبخ باكل خرجت سلمت على جوز خالتي اللي دخل وقعد في الصاله
ماما: هو النور قاطع من بدري ولا ايه يا شيماء
انا: لا ده لسة حالا قبل ما تدخلو على طول
الشيخ فتحي بص لمراته .. وبعدين قام يبص في الشقة
انا وماما استغربنا تصرف الشيخ فتحي اللي قام يتمشي في الشقة وبيبص في كل حتة فيها
ويظهر ان خالتي ابتسام كانت فهمت جوزها
ماما: جهزي الأكل يا شيماء علشان جوز خالتك هيتغدى معانا
خالتي راحت قرصت الشيخ فتحي جوزها من ايده وطلبت منه يقعد
وماما دخلت اوضة اخويا علشان يجي يسلم على جوز خالتي وراحت علشان تنده على اختي اللي كانت قافلة على نفسها من جوه بالمفتاح وزي ما تكون كانت خايفة تقابل جوز خالتي
ماما: أحلام افتحي. جوز خالتك بره اطلعي سلمي عليه
أحلام مردتش وماما رجعت قعدت معاهم وجوز خالتي كل شوية يبص على مراته وزي ما يكون فيه حاجة عايز يقولها
عملت الغدا وجوز خالتي اتغدا وشرب الشاي ومشي
واول ما جوز خالتي خرج من الشقة ونزل وبقى في الشارع.. الكهربا جت واختي أحلام خرجت من اوضتها
ماما: هو انتي كنتي نايمة؟
أحلام: معرفش عيني غفلت
تليفون خالتي رن وأحلام اختي وشها اتغير لدرجة ان عروق وشها بانت اوي وهي مركزة مع المكالمة وكاﻧها كانت بتسمع خالتي وجوزها بيكلمها
خالتي: طب خلاص يافتحي هبقى انا اشوف الموضوع ده.. اقفل دلوقت انت
بمجرد ما خالتو قفلت مع الشيخ فتحي وش أحلام رجع لطبيعته
خالتي بقت مش على بعضها وكل شوية تبص ل أحلام
خالتي: بقولك ايه يا نظلة .. انا عايزة انزل اشتري شوية طلبات بالليل
نظلة: طلبات ايه
خالتي: حاجات كدة هبقى اقولك لما ننزل بالليل انا وانتي
قومت دخلت تاني اوضتي علشان اشوف نورهان هتيجي ولا لا فالقيتها باعته انها مش هتعرف تعدي علي علشان محمود خطيبها جاي عندهم زيارة النهاردة
……
بالليل خالتي وماما نزلو علشان يشترو الطلبات اللي قالت عليها خالتي
…..
نظلة وخالتي ماشيين في الشارع اول ما خرجو من البيت
نظلة: انتي عايزة تشتري ملابس داخلية ولا ايه
ابتسام: لا انا بس قولت كدة علشان عايزة اتكلم معاكي في حاجة مكنش ينفع اقولها فوق
ماما: حاجة ايه دي
ابتسام ::لما جوزي اتصل بيا بعد ما نزل من عندكم قالي حاجة غرببة
ماما: حاجة ايه؟
ابتسام ::والله ماعارفة اقولك ايه بس هو بيقولي الشقة عندكم مسكونة، وفتحي طالما حس بحاجة زي كدة يبقى اكيد الشقة فيها حاجة..
ماما سكتت شوية واتنهدت تنهيده طويلة وقالت ل ابتسام.. جوزك عنده حق فعلا انا من فترة حاسة ان الشقة فيها حد معانا
ابتسام: طب انتي عارفة هو بيقولي ايه . هو شاكك في بنتك أحلام
ماما بأستغراب رهيب: أحلام؟ لا طبعا
ابتسام: والله هو اللي بيقولي كدة . وهييجي زيارة ليكم بس هو اليومين دول مش هيعرف يجي..ممكن كمان اسبوع ده لو انتي موافقة
نظلة: انتي بتقولي ايه يا ابتسام جوزك ده اخويا ويجي في اي وقت
ابتسام: طب يلا بينا بقى نطلع البيت
………
بعد ما ماما وخالتو نزلو دخلت انا اوضتي وكانت أحلام بره قاعدة في الصالة وجت ورايا ولقيتها بتسألني:
هي خالتي ابتسام دي هتفضل عندنا لغاية امتى؟
انا: مش عارفة بس اكيد زي كل مرة يعني ممكن اسبوع خمس ايام الله اعلم
أحلام: هي مش جت وشافت بابا ايه بس اللي هيقعدها؟
انا بأستغراب: ايه يابنتي غريبة مع انك بتحبيها وكل مرة بتيجي عندنا بتكوني مش عايزاها تمشي
أحلام: لا مش قصدي.. خلاص مش مهم بس مش بحب جوزها
استغربت جدا لانها اكتر حد فينا بتحب الشيخ فتحي وبالعكس كمان دي هي اكتر واحدة فينا بتتكلم معاه لما بيجي عندنا
انا: بقولك ايه يا أحلام انا عايزة اسألك على حاجة، من قبل شوية انتي كنتي في الأوضة وانا دخلت الحمام علشان استحم، خرجت من الحمام على صوت صراخك وبيتهيئلي كان صوتك جيت ادور عليكي ملقتكيش وفوجئت انك في الحمام.
انتي بقى دخلتي الحمام امتى وازاي من غير ما اشوفك؟
أحلام: انا مدخلتش الحمام اصلا غير مرة واحدة الصبح اول ما صحيت من النوم
بدأت اتاكد من الشكوك اللي جوايا
اختي هي كمان مش طبيعيه واللي معانا في البيت بيلعب بينا كلنا
سرحت شوية وبعدين قولت افتح الفيس لقيت نورهان بعتالي رساله بتسألني:
شيمو انتي متأكدة ان احمد يسري هو اللي قولتيلي عليه؟
استغربت من رسالتها ورديت عليها: ايوة يابنتي والله بس ليه السؤال الغريب
نورهان: اصلك قولتي هتخرجي معاه النهاردة والنهاردة خطيبي محمود بيحكيلي ان احمد ده النهارده شافة مع واحدة في كافيه فأستغربت
انا ضحكت من كلامها وقولتلها ده اللي هو ازاي يعني .. يعني هيكون معايا وفي نفس الوقت مع واحدة تانيه؟
نورهان : ماشي انا قولت اكيد انتي تقصدي احمد تاني
انا: طب استني هبعتلك صورة من اللي اتصورتهم النهاردة
وبعت فعلا صورة ليها لما كنا في الجزيرة بس اكدت عليها ان الصورة دي خطيبها ميشوفهاش ومش عايزة حد نهائي يشوفها علشان اللي بيني وبين احمد لسة محدش يعرفة
نورهان: الصورة مش باينه والشمس ضاربه في وشه ومش عارفة ان ده احمد ولا حد تاني عموما يبقى خطيبي اكيد كان يقصد احمد تاني
استغربت وبصيت في الصورة لا فيها شمس ولا حاجة خالص والصورة واضحة جدا
مرضتش اعلق عليها وزعلت من جوايا منها وحسيت انها غيرانة مني او مضايقة فسكت
نورهان ::المهم قضيتي يوم حلو
انا: اه كان يوم جميل جدا
. معلش يا نونو انا هقفل دلوقت ماما بتندهلي
قفلت مع نورهان وانا مضايقة جدا من جوايا منها واخدت قرار اني مش هحكي تاني ليها حاجة عن احمد وهكتفي بس اني اعزمها على خطوبتنا لما تتم الخطوبة